Vertraagd treinverkeer tussen kust en Gent, Brussel en Antwerpen
Het intercity treinverkeer van de kust naar Gent, Brussel en Antwerpen kent donderdagochtend problemen.
Dat meldt Guido Ardeel van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. De treinen worden door een probleem in de bovenleiding in beide richtingen omgeleid via Lichtervelde en Deinze. Vertragingen tot een half uur zijn mogelijk.
"De bovenleiding is beschadigd op de lijn Brugge-Gent door een probleem aan de overweg in de gemeente Sint-Maria-Aalter", aldus Infrabel.
De ophanging van de bovenleiding is beschadigd door een vrachtwagen.
Ter vervanging van het treinverkeer rijden tussen Brugge en Beernem navettetreinen. Alle intercityverkeer van de kust naar Gent, Brussel en Antwerpen wordt in beide richtingen omgeleid via spoorlijnen in Lichtervelde en Deinze.
Vertragingen tot een half uur zijn mogelijk.
Volgens Infrabel zal één spoor richting Brussel zijn hersteld rond 13 uur. Het spoor naar de kust zal voor de avondpiek, rond 16 uur, zijn gerepareerd.
De hoeveelste keer is dit nu al dit jaar ?
Waarom hangt men niet op enige afstand voor zo een overweg een staaldraad op dezelfde hoogte als de bovenleiding ?
Dan zouden al die chauffeurs die zitten te slapen dat toch merken als ze die draad kapot rijden.
adler aan elke overweg hangt zo al een bordje (lager dan de bovenleiding zelf) om u er attent op te maken wat de hoogte is. je kan zoveel maatregelen treffen als je wil, maar we leven blijkbaar vooral in een periode van doe maar op.
Steven schreef:adler aan elke overweg hangt zo al een bordje (lager dan de bovenleiding zelf) om u er attent op te maken wat de hoogte is. je kan zoveel maatregelen treffen als je wil, maar we leven blijkbaar vooral in een periode van doe maar op.
Inderdaad, maar dit is vooral een visueel teken en hangt op vrij korte afstand voor de overweg en zoals je zegt, tegenwoordig doet iedereen maar op.
Daarom moet men misschien een drastischer systeem toepassen met een sterke draad of balk ver voor de overweg zodat ze nog op tijd kunnen stoppen.
Dit systeem wordt bijvoorbeeld ook toegepast bij terminals van Ro-Ro schepen.
Op die manier rijden ze hun eigen kamion of kraan aan diggelen in plaats van de bovenleiding.
Dit fenomeen heeft ook te maken met het gebruik van GPS'n.
Men gaat nu een GPS programma ontwikkelen voor vrachtwagens.
Chauffeurs geraken alsmaar meer in de problemen door het gebruik van de GPS die eigenlijk ontworpen is voor auto's.
Eigenlijk kan dit niet gebeuren, dus ik denk niet dat extra maatregelen 'noodzakelijk' zijn.
Als een bovenleiding op 5m hangt (als ik me niet vergis), en de maximale toegestane hoogte voor vrachtwagens 4m03 is, "kan" dit normaal niet gebeuren. De gepeperde rekening zal dus zeker volgen.