Stiptheid treinen slechter dan ooit

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Stiptheid treinen slechter dan ooit

Bericht door Adler »

Dit is de titel op de voorpagina van de Gazet van Antwerpen van vandaag.

Op een hele pagina binnenin wordt, mijns inziens, een zeer juiste analyse gemaakt van de stiptheid in 2007, door een journalist (Herman Welter) met een zeer grondige kennis van het spoorweggebeuren en gebaseerd op cijfers van Infrabel.
Ik ga hier niet het hele artikel herhalen, maar slechts enkele zinnen:

Over 2007 zal het algemene stiptheidspercentage zo'n 89% bedragen. Bijna net zo slecht als in het rampjaar 1998.

Volgens oud-verkeersleiders heerst er chaos in Traffic Control. De reizigers zijn de dupe.

De dramatische stiptheidsresultaten vormen geen hinderpaal om aan de NMBS-baas riante productiviteitspremies toe te kennen.

In 2007 zal slechts 47% van de treinen volgens het spoorboekje hebben gereden.

Als voornaamste oorzaak wordt de splitsing van de NMBS genoemd en het gebrek aan samenwerking over de bedrijfsgrenzen en het niet behoorlijk functioneren van het 7,5 miljoen euro kostende Traffic Control.
Ik weet dat dit een zeer controversieel onderwerp is waar weer reacties zullen op komen dat dit allemaal niet juist is.
Maar ik raad dan toch aan eens aandachtig dit artikel te lezen, met ook veel uitspraken van mensen binnen de NMBS-groep.
Dit is niet zo maar wat bladvulling op het einde van het jaar.
Steven

Re: Stiptheid treinen slechter dan ooit

Bericht door Steven »

ik lees het bewuste artikel niet, aangezien ik geen GVA lezer ben :-)
ik weet dat herman er heel wat kennis van heeft maar weet ook uit ervaring dat hij het soms TE zwart wit voorstelt. daarmee wil ik zeggen dat hij in bepaalde artikels enkel het zwart vernoemt of enkel het wit en dat is niet altijd even vriendelijk naar de gemiddelde burger toe. bepaalde mensen zijn nu eenmaal zo naief dat ze dan dergelijke dingen nog zwarter gaan bezien dan ze al zijn en dat vind ik spijtig aan herman zijn manier van schrijven (waarmee ik dus niet zeg dat hij liegt, wel dat hij de zaken soms te cru voorstelt).

langs de andere kant heeft hij een punt door de splitsing te vernoemen want dat is zeker nog niet in kannen en kruiken
natuurlijk scheelt er iets aan de stiptheid van de treinen en kunnen die altijd beter.
Adler

Bericht door Adler »

Tja...
De cijfers zijn wat ze zijn, en die komen niet van hem maar van Infrabel.
De oorzaken die hij aangeeft komen ook niet van hem maar van mensen binnen de NMBS en Infrabel.

Iedereen leest de krant die hij of zij het beste vindt en dat heeft niets te maken met naiviteit denk ik :)

GvA is nu eenmaal bijna de enigste krant die een journalist heeft die veel van spoorwegen afweet.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik heb het artikel wel gelezen en ik vind dat die mens groot gelijk heeft.
Het draait vierkant bij het spoor, vroeger was het soms erg maar tegenwoordig wordt het erger en erger... om moedeloos van te worden.

Ik weet de oplossing zenne: verleng de rittijd van de relaties, dan komt alles in orde! :roll: (sarcastisch).

Enkele voorbeelden?: stoptrein Antwerpen-Roosendaal had vroeger een goede uurregeling, je kon goed doorrijden maar je moest je niet haasten. Daar is nu ineens 5 minuten rittijd bijgekomen...

IR Essen - Antwerpen: Als je tegen 90km/h rijdt tussen Essen en Kalmthout (je mag er 130) ben je nog te vroeg, aanbevolen snelheid tussen Kalmthout en Heide: 40km/h!

Is dit normaal? Ik vind van niet.
In plaats van de rittijden alsmaar te verlengen zou men beter structurele maatregelen treffen zoals het DEFTIG op mekaar afstemmen van de uurregelingen, geen omnibus 5 min voor een IC laten rijden.
Het kleinste kind weet dat dit problemen geeft, behalve in Brussel blijkbaar...

Ik hoop dat de publieke druk en de stakingen EINDELIJK eens een paar mensen de ogen hebben doen opengaan in de ivoren toren van de Frankrijkstraat maar ik vrees ervoor...
Steven

Bericht door Steven »

ik wil maar zeggen dat dergelijke compleet negatieve artikels al de kleine positieve dingen die er zijn altijd te niet doen. een artikel moet toch ook ergens een paar positieve punten kunnen vermelden ook hoe klein ze ook zijn. klein voorbeeldje hoe slecht de mensen luisteren of lezen. de staking van kerstmis zien de meeste mensen als een staking om niet willen werken met feestdagen. je moet de website van het laatste nieuws is lezen en bezien hoe de mensen er reageren. Dan merk je dat ze ergens twee woorden uit een reportage hebben onthouden en daar op beginnen reageren. het feit is dat ze eigenlijk de juiste reden niet hebben onthouden en de bal dus compleet misslaan en hun reactie dus ook. ik besluit hieruit dat compleet negatieve artikeles geregeld voeding zijn voor de mensen hun negatief beeld over bepaalde zaken. zo heeft de pers een bepaalde negatieve of positieve macht in handen. Herman schrijft nu nog vrij correcte dingen, maar in het geheel van het perslandschap is hij een heeeeel klein eilandje.
Steven

