Ik heb een paar maanden geleden te horen gekregen dat ik een kleine groen kleurige afwijking heb aan mijn gezichtsveld. Mijn vraag is of de medische shifting op kleurzicht inderdaad zo streng is als men zegt. (Ik kan groen zien ik het alleen niet zien in zo'n ishara test.)
Dat kan vrees ik wel problemen geven, want men is zoiezo al streng bij zo'n shifting, maar je kan achteraf (of vooraf) altijd naar je oogarts gaan en een papier vragen waarop hij zegt dat er niets mis is met uw zicht om te kunnen werken bij de NMBS.
Ben zeker om mijn kans te wagen als treinbestuurder. weten jullie toevallig ook of ze even streng zijn voor functies als conducteur of stationchef (wil later echt graag bij de nmbs werken)
Weet er dan ook iemand of ze even streng zijn kwa kleurenzicht in prive spoorbedrijven? Bv. bij DLC ofzo of is dat een algemene regel dat treinbestuurders die op de belgische sporen rijden allemaal dezlfde kleurentests ondergaan.?
ewie1 schreef:Weet er dan ook iemand of ze even streng zijn kwa kleurenzicht in prive spoorbedrijven? Bv. bij DLC ofzo of is dat een algemene regel dat treinbestuurders die op de belgische sporen rijden allemaal dezlfde kleurentests ondergaan.?
Voor zover ik weet dient zelfs iedereen bij dezelfde firma te gaan voor de keuring, met name CPS. Is een "onafhankelijke" firma, ex NMBS afdeling.
ewie1 schreef:Voor alle duidelijkheid is geen grap he!!!!!!!!!!!!!!
het komt wel grappig over als je ineens de andere kant van deze aardbol gaat vernoemen. had je nu frankrijk of duitsland vernoemd. maar je kan aannemen dat de normen voor treinbestuurders in de meeste westerse landen ongeveer op het zelfde niveau liggen.
Dat is mij ook verteld door ne prof in leuven dat die medische shifting in heel de europese unie het zelfde is. En Afrika is nu ook ni het land om te gaan he.
Ik ben nu argumenten aan het zoeken om toch door die medische shifting te geraken ik heb dus deuteranomalie de groenafwijking maar dus helemaal niet hard het ergste wat kan gebeuren is dat ik voor een groen sein iets langer blijf staan maar dit is bijna niet in te beelden (kan ook bijna niet hoor). binnenkort laat ik mij in Schiphol nog eens testen en wordt deze test uitgebreid met de lantaarntest als ik hier in slaag zouden ze later bij de nmbs niet moeilijk mogen doen, omdat ik op internet een documentje vond waarop de europese normen voor medische shifting bij treinbestuuders stond en hierin staat dat die shifting moet gebeuren door de ishihara test of een andere erkende test en de lantaarntest is hier zo een van!!! Hoe denken jullie hierover