Voorval gebeurde donderdagavond in Haacht. De man had een beetje te veel gedronken en reed de spoorweg op nadien zijn gps instructies had gegeven rechts af te slaan. Hij sloeg een beetje te vroeg af en kwam op de rails terecht. Hij heeft daar een beetje gereden maar dat ging precies niet goed
Omstaanders verwittigden de politie die het treinverkeer liet stilleggen.
(Bronnen: Het Nieuwsblad en HLN [daar sprak men over de politie die verwittigd werd, in HNB is dat de stationschef])
Tja, de politie zal toch ter plaatse zijn gekomen om die ademtest af te nemen. Meestal bellen enkele de politie, anderen de 100, nog enkelen gaan op zoek naar getuigen etc.
Gelukkig kan de stationschef in Haacht meteen de seinen dichtgooien, hij heeft er een mini-blok aan het verkooploket.
Op 9 december was er daar ook al miserie:
Honderdtal reizigers vast op trein na dodelijk ongeval in Boortmeerbeek
Op de spoorlijn Leuven-Antwerpen is vanavond ter hoogte van Boortmeerbeek een persoon om het leven gekomen toen hij werd aangereden door een trein. Dat meldt de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, Infrabel. Door het ongeval moet een honderdtal passagiers door een hulptrein of bussen ontzet worden.
Het ongeval gebeurde omstreeks 21.00 uur tussen Haacht en Boortmeerbeek toen een trein die op weg was naar Antwerpen-Centraal een persoon op de sporen aanreed. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om een wanhoopsdaad.
Door de aanrijding waren de twee sporen tussen Boortmeerbeek en Haacht versperd. Pas kort na 22.00 uur kon een spoor vrijgemaakt worden, wat voor het spoorverkeer tussen Leuven en Mechelen een vertraging van een vijftiental minuten zal opleveren.
De trein die het slachtoffer aanreed, staat ook nog ter plekke met een honderdtal passagiers aan boord. Zij zullen ofwel met een hulptrein ofwel met speciaal ingelegde bussen ontzet worden naar het dichtstbijzijnde station. (belga/ka)
Laatst gewijzigd door Asterix op 16 dec 2007, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Spoorlijn Leuven-Antwerpen bestaat niet. Dat is Leuven-Mechelen L53 en dan Mechelen-Antwerpen L25/27. Maarja, kranten en treinenjargon gaan niet samen
Sja, wat moet je in zo'n geval doen? Ik zou zeggen stationschef als het in de buurt van een station is, anders politie.
Dat noodnummer van Securail, is dat enkel voor stations of is dat ook voor in de baan?
Bartjedj schreef:Spoorlijn Leuven-Antwerpen bestaat niet. Dat is Leuven-Mechelen L53 en dan Mechelen-Antwerpen L25/27. Maarja, kranten en treinenjargon gaan niet samen
Ja, men maakte die fout vermoedelijk omdat de IC Leuven-Mechelen-Antwerpen betrokken was....
Een kameraad van mij was tot voor kort inspecteur in de betrokken politiezone (Haacht). Ze moesten op ne nacht eens uitrukken omdat er zich ene voor de trein wou gooien in Hever. Eenmaal ter plaatse vonden ze het vreemd dat die kerel de (reeds tegengehouden) trein in de verte niet naar hem toe wenkte met zijn armen maar juist in alle hevigheid de trein van hem "wegduwde". Dat vonden ze al vreemd. Toen ze die kerel aanspraken, bleek hij bij het overtsteken van de sporen klem te zijn geraakt onder een stukje rail waarvan de ballast was verschoven. De schrik van zijn leven....