't Is in Amerika gebeurd (staat Ohio). Jongen van 18 stond bij overweg met slagbomen en laat trein voorbijrijden. Wanneer trein voorbij is, gaat hij overweg oversteken maar doet dit al sms'ende. Helaas komt nog trein uit andere richting aan die luid toetert maar tevergeefs: jongen wordt meegezwierd en heeft ernstige verwondingen.
(Hier gelezen).
"Un train peut en cacher un autre" staat er bij onze zuiderburen bij de overwegen
En bij jullie noorderburen staat: 'Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein komen'
Daar word niet altijd gehoor aan gegeven. Maar in principe zou een overweg toch dicht moeten blijven, mochten 2 treinen zo vlak bij elkaar passeren op de overweg?
Mja, er wordt toch altijd aangeleerd dat je moet wachten op het witte knipperlicht of tot de rode lichten niet meer knipperen. Maar hoe vaak willen mensen de verkeersregels toch aan hun laars lappen en moeten ze het daarna "duur" betalen? Ik heb in dergelijke gevallen niet veel medelijden (klinkt misschien hard), want veiligheidsregels negeren, is nu eenmaal een groot risico nemen!
Al die waarschuwingstekstjes helpen niet zo veel vrees ik, het enige dat de mensen ietwat wakker schud zijn de ongevallen die gebeuren. Als men het al niet een andere uitleg probeert te geven (cfr. vorige ongeval in Loppem, slachtoffer was zogezegd meegezogen maar uiteindelijk bleek ze toch geslalomd te hebben).
Sommigen blijven nu eenmaal het lot tarten en die gaan het nooit leren, misschien tenzij dat ze eens nipt aan de dood ontsnapt zijn.
Is gebeurd in Gent (met een journalist van De Tijd nota bene). Hij was aan het gsm'en toen hij door 2 polies werd tegenhouden.
Het verbod op al gsm'end rijden is ook van toepassing op andere "voertuigen". Je moet dus steeds kunnen reageren in het verkeer.
Patrick schreef:Effe off-topic maar toch topic-related
Honderd euro boete voor fietser die gsm opneemt
Is gebeurd in Gent (met een journalist van De Tijd nota bene). Hij was aan het gsm'en toen hij door 2 polies werd tegenhouden.
Het verbod op al gsm'end rijden is ook van toepassing op andere "voertuigen". Je moet dus steeds kunnen reageren in het verkeer.
Bibke schreef:Wanneer je een totaal rijverbod krijgt, mag je ook niet meer met een kruiwagen op de weg.
rijverbod heet officieel het "vervallen van recht op besturen" dus je mag dan niets meer besturen op de openbare weg, ook geen fiets, paard, koets, step,...
De kunnen dus iemand zijn rijbewijs afnemen als hij met de fiets betrapt wordt.
Voor een fiets is geen rijbewijs nodig, dus ik zie de logica niet echt. Als ik dan met de fiets een (zware) overtreding bega dan wordt ik daar ik geen rijbewijs heb niet of minder gestraft dan iemand die wel een rijbewijs heeft. Als dat de situatie is dan zit er toch een zware lacune in de wet.
Dat die wet ivm GSM'en ook op andere voertuigen geldt was langs de andere kant toch al lang geweten dacht ik.
Zoals Pietjes meldde wanneer men met gelijk welk voertuig een overtreding doet en men krijgt een "vervallen van recht op besturen", dan is dat vonnis geldig voor alle mogelijke voertuigen. Dus ook een kruiwagen of een koets of een paard,... Is voor mij logisch.
Men kan ook een vonnis krijgen dat men geen personenauto meer mag besturen maar wel nog een vrachtwagen.
Gebeurt wanneer de rechter van oordeel is dat de overtreding niet zo zwaar is dat hij een "vervallen van recht op besturen" zou moeten uitspreken en hij oordeelt dat de persoon geen loonsverlies hoeft te lijden.
Wordt gebruikt bij professionele vrachtwagenchauffeurs.
Hmm, dan stel ik mij toch vragen hoe zoiets praktisch kan. Dan gaat men elke persoon met de fiets of met een kruiwagen enz. systematisch moeten controleren of hij wel mag "rijden".
Ik zie het al gebeuren... straks houden ze alle fietsers of boerkes met kruiwagen tegen op straat om die mee te nemen naar het bureau (je kan die niet ter plekke controleren aangezien je geen rijbewijs nodig hebt om met een fiets of kruiwagen te rijden).
M.a.w. als dat de wet is dan vind ik die zowel belachelijk als praktisch onhaalbaar.
je kan da wel ter plaatse controleren aangezien op uw gewoon rijbewijs voor de auto die vermelding komt op te staan dat het is ongeldig gemaakt van x tot y.
die controle zal men echter pas doen als de noodzaak daar toe is, dus als deze persoon tekenen van dronkenschap vertoond.
als men zoals jij zegt elke persoon zo gaat opnemen gaat men in overwerk zitten he (da hebben ze nu ook al eigenlijk)
Ik zeg gisteren juist dat niet iedereen een rijbewijs heeft. Ikzelf heb er ook geen dus als ik een zware overtreding bega met de fiets dan kan men mijn rijbewijs niet intrekken. Wordt ik dan op een andere manier bestraft of helemaal niet?
Dat is dus de vraag die ik gisteren stelde en ik nog geen antwoord op weet.
Trouwens, stel dat ik een rijbewijs heb, rijverbod heb en nog met de fiets rij dan laat ik mijn rijbewijs thuis (heb het toch niet nodig voor een fiets) en zeg ik dat ik er geen heb, dan moet men alsnog u meenemen naar het bureau. Dus: praktisch onhaalbaar.