mijn overzichtje van 2007
mijn overzichtje van 2007
Dag,
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2007.
De stiptheid:
- ik nam in 2007 414 treinen; daarvan reden er 381 (92.0 %) stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8 (1.9 %) deponeerden me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 44' gevestigd op 31/10 met trein 3938, toen de hele avondspits op de lijnen 161 en 162 chaotisch verliep, als gevolg van een defecte trein even na 16:20. Eigenlijk is dit resultaat iets beter dan dat van 2006. Ik had dan ook de indruk dat zeker in de eerste 8 maanden van 2007 vrij behoorlijke cijfers gehaald werden, maar dat vanaf voornamelijk oktober alles plots veel slechter liep;
- ik nam ook 525 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 421 (80.2 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 28 (5.3 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS. Toch moet gezegd dat deze cijfers duidelijk beter zijn dan die van 2006. Dat komt voornamelijk door de verlenging van de reistijd van enkele bussen die ik frequent gebruik.
De prijs:
- met de trein legde ik 16516 km af, voor 2068.70 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 125.60 EURO van ons voor 3684 km, zijnde 0.03 EURO per km;
- de TEC kreeg 75.64 EURO voor 370 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 7 km, 2.10 EURO, zijnde 0.30 EURO/km;
- ten slotte was er ook nog een ritje met BBA van Valkenswaard naar Lommel, 23 km voor 2.5 EURO, zijnde 0.11 EURO per kilometer.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als al-tijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.7 %
M5: 0.9 %
M6: 7.7 %
I11: 16.6 %
I6/I10: 2.7 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 1.9 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 0.3 %
ms 130: 3.4 %
ms 140: 7.4 %
vierledig stel: 4.5 %
ms 80: 20.7 %
ms 96: 18.9 %
Thalys (binnenverkeer): 1.3 %
mw 41: 6.2 % - zo weet je meteen ook dat 93.8 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.9 %
13 of 30: 21.9 %
15: 0.6 %
20: 0.2 %
21: 6.6 %
22: 0.2 %
25: 0.1 %
27: 5.8 %
Ik heb dit jaar ook even geëxperimenteerd met volledige verplaatsingen, dus met de overstappen inbegrepen. Zo kom ik aan 544 verplaatsingen: in 143 daarvan was de NMBS betrokken, in 455 De Lijn en in amper 18 de TEC. Dit geeft samen meer dan 544 verplaatsingen, omdat bij sommige verplaatsingen uiteraard meer dan 1 maatschappij betrokken is.
Stipt of met minder dan 6 minuten vertraging verliepen 433 van deze verplaatsingen. Dat is 79.6 % van het totaal. De verdeling is als volgt: NMBS 109/143 - De Lijn 347/455 - TEC 10/18. Dit zegt niets over de verantwoordelijkheid voor de vertraging: bij gecombineerde verplaatsin-gen is het meestal zo dat slechts een maatschappij de vertraging veroorzaakt heeft. Voor de vertragingen van 1 tot 5 minuten staat 13.6 % op rekening van de NMBS, 84.8 % op rekening van De Lijn, en 1.6 % op rekening van de TEC.
Als je de vertragingen van 6 tot 10 minuten bekijkt, dan kom je aan 75 verplaatsingen, zijnde 13.79 % van het totaal. De Lijn neemt het gros van deze verplaatsingen voor haar rekening: 90.7 %. Dan volgen NMBS (met 6.7 %) en TEC (met 2.7 %). Van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken was, rijdt 3.5 % met een vertraging tussen 6 en 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging. Voor De Lijn is dat 14.95 % en voor de TEC 11.1 %.
Ten slotte zijn er ook nog verplaatsingen die met meer dan 10 minuten vertraging verliepen: het betreft hier 36 ritten in totaal. De NMBS is verantwoordelijk voor 22.2 % van de vertragin-gen van dit kaliber, De Lijn voor de 77.8 % andere. Het plaatje ziet er enigszins anders uit als je het op deze manier bekijkt: van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken is, rijdt 5.6 % met een vertraging van meer dan 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging; voor De Lijn bedraagt dat aantal 6.2 %. De TEC blijft buiten schot.
