Tegenspoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristof

Tegenspoor

Bericht door Kristof »

Hoi,

Kan er mij iemand duidelijk zeggen wat een tegenspoor juist is?
Ook wat seinen zijn en hoe volgt men de treinen op?

Heel vriendelijk bedankt!
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Je weet wat normaal spoor is?
Tegenspoor in het rechterspoor rijden (Belgie) dus het spoor dat normaal gebruikt wordt door de treinen de andere richting uit.
De Seinen hebben de zelfde kleuren als normaal spoor alleen ze knipperen nu ten teken dat uw op het verkeerde/rechter spoor rijdt.
Kijk eens bij de links over seinen daar vind je nog meer info.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Wover

Bericht door Wover »

http://stopsein.net/i_signal.php?id=be


Normaalspoor = links rijden, hierbij zullen de seinen gewoon stilstaan
Tegenspoor = rechts rijden, dus "spookrijden" :P, hierbij staan de seinen in flikkerende toestand (om de aandacht erop te vestigen dat je op tegenspoor rijdt).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23089
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

niet vergeten da de snelheidsseinen aan de rechter kant van het spoor opgesteld staan bij tegenspoor :-) borden blijven borden natuurlijk die knipperen niet :lol: :lol: :lol: :lol:
voor de rest worden de treinen opgevolgd net zoals ze op normaalspoor zouden rijden
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Geef mij maar enkelspoor, als je dan twee lichtjes ziet naderen ben je tenminste zeker :D :D :D :D
Kristof

ah

Bericht door Kristof »

Merci allemaal!
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

e49memling schreef:Geef mij maar enkelspoor, als je dan twee lichtjes ziet naderen ben je tenminste zeker :D :D :D :D
Gewoon leren.
Als er 4 sporen naast elkaar staan moet je gewoon leren waar je moet kijken. Of je nu in NL, B, L, D of F rijdt. :lol:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23089
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat zal dan bij ons toch het makkelijkste gaan door het goede onderscheid in de lichtseinen tussen normaal en tegenspoor :-)
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Oke. Jij wint. Maar inderdaad na een vergelijkje. :lol:
NL /B / DB/ L dan is B het makkelijkste. Met de knipperende seinen.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Kristof

Hoe volgt men in het seinhuis eigelijk de treinen op?

Bericht door Kristof »

Hoe volgt men in het seinhuis eigelijk de treinen op?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23089
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dit gebeurd door terugmelding en op het seinhuis zien ze een spoorbezetting
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Het station van vertrek geeft de treinnummer door aan het volgende seinhuis van de rit van die trein.
Het seinhuis ziet de achtereenvolgense bezettingen van van de spoorgedeelten en kan zo de trein volgen.
Het systeem werkt met spoorstroomkringen, het rechter en het linker spoor zijn van elkaar geïsoleerd voor wisselstroom. Dus op het ogenblik dat er een trein op straat is er zogezegd een kortsluiting. Dit geeft op het optisch seinbord een rood gedeelte van de hele lijn aan: dat gecombineerd met de treinnummer laat zien waar de trein is.
Ruwweg kan je zeggen dat er één stroom kring is tussen twee seinen.
Op die manier kan je ook zien als er een trein ten onrechte een spoorgedeelte is binnengereden.
Dit is het basisprincipe van het systeem het is door de informatica natuurlijk al veel verder geperfectioneerd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1237
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Met een kabel die elektriciteit geleid kan je hetzelfde effect creëren, met als resultaat dat het sein die de sectie beveiligt zal dichtvallen.

Tip: niet doen :P
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Tim schreef:Met een kabel die elektriciteit geleid kan je hetzelfde effect creëren, met als resultaat dat het sein die de sectie beveiligt zal dichtvallen.

Tip: niet doen :P
Met een ijzeren staaf gaat dat ook!
(Vraag me niet hoe ik dat weet :lol:)
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Je kan het ook doen met een spoorstaaf. En dat zelfs op meerdere manieren.
Effect Geen treinverkeer en heel veel hinder voor de reizigers. Vandaag nog mogen oplossen. :lol:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie