Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) maakt in de komende drie jaar 15,8 miljoen euro vrij voor de aankoop van vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven. Dat maakte de minister bekend bij haar bezoek aan Busworld in Kortrijk. Beide steden werden voor het proefproject uitgekozen omdat bussen er door het historische hart rijden.
De Lijn investeert al lange tijd in milieuvriendelijke bussen. De hybride bussen zijn momenteel het milieuvriendelijkste type bus dat op de markt is, aldus de minister. Dit type werkt met twee motoren: een dieselmotor en een elektrische motor. Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de hybride bus minder brandstof en stoot hij dus minder schadelijke deeltjes uit. Bovendien is de bus ook stiller.
De burgemeesters Patrick Moenaert en Louis Tobback, die bij het bezoek aanwezig waren, toonden zich opgetogen over de beloofde middelen. Beide steden voeren sinds het begin van de jaren '90 een beleid om het autoverkeer in hun centra terug te dringen ten voordele van het openbaar vervoer. Op Busworld is De Lijn gestart met de zoektocht naar constructeurs voor de hybride bussen.
Eerder raakte al bekend dat alle bussen van De Lijn binnenkort op een mengsel van biodiesel en gewone diesel gaan rijden. Momenteel rijden nog maar 18 van de zowat 3.600 bussen op zo'n groen mengsel, antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) op een vraag van CD&V-parlementslid Carl Decaluwé.
Alternatieve brandstoffen
Volgens Van Brempt rijdt momenteel ongeveer 1 procent van bussen van De Lijn op alternatieve brandstoffen. Zo heeft De Lijn een bus op waterstof rondrijden, net als 18 stadsbussen op een mengsel van 5 procent biodiesel en 95 procent gewone diesel, en een bus op PPO (puur plantaardige olie). Bovendienis de ombouw van 22 bussen naar PPO bezig in Hasselt.
Biodieselmengsel
Volgens Van Brempt heeft De Lijn beslist om het gebruik van het biodieselmengsel uit te breiden naar alle bussen. "Afspraken worden gemaakt met de leverancier en tegen het einde van dit jaar zal dit effectief zijn", aldus Van Brempt. Een woordvoerder van De Lijn bevestigde donderdag dat de openbare vervoersmaatschappij de intentie heeft alle bussen van De Lijn op het biodieselmengsel te laten rijden. (belga/vsv)
Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Dom vraagje : als die rijdt op zijn elektrische motor waar komt dan de energie vandaan ? Als dat zonder vervuiling gaat... van zonnecellen ?Jeroen schreef:
De Lijn investeert al lange tijd in milieuvriendelijke bussen. De hybride bussen zijn momenteel het milieuvriendelijkste type bus dat op de markt is, aldus de minister. Dit type werkt met twee motoren: een dieselmotor en een elektrische motor. Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de hybride bus minder brandstof en stoot hij dus minder schadelijke deeltjes uit. Bovendien is de bus ook stiller.(belga/vsv)
Laatst gewijzigd door dentheo op 23 okt 2007, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Als ik mij niet vergis komt de elektriciteit van accu's die worden opgeladen terwijl de dieselmotor draait.dentheo schreef:Dom vraagje : als die rijdt op zijn elektrische motor waar komt dan de energie vandaan ? Als dat zonder vervuiling gaat... van zonnecellen ?Jeroen schreef:
De Lijn investeert al lange tijd in milieuvriendelijke bussen. De hybride bussen zijn momenteel het milieuvriendelijkste type bus dat op de markt is, aldus de minister. Dit type werkt met twee motoren: een dieselmotor en een elektrische motor. Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de hybride bus minder brandstof en stoot hij dus minder schadelijke deeltjes uit. Bovendien is de bus ook stiller.(belga/vsv)
de bedoeling is dat er in de binnenstad elektrisch gereden wordt en op de langere trajecten op diesel. De dieselmotor kan dan gebruikt worden wanneer hij het zuinigste is, namelijk wanneer hij een min of meer constante senlheid heeft. In het stadsverkeer heb je dan een geluidsarme bus met op dat moment geen uitstoot, en in het totaal bekeken is er minder verbruik.
tzijn de steden waarvan de burgemeesters het meeste kunnen zagen, vooral over de stinkende bussen in hun stadscentra... dat zegt al genoeg denk ikWover schreef:"Stille bussen voor de buslijnen door de drukke, toeristische centra van Leuven en Brugge."