De twee opvallendste wapenfeiten van 2007: op 27 december had ik 122 minuten vertraging bij aankomst in Hergenrath. Dat was het gevolg van de afschaffing van IC 408, die in Liège-Guillemins aansluiting had moeten geven met de 5009, deze IR naar Aachen rijdt spijtig genoeg maar om de 2 uur; op 6 april kwamen we 35 minuten vroeger dan voorzien aan, omdat we in Liège-Guillemins de vertraagde 436 nog haalden (we kwamen van de 5585 uit Barvaux). Zo konden we een vroegere aansluiting in Brussel-Noord nemen, en dat leverde meer dan een half uur winst op.
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2008 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar. En toch nog deze raad: ik zou deze cijfers niet bekijken na zwaar tafelen of doorzakken.
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2007.
De stiptheid:
- ik nam in 2007 414 treinen; daarvan reden er 381 (92.0 %) stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8 (1.9 %) deponeerden me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 44' gevestigd op 31/10 met trein 3938, toen de hele avondspits op de lijnen 161 en 162 chaotisch verliep, als gevolg van een defecte trein even na 16:20. Eigenlijk is dit resultaat iets beter dan dat van 2006. Ik had dan ook de indruk dat zeker in de eerste 8 maanden van 2007 vrij behoorlijke cijfers gehaald werden, maar dat vanaf voornamelijk oktober alles plots veel slechter liep;
- ik nam ook 525 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 421 (80.2 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 28 (5.3 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS. Toch moet gezegd dat deze cijfers duidelijk beter zijn dan die van 2006. Dat komt voornamelijk door de verlenging van de reistijd van enkele bussen die ik frequent gebruik.
De prijs:
- met de trein legde ik 16516 km af, voor 2068.70 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 125.60 EURO van ons voor 3684 km, zijnde 0.03 EURO per km;
- de TEC kreeg 75.64 EURO voor 370 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 7 km, 2.10 EURO, zijnde 0.30 EURO/km;
- ten slotte was er ook nog een ritje met BBA van Valkenswaard naar Lommel, 23 km voor 2.5 EURO, zijnde 0.11 EURO per kilometer.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als al-tijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.7 %
M5: 0.9 %
M6: 7.7 %
I11: 16.6 %
I6/I10: 2.7 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 1.9 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 0.3 %
ms 130: 3.4 %
ms 140: 7.4 %
vierledig stel: 4.5 %
ms 80: 20.7 %
ms 96: 18.9 %
Thalys (binnenverkeer): 1.3 %
mw 41: 6.2 % - zo weet je meteen ook dat 93.8 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.9 %
13 of 30: 21.9 %
15: 0.6 %
20: 0.2 %
21: 6.6 %
22: 0.2 %
25: 0.1 %
27: 5.8 %
Ik heb dit jaar ook even geëxperimenteerd met volledige verplaatsingen, dus met de overstappen inbegrepen. Zo kom ik aan 544 verplaatsingen: in 143 daarvan was de NMBS betrokken, in 455 De Lijn en in amper 18 de TEC. Dit geeft samen meer dan 544 verplaatsingen, omdat bij sommige verplaatsingen uiteraard meer dan 1 maatschappij betrokken is.
Stipt of met minder dan 6 minuten vertraging verliepen 433 van deze verplaatsingen. Dat is 79.6 % van het totaal. De verdeling is als volgt: NMBS 109/143 - De Lijn 347/455 - TEC 10/18. Dit zegt niets over de verantwoordelijkheid voor de vertraging: bij gecombineerde verplaatsin-gen is het meestal zo dat slechts een maatschappij de vertraging veroorzaakt heeft. Voor de vertragingen van 1 tot 5 minuten staat 13.6 % op rekening van de NMBS, 84.8 % op rekening van De Lijn, en 1.6 % op rekening van de TEC.
