Pagina 1 van 1
Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 741 120
Geplaatst: 06 dec 2007, 18:29
door sammarco1
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Geplaatst: 06 dec 2007, 18:45
door Bert
sammarco1 schreef:
Wanneer rijd de 29013 nog eens?
Die is voor de moment bezig met zijn winterslaap.
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
Geplaatst: 06 dec 2007, 18:55
door enrico8509
fantastisch mooi
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Geplaatst: 06 dec 2007, 19:43
door Patrick
Bert schreef:[knip]
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
Alé gij, Italiaans designartikel

Geplaatst: 06 dec 2007, 19:45
door Bartjedj
Idd prachtig.
Staat dit bericht misschien verkeerd? Ziet er niet echt light-rail uit
BDJ
Geplaatst: 06 dec 2007, 20:42
door sammarco1
enrico8509 schreef:fantastisch mooi
Ja maar het ferme is dat die maschine daar minstens dertig jaar non actief heeft gestaan, en op nog geen 9 maanden voledig weer rijvaardig is gezet... doe dat maar eens na in Belgie...
En idd, wat die schoorsteen betreft , die staat opzij...dat maakt die loco zo uniek...
ook het geluid is anders dan een stoomlokomotief waar de schoorsteen vanvoor staat !
Franco Crosti waren 2 ingenieurs die door middel van een extra ketel de stoom lieten oververhitten, om nog betere resultaten te bekomen. Van deze groep locomotieven bestaat er nog de groep 743 met 2 laterale ketels (oververhitters) en 2 zijdelingse schoorstenen

Zo een staat in het spoorwegmuseum van La Spezia, helaas is deze volgens de papieren van de spoorwegen "ontmanteld", "Vernietigd" M.a.w niet meer ingeschreven, en er zijn tot hier toe geen enkele plannen om die weer in te schrijven en ook die weer aan de praat te krijgen... Wie weet in 2015 nog eens... als versterking voor het opkomende stoomtoerisme in italie dat in volle expansie is.. De vraag om zondags of op speciale gelegenheden historisch materiaal te laten rijden blijft groeien...Ondanks de prijzen voor een rit, per persoon 29 tot 70€ voor een ganse dag, deze ritten kunnen tot 300 km en meer oplopen.
Nogmaals
Gruppo: 741 120,
kijk naar het verschil

Daarentegen was de 741 120 nog wel ingeschreven, en lagen de perspectieven voor deze lok beter dan zijn broertje de 743 301
Re: Proefrit met een Franco-Crosti Stoom Locomotief FS 740 1
Geplaatst: 06 dec 2007, 20:51
door sammarco1
Bert schreef:sammarco1 schreef:
Wanneer rijd de 29013 nog eens?
Die is voor de moment bezig met zijn winterslaap.
Die FS locomotief ziet mij wel een speciaal beestje uit. Rare positie en constructie van de schouw!
Afin, winterslaap, die moet alle weken bollen wilt da wa geld opbrengen...
Deze italiaanse machines rijden praktisch alle weken, en op verplaatsing op eigen kracht....niet gesleept
En als die zaterdag en zondag, en de dinsdag voor een school moet rijden blijft dat vuur aangehouden...!
