Pagina 1 van 1

Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1

Geplaatst: 25 jun 2007, 18:42
door hh
Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.

Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?

Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).

Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.

Re: Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1

Geplaatst: 25 jun 2007, 18:53
door Steven
hh schreef:Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.

Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?

Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).

Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.
elke vertaking heeft een naam, meestal naar de lokale plaats genoemd, kan een wijk, gemeentenaam zijn bijvoorbeeld
de plaatsing van bovenleidingspalen op een vertaking heeft meestal te maken met hoe de verschillende rijdraden moeten lopen, niets meer of minder dan dat he :-)
hoe men de sporen legt heeft ook te maken met de beschikbare grond, de snelheid van de wissels die men wil plaatsen, ....

Geplaatst: 25 jun 2007, 19:00
door hh
Wat ik me ook afvraag :

Vroeger mochten er geen goederentreinen door de Kennedytunnel op L59 rijden (?? wegens te sterke helling ?? ), nu mag het wel ...

Geplaatst: 25 jun 2007, 19:18
door Steven
ik heb daar nooit een verbod op geweten, ik heb er in 2000 met meerdere goederentreinen door gereden en voordien gebeurde dat ook al, er is een gewichtsbeperking dat is al :-)

Geplaatst: 26 jun 2007, 15:16
door Nekvin
Y Lijn 59 en Lijn 10 in Zwijndrecht. Lijkt wel een fluwelen krokodil. De 80 km/uur is voor de andere aansluiting 1 km verder tussen L 59 en 10/1 en is blijkbaar maar over 100 meter nodig, blijkbaar enkel de wissel zelf dus (reden ?).
Waarschijnlijk omdat die wissel geen wisselstellergrendel heeft.