Pagina 1 van 2

Dienstmededeling

Geplaatst: 10 dec 2007, 21:36
door Adler
Ik hoor dikwijls de volgende dienstmededeling omroepen:

Boordchef trein X, u wacht en ontwijkt trein Y.

Wat betekent dat eigenlijk ?

Geplaatst: 10 dec 2007, 21:46
door 260689
Dit gebeurt in Gent-St-Pieters veel zoals:

Boordchef trein xxx wacht op aansluiting trein xxx.
of
Boordchef trein xxx u mag vertrekken.
of
Treinbestuurder xxx word verwacht op het spoor 1.

Geplaatst: 10 dec 2007, 21:51
door kimba
260689 schreef:Dit gebeurt in Gent-St-Pieters veel zoals:

Boordchef trein xxx wacht op aansluiting trein xxx.
of
Boordchef trein xxx u mag vertrekken.
of
Treinbestuurder xxx word verwacht op het spoor 1.
Ook voor de L-trein naar Etterbeek in Mechelen hoorde ik dit al vaak...

Geplaatst: 10 dec 2007, 22:08
door Adler
Mijn vraag is eigenlijk wat betekent ontwijken ?

Geplaatst: 10 dec 2007, 22:22
door 260689
Adler schreef:Mijn vraag is eigenlijk wat betekent ontwijken ?
das voor naar schijnpoort tegaan met andere woorden naar de bundel

Geplaatst: 10 dec 2007, 23:23
door Speedy
260689 schreef:
Adler schreef:Mijn vraag is eigenlijk wat betekent ontwijken ?
das voor naar schijnpoort tegaan met andere woorden naar de bundel
Uitwijken is met de trein naar een bundel rijden.
'Ontwijken' doen we met een trein niet...

Geplaatst: 10 dec 2007, 23:38
door Hobbes
Met ontwijken bedoelt men dat men bijvoorbeeld met de omnibus in Mechelen moet wachten om de IC te laten passeren die dan hoogstwaarschijnlijk in vertraging is.

Geplaatst: 10 dec 2007, 23:42
door Bartjedj
De IC zat vroeger (weet nu of het nu nog is) altijd achter de L. De L moest dan in Mechelen wachten om de IC te laten voorgaan.

Dit gaat natuurlijk over de verbinding BXL-A'pen.

BDJ

Geplaatst: 11 dec 2007, 00:28
door Nekvin
Das nu veranderd, de IC zit nu in het midden van het uur vlak voor den hollander
Bartjedj schreef:De IC zat vroeger (weet nu of het nu nog is) altijd achter de L. De L moest dan in Mechelen wachten om de IC te laten voorgaan.

Dit gaat natuurlijk over de verbinding BXL-A'pen.

BDJ

Geplaatst: 11 dec 2007, 02:25
door Steven
het ontwijken, aansluiting geven en andere mededelingen heeft dus alles te maken met het geven van aansluiten en/of voorrang van trein xxxx op trein xxxx. niet meer of minder dan dat.

Geplaatst: 11 dec 2007, 10:02
door Patrick
En als die TBG nu net naast een draaiende loc staat te kletsen met de TB en de mededeling niet hoort, wat dan? :wink:

Geplaatst: 11 dec 2007, 22:47
door Steven
Patrick schreef:En als die TBG nu net naast een draaiende loc staat te kletsen met de TB en de mededeling niet hoort, wat dan? :wink:
das dan pech want dan weet die niet waarom zijn sein langer gesloten blijft dan voorzien.

Geplaatst: 11 dec 2007, 22:50
door Bartjedj
TBG moet dan ook niet staan kletsen met de TB naast het machien hé :-D

BDJ

Geplaatst: 12 dec 2007, 00:38
door Wover
Heb ik Mechelen pas nog gehad dat de toenmalige IR-g op het punt stond te vertrekken, de TBG had de AVG al gedraaid, maar het sein stond nog wel toe. Plots komt er dan een "dienstmededeling" dat de trein moest wachten op een aansluiting.
De TBG is dan snel terug uit de trein gesprongen om de AVG te annuleren :).

Geplaatst: 12 dec 2007, 01:24
door Bartjedj
Seingever een beetje traag van begrip? :lol:
Heb in Mechelen zo nog stoten meegemaakt:
Ik sta te wachten op de IC-N naar Brussel. 10' na normaal vertrekuur wordt er omgeroepen "Dames en heren, de IC-trein naar Brussel heeft 5' vertraging".
Na een kwartier wordt er omgeroepen "Dames en heren, de IC-trein naar Brussel heeft 25' vertraging".
Uiteindelijk vertrokken met 20' vertraging. :-D :-D

BDJ