nieuw design voor toekomstige hogesnelheidslijnen?
nieuw design voor toekomstige hogesnelheidslijnen?
hallo,
ik heb vandaag op het 7u journaal gehoord van de betuweroute en ben eens op hun site gaan kijken naar wat foto's van de route.
nu vind ik persoonlijk dat die lijn toch veel trekjes mee heeft van een hsl: de 25 kV stations langs het spoor enzo, mss zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan het strakke design van die betuweroute die ik persoonlijk zeer geslaagd vind.
als ik daar een hst kan spotten met zo'n designroute (zie afgeronde palen langs de zijkant enzo) op de achtergrond, dat zou machtig zijn!
ik heb vandaag op het 7u journaal gehoord van de betuweroute en ben eens op hun site gaan kijken naar wat foto's van de route.
nu vind ik persoonlijk dat die lijn toch veel trekjes mee heeft van een hsl: de 25 kV stations langs het spoor enzo, mss zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan het strakke design van die betuweroute die ik persoonlijk zeer geslaagd vind.
als ik daar een hst kan spotten met zo'n designroute (zie afgeronde palen langs de zijkant enzo) op de achtergrond, dat zou machtig zijn!
- Bijlagen
-
- Zicht op het spoor
- betuweroute 1.JPG (22.12 KiB) 5121 keer bekeken
Dat komt omdat de bovenleiding op de HSL-Zuid een rechtstreekse kopie is van de Duitse Re330 bovenleiding (standaard op alle nieuwe Duitse HSL's) maar dan aangepast voor 25kV.De Duitsers hebben namelijk ook dat trekje van hun ophangingen enorm schuin te hangen..
De Fransen kunnen er ook anders wat van met telkens dubbele of 3-dubbele ophangingen te werken.
Blijkbaar kunnen wij Belgen als enigsten proper met enkelvoudige ophangingen en palen werken ipv de overweldigende zware technieken in het buitenland..
De bovenleiding van de Betuweroute was echter een 100% eigen Nederlandse ontwikkeling , dus daar deden ze mee wat ze wilden..

Blijkbaar kunnen wij Belgen als enigsten proper met enkelvoudige ophangingen en palen werken ipv de overweldigende zware technieken in het buitenland..
De bovenleiding van de Betuweroute was echter een 100% eigen Nederlandse ontwikkeling , dus daar deden ze mee wat ze wilden..
De gebogen vorm van schermen en palen komt voort uit het Masterplan Vormgeving. De palen zijn tegen de buitenkant van het scherm verankerd en eindigen in een boog boven de rails. Zo blijft ook de indruk van een spoorlijn bestaan, en wordt de indruk voorkomen dat het vier meter hoge geluidsscherm de wand van een langgerekte loods vormt.
Alleen waar het niet anders kon, is voor rechte palen gekozen.
Om de draden gespannen te houden is bv. elke 1200 meter een installatie nodig met wielen en gewichten. Die passen niet op een gebogen paal. Ook in andere situaties met veel apparatuur en draden aan de palen, wissels, enz., is gekozen voor rechte masten.
De bovenleiding is gebouwd door de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH.
Die laatste firma heeft ook bijna alle bovenleidingen geplaatst voor de trams van de Lijn (o.a. voor de kusttram) en heeft een filiaal in Oostende.
Alleen waar het niet anders kon, is voor rechte palen gekozen.
Om de draden gespannen te houden is bv. elke 1200 meter een installatie nodig met wielen en gewichten. Die passen niet op een gebogen paal. Ook in andere situaties met veel apparatuur en draden aan de palen, wissels, enz., is gekozen voor rechte masten.
De bovenleiding is gebouwd door de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH.
Die laatste firma heeft ook bijna alle bovenleidingen geplaatst voor de trams van de Lijn (o.a. voor de kusttram) en heeft een filiaal in Oostende.
hmmmmmm, ik vind een afgesloten lijn nie tof, misschien beter voor de veiligheid, maar niet voor de mensen zoals ons, die graag enkele foto's maken! ok, als je zoals sommigen bij een normale lijn staat, dan is de kans wel wat groter om meegezogen te worden.
de betonnen platen zijn dom!
de palen zijn archielelijk!
de betonnen platen zijn dom!
de palen zijn archielelijk!
De bovenleiding van de kusttram is gebouwd door Strukton, dacht ik. Antwerpen is wel gedaan door de Duitsers.Adler schreef:De bovenleiding is gebouwd door de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH.
BDJ