Pagina 1 van 3

Internet in Belgische treinen

Geplaatst: 07 sep 2007, 15:12
door Bibke
Hoe kan men internet ontvangen in een Belgische trein?
Gebeurt dit met een code die, men ontvangt wanneer men tijd op het internet koopt?
Wat zijn de tarieven?

Geplaatst: 07 sep 2007, 17:18
door Bartjedj
In een trein is dit nog niet mogelijk. Enkel in enkele Thalysstellen, en dit is met een satellietverbinding. Je herkent deze stellen aan de witte bol op het dak.

BDJ

Geplaatst: 07 sep 2007, 17:28
door Dietrich
Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?

Geplaatst: 07 sep 2007, 18:56
door Pieter
Dietrich schreef:Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?
BASE heeft zo'n diensten...

meer info @ http://www.base.be/BASE/nl/Home/Profess ... .aspx/2432

Geplaatst: 07 sep 2007, 19:20
door 260689
telenet heeft ook zo iets en dit zal waarschijnlijk toch sneller gaan ook omdat ze gaan samenwerken met thalys

Geplaatst: 07 sep 2007, 21:04
door Dietrich
Dat in de Thalys is een draadloos netwerk (WLAN) dacht ik, geen UMTS. Het zal dan misschien sneller gaan in die treinen maar erbuiten ben je er niks mee. Telenet Hotspots net hetzelfde, zijn WLANs met een beperkt bereik.

Geplaatst: 08 sep 2007, 10:14
door Bartjedj
Dietrich schreef:Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?
Dit heeft echter niets met de trein zelf te maken. Je hebt zelfs kans dat het helemaal niet werkt in de trein of mindere ontvangst, door het metaal rond je.
Er zijn wel plannen om internet in de trein aan te bieden. Het eerste proefproject zou plaatsvinden in de IC-A.

Greetz
BDJ

Geplaatst: 08 sep 2007, 10:39
door Adler
Ik vraag me af of dit nu echt allemaal nodig is.
Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Het zijn weeral eens de gebruikers van de IC-lijnen, die al beschikken over het modernste materieel, die extra's krijgen.

Geplaatst: 08 sep 2007, 19:43
door Trainspotterke
Adler schreef: Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Wat denk je dat de CW Mechelen al jaren aan het doen is?! :wink:

Geplaatst: 08 sep 2007, 21:56
door Adler
Trainspotterke schreef:
Adler schreef: Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Wat denk je dat de CW Mechelen al jaren aan het doen is?! :wink:
Je zegt het zelf: jaren...Aan dat tempo duurt het nog minstens 20 jaar voor men alle stellen heeft gemoderniseerd.
Andere spoorwegmaatschappijen laten dergelijke werken uitvoeren door externe gespecialiseerde firma's zoals bijvoorbeeld de Sprinters van de NS die in Denemarken zijn gerenoveerd. Die firma's kunnen dat doen in een fractie van de tijd die de eigen werkplaatsen nodig hebben.
De NMBS wil echter steeds alles zelf doen. Dit werk komt bovenop al het andere normale onderhoudswerk die moet gebeuren in de CW's en duurt bijgevolg jaren.

Geplaatst: 08 sep 2007, 22:07
door Trainspotterke
De NMBS kan het zich nu ook niet veroorloven om telkens 10 stellen tegelijk te vernieuwen! De treintjes moeten tenslotte nog blijven rijden, hé! :wink:

En als je weet hoeveel stelletjes er in totaal zijn... (de verschillende reeksen alleen al).

Geplaatst: 09 sep 2007, 08:02
door Adler
Ik blijf het niettemin ergerlijk vinden dat men blijkbaar wel geld en tijd heeft voor allerlei "luxe-zaken" zoals het installeren van internet-apparatuur maar geen geld en tijd voor heel dringende en belangrijke zaken zoals de renovatie van de breaks en de reeks 800.
In het investeringsplan 2004-2007 was een bedrag voorzien van 97 miljoen euro voor de renovatie van de klassieke motorstellen 66/79, de breaks en de M4-rijtuigen, waarvan 23 miljoen euro voor de breaks (5,7 miljoen elk jaar).
Bij mijn weten is er nog steeds geen enkele break gerenoveerd en 2007 is bijna om. Waar is die 23 miljoen euro dan naar toe ? Niemand schijnt zich enige vraag te stellen wat er met dat miljard frank gebeurd is. Op die manier kan ik ook positieve resultaten voorleggen.
Er zijn 140 breaks en 44 reeks 800's. Dit zijn in totaal bijna 600 rijtuigen tussen de 24 en 32 jaar oud die dringend zouden moeten gerenoveerd worden. Het is onmogelijk dat de CW Mechelen of een andere CW dit werk binnen een redelijke termijn kan doen. De enig mogelijk oplossing is dus dit werk uitbesteden, maar daar wil de NMBS niet van horen.

Geplaatst: 09 sep 2007, 10:22
door FLV-FGSP
Adler schreef:Er zijn 140 breaks en 44 reeks 800's. Dit zijn in totaal bijna 600 rijtuigen tussen de 24 en 32 jaar oud die dringend zouden moeten gerenoveerd worden. Het is onmogelijk dat de CW Mechelen of een andere CW dit werk binnen een redelijke termijn kan doen. De enig mogelijk oplossing is dus dit werk uitbesteden, maar daar wil de NMBS niet van horen.
De NMBS wel, maar de machtige vakbonden niet...
Intussen kan Mechelen het werk bijna niet aan, omdat er veel 4/5 zijn gaan werken...

Geplaatst: 09 sep 2007, 11:51
door treinbruno
hoe gaan ze die break's renoveren (interieur, verf, airco) ?

Geplaatst: 09 sep 2007, 11:56
door Dietrich
Staat al ergens op dit forum, airco komt er alleen in de stuurpost, er is een bestelling geplaatst voor nieuwe deuren tussen de rijtuigen (dit stond ooit op site NMBS), enz. De kleuren zullen uiteraard in NewLook zijn, net als de klassiekjes, MS96 enz.