GVA400 mensen zitten meer dan een uur vast op trein in Melle
In Melle hebben ongeveer vierhonderd mensen meer dan een uur vastgezeten op een trein. De piekuurtrein was van Sint-Niklaas onderweg naar Schaarbeek en kwam ter hoogte van Melle tot stilstand door een technische probleem. Dat heeft spoorwegbeheerder Infrabel dinsdag bevestigd.
"De trein heeft van 8.14 uur tot 9.33 uur stilgestaan", aldus Sofie Van Hael van Infrabel. Er is een hulplocomotief uit Gent gekomen om de passagiers op de piekuurtrein op hun bestemming te brengen.
400 mensen zitten meer dan een uur vast op trein in Melle
400 mensen zitten meer dan een uur vast op trein in Melle
Voor sommige zou 10min zelfs al te lang zijn. Blijkbaar heb je geen flauw idee van wat er allemaal bij komt kijken of wat de oorzaken kunnen zijn...Dietrich schreef:Toch vreemd dat het zolang duurt om die weg te slepen. Gaat het hier misschien om een loc en bestuurder van Infrabel die men heeft gebruikt? Anders vind ik het toch maar bizar lang...
trein valt uit
* de bestuurder krijgt 15 minuten om eventuele herstellingen te doen (indien kleine fouten)
* indien bestuurder oordeelt dat defect te groot is verklaart hij zich onmiddelijk in nood
* bij het in nood verklaren neemt de bestuurder contact op met de tractieverdeler om hem de toestand van de loc of ms/mw mee te delen
* hij belt ook naar zijn permanentie om te zeggen dat hij een bepaald deel van zijn dienst niet kan doen zoals voorzien.
* hierna gaat men zien wat men het snelst kan doen, hulpelement ter plaatse sturen wil zeggen en bestuurder ter beschikking hebben. indien deze er niet is vorderd men desnoods iemand op (hiervoor is men dus al druk aan het bellen en de minuten schieten als een TGV voorbij).
* bestuurder en hulpelement (in bovenstaand geval een loc) gevonden en die op weg sturen. doch rekening mee houden dat de meeste stelplaatsen tegenwoordig geen loc naast de voordeur hebben staan en je dus de tb de tijd moet geven om van de depot naar de bewuste loc te gaan (meestal te voet door een vorming/bundel)
* loc in dienst plaatsen (+-15 minuten om deze in dienst te zijn en alle nodige nazichten te doen).
* de bestuurder begeeft zich naar de plaats van de defekte trein.
* evacueren van de trein kan beginnen. meestal ben je tussen de 30-45 minstens kwijt, om de heel eenvoudige reden dat je zelfden een trein defect zal zien vallen om de meest geschikte plaats, zijnde een groot station waar alles voor handen is om sneller in te grijpen.
in bovenstaand geval was het dus melle daar moet je toch al 10-15 minuten rijden bijtellen voor de loc van gent st pieters (als er daar al eentje op reserve was) naar melle kan geraken.
* de bestuurder krijgt 15 minuten om eventuele herstellingen te doen (indien kleine fouten)
* indien bestuurder oordeelt dat defect te groot is verklaart hij zich onmiddelijk in nood
* bij het in nood verklaren neemt de bestuurder contact op met de tractieverdeler om hem de toestand van de loc of ms/mw mee te delen
* hij belt ook naar zijn permanentie om te zeggen dat hij een bepaald deel van zijn dienst niet kan doen zoals voorzien.
* hierna gaat men zien wat men het snelst kan doen, hulpelement ter plaatse sturen wil zeggen en bestuurder ter beschikking hebben. indien deze er niet is vorderd men desnoods iemand op (hiervoor is men dus al druk aan het bellen en de minuten schieten als een TGV voorbij).
* bestuurder en hulpelement (in bovenstaand geval een loc) gevonden en die op weg sturen. doch rekening mee houden dat de meeste stelplaatsen tegenwoordig geen loc naast de voordeur hebben staan en je dus de tb de tijd moet geven om van de depot naar de bewuste loc te gaan (meestal te voet door een vorming/bundel)
* loc in dienst plaatsen (+-15 minuten om deze in dienst te zijn en alle nodige nazichten te doen).
* de bestuurder begeeft zich naar de plaats van de defekte trein.
* evacueren van de trein kan beginnen. meestal ben je tussen de 30-45 minstens kwijt, om de heel eenvoudige reden dat je zelfden een trein defect zal zien vallen om de meest geschikte plaats, zijnde een groot station waar alles voor handen is om sneller in te grijpen.
in bovenstaand geval was het dus melle daar moet je toch al 10-15 minuten rijden bijtellen voor de loc van gent st pieters (als er daar al eentje op reserve was) naar melle kan geraken.