Heeft iemand hier ook bedenkingen bij?
gr, Steve
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Dus de bus vervuilt "meer" buiten de stad en minder binnen de stad en dan maar hopen dat het totaal minder is....pietje schreef:dentheo schreef:Als ik mij niet vergis komt de elektriciteit van accu's die worden opgeladen terwijl de dieselmotor draait.Jeroen schreef:
Dom vraagje : als die rijdt op zijn elektrische motor waar komt dan de energie vandaan ? Als dat zonder vervuiling gaat... van zonnecellen ?
de bedoeling is dat er in de binnenstad elektrisch gereden wordt en op de langere trajecten op diesel. De dieselmotor kan dan gebruikt worden wanneer hij het zuinigste is, namelijk wanneer hij een min of meer constante senlheid heeft. In het stadsverkeer heb je dan een geluidsarme bus met op dat moment geen uitstoot, en in het totaal bekeken is er minder verbruik.
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Druk en toeristisch wil niet zeggen dat geluidsoverlast en vervuiling hier thuishoren. Een drukke markt is nog altijd leuker zonder lawaai van bussen.dentheo schreef:Juist maar de vraag is: vervuilt hij buiten de stad met dit nieuwe systeem meer dan vroeger met het oude systeem? Indien niet, heb je sowieso een win-situatie want binnen de stad is de uitstoot nagenoeg nihil dus minder dan met het oude systeem.pietje schreef:Dus de bus vervuilt "meer" buiten de stad en minder binnen de stad en dan maar hopen dat het totaal minder is....dentheo schreef: Als ik mij niet vergis komt de elektriciteit van accu's die worden opgeladen terwijl de dieselmotor draait.
de bedoeling is dat er in de binnenstad elektrisch gereden wordt en op de langere trajecten op diesel. De dieselmotor kan dan gebruikt worden wanneer hij het zuinigste is, namelijk wanneer hij een min of meer constante senlheid heeft. In het stadsverkeer heb je dan een geluidsarme bus met op dat moment geen uitstoot, en in het totaal bekeken is er minder verbruik.
steved schreef:tzijn de steden waarvan de burgemeesters het meeste kunnen zagen, vooral over de stinkende bussen in hun stadscentra... dat zegt al genoeg denk ikWover schreef:"Stille bussen voor de buslijnen door de drukke, toeristische centra van Leuven en Brugge."
Heeft iemand hier ook bedenkingen bij?
gr, Steve
Daarenboven heeft men zowel in Brugge als Leuven het historisch karakter van de binnenstand geherwardeerd en opengesteld voor publiek (autoluw maken van de binnenstad). Dan zijn stillere en minder vervuilende bussen een nuttige hulp in het aangenaam maken van die omgeving.
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Ik bedoelde dat er met toeristen die denken dat heel de straat voor hun is wel eens onverwacht kunnen oversteken zonder dat ze er erg in hebben dat er een bus achter hen rijdt omdat ze zo stil is (er zijn al verschillende verenigingen die Toyota bv een proces willen aandoen omdat de Prius "te stil" is, dat je hem niet hoort aankomen).Jeroen schreef:
Druk en toeristisch wil niet zeggen dat geluidsoverlast en vervuiling hier thuishoren. Een drukke markt is nog altijd leuker zonder lawaai van bussen.
Daarenboven heeft men zowel in Brugge als Leuven het historisch karakter van de binnenstand geherwardeerd en opengesteld voor publiek (autoluw maken van de binnenstad). Dan zijn stillere en minder vervuilende bussen een nuttige hulp in het aangenaam maken van die omgeving.
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
Natuurlijk wel, denk je dat hij batterijen kan opladen zonder meer diesel te verstoken??? Zou gratis energie zijn... die bestaat er niet...Jeroen schreef:dentheo schreef:pietje schreef:
Het opladen bij remmen zullen ze waarschijnlijk wel afzetten, want dat is ingewikkeld en kan batterijen snel doen verslijten door de grote korte stromen. Maar ja die dingen horen we binnen een jaar of 10 wel nu zijn die niet Poco.
Re: Vijftig hybride bussen voor de steden Brugge en Leuven
zo werkt het toch bij de hybride auto'sdentheo schreef: Het opladen bij remmen zullen ze waarschijnlijk wel afzetten, want dat is ingewikkeld en kan batterijen snel doen verslijten door de grote korte stromen. Maar ja die dingen horen we binnen een jaar of 10 wel nu zijn die niet Poco.
