Pagina 1 van 6

Weer 350 reizigers een uur vast in trein

Geplaatst: 01 jul 2007, 19:39
door Adler
Het begint wekelijkse kost te worden.
Vanmiddag zaten er weer 350 reizigers een uur vast in een defekte trein in Vilvoorde.
De VRT zegt dat de chauffeur :) het euvel niet kon herstellen en er een hulplocomotief moest bijroepen.

Re: Weer 350 reizigers een uur vast in trein

Geplaatst: 01 jul 2007, 19:43
door Bart
Adler schreef:Het begint wekelijkse kost te worden.
Vanmiddag zaten er weer 350 reizigers een uur vast in een defekte trein in Vilvoorde.
De VRT zegt dat de chauffeur :) het euvel niet kon herstellen en er een hulplocomotief moest bijroepen.
Yep het was de benelux.

Re: Weer 350 reizigers een uur vast in trein

Geplaatst: 01 jul 2007, 19:53
door Adler
Bart schreef:Yep het was de benelux.
Ha dus nog maar eens een defekte 11.

Geplaatst: 01 jul 2007, 22:21
door Duikbril AM86
Tja die locs blijven de zorgekindjes van de NMBS natuurlijk, hoe dikwijls is diene trein niet afgeschaft? of heeft hij vertraging door problemen met de loc.

Geplaatst: 02 jul 2007, 22:39
door Jean
Bel op een plaats ergens in the middel of nowhere eens dat ze je een vervangwagen moeten komen brengen omdat je in panne staat of ongeval gehad hebt en neem de tijd op tot je die vervangwagen effectief daar ter beschikking hebt :idea:

Geplaatst: 03 jul 2007, 09:06
door Adler
Jean schreef:Bel op een plaats ergens in the middel of nowhere eens dat ze je een vervangwagen moeten komen brengen omdat je in panne staat of ongeval gehad hebt en neem de tijd op tot je die vervangwagen effectief daar ter beschikking hebt :idea:
Vilvoorde is nu niet bepaald 'the middle of nowhere'. Dat ligt slechts op enkele kilometers van Schaarbeek, waar zeker in het weekend een hoop loks voorhanden zijn.
Ik heb me laten vertellen door een onderstationschef dat er buiten de normale werkuren (dit was in het weekend), niemand in Brussel standby is om in geval van storingen onmiddellijk te helpen, maar dat deze mensen eerst thuis moeten opgebeld worden. Zelfs bij een storing in een wissel moet thuis iemand opgebeld worden.
In dat geval is het wel te begrijpen dat dit telkens zo veel tijd in beslag neemt maar daarom nog niet goed te praten. Een maatschappij met 40000 werknemers die 7 dagen op 7 werkt, zou op zijn minst ook in het weekend een minimum ploeg moeten hebben die onmiddellijk beschikbaar is in geval van storingen.
En een vergelijking met een defekte auto gaat hier niet op. Bij een auto gaat het om 1 of hoogstens enkele personen, bij een trein over honderden passagiers.
Bij een auto kan men altijd uitstappen om verfrissing te zoeken, bij een trein in de zon, kunnen de reizigers niet uitstappen of geen ramen of deuren openen.

Geplaatst: 03 jul 2007, 12:33
door Bart
Adler schreef: Een maatschappij met 40000 werknemers die 7 dagen op 7 werkt, zou op zijn minst ook in het weekend een minimum ploeg moeten hebben die onmiddellijk beschikbaar is in geval van storingen.
De meeste grote depot's beschikken ook over een standby bestuurder.
De standby man, wordt dikwijls gebruikt om een collega te vervangen die zich op het laatste moment ziek heeft gebeld, ofwel voor gevallen gelijk die van afgelopen weekend. Maar als er tergelijkertijd een zieke is en er staat een trein in panne, kan die man niet op 2 plaatsen tegelijk zijn hé.
Maar het gebeurd ook meermaals dat die man, niks moet doen als alles vlot verloopt. Een minimum ploeg standby zetten (dus meerdere bestuurders) is veel te kostelijk hé, en ook hebben de meeste depot's te weinig personeel om dit te kunnen verwezenlijken.

