Geen internationale vervoerbewijzen meer, Relay-krantenkiosk dat sinds 2001 gesloten is, buffet is gesloten, station (wachtzaal + loketten) is maar tot 's middags open, slechts 5 treinen/u die stoppen+vertrekken...
Wat is er eigenlijk aan de hand met het station van Schaarbeek?
Wanneer is het met dit station zo berg af beginnen gaan? De wachtzaal zelf is een pareltje: +/- 10 loketten (9 ervan zijn dichtgetimmerd).
Is er ooit nog een toekomst weggelegd voor dit station ?
Met de verhuis van de autotreinterminal van Schaarbeek naar Denderleeuw ergens medio jaren '90, is het eigenlijk bergaf beginnen te gaan. Geen internationale treinen meer, enkel nog maar stoptreintjes en P-treinen die pendelaars af en aan brengen, en die zullen niet zo snel meer een bezoek brengen aan een buffet.
De gewone reiziger of de toerist zal nu ook niet onmiddellijk naar Schaarbeek reizen. Veel speciaals is er daar niet en het is nu ook niet echt de aangenaamste buurt van Brussel.
Misschien moest Schaarbeek ooit nog omgetoverd worden tot een "Brussel-Europe", waar HST's hun vertrek- en eindpunt zouden krijgen i.p.v. Brussel-Zuid, zou het nog à la London Saint Pancras kunnen opgeknapt worden, al schat ik die kans zeer klein hoeveel er daar plannen voor (geweest) zijn.
Trainspotterke schreef:
Veel speciaals is er daar niet en het is nu ook niet echt de aangenaamste buurt van Brussel.
Wat een ongelofelijke zever! Ben je eigenlijk ooit al bij het station van Schaarbeek geweest? Loop dan eens de laan door recht voor het stationsgebouw (de Huart Hamoirlaan), dan zul je wel anders piepen. Niet heel Schaarbeek is te vergelijken met de Aarschotstraat (het 'roze straatje' bij Brussel-Noord, voor diegenen die het niet kennen), weet je...
Nee, ik vind dit ook een zeer jammere evolutie. Zo'n groot station zo zien afkalven doet pijn. Ook al omdat er volgens mij wel degelijk potentieel zit in het station: er wonen vrij veel mensen in de nabijheid van het station (het noorden van Schaarbeek, Evere en Neder-Over-Heembeek liggen er in afstand allemaal heel dichtbij) en vrijwel alle treinen van de NZV passeren er. Ook jammer dat Schaarbeek niet speciaal opgewaardeerd zal worden met het GEN; er is binnen Brussel al heel lang een capaciteitsprobleem op de as centrum - Schaarbeek - Evere (grofweg het traject van de huidige tram 55). Er wordt ook al lang gesproken over een metro op dat stuk. Wel, het station van Schaarbeek ligt vlakbij die as en binnen een paar minuten zou je in het centrum kunnen zijn...
Laatst gewijzigd door Steve op 24 nov 2007, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook was men toch van plan het nieuwe stadion van Anderlecht in Schaarbeek te bouwen, alsook een woon- en winkelproject. Waarschijnlijk zal het station dan wel terug opgewaardeerd worden .
Wover schreef:Ook was men toch van plan het nieuwe stadion van Anderlecht in Schaarbeek te bouwen, alsook een woon- en winkelproject. Waarschijnlijk zal het station dan wel terug opgewaardeerd worden .
Ja, maar dat stuk grond (ex-Schaarbeek-Vorming) ligt toch op een zekere afstand van station Schaarbeek. Daar is er wellicht meer potentieel voor lijn 26.
lijn 26 begint daar, maar het eerste station van L26 ligt nog verder van dat terrein dan het station schaarbeek, die eerste stilstand op L26 is dan nog een stopplaats met weinig mogelijkheden (zeker als je vergelijkt welk de mogelijkheden met schaarbeek station zijn)
Het begint natuurlijk al slecht als er mensen met de perceptie zitten dat Schaarbeek vies en vuil is.
Daar wil je dan zeker niet naartoe, maar wie buitenkomt zal zien dat perceptie soms wel eens naast de realiteit zit, wat in Schaarbeek zeer duidelijk is!
ik ben ooit is in de lokettenzaal geweest en om eerlijk te zijn de tijd van de stoomtreinen komen in u gedachten heen.
de perrons en de onderdoorgangen zien er niet echt proper uit dat is een feit (mits een goeie opknapbeurt zoals schilderen dingen vervangen meer zitbankjes afdak over perrons waterdigt maken) zou het daar al een stuk gezelliger uitzien.
Savonds is het wel griezelig om daat te lopen en zeker alleen. maar eens buiten het station is het er wel gezellig.
260689 schreef:Savonds is het wel griezelig om daat te lopen en zeker alleen.
???
Reden?
Perfect verlicht zonder weinig donkere plekken en hoekskes... Dus wat is het probleem daar?
tgaat ni over de verlichting maar gewoon het feit dat de onderdoorgang en perrons er nogal belabberd bijzijn en dat er heel soms van dat jong volk zit te drinken tot ze zat zijn
Ronduit prachtig gebouw. Wat mij de eerste maal wel opviel, is dat je een straat moet oversteken om het spoorwegdomein te bereiken. Had ik nog niet gezien.
Wel vreemd dat het station zo'n grote capaciteit heeft. Hoeveel pendelaars zouden er op/afstappen? Weinig, denk ik.
die fameuze straat die je oversteekt was spoor 1 en 2 alwaar de auto's op de treinen reden, die kon langs twee kanten van het station, al naargelang de bestemming van de autotrein.
de spits is vrij druk in schaarbeek, heel wat treinenen hebben er dan hun aankomst (ochtend) of vertrek(avond) station. overdag is er veel minder beweging.
260689 schreef:Savonds is het wel griezelig om daat te lopen en zeker alleen.
???
Reden?
Perfect verlicht zonder weinig donkere plekken en hoekskes... Dus wat is het probleem daar?
tgaat ni over de verlichting maar gewoon het feit dat de onderdoorgang en perrons er nogal belabberd bijzijn en dat er heel soms van dat jong volk zit te drinken tot ze zat zijn
Is niet echt een reden om het griezelig of gevaarlijk te vinden, vind ik...