DEEL 1: De reis naar het zuiden:
Op 14 juli vertrok ik dus met de TGV naar Antibes (laatste stop vóór Nice) in Brussel-Zuid.Omdat de 2de klasse volledig uitverkocht was (en ik kan getuigen, het perron stond afgeladen vol

Uiteindelijk heeft de 1ste klasse wel enkele voordelen, maar als je rust verstoort wordt door enkele kwebbelende kinderen (en dat héél de reis door

Dus, vertrek was stipt om 10u28 in FBMZ.. tot aan de grens leek alles OK, maar dan slakte het even.. waarschijnlijk was dat omdat we de driehoek van Frétin opreden, waar de 3 richtingen (Brussel, Parijs en Lille) zich splitsten.Dan weer een stuk aan volle snelheid, maar net voor TGV Haute Picardie kwamen we tot een stop (en de 9826 had geen commerciële stop daar).Waarschijnlijk omdat voor ons een TGV zat die daar wél gestopt was en nog niet aan volle snelheid zat..
Rond de middag was het dan de eerste stop: de luchthaven van Charles de Gaulle:

Dan ging het tegen een wat trager tempo verder naar de volgende stop: Disneyland (officiële naam: Marne-la-Vallée-Chessy TGV.. wat een mond vol

onderweg passeren we nog volgende stations:
Le Creusot TGV, een héél simpel stationnetje dat enkel via auto bereikbaar is, maar desondanks succesvoller is dan TGV Haute Picardie of Vendôme TGV.. hier stoppen enkel de vroege treinen van/naar Parijs en diegene van/naar Génève.
Mâcon-Loché TGV, in dezelfde stijl als Le Creusot.Dit is net iets belangrijker dan Le Creusot omdat het net na het station een aftakking is naar de oude PLM-lijn (die o.m. gebruikt wordt door de post-TGV's, nog geen 500m ervandaan is een postdistributiecenter).Ook hier stoppen enkel de voorgaand genoemde TGV's..
Het gaat goed vooruit tegen 300 km/u, en voor dat we het weten zaten we al in Valence ! Ook hier konden de seingevers het niet laten om ons achter een "omnibus"-TGV te zetten, want +/- een km voor Valence kwamen we tot een stop.5 minuten erna was het aan ons de beurt om in het eigenlijke STATION te stoppen:
Ik ging even in de deuropening staan, en voelde al serieus het warmteverschil (ben namelijk vertrokken in lange broek en trui)..
Net na de stop had ik het geluk om de speciale TGV tegen te komen:

Kort daarna stoppen we wel degelijk in Avignon TGV:

Daarna is het dus uit met de hoge snelheidspret, en komen we aan in Marseille:
Reeds in Valence was het al warm, maar hier ook wel.. en ook de volgende stops zouden daar niet veel aan veranderen..
Na de stop maken we kop in Marseille, maar eerst passeren we het hele wisselcomplex:

Vanaf Marseille rijden we eigenlijk meer als een omnibus dan als een TGV, met de volgende stops:
Toulon, Les Arcs-Draguignan, St-Raphaël-Valescure, Cannes en Antibes.De TGV eindigt in Nice maar ik stap dus in Antibes af..
Ondertussen slagen er nog een paar mannen in om de TGV met een gewoon biljet te nemen, natuurlijk worden ze bij de (veelvuldige !) controle gevat en in het volgende station verplicht uit te stappen..
Na 7u en 45 minuten kwam er een eind aan de reis en stapte ik af in het zonnige Antibes..
Deel 2 (het eigenlijke verblijf + de terugreis) volgt nog, maar ik wilde jullie alvast dit meegeven..
Edit 07/08/2009: Sommige foto's verwijderd van de plaatjesserver wegens opkuis, andere herlinkt naar Railfaneurope