nieuw design voor toekomstige hogesnelheidslijnen?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie

Wil jij dat een toekomstige HSL er zo zou uitzien?

Zeker, dat zou gewoon prachtig zijn
5
24%
Ik zou het wel oké vinden
8
38%
Bwa, misschien toch meer niet
8
38%
 
Totaal aantal stemmen: 21

tgv

nieuw design voor toekomstige hogesnelheidslijnen?

Bericht door tgv »

hallo,

ik heb vandaag op het 7u journaal gehoord van de betuweroute en ben eens op hun site gaan kijken naar wat foto's van de route.

nu vind ik persoonlijk dat die lijn toch veel trekjes mee heeft van een hsl: de 25 kV stations langs het spoor enzo, mss zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan het strakke design van die betuweroute die ik persoonlijk zeer geslaagd vind.
als ik daar een hst kan spotten met zo'n designroute (zie afgeronde palen langs de zijkant enzo) op de achtergrond, dat zou machtig zijn!
Bijlagen
Zicht op het spoor
Zicht op het spoor
betuweroute 1.JPG (22.12 KiB) 5121 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de huidige zien er ook goed uit waarom zou je van die gebogen palen moeten gebruiken als rechte even goed zijn?
tgv

Bericht door tgv »

gewoon om een nog geslaagdere foto te hebben hé :D

je hebt van die supermoderne hst-stations, dan mag de rest toch ook wel iets speciaals hebben?
Wover

Bericht door Wover »

Zijn de bovenleidingspalen aan de NL-kant van de HSL ook niet half schuin? Zo een stuk recht en dan een kromming.
tgv

Bericht door tgv »

bedoel je zoals op de volgende foto?
heb anders niet echt veel gevonden met schuinte in hoor ...
Bijlagen
schuine paal.JPG
schuine paal.JPG (29.45 KiB) 5083 keer bekeken
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Hehe, zo te zien op die foto hebben de Nederlanders ook goed bespaard op de afmetingen van de HST-bakens! :lol:
Wover

Bericht door Wover »

tgv schreef:bedoel je zoals op de volgende foto?
heb anders niet echt veel gevonden met schuinte in hoor ...
Jep, die bedoel ik, als je het in een groter geheel ziet valt de "boog" harder op ;).
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Dat komt omdat de bovenleiding op de HSL-Zuid een rechtstreekse kopie is van de Duitse Re330 bovenleiding (standaard op alle nieuwe Duitse HSL's) maar dan aangepast voor 25kV.De Duitsers hebben namelijk ook dat trekje van hun ophangingen enorm schuin te hangen.. :roll: De Fransen kunnen er ook anders wat van met telkens dubbele of 3-dubbele ophangingen te werken.

Blijkbaar kunnen wij Belgen als enigsten proper met enkelvoudige ophangingen en palen werken ipv de overweldigende zware technieken in het buitenland..

De bovenleiding van de Betuweroute was echter een 100% eigen Nederlandse ontwikkeling , dus daar deden ze mee wat ze wilden..
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

De gebogen vorm van schermen en palen komt voort uit het Masterplan Vormgeving. De palen zijn tegen de buitenkant van het scherm verankerd en eindigen in een boog boven de rails. Zo blijft ook de indruk van een spoorlijn bestaan, en wordt de indruk voorkomen dat het vier meter hoge geluidsscherm de wand van een langgerekte loods vormt.

Alleen waar het niet anders kon, is voor rechte palen gekozen.
Om de draden gespannen te houden is bv. elke 1200 meter een installatie nodig met wielen en gewichten. Die passen niet op een gebogen paal. Ook in andere situaties met veel apparatuur en draden aan de palen, wissels, enz., is gekozen voor rechte masten.

De bovenleiding is gebouwd door de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH.
Die laatste firma heeft ook bijna alle bovenleidingen geplaatst voor de trams van de Lijn (o.a. voor de kusttram) en heeft een filiaal in Oostende.
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

hmmmmmm, ik vind een afgesloten lijn nie tof, misschien beter voor de veiligheid, maar niet voor de mensen zoals ons, die graag enkele foto's maken! ok, als je zoals sommigen bij een normale lijn staat, dan is de kans wel wat groter om meegezogen te worden.

de betonnen platen zijn dom!


de palen zijn archielelijk!
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Adler schreef:De bovenleiding is gebouwd door de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH.
Die laatste firma heeft ook bijna alle bovenleidingen geplaatst voor de trams van de Lijn (o.a. voor de kusttram) en heeft een filiaal in Oostende.
De bovenleiding van de kusttram is gebouwd door Strukton, dacht ik. Antwerpen is wel gedaan door de Duitsers.

BDJ
Plaats reactie