Men heeft een loc + bestuurder van Gent ter plekke gezonden. Van zodra de TB ingelicht word wat die moet doen gaat em te voet van de depot naar de loc welke em mag gebruiken. Das al een 15 tal minuten stappen. De loc opstarten en beproeven is nog eens een 10 à 15 minuten. Dus je zit al aan een 30 minuten. Daar moet je inderdaad nog de tijd bijtellen voor de TB ingelicht word dat em moet uitrukken voor defecte trein weg te slepen. Op het moment dat je in panne valt met een trein probeer je eerst snel even na te zien als je op eigen kracht kan verder rijden. Je kan ni zomaar bij elk defect zeggen van ik bel naar traffic control omje te laten wegslepen. Dus daar gaat ook al een 10 à 15 minuten voorbij vooraleer je het "opgeeft" Dan snel even alles organiseren, uitzoeken waar een TB vrij is, kijken als daar een loc beschikbaar staat en zo... En van zodra die dan kan vertrekken moet ook die lok tussen de ochtend spits in tegen diene defecte trein zien te geraken. Ik verzeker je dat de tijd die men gisteren nodig gehad heeft een heel scherpe tijd is geweest. Voor de reizigers is dat lang, maar als je eens weet hoe dat allemaal geregeld word en de tijd opneemt van A tot Z dan valt dit heel goe mee.
Men kan zich wel afvragen of het normaal is dat er de laatste tijd zo dikwijls treinen in panne vallen of worden afgeschaft door defekte loks of motorstellen.
Dat er altijd defekten mogelijk zijn neem ik aan, alleen is de vraag of men het aantal niet kan verminderen door beter preventief onderhoud.
En dan zal iemand wel antwoorden dat daar geen tijd voor is, maar dat bewijst dan nog eens het falen van het bestuur van de NMBS (niet enkel op dit vlak) die er niet voor gezorgd heeft dat er voldoende materieel en voldoende middelen zijn voor regelmatig onderhoud.
Dat er altijd defekten mogelijk zijn neem ik aan, alleen is de vraag of men het aantal niet kan verminderen door beter preventief onderhoud.
En dan zal iemand wel antwoorden dat daar geen tijd voor is, maar dat bewijst dan nog eens het falen van het bestuur van de NMBS (niet enkel op dit vlak) die er niet voor gezorgd heeft dat er voldoende materieel en voldoende middelen zijn voor regelmatig onderhoud.
En dan komen we terug tot bij het volgende puntje: Waarom staan er zoveel locs telkens en zo lang in de TW's...Adler schreef:Men kan zich wel afvragen of het normaal is dat er de laatste tijd zo dikwijls treinen in panne vallen of worden afgeschaft door defekte loks of motorstellen.
Dat er altijd defekten mogelijk zijn neem ik aan, alleen is de vraag of men het aantal niet kan verminderen door beter preventief onderhoud.
En dan zal iemand wel antwoorden dat daar geen tijd voor is, maar dat bewijst dan nog eens het falen van het bestuur van de NMBS (niet enkel op dit vlak) die er niet voor gezorgd heeft dat er voldoende materieel en voldoende middelen zijn voor regelmatig onderhoud.
Schipper... Stuurlui... Wal.... Of hoe ging dat japans gezegde nu ook al weer?
moest je eens weten hoeveel defecten er zijn aan sommige loc's je zou verschietenpaljas schreef:En dan komen we terug tot bij het volgende puntje: Waarom staan er zoveel locs telkens en zo lang in de TW's...Adler schreef:Men kan zich wel afvragen of het normaal is dat er de laatste tijd zo dikwijls treinen in panne vallen of worden afgeschaft door defekte loks of motorstellen.
Dat er altijd defekten mogelijk zijn neem ik aan, alleen is de vraag of men het aantal niet kan verminderen door beter preventief onderhoud.
En dan zal iemand wel antwoorden dat daar geen tijd voor is, maar dat bewijst dan nog eens het falen van het bestuur van de NMBS (niet enkel op dit vlak) die er niet voor gezorgd heeft dat er voldoende materieel en voldoende middelen zijn voor regelmatig onderhoud.
Schipper... Stuurlui... Wal.... Of hoe ging dat japans gezegde nu ook al weer?
Mja, dank voor je toelichting, Steven eveneens2012 schreef:Ik verzeker je dat de tijd die men gisteren nodig gehad heeft een heel scherpe tijd is geweest. Voor de reizigers is dat lang, maar als je eens weet hoe dat allemaal geregeld word en de tijd opneemt van A tot Z dan valt dit heel goe mee.

ja Wover, dat is leuk en aardig, maar dit soort dingen kost echt tientallen miljoenen euroos per keer, en het is geregeld raak de laatste tijd. Het wordt eigenlijk tijd dat jullie regering eens gaat inzien dat ze beter wat extra geld in materieel kunnen pompen, dan dit soort ellende maar met lede ogen aan te zien. Het wordt tijd dat jullie regering.......Wover schreef:Tja, dan kom je weer bij het beruchtje loctekort terecht.
Ow, sorry..
