Antibes
Geplaatst: 12 aug 2007, 22:22
Ook al ben ik nu bijna 2 weken terug van vakantie, ik heb nu eindelijk de foto's kunnen verwerken.. hier komt dus het eerste deel van het verslag:
DEEL 1: De reis naar het zuiden:
Op 14 juli vertrok ik dus met de TGV naar Antibes (laatste stop vóór Nice) in Brussel-Zuid.Omdat de 2de klasse volledig uitverkocht was (en ik kan getuigen, het perron stond afgeladen vol
) kreeg ik een "upgrade" naar 1ste klasse.Bij de terugreis had ik minder geluk want daar bleef het 2de klasse..
Uiteindelijk heeft de 1ste klasse wel enkele voordelen, maar als je rust verstoort wordt door enkele kwebbelende kinderen (en dat héél de reis door
) dan is dat héél wat minder natuurlijk.. tja, als ik in 1ste zit is rust toch wel een minimumvereiste, maar spijtig genoeg heb je dat niet allemaal in de hand..
Dus, vertrek was stipt om 10u28 in FBMZ.. tot aan de grens leek alles OK, maar dan slakte het even.. waarschijnlijk was dat omdat we de driehoek van Frétin opreden, waar de 3 richtingen (Brussel, Parijs en Lille) zich splitsten.Dan weer een stuk aan volle snelheid, maar net voor TGV Haute Picardie kwamen we tot een stop (en de 9826 had geen commerciële stop daar).Waarschijnlijk omdat voor ons een TGV zat die daar wél gestopt was en nog niet aan volle snelheid zat..
Rond de middag was het dan de eerste stop: de luchthaven van Charles de Gaulle:
Hier stapten er redelijk wat mensen af (omdat nu nog enkel de TGV naar CDG rijdt sinds Thalys die diensten verloren heeft), maar er kwamen er ook een stuk bij..verder werden we gekoppeld aan een TGV Duplex die van Lille kwam en mee met ons zou rijden tot de eindbestemming Nice.
Dan ging het tegen een wat trager tempo verder naar de volgende stop: Disneyland (officiële naam: Marne-la-Vallée-Chessy TGV.. wat een mond vol
).Na deze stop ging het tegen 220 tot aan waar de lijn overgaat in de LGV Sud-Est, en dan gaat het terug tegen volle snelheid..
onderweg passeren we nog volgende stations:
Le Creusot TGV, een héél simpel stationnetje dat enkel via auto bereikbaar is, maar desondanks succesvoller is dan TGV Haute Picardie of Vendôme TGV.. hier stoppen enkel de vroege treinen van/naar Parijs en diegene van/naar Génève.
Mâcon-Loché TGV, in dezelfde stijl als Le Creusot.Dit is net iets belangrijker dan Le Creusot omdat het net na het station een aftakking is naar de oude PLM-lijn (die o.m. gebruikt wordt door de post-TGV's, nog geen 500m ervandaan is een postdistributiecenter).Ook hier stoppen enkel de voorgaand genoemde TGV's..
Het gaat goed vooruit tegen 300 km/u, en voor dat we het weten zaten we al in Valence ! Ook hier konden de seingevers het niet laten om ons achter een "omnibus"-TGV te zetten, want +/- een km voor Valence kwamen we tot een stop.5 minuten erna was het aan ons de beurt om in het eigenlijke STATION te stoppen:
Ik ging even in de deuropening staan, en voelde al serieus het warmteverschil (ben namelijk vertrokken in lange broek en trui)..
Net na de stop had ik het geluk om de speciale TGV tegen te komen:
Vervolgens was het weer een klein halfuur rijden voor de volgende stop: Avignon TGV.Net voor Avignon rijden we er zelf over, maar we zien ook diegenen van de andere richting (Nîmes).Ik heb het over de bekende Viaducs des Angles:
Kort daarna stoppen we wel degelijk in Avignon TGV:
Vervolgens is het nog 45 minuten rijden tot Marseille, waar het HSL-gedeelte eindigt en we over de klassieke lijn gaan.Maar eerst passeren we nog Aix-en-Provence TGV:
Daarna is het dus uit met de hoge snelheidspret, en komen we aan in Marseille:
Reeds in Valence was het al warm, maar hier ook wel.. en ook de volgende stops zouden daar niet veel aan veranderen..
Na de stop maken we kop in Marseille, maar eerst passeren we het hele wisselcomplex:
Links de PLM-lijn van waar we kwamen, het eerste spoor van de lijn waar we naar toe gaan (Toulon/Nice) is zichtbaar..
Vanaf Marseille rijden we eigenlijk meer als een omnibus dan als een TGV, met de volgende stops:
Toulon, Les Arcs-Draguignan, St-Raphaël-Valescure, Cannes en Antibes.De TGV eindigt in Nice maar ik stap dus in Antibes af..
Ondertussen slagen er nog een paar mannen in om de TGV met een gewoon biljet te nemen, natuurlijk worden ze bij de (veelvuldige !) controle gevat en in het volgende station verplicht uit te stappen..
Na 7u en 45 minuten kwam er een eind aan de reis en stapte ik af in het zonnige Antibes..
Deel 2 (het eigenlijke verblijf + de terugreis) volgt nog, maar ik wilde jullie alvast dit meegeven..
Edit 07/08/2009: Sommige foto's verwijderd van de plaatjesserver wegens opkuis, andere herlinkt naar Railfaneurope
DEEL 1: De reis naar het zuiden:
Op 14 juli vertrok ik dus met de TGV naar Antibes (laatste stop vóór Nice) in Brussel-Zuid.Omdat de 2de klasse volledig uitverkocht was (en ik kan getuigen, het perron stond afgeladen vol