Geplaatst: 03 jul 2007, 13:00
door Adler
Bart schreef:De meeste grote depot's beschikken ook over een standby bestuurder.
Als er inderdaad een reserve bestuurder beschikbaar was, dan is het nog moeilijk te begrijpen dat het meer dan een uur duurt om een lok van in Schaarbeek tot in Vilvoorde te krijgen. Dat is een afstand van maar enkele kilometer.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van procedures in noodgevallen die ofwel veel te ingewikkeld zijn ofwel niet goed op voorhand zijn uitgewerkt.
Zo vernam ik eens van een onderstationschef dat hij in het weekend moest zorgen voor vervangingsbussen omdat een treinverbinding onderbroken was door een storing aan een brug, maar dat hij bij de betrokken busmaatschappijen niemand aan de lijn kon krijgen. Zoiets kan toch niet.

Geplaatst: 03 jul 2007, 13:07
door Bart
Adler schreef: Als er inderdaad een reserve bestuurder beschikbaar was, dan is het nog moeilijk te begrijpen dat het meer dan een uur duurt om een lok van in Schaarbeek tot in Vilvoorde te krijgen
Tja, het was wel een type 11 hé.
En dat is juist het probleem, niet iedereen kent die locomtotief.
Bij ons in Antwerpen kennen maar 2 van de 6 reeksen de HLE 11.
Dus als dan juist de standby bestuurder enen is van een andere reeks zitten ze met problemen. Ik vermoed dat dat in Brussel & Schaarbeek idem is.
En als ik het goed gehoord heb, is het volk van de benelux moeten overstappen op een M6 stam, en is die defecte trein door een diesel weg getrokken.

Ik heb dit jaar in nood gestaan met een break, en dan was er na iets meer dan 10 minuten al een andere break die mij komen wegslepen is.
Omdat de break dan weer een treintype is, dat door alle reeksen gekend is.

Geplaatst: 03 jul 2007, 14:25
door Elgar
Volgens het Laatste Nieuws was de hulplocomotief al een kwartier later ter plaatse, maar heeft het drie kwartier geduurd om de trein naar het station van Vilvoorde te slepen.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_51 ... t.bron=RSS

Geplaatst: 03 jul 2007, 15:42
door Steven
tja in brussel zuid is er maar 1 reeks van bestuurders die de 11 kent + aantal bestuurder van het vlottend kader. als dit incident zich heeft voorgedaan na 20 u kan je het dus op uw buik schrijven nog een bestuurder te hebben die de reeks 11 kent in brussel. op vele kleinere depots heeft men alle reserve diensten gewoonweg afgeschaft, besparing is het grote woord. het is goedkoper iemand op te roepen als de nood echt nodig is ipv elk weekend (zeker de zondag want dat is dubbel) een volledige ploeg in 3x8 ergens te laten wachten ook als er niets gebeurd dat hun actieve aanwezigheid verantwoord. => gevolg meer tijd nodig om mensen ter plaatse te krijgen in bepaalde gevallen (hangt af van plaats en tijdstip en aard van een incident)

Geplaatst: 03 jul 2007, 16:28
door Adler
Euh er is toch iets dat ik niet begrijp in deze hele discussie.
Als de bestuurder van de Benelux trein de locomotief niet ter plaatse kon herstellen, waarom zou er dan een tweede bestuurder naar daar moeten komen die iets kent van de HLE 11 ?

Geplaatst: 03 jul 2007, 16:33
door Steven
Adler schreef:Euh er is toch iets dat ik niet begrijp in deze hele discussie.
Als de bestuurder van de Benelux trein de locomotief niet ter plaatse kon herstellen, waarom zou er dan een tweede bestuurder naar daar moeten komen die iets kent van de HLE 11 ?
een tweede bestuurder met een andere 11 onder zijn kont liefst :-) om deze eerste op voertuig te zetten en de tweede als sleepelement te gebruiken. die tweede loc gaat er ni uit eigen kracht naar toe :-)

Geplaatst: 03 jul 2007, 16:40
door Dietrich
Ze hebben die trein enkel versleept tot in Vilvoorde en aldaar iedereen laten overstappen, dus in dat geval heb je geen andere 11 en dus geen bestuurder met kennis van reeks 11 nodig.

Geplaatst: 03 jul 2007, 17:08
door Steven
Dietrich schreef:Ze hebben die trein enkel versleept tot in Vilvoorde en aldaar iedereen laten overstappen, dus in dat geval heb je geen andere 11 en dus geen bestuurder met kennis van reeks 11 nodig.
dan zal het vermoedelijk met een rangeerdiesel gebeurd zijn.