Pagina 1 van 10

mw 41 op lijn 166-165

Geplaatst: 06 sep 2007, 17:35
door treinbruno
waarom rijden er eigenlijk mw41 stellen op de athus - meuse lijn? (lijn 166-165) er hangt daar toch bovenleiding (met 25000 volt)
maar ze kunnen toch een 13 inzetten.

gemmidelde score (8/09/07) 49.5%

Geplaatst: 06 sep 2007, 17:38
door Shrek
er zijn veel te weinig 13nen om ze op zo'n "onbelangrijk" lijntje in te kunnen zetten. ook de MS96 is meerspanning en zou daar kunnen rijden, maar ook hier: ze zijn elders nodig. Dus zetten ze er maar den overschot op he :P

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:05
door Steven
idd met de uurregeling en het volk dat daar op die lijnen te vinden is zou het een beetje zot zijn om een elektrisch meerspanningsstel te gaan gebruiken, laat staan er een gesleepte trein te gaan inleggen. eigenlijk zijn in de meeste gevallen de mw 41 zelfs nog een beetje te groot van capaciteit. uitzonderingen zijn er natuurlijk ook als er bij goed weer bijvoorbeeld veel mensen de lesse gaan afvaren.

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:06
door Wover
Op een stoptreinlijntje een 13 inzetten zou onnozel zijn, een MS96 25kV zou misschien mogelijk moeten zijn, en dat zal waarschijnlijk binnen een paar jaar zo zijn als er nieuw materiaal komt en de MS96 kunnen verschoven worden ;).

Ik geef de MW41 als dagelijkse pendelaar 7/10

- 2 voor afwerking (vloer die onstevig aanvoelt, rammelende onderdelen, 1e klasse)
- 1 voor technische aspecten: al op enkele brand uitgebroken, soms problemen bij herfstweer (ik denk slipprobleempjes), zeer vaak defecte toiletten.

Pluspunten: comfortabele tweede klasse, snel optrekken, snel afremmen, plaats voor fietsen, comfortabele stuurposten, airco, snelsluitende en openende deuren, snel koppelen, bijna altijd op tijd (nog maar een vijftal keer 5 minuten of meer vertraging gehad op 2 jaar dat ik hem (bijna) elke dag neem), zeer ruime toiletten (die dus helaas veel te veel defect zijn).

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:18
door Dietrich
Ik geef die maar een 5. Als pendelaar valt het mee (tenzij je eerste klas rijd :lol:), vaak veel meer comfort dan andere stellen/rijtuigen, vooral aparte stoelen ipv banken als in klassiekjes en M4. Voor de rest: hetgeen Wover al zei (vloer zakt soms onrustwekkend veel door, veel te smalle doorgangen aan de deuren aan de stuurposten, rammel-rammel gans de tijd door, als hij stilstaat nog erger, verlichting die volgens veel mensen veel te sterk is, naar wat ik hoorde durft het ook al eens binnenregenen in de SP, en tja... er zijn er al 5 in brand gevlogen). Achteraf gezien is een 5 zelfs iets te veel voor dit stel.

Dat rammelen is evenwel misschien logisch daar het om een MW gaat, zou je eigenlijk moeten kunnen vergelijken met 44/45, maar heb er zelf nooit in gezeten.

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:21
door treinbruno
die toiletten kan je zelf afsluiten.
gewoon de klep van de deur dichtdraaien en de deur dichtschuiven.
dat machien kan nie weten of je in of buiten de wc staat.

(heb het zelf 1 keer per ongeluk meegemaakt en nog eens op een ander stel geprobeert en het is zo bij al die 41's)

ze zouden er iets aan moeten doen :evil:

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:26
door Dietrich
Dat is weer een voorbeeld van die bedenkelijke afwerking, prominent in zowat heel het stel. Het feit dat er al zoveel slijtage is aan de vloer e.d. zegt al veel.

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:42
door Wover
Bwa, dat heeft niets met slijtage te maken hoor, de ondergrond is gewoon slecht aangebracht, een te zwakke constructie ofzo...

Geplaatst: 06 sep 2007, 18:56
door Bert
Dietrich schreef:
Dat rammelen is evenwel misschien logisch daar het om een MW gaat, zou je eigenlijk moeten kunnen vergelijken met 44/45, maar heb er zelf nooit in gezeten.
De 41 rammelt veel meer dan de 44/45 (toch de 4403 van SCM).

Geplaatst: 06 sep 2007, 19:26
door Shrek
misschien een 12 met M4 als er nieuw materieel is voor de goederntreinen naar frankrijk :P

Geplaatst: 06 sep 2007, 19:37
door Joris
Hallo,
Ik dacht zelfs dat men nog vanplan geweest is om MW 41 in te zetten op lij 42, omdat dat goedkoper zou zijn dan meerspanningsmaterieel.
Meerspanningsmateriaal is naar het schijnt onrendabel voor een zijlijn.
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 06 sep 2007, 19:40
door 5307
Shrek schreef:misschien een 12 met M4 als er nieuw materieel is voor de goederntreinen naar frankrijk :P
laat die 12'en maar de m4-dienst doen daar in dardennen!

maak de 18 terug rijvaardig en laat die de cargo trekken tussen frankrijk en belgie! tenminste eens iets tofs op de foto 8) :wink:


maar dit zal maar een droom blijven :roll:

Geplaatst: 06 sep 2007, 19:44
door Joris
Hallo,
5307 schreef:
Shrek schreef:misschien een 12 met M4 als er nieuw materieel is voor de goederntreinen naar frankrijk :P
laat die 12'en maar de m4-dienst doen daar in dardennen!

maak de 18 terug rijvaardig en laat die de cargo trekken tussen frankrijk en belgie! tenminste eens iets tofs op de foto 8) :wink:


maar dit zal maar een droom blijven :roll:
De reeks 12 zag indertijd veel af met zijn M4'en!!! Dus dat is niet meer te doen, denk ik...
Die 18 voor Cargo zou leuk zijn, maar ook dat is technisch gezien niet haalbaar (de weerstanden!).
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 06 sep 2007, 20:00
door Shrek
zijn de meeste 18nen ondertussen al niet in de treinenhemel terechtgekomen?

Geplaatst: 06 sep 2007, 20:06
door Steven
Shrek schreef:zijn de meeste 18nen ondertussen al niet in de treinenhemel terechtgekomen?
zo kan je het zacht stellen
een oude reeks 18 was niet geschikt voor goederentreinen aangezien die te lang in de aanzetweerstanden bleef zitten. te veel gevaar op overhitting en dus niet echt gezond voor dergelijke loc