Uiteindelijk heeft de 1ste klasse wel enkele voordelen, maar als je rust verstoort wordt door enkele kwebbelende kinderen (en dat héél de reis door

Dus, vertrek was stipt om 10u28 in FBMZ.. tot aan de grens leek alles OK, maar dan slakte het even.. waarschijnlijk was dat omdat we de driehoek van Frétin opreden, waar de 3 richtingen (Brussel, Parijs en Lille) zich splitsten.Dan weer een stuk aan volle snelheid, maar net voor TGV Haute Picardie kwamen we tot een stop (en de 9826 had geen commerciële stop daar).Waarschijnlijk omdat voor ons een TGV zat die daar wél gestopt was en nog niet aan volle snelheid zat..
Rond de middag was het dan de eerste stop: de luchthaven van Charles de Gaulle:


Dan ging het tegen een wat trager tempo verder naar de volgende stop: Disneyland (officiële naam: Marne-la-Vallée-Chessy TGV.. wat een mond vol

onderweg passeren we nog volgende stations:
Le Creusot TGV, een héél simpel stationnetje dat enkel via auto bereikbaar is, maar desondanks succesvoller is dan TGV Haute Picardie of Vendôme TGV.. hier stoppen enkel de vroege treinen van/naar Parijs en diegene van/naar Génève.
Mâcon-Loché TGV, in dezelfde stijl als Le Creusot.Dit is net iets belangrijker dan Le Creusot omdat het net na het station een aftakking is naar de oude PLM-lijn (die o.m. gebruikt wordt door de post-TGV's, nog geen 500m ervandaan is een postdistributiecenter).Ook hier stoppen enkel de voorgaand genoemde TGV's..
Het gaat goed vooruit tegen 300 km/u, en voor dat we het weten zaten we al in Valence ! Ook hier konden de seingevers het niet laten om ons achter een "omnibus"-TGV te zetten, want +/- een km voor Valence kwamen we tot een stop.5 minuten erna was het aan ons de beurt om in het eigenlijke STATION te stoppen:
Ik ging even in de deuropening staan, en voelde al serieus het warmteverschil (ben namelijk vertrokken in lange broek en trui)..
Net na de stop had ik het geluk om de speciale TGV tegen te komen:

Kort daarna stoppen we wel degelijk in Avignon TGV:

Daarna is het dus uit met de hoge snelheidspret, en komen we aan in Marseille:
Reeds in Valence was het al warm, maar hier ook wel.. en ook de volgende stops zouden daar niet veel aan veranderen..
Na de stop maken we kop in Marseille, maar eerst passeren we het hele wisselcomplex:

Vanaf Marseille rijden we eigenlijk meer als een omnibus dan als een TGV, met de volgende stops:
Toulon, Les Arcs-Draguignan, St-Raphaël-Valescure, Cannes en Antibes.De TGV eindigt in Nice maar ik stap dus in Antibes af..
Ondertussen slagen er nog een paar mannen in om de TGV met een gewoon biljet te nemen, natuurlijk worden ze bij de (veelvuldige !) controle gevat en in het volgende station verplicht uit te stappen..
Na 7u en 45 minuten kwam er een eind aan de reis en stapte ik af in het zonnige Antibes..
Deel 2 (het eigenlijke verblijf + de terugreis) volgt nog, maar ik wilde jullie alvast dit meegeven..
Edit 07/08/2009: Sommige foto's verwijderd van de plaatjesserver wegens opkuis, andere herlinkt naar Railfaneurope