Pagina 1 van 3
Tegenspoor
Geplaatst: 12 mar 2006, 10:58
door Kristof
Hoi,
Kan er mij iemand duidelijk zeggen wat een tegenspoor juist is?
Ook wat seinen zijn en hoe volgt men de treinen op?
Heel vriendelijk bedankt!
Geplaatst: 12 mar 2006, 11:43
door Mark7758
Je weet wat normaal spoor is?
Tegenspoor in het rechterspoor rijden (Belgie) dus het spoor dat normaal gebruikt wordt door de treinen de andere richting uit.
De Seinen hebben de zelfde kleuren als normaal spoor alleen ze knipperen nu ten teken dat uw op het verkeerde/rechter spoor rijdt.
Kijk eens bij de links over seinen daar vind je nog meer info.
Geplaatst: 12 mar 2006, 12:23
door Wover
http://stopsein.net/i_signal.php?id=be
Normaalspoor = links rijden, hierbij zullen de seinen gewoon stilstaan
Tegenspoor = rechts rijden, dus "spookrijden"

, hierbij staan de seinen in flikkerende toestand (om de aandacht erop te vestigen dat je op tegenspoor rijdt).
Geplaatst: 12 mar 2006, 13:26
door Steven
Geplaatst: 12 mar 2006, 16:12
door e49memling
ah
Geplaatst: 12 mar 2006, 17:07
door Kristof
Merci allemaal!
Geplaatst: 12 mar 2006, 22:56
door Mark7758
Gewoon leren.
Als er 4 sporen naast elkaar staan moet je gewoon leren waar je moet kijken. Of je nu in NL, B, L, D of F rijdt.

Geplaatst: 13 mar 2006, 13:26
door Steven
dat zal dan bij ons toch het makkelijkste gaan door het goede onderscheid in de lichtseinen tussen normaal en tegenspoor

Geplaatst: 13 mar 2006, 17:18
door Mark7758
Oke. Jij wint. Maar inderdaad na een vergelijkje.
NL /B / DB/ L dan is B het makkelijkste. Met de knipperende seinen.
Hoe volgt men in het seinhuis eigelijk de treinen op?
Geplaatst: 13 mar 2006, 17:21
door Kristof
Hoe volgt men in het seinhuis eigelijk de treinen op?
Geplaatst: 13 mar 2006, 17:34
door Steven
dit gebeurd door terugmelding en op het seinhuis zien ze een spoorbezetting
Geplaatst: 13 mar 2006, 17:42
door e49memling
Het station van vertrek geeft de treinnummer door aan het volgende seinhuis van de rit van die trein.
Het seinhuis ziet de achtereenvolgense bezettingen van van de spoorgedeelten en kan zo de trein volgen.
Het systeem werkt met spoorstroomkringen, het rechter en het linker spoor zijn van elkaar geïsoleerd voor wisselstroom. Dus op het ogenblik dat er een trein op straat is er zogezegd een kortsluiting. Dit geeft op het optisch seinbord een rood gedeelte van de hele lijn aan: dat gecombineerd met de treinnummer laat zien waar de trein is.
Ruwweg kan je zeggen dat er één stroom kring is tussen twee seinen.
Op die manier kan je ook zien als er een trein ten onrechte een spoorgedeelte is binnengereden.
Dit is het basisprincipe van het systeem het is door de informatica natuurlijk al veel verder geperfectioneerd.
Geplaatst: 13 mar 2006, 20:34
door Tim
Met een kabel die elektriciteit geleid kan je hetzelfde effect creëren, met als resultaat dat het sein die de sectie beveiligt zal dichtvallen.
Tip: niet doen

Geplaatst: 13 mar 2006, 20:42
door trainfreak
Tim schreef:Met een kabel die elektriciteit geleid kan je hetzelfde effect creëren, met als resultaat dat het sein die de sectie beveiligt zal dichtvallen.
Tip: niet doen

Met een ijzeren staaf gaat dat ook!
(Vraag me niet hoe ik dat weet

)
Geplaatst: 13 mar 2006, 20:53
door Mark7758
Je kan het ook doen met een spoorstaaf. En dat zelfs op meerdere manieren.
Effect Geen treinverkeer en heel veel hinder voor de reizigers. Vandaag nog mogen oplossen.
