Foto uit de oude doos

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Wimpie

Foto uit de oude doos

Bericht door Wimpie »

http://users.pandora.be/brail/foto/aalst.htm kijk eens hier zeg de goeie ouwe tijd van aalst (Alosta)

Greetz Wimpie
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Afbeelding
zoek maar eens de verschillen ;)
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Afbeelding Op deze foto zie je de echt oude stijl nog. Wie het station van aalst kent ziet dat het gebouw dat er nu nog steeds staat er al aanwezig was maar nog niet in afwerking. Ook is er in de loop der jaren de sporen veranderd
die liggen nu veel hoger buiten vroeger lagen deze op straathoogte. Dit kan je tegenwoordig nog zien aan de achterkant van de loketten waar je (mits wat verbeelding) de spoorlijn ziet lopen (lees: 1 mooi rechtstuk) de gebouwen die nu dienen voor TBG's en dergelijke monde vroeger uit op het perron
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Even een beetje info over het station van aalst en de lijnen die er door de jaren heen waren:
Station Aalst

Station Aalst werd op 9 juni 1853 in de Oostvlaamse stad Aalst door de maatschappij Dender en Waas op spoorlijn 57 (Aalst-Dendermonde-Lokeren) geopend. Op 7 april 1855 werd het een spoorwegstation op spoorlijn 50 (Brussel-Gent). Op 2 juni 1857 werd het via spoorlijn 61 (Aalst-Londerzeel-Antwerpen) met Antwerpen verbonden en op 1 juni 1876 volgde dan spoorlijn 82 over Burst naar Zottegem.

Op 2 oktober 1952 werd de rechtstreekse verbinding over het Leireken met Antwerpen verbroken en op 2 juni 1957 verdween het Leireken (spoorlijn 61) geheel uit Aalst. Op 31 mei 1964 werd de verbinding (spoorlijn 57) met Dendermonde verbroken.

HET STATIONSGEBOUW ZELF:
Het stationsgebouw werd ontworpen door de Belgische architect Jean-Pierre Cluysenaar in 1852 en werd op 6 juli 1856 officieel ingehuldigd door Koning Leopold II. De bouwstijl van het stationsgebouw is een mix van een middeleeuwse burcht met een gotisch stadhuis. Het gebouw werd volledig opgetrokken in rode baksteen, wat doet denken aan de Tudorgotiek. Opvallend kenmerk zijn de kantelen en de open galerij.

In 1975 was het gebouw "versleten" en op 26 augustus 1975 werd een slopingsaanvraag ingediend. Verschillende instanties en verenigingen drongen er, wegens het unieke (historisch) karakter, op aan om het buitengedeelte te bewaren. Een Koninklijk Besluit van 19 juni 1978 zorgde voor de bescherming van het oude stationsgebouw en de omgeving. In september 1990 werd het stationsgebouw dan toch afgebroken, maar zonder aan de buitengevels en de toren te raken. Het is het enige "station de ville" van Jean-Pierre Cluysenaar dat nog bestaat. De stations van Ninove en Geraardsbergen werden volledig afgebroken om plaats te maken voor een gelijkvloerse nieuwbouw.

Ik vind het toch fijn zo te mogen leven hoor in Aalst op momenten zoals deze ben ik fier een ajoin te zijn :wink: snappen jullie nu waarom aalst men favoriet station is?

Greetz Wimpie
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Is er hier iemand die de juiste bepaling van het vroegere stationsgebouw was in aalst? En waar al de bovengenoemde lijnen liepen en of er nog restanten van zijn? Ik weet dat er van kerrebroek (depot) een vroegere spoorlijn liep naar gijzegem (tegenwoordig fietspad) welke was deze dan juist? Aan het fietspad zie je nog mooi dat het een spoorlijn was..

Greetz Wim
Patrick

Bericht door Patrick »

Jean-Pierre Cluysenaar: ik wist niet dat hij in Brussel de St. Hubertusgallerijen en het Instrumentenmuseum heeft gebouwd. Nu wel 8)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Spoorlijn richting Gijzegem is l.57: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#57

Ik wist niet dat het huidige stationsgebouw eigenlijk herbouwd geweest is in de jaren '90.

Trouwens, er zijn nu al een tijdje plannen voor renovatie van de buurt, hierbij gaan ze het oude gesloten gebouw afbreken en daar de busperrons van het stationsplein naartoe verplaatsen, zodat ze allemaal op 1 lijn komen. Het stationsplein zelf zou dan verkeersvrij worden.

Dat mag eigenlijk wel, want nu liggen de perrons verspreid over enkele honderden meters, en zelfs enkele vlak voor het stationsgebouw. Het is nu ook allesbehalve een veilige plek voor over te steken, zeker als je weet dat daar elke dag duizenden schoolgaanden en studenten toekomen.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Ja dat is waar maar er is al een jaar vertraging want dat gebouwke lijkt nu herkent te zijn als monument ofzoiets historisch dat bewaard moet blijven dus ligt het nu in een rechtzaak.

Greetz Wimpie
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Hmm, dat vind ik toch wat overdreven. In mijn ogen is er niks tot weinig bijzonder aan dat gebouw en staat het op een fameus slechte plaats...

Men zou misschien beter iets doen aan de vele andere interessantere stationsgebouwen, al dan niet in gebruik, die staan te verkommeren. :roll:
Plaats reactie