enrico8509 schreef:fantastisch mooi
Ja maar het ferme is dat die maschine daar minstens dertig jaar non actief heeft gestaan, en op nog geen 9 maanden voledig weer rijvaardig is gezet... doe dat maar eens na in Belgie...
En idd, wat die schoorsteen betreft , die staat opzij...dat maakt die loco zo uniek...
ook het geluid is anders dan een stoomlokomotief waar de schoorsteen vanvoor staat !
Franco Crosti waren 2 ingenieurs die door middel van een extra ketel de stoom lieten oververhitten, om nog betere resultaten te bekomen. Van deze groep locomotieven bestaat er nog de groep 743 met 2 laterale ketels (oververhitters) en 2 zijdelingse schoorstenen

Zo een staat in het spoorwegmuseum van La Spezia, helaas is deze volgens de papieren van de spoorwegen "ontmanteld", "Vernietigd" M.a.w niet meer ingeschreven, en er zijn tot hier toe geen enkele plannen om die weer in te schrijven en ook die weer aan de praat te krijgen... Wie weet in 2015 nog eens... als versterking voor het opkomende stoomtoerisme in italie dat in volle expansie is.. De vraag om zondags of op speciale gelegenheden historisch materiaal te laten rijden blijft groeien...Ondanks de prijzen voor een rit, per persoon 29 tot 70€ voor een ganse dag, deze ritten kunnen tot 300 km en meer oplopen.
Nogmaals
Gruppo: 741 120,
kijk naar het verschil

Daarentegen was de 741 120 nog wel ingeschreven, en lagen de perspectieven voor deze lok beter dan zijn broertje de 743 301