verlaten spoorwegstations
verlaten spoorwegstations
Hallo treinliefhebbers,
ik ben op zoek naar verlaten spoorwegstations, stelplaatsen, treinstellen in vervallen staat, kortom, vervlogen glorie van de spoorwegen...
Waarom ? ik wil hierover een eindwerk voor mijn laatstejaar fotografie-studenten opzetten.
Alle info is van harte welkom !
Gelieve me via e-mail te contacteren aub.
Met dank en vriendelijke groeten,
Lambert
ik ben op zoek naar verlaten spoorwegstations, stelplaatsen, treinstellen in vervallen staat, kortom, vervlogen glorie van de spoorwegen...
Waarom ? ik wil hierover een eindwerk voor mijn laatstejaar fotografie-studenten opzetten.
Alle info is van harte welkom !
Gelieve me via e-mail te contacteren aub.
Met dank en vriendelijke groeten,
Lambert
Daar zijn er massa's van.
Zo zou je eens moeten kijken op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _in_België
In deze lijst staan (alle) opgeheven stations van de NMBS, de meesten met een bijhorend artikel.
Er zijn nog site's die interessant kunnen zijn, maar ik kan nergens meer opkomen.
Bart
Zo zou je eens moeten kijken op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _in_België
In deze lijst staan (alle) opgeheven stations van de NMBS, de meesten met een bijhorend artikel.
Er zijn nog site's die interessant kunnen zijn, maar ik kan nergens meer opkomen.
Bart
treinen
Hoi Bart
Bedankt voor deze zeer informatieve site !
Ik zal ze eens doorworstelen, maar ben eigenlijk eerder op zoek naar websites met meer foto's zodat ik de keuze vlugger kan maken.
De bedoeling is van het project de studenten aan te zetten om details te zien, of hoe zij de vergane glorie van die bouwwerken, rollend als vast, zien. Bijvoorbeeld, de architectuur van een gebouw, welke speciale kenmerken zij daaruit weten te peuren. Ze moeten leren observeren, zien wat anderen niet zien.
Enfin, toch heel erg bedankt voor de vlugge reactie Bart !
Prettige dag en geniet van de hobby of passie !
Lambert
Bedankt voor deze zeer informatieve site !
Ik zal ze eens doorworstelen, maar ben eigenlijk eerder op zoek naar websites met meer foto's zodat ik de keuze vlugger kan maken.
De bedoeling is van het project de studenten aan te zetten om details te zien, of hoe zij de vergane glorie van die bouwwerken, rollend als vast, zien. Bijvoorbeeld, de architectuur van een gebouw, welke speciale kenmerken zij daaruit weten te peuren. Ze moeten leren observeren, zien wat anderen niet zien.
Enfin, toch heel erg bedankt voor de vlugge reactie Bart !
Prettige dag en geniet van de hobby of passie !
Lambert
Verlaten spoorwegstations heb je er een heel deel van.
Voor een verlaten stelplaats zou ik naar Monceau gaan. Deze stelplaats nabij Charleroi is volledig overwoekerd door bomen en er staan verschillende afgedankte diesellocomotieven binnen.
Voor monceau zie hier: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=2622&start=0
In Antwerpen Dam heb je ook nog een verlaten stelplaats. Die is gelegen vlak naast het station van Antwerpen-Dam, maar daar zijn geen oude treinen te vinden.
Verder vind je in Montzen nog oude rijtuigen en diesels bij hopen. Deze staan wel midden de bundel, dus best eens vragen of even mag gaan kijken.
Voor een verlaten stelplaats zou ik naar Monceau gaan. Deze stelplaats nabij Charleroi is volledig overwoekerd door bomen en er staan verschillende afgedankte diesellocomotieven binnen.
Voor monceau zie hier: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=2622&start=0
In Antwerpen Dam heb je ook nog een verlaten stelplaats. Die is gelegen vlak naast het station van Antwerpen-Dam, maar daar zijn geen oude treinen te vinden.
Verder vind je in Montzen nog oude rijtuigen en diesels bij hopen. Deze staan wel midden de bundel, dus best eens vragen of even mag gaan kijken.

