Pagina 1 van 4

Brandweervoertuig voorop sporen

Geplaatst: 17 nov 2007, 19:53
door kimba
Deze link vond ik op het forum van de hulpdiensten :
http://fred-de-vos.skynetblogs.be/post/ ... pecialleke Afbeelding

Geplaatst: 17 nov 2007, 20:11
door Dietrich
Bestaat al lang hoor, had ooit een tijd (5 jaar geleden) kalenders van Rosenbauer Belgium (al een tijd failliet) en daar heeft er ook eens ene tussen gestaan.

Geplaatst: 18 nov 2007, 06:39
door Adler
Misschien kunnen ze de HSL lijn naar Nederland laten gebruiken door de brandweer om snel ergens ter plaatse te geraken, dan dient het toch nog voor iets :)

Geplaatst: 18 nov 2007, 11:20
door Fles
Snel? :lol: Ik denk dat het bij 40-50 km/h wel ophoudt eigenlijk ;)

Re: Brandweervoertuig voorop sporen

Geplaatst: 18 nov 2007, 11:36
door K V B
In Zwitserland en Duitsland heeft men zelfs echte brandweer treinen.

Re: Brandweervoertuig voorop sporen

Geplaatst: 18 nov 2007, 11:53
door 2012
K V B schreef:In Zwitserland en Duitsland heeft men zelfs echte brandweer treinen.
Klopt dit is er ene ...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: 18 nov 2007, 17:54
door nighttrain
Voor de liefhebbers van dit soort spoorvoertuigen ,kan je nog een ander exemplaar bewonderen in de brochure op PDF formaat van Alptransit.ch via de volgende link:
http://www.alptransit.ch/pages/img/proj ... othard.pdf

op pagina 38

Geplaatst: 18 nov 2007, 18:40
door RIDCO
Bestaat de bemanning van de brandweertreinen in Zwiterland en Duitsland uit medewerkers van de spoorwegen of zijn het stedelijke brandweermannen (vrouwen) ?
Enkele jaren geleden was er in de buurt van Saint Ghislain een idee om een dieselstel om te bouwen als brandweertrein. Dit was een idee van een plaatselijk brandweerkorps. Ondertussen niets meer van gehoord.

De brandweer van Zaventem beschikt over een speciaal interventievoertuig (vrachtwagen Scania) speciaal uitgerust voor spoorwegongevallen (ontzetting). Meer info op de www van de brandweer Zaventem.

Ik beschik over foto's van een demonstratie tijdens een opendeurdag van de BW.

BW Zaventem heeft dit jaar ook zijn medewerking verleend aan een oefening in het station Halle.

Geplaatst: 18 nov 2007, 22:21
door Bert
De brandweer van Dinant heeft ook nog zo een ding (een ouder versie). Soms rijden ze oefenritten op de oude lijn 154 Dinant-Givet.

Geplaatst: 19 nov 2007, 20:55
door Bartjedj
RIDCO schreef:De brandweer van Zaventem beschikt over een speciaal interventievoertuig (vrachtwagen Scania) speciaal uitgerust voor spoorwegongevallen (ontzetting). Meer info op de www van de brandweer Zaventem.
Dit voertuig is multifunctioneel. Kan gebruikt worden voor spoorwegongevallen, maar is ook uitgerust voor bv. vliegtuigongevallen. Daarom ook dat het in Zaventem staat, al is het voertuig 24u/24 paraat om uit te rukken naar andere zones bij grote rampen.

BDJ

Geplaatst: 19 nov 2007, 21:15
door K V B
RIDCO schreef:Bestaat de bemanning van de brandweertreinen in Zwiterland en Duitsland uit medewerkers van de spoorwegen of zijn het stedelijke brandweermannen (vrouwen) ?
Beide. De trein wordt bestuurd door een machinist afkomstig van de spoorwegmaatschappij, en de bemanning is afkomstig van plaatselijke brandweerkorpsen en de eigen spoorwegbrandweer. Voor de nieuwe Lötschberg tunnel heeft de BLS een nieuwe brandweertrein gekocht, en die wordt tesamen met de brandweer van Frutigeningezet.
Zie:
http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6sch ... szug_(BLS)
http://www.feuerwehr-frutigen.ch/technik/lrz.asp

