Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.
Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?
Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).
Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.
Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1
Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1
- Bijlagen
-
- Y 59 / 10, goederentrein met een aantal VTG-wagens
- DSCF1286_40p.jpg (31.7 KiB) 1289 keer bekeken
-
- Links lijn 10/1 , rechts lijn 10. Men kijkt in Noordelijke richting (richting Waaslandhaven). Rechts in het groen een Antwerpse tram op de keerlus van Zwijndrecht.
- DSCF1289_40p.jpg (47.78 KiB) 1289 keer bekeken
-
- Duikbril op lijn 59 gezien vanaf lijn 10/1.
- DSCF1295_40p.jpg (44.1 KiB) 1289 keer bekeken
-
- Links lijn 10/1, rechts lijn 59. Zicht in Oostelijke richting.
- DSCF1297_40p.jpg (47.65 KiB) 1289 keer bekeken
-
- Unimog werktrein op lijn 10/1. Zicht in NoordOostelijke richting (richting Waaslandhaven).
- DSCF1302_40p.jpg (43.52 KiB) 1289 keer bekeken
Re: Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1
elke vertaking heeft een naam, meestal naar de lokale plaats genoemd, kan een wijk, gemeentenaam zijn bijvoorbeeldhh schreef:Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.
Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?
Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).
Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.
de plaatsing van bovenleidingspalen op een vertaking heeft meestal te maken met hoe de verschillende rijdraden moeten lopen, niets meer of minder dan dat he

hoe men de sporen legt heeft ook te maken met de beschikbare grond, de snelheid van de wissels die men wil plaatsen, ....