Tja, in principe is het altijd verboden om spoorwegterrein te betreden. Maar als je dat aan het personeel ginder vraagt mag je misschien eens gaan zien héBibke schreef:Bert schreef:
Verder vind je in Montzen nog oude rijtuigen en diesels bij hopen. Deze staan wel midden de bundel, dus best eens vragen of even mag gaan kijken.
Waar moet je dat in Montzen vragen?

mss eens op de vehnban eens gaan kijken, echt een mooie baan en in sommige loodsen kan je binnen !, mooie verlaten stations en viaducten!
echt een prachtige baan en jammer dat ze hem aan het slopen zijn
de sporen van waismes tot weywertz zijn al weg, je moet snel zijn om er nog van te kunnen genieten.
echt een prachtige baan en jammer dat ze hem aan het slopen zijn
de sporen van waismes tot weywertz zijn al weg, je moet snel zijn om er nog van te kunnen genieten.
Ben daar in 2004 geweest en was inderdaad interessant om te zien. Vooral Sourbrodt vond ik intrigerend. Het stationsgebouw is men op dit moment wel al aan het verbouwen geloof ik (hele tijd geleden waren er al afbraak/opruimwerken).
Natuurlijk enorm spijtig dat dit alles aan het verdwijnen is, maarja... Wou wel eens speciaal voor de spoorlijnen terugkeren maar daar men nu aan het opbreken is...
Natuurlijk enorm spijtig dat dit alles aan het verdwijnen is, maarja... Wou wel eens speciaal voor de spoorlijnen terugkeren maar daar men nu aan het opbreken is...
Re: verlaten spoorwegstations
Op de site van Sobemay in Maldegem staan ook enkele stellen, maar ik heb helaas geen idee welke. De Blauwe Wimpel staat er in ieder geval bij. Je kan ze zien als over het viaduct in de N9 richting Eeklo rijdt, en je rechts naar beneden kijkt.
Re: verlaten spoorwegstations
De halte ligt ten zuiden van het Brussels Gewest.
Het station van Groenendaal werd bij Ministerieel Besluit van 09.11.1994 beschermd als monument, als gaaf bewaard voorbeeld van een spoorwegstation, met schuilplaats, in typische 'nationale' stationsstijl.
De plannen van het stationsgebouw zijn opgesteld door E.J. Roberts, in dienst bij de toenmalige Belgische spoorweg en verbonden aan de 'groupe de Namur'. Ze dateren van 1893. Het stationsgebouw werd voor het reizigersverkeer geopend op 6 februari 1896. Het schuilhuisje langs het perron naar Brussel werd eveneens getekend door E.J. Roberts. Deze plannen dateren van 1896.
Karakteristiek voor het station van Groenendaal was de vrij luxueuse uitvoering, vooral voor een relatief klein station.
Dit kan niet alleen worden verklaard door de grote aantrekkingskracht van Groenendaal temidden van het Zoniënwoud op de Brusselse burgerij, maar ook door de figuur van Leopold II, die naar verluidt rechtstreeks bij het ontwerp betrokken was. Op 22 juli 1889 werd op amper 1 km van het station immers de paardenrenbaan ingewijd, met tussen twee tribunes een koninklijk paviljoen. Leopold II was trouwens een regelmatig bezoeker van de renbaan. De lijn Brussel-Namen kreeg trouwens ter hoogte van het station van Groenendaal een speciale aftakking richting renbaan.
Begin 1992 werd het middelste gedeelte van het station door een brand zwaar beschadigd. De laatste jaren liet de NMBS opnieuw een aantal herstellings- en restauratiewerk uitvoeren. Het station vormt het ideale vertrekpunt voor een boswandeling.
Ons station staat al jaren leeg, door een brand.Er stoppen nog steeds treinen 1 à 2 per uur.
genoeg over te vinden op het net. (http://commons.wikimedia.org/w/index.ph ... ext=Search)

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: verlaten spoorwegstations
In Maldegem kom je vast wel aan je trekken:


Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.