Bericht door Steven »

ter info hobbes dat van die uurregelingen waar bepaalde treinen zo traag kunnen rijden en toch nog stipt zijn bestaan al jaren op andere lijnen. je moet is bepaalde diensten rond brussel bezien (is daar wel meestal in functie van werken die al dan niet bezig zijn)
Adler

Bericht door Adler »

Steven,

Als er alleen maar negatieve punten zouden zijn bij het spoor, zou de NMBS niet elk jaar miljoenen klanten hebben en zou dat aantal ook niet elk jaar toenemen zoals nu het geval is.
Er zijn gelukkig zeer veel positieve punten, maar als de 2 bazen (van Infrabel en NMBS), in het begin van het jaar zeggen dat er 1 grote prioriteit is: stiptheid, stiptheid en stiptheid, en dan kunnen ze dat niet waar maken, dan is er toch iets grondig mis.
Dat is het enigste wat dit artikel wil duidelijk maken, niets meer en niets minder.
Steven

Bericht door Steven »

tja, das zoals politiekers he (waar hebben we dat nog gehoord), veel beloven en hopen dat de mensen het slikken. die bazen zijn meestal politiek aangesteld aan het spoor dus wat verwacht je dan?
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja, das zoals politiekers he (waar hebben we dat nog gehoord), veel beloven en hopen dat de mensen het slikken. die bazen zijn meestal politiek aangesteld aan het spoor dus wat verwacht je dan?
Inderdaad, nu zijn we er.
En het ergste van al vind ik dan nog wat er in de derde zin staat die ik heb geciteerd.
Fles

Bericht door Fles »

Adler schreef:Als er alleen maar negatieve punten zouden zijn bij het spoor, zou de NMBS niet elk jaar miljoenen klanten hebben en zou dat aantal ook niet elk jaar toenemen zoals nu het geval is.
Nouww... Misschien is er ook nog wel iets als "simpelweg geen keus hebben" :roll:
Adler

Bericht door Adler »

Fles schreef:
Adler schreef:Als er alleen maar negatieve punten zouden zijn bij het spoor, zou de NMBS niet elk jaar miljoenen klanten hebben en zou dat aantal ook niet elk jaar toenemen zoals nu het geval is.
Nouww... Misschien is er ook nog wel iets als "simpelweg geen keus hebben" :roll:
Ik kan enkel voor mezelf spreken, maar als ik 's morgens en 's avonds vanop de trein alle files zie staan op de autowegen rond Antwerpen, dan weet ik wel wat kiezen.
Ik ga voor geen geld ter wereld met de auto, ik ben niet gek.
Met de trein ben je op ongeveer 40 minuten van het centrum van Brussel in het centrum van Antwerpen.
Dat kan je nooit met een auto.
Ik kan nog een waslijst geven van andere voordelen van de trein, dus voor mij is de keuze vlug gemaakt.
Laatst gewijzigd door Adler op 26 dec 2007, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

tja is niet enkel in en rond antwerpen hoor, rond brussel is zowel het verkeer op de ring als de lokale wegen zo goed als verzadigd, een auto neem je daar omdat je geen andere keuze hebt
Patrick

Bericht door Patrick »

Volgens mijnheer Petit (ah, hij is terug van weggeweest :P ) geeft Infrabel nog geen stiptheidscijfers bekend.
Maar hij bevestigt de trend. Heeft niets te maken met de nieuwe spoorwegstructuur, wel met losse incidenten (o.a. de koperdiefstallen). En er zijn de werken die nu voor hinder zorgen maar op lange termijn de reiziger ten goede komen.
(VRT-nieuwsnet, mét foto van gecrashte break in Wervik :evil: )
christophe

Bericht door christophe »

Dat ligt in periodes vind ik, er zijn periodes dat het echt héél erg is en dan weer periodes dat het perfect is.
Soms wordt er aan de splitising in Denderleeuw veel tijd verloren waar de treinen uit Denderleeuw en de rechtstreekse uit Gent samenkomen... Er zijn dagen dat er daar toch wel wat tijd verloren wordt en dan andere dagen dat er volle snelheid kan doorgereden worden.

Nu ik moet wel zeggen, misschien wel vreemd, maar sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling heb ik precies de indruk dat ik stipter op tijd ben in Brussel; maar ja de reistijd duurt ook 4 minuten langer.
En ook, de ene conducteur roept vlug af wat er aan de hand is en dan zijn er andere die niet van zich laten horen.

Wat ik wel moet zeggen is dat het voor de reiziger soms moeilijk te snappen is, die 3 bedrijven van de NMBS.
De bestuurders en conducteurs werken die dan voor de NMBS zelf of is dat voor de NMBS holding?
Steven

Bericht door Steven »

nmbs holding is niet meer of minder dan een leverancier van personeel voor nmbs en infrabel.
ter info conducteur = bestuurder (woordenboek frans nederlands)
Plaats reactie