Geplaatst: 20 nov 2007, 02:53
door Asterix
Hier wordt weer heel onzin uitgekraamd....
RIDCO schreef:De brandweer van Zaventem beschikt over een speciaal interventievoertuig (vrachtwagen Scania) speciaal uitgerust voor spoorwegongevallen (ontzetting). Meer info op de www van de brandweer Zaventem.
Dit is een zware materiaalwagen, hoofdzakelijk bedoeld voor bevrijdingen en manipulaties van zware wrakken, zoals autobussen en vrachtwagens. Daarnaast bezit het enkele plateaus op wielen die met de kraan op de sporen kunnen worden getild. Om nu te zeggen dat deze wagen "speciaal" werd uitgerust voor spoorwegongevallen is overdreven....
Bartjedj schreef:Dit voertuig is multifunctioneel. Kan gebruikt worden voor spoorwegongevallen, maar is ook uitgerust voor bv. vliegtuigongevallen. Daarom ook dat het in Zaventem staat, al is het voertuig 24u/24 paraat om uit te rukken naar andere zones bij grote rampen.

BDJ
Sorry hoor maar dat is onzin. Welk materiaal zie jij in die wagen "uitgerust voor vliegtuigongevallen"? Haast alle korpsen hebben een materiaalwagen, alhoewel deze van Zaventem bijzonder goed is uitgebouwd. Op zich heeft Zaventem geen speciaal materiaal voor vliegtuigongevallen, brandweer BIAC daarentegen wel. Wagens worden niet geplaatst omdat er een luchthaven in de buurt is, de gemeente kiest zelf wat men koopt. Dit zou je evengoed bij brandweer Mechelen kunnen tegenkomen..

:roll:

Geplaatst: 20 nov 2007, 13:23
door stefferson
Jeroen schreef:Hier wordt weer heel onzin uitgekraamd....
RIDCO schreef:De brandweer van Zaventem beschikt over een speciaal interventievoertuig (vrachtwagen Scania) speciaal uitgerust voor spoorwegongevallen (ontzetting). Meer info op de www van de brandweer Zaventem.
Dit is een zware materiaalwagen, hoofdzakelijk bedoeld voor bevrijdingen en manipulaties van zware wrakken, zoals autobussen en vrachtwagens. Daarnaast bezit het enkele plateaus op wielen die met de kraan op de sporen kunnen worden getild. Om nu te zeggen dat deze wagen "speciaal" werd uitgerust voor spoorwegongevallen is overdreven....
Bartjedj schreef:Dit voertuig is multifunctioneel. Kan gebruikt worden voor spoorwegongevallen, maar is ook uitgerust voor bv. vliegtuigongevallen. Daarom ook dat het in Zaventem staat, al is het voertuig 24u/24 paraat om uit te rukken naar andere zones bij grote rampen.

BDJ
Sorry hoor maar dat is onzin. Welk materiaal zie jij in die wagen "uitgerust voor vliegtuigongevallen"? Haast alle korpsen hebben een materiaalwagen, alhoewel deze van Zaventem bijzonder goed is uitgebouwd. Op zich heeft Zaventem geen speciaal materiaal voor vliegtuigongevallen, brandweer BIAC daarentegen wel. Wagens worden niet geplaatst omdat er een luchthaven in de buurt is, de gemeente kiest zelf wat men koopt. Dit zou je evengoed bij brandweer Mechelen kunnen tegenkomen..

:roll:
het voertuig in gekocht door de nmbs en word bemand door personeel van bwzaventem , het voertuig is aangekocht geweest voor treinongevallen in de tunnel van de luchthaven , maar het voertuig kan over heel belgie ingezet worden.
Laat niet staan dat bw zaventem het voertuig ook gebruikt voor zware bevrijdingen op de autostrade en de ring rond brussel.

Maar het voetruig is wel degelijk door en voor de nmbs gekocht en ingericht

Geplaatst: 20 nov 2007, 15:16
door nighttrain
Ondanks de meerwaarde aan het rollend materiaal en de fotogeniekheid van de zwitserse brandweertreinen stel ik mij toch vragen bij het nut van deze treinen bij brand in afgescheiden spoorwegtunnels.
Je moet al minstens 2 van dit soort treinen hebben,1 aan elke zijde.
de procedure om dicht bij de incidenttrein te komen is meestal lang,wetende dat de signalisatie in vele gevallen gestoord is. en je verplaatst U naar een bezette spoorzone
Je moet rekening houden met hevig hitte en rookontwikkeling enz..
Daarom denk ik dat de brandbestreiding veel beter is vanuit een "safe haven" zoals de evacuatietunnels met brandweermannen en materiaal.
Bon het idee is goed en je kan dromen
En voor zover ik weet zijn ze nog nooit (gelukkig) moeten gebruikt worden

Geplaatst: 20 nov 2007, 15:49
door Asterix
Wat zijn de procedures bij Eurotunnel in zo'n geval? Heb je misschien iets van documentatie?