http://users.pandora.be/brail/foto/aalst.htm kijk eens hier zeg de goeie ouwe tijd van aalst (Alosta)
Greetz Wimpie
Foto uit de oude doos

die liggen nu veel hoger buiten vroeger lagen deze op straathoogte. Dit kan je tegenwoordig nog zien aan de achterkant van de loketten waar je (mits wat verbeelding) de spoorlijn ziet lopen (lees: 1 mooi rechtstuk) de gebouwen die nu dienen voor TBG's en dergelijke monde vroeger uit op het perron
Even een beetje info over het station van aalst en de lijnen die er door de jaren heen waren:
Station Aalst
Station Aalst werd op 9 juni 1853 in de Oostvlaamse stad Aalst door de maatschappij Dender en Waas op spoorlijn 57 (Aalst-Dendermonde-Lokeren) geopend. Op 7 april 1855 werd het een spoorwegstation op spoorlijn 50 (Brussel-Gent). Op 2 juni 1857 werd het via spoorlijn 61 (Aalst-Londerzeel-Antwerpen) met Antwerpen verbonden en op 1 juni 1876 volgde dan spoorlijn 82 over Burst naar Zottegem.
Op 2 oktober 1952 werd de rechtstreekse verbinding over het Leireken met Antwerpen verbroken en op 2 juni 1957 verdween het Leireken (spoorlijn 61) geheel uit Aalst. Op 31 mei 1964 werd de verbinding (spoorlijn 57) met Dendermonde verbroken.
HET STATIONSGEBOUW ZELF:
Het stationsgebouw werd ontworpen door de Belgische architect Jean-Pierre Cluysenaar in 1852 en werd op 6 juli 1856 officieel ingehuldigd door Koning Leopold II. De bouwstijl van het stationsgebouw is een mix van een middeleeuwse burcht met een gotisch stadhuis. Het gebouw werd volledig opgetrokken in rode baksteen, wat doet denken aan de Tudorgotiek. Opvallend kenmerk zijn de kantelen en de open galerij.
In 1975 was het gebouw "versleten" en op 26 augustus 1975 werd een slopingsaanvraag ingediend. Verschillende instanties en verenigingen drongen er, wegens het unieke (historisch) karakter, op aan om het buitengedeelte te bewaren. Een Koninklijk Besluit van 19 juni 1978 zorgde voor de bescherming van het oude stationsgebouw en de omgeving. In september 1990 werd het stationsgebouw dan toch afgebroken, maar zonder aan de buitengevels en de toren te raken. Het is het enige "station de ville" van Jean-Pierre Cluysenaar dat nog bestaat. De stations van Ninove en Geraardsbergen werden volledig afgebroken om plaats te maken voor een gelijkvloerse nieuwbouw.
Ik vind het toch fijn zo te mogen leven hoor in Aalst op momenten zoals deze ben ik fier een ajoin te zijn
snappen jullie nu waarom aalst men favoriet station is?
Greetz Wimpie
Station Aalst
Station Aalst werd op 9 juni 1853 in de Oostvlaamse stad Aalst door de maatschappij Dender en Waas op spoorlijn 57 (Aalst-Dendermonde-Lokeren) geopend. Op 7 april 1855 werd het een spoorwegstation op spoorlijn 50 (Brussel-Gent). Op 2 juni 1857 werd het via spoorlijn 61 (Aalst-Londerzeel-Antwerpen) met Antwerpen verbonden en op 1 juni 1876 volgde dan spoorlijn 82 over Burst naar Zottegem.
Op 2 oktober 1952 werd de rechtstreekse verbinding over het Leireken met Antwerpen verbroken en op 2 juni 1957 verdween het Leireken (spoorlijn 61) geheel uit Aalst. Op 31 mei 1964 werd de verbinding (spoorlijn 57) met Dendermonde verbroken.
HET STATIONSGEBOUW ZELF:
Het stationsgebouw werd ontworpen door de Belgische architect Jean-Pierre Cluysenaar in 1852 en werd op 6 juli 1856 officieel ingehuldigd door Koning Leopold II. De bouwstijl van het stationsgebouw is een mix van een middeleeuwse burcht met een gotisch stadhuis. Het gebouw werd volledig opgetrokken in rode baksteen, wat doet denken aan de Tudorgotiek. Opvallend kenmerk zijn de kantelen en de open galerij.
In 1975 was het gebouw "versleten" en op 26 augustus 1975 werd een slopingsaanvraag ingediend. Verschillende instanties en verenigingen drongen er, wegens het unieke (historisch) karakter, op aan om het buitengedeelte te bewaren. Een Koninklijk Besluit van 19 juni 1978 zorgde voor de bescherming van het oude stationsgebouw en de omgeving. In september 1990 werd het stationsgebouw dan toch afgebroken, maar zonder aan de buitengevels en de toren te raken. Het is het enige "station de ville" van Jean-Pierre Cluysenaar dat nog bestaat. De stations van Ninove en Geraardsbergen werden volledig afgebroken om plaats te maken voor een gelijkvloerse nieuwbouw.
Ik vind het toch fijn zo te mogen leven hoor in Aalst op momenten zoals deze ben ik fier een ajoin te zijn

Greetz Wimpie
Is er hier iemand die de juiste bepaling van het vroegere stationsgebouw was in aalst? En waar al de bovengenoemde lijnen liepen en of er nog restanten van zijn? Ik weet dat er van kerrebroek (depot) een vroegere spoorlijn liep naar gijzegem (tegenwoordig fietspad) welke was deze dan juist? Aan het fietspad zie je nog mooi dat het een spoorlijn was..
Greetz Wim
Greetz Wim
Spoorlijn richting Gijzegem is l.57: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#57
Ik wist niet dat het huidige stationsgebouw eigenlijk herbouwd geweest is in de jaren '90.
Trouwens, er zijn nu al een tijdje plannen voor renovatie van de buurt, hierbij gaan ze het oude gesloten gebouw afbreken en daar de busperrons van het stationsplein naartoe verplaatsen, zodat ze allemaal op 1 lijn komen. Het stationsplein zelf zou dan verkeersvrij worden.
Dat mag eigenlijk wel, want nu liggen de perrons verspreid over enkele honderden meters, en zelfs enkele vlak voor het stationsgebouw. Het is nu ook allesbehalve een veilige plek voor over te steken, zeker als je weet dat daar elke dag duizenden schoolgaanden en studenten toekomen.
Ik wist niet dat het huidige stationsgebouw eigenlijk herbouwd geweest is in de jaren '90.
Trouwens, er zijn nu al een tijdje plannen voor renovatie van de buurt, hierbij gaan ze het oude gesloten gebouw afbreken en daar de busperrons van het stationsplein naartoe verplaatsen, zodat ze allemaal op 1 lijn komen. Het stationsplein zelf zou dan verkeersvrij worden.
Dat mag eigenlijk wel, want nu liggen de perrons verspreid over enkele honderden meters, en zelfs enkele vlak voor het stationsgebouw. Het is nu ook allesbehalve een veilige plek voor over te steken, zeker als je weet dat daar elke dag duizenden schoolgaanden en studenten toekomen.