Als je de vertragingen van 6 tot 10 minuten bekijkt, dan kom je aan 75 verplaatsingen, zijnde 13.79 % van het totaal. De Lijn neemt het gros van deze verplaatsingen voor haar rekening: 90.7 %. Dan volgen NMBS (met 6.7 %) en TEC (met 2.7 %). Van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken was, rijdt 3.5 % met een vertraging tussen 6 en 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging. Voor De Lijn is dat 14.95 % en voor de TEC 11.1 %.
Ten slotte zijn er ook nog verplaatsingen die met meer dan 10 minuten vertraging verliepen: het betreft hier 36 ritten in totaal. De NMBS is verantwoordelijk voor 22.2 % van de vertragin-gen van dit kaliber, De Lijn voor de 77.8 % andere. Het plaatje ziet er enigszins anders uit als je het op deze manier bekijkt: van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken is, rijdt 5.6 % met een vertraging van meer dan 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging; voor De Lijn bedraagt dat aantal 6.2 %. De TEC blijft buiten schot.
De twee opvallendste wapenfeiten van 2007: op 27 december had ik 122 minuten vertraging bij aankomst in Hergenrath. Dat was het gevolg van de afschaffing van IC 408, die in Liège-Guillemins aansluiting had moeten geven met de 5009, deze IR naar Aachen rijdt spijtig genoeg maar om de 2 uur; op 6 april kwamen we 35 minuten vroeger dan voorzien aan, omdat we in Liège-Guillemins de vertraagde 436 nog haalden (we kwamen van de 5585 uit Barvaux). Zo konden we een vroegere aansluiting in Brussel-Noord nemen, en dat leverde meer dan een half uur winst op.
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2008 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar. En toch nog deze raad: ik zou deze cijfers niet bekijken na zwaar tafelen of doorzakken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
Re: mijn overzichtje van 2007
Hoe doe je het toch om zo'n lijst te maken
Ik hoop voor jou dat je vandaag of morgen niet meer met het OV moet of je mag opnieuw beginnen

Ik hoop voor jou dat je vandaag of morgen niet meer met het OV moet of je mag opnieuw beginnen

Dag
Met enkele goed uitgekiende Access- en Excelbestanden kun je wonderen verrichten. Zelfs mocht ik vandaag of morgen nog onverwacht weg moeten, dan nog zouden de aanpassingen vlug gebeurd zijn en waarschijnlijk nauwelijks merkbaar zijn in het eindresultaat.
Met enkele goed uitgekiende Access- en Excelbestanden kun je wonderen verrichten. Zelfs mocht ik vandaag of morgen nog onverwacht weg moeten, dan nog zouden de aanpassingen vlug gebeurd zijn en waarschijnlijk nauwelijks merkbaar zijn in het eindresultaat.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Een dikke proficiat voor zo'n boekhouding!
Ben benieuwd wat het kostenplaatje zou zijn mocht je de afstanden met een "doorsnee" personenwagen (benzine of diesel) hebben afgelegd.
Ben benieuwd wat het kostenplaatje zou zijn mocht je de afstanden met een "doorsnee" personenwagen (benzine of diesel) hebben afgelegd.
Tja, voor de auto is dat moeilijk te berekenen, maar ik zal het eens proberen met mijn auto tot nu:
Model: VW Polo 1.4 TDI 70pk
Aankoopdatum: 03/2007
Huidig aantal kms: 14 000
Kosten:
Aankoopprijs: +-€12 000
Diesel: gemiddeld 5.5l/100km aan een gemiddelde brandstofprijs van €1.02/l, dus dan krijgen we 1.02 * (5.5 * (14 000/100)) = €785
Band stukgereden, reparatie + band: €90
Standlichtje kapot: €0.5
Totaal =+- €12 900
Prijs/km = €1.085/km
Natuurlijk wordt dat heel wat minder naarmate de auto ouder wordt, omdat de aankoopprijs over meer km's verdeeld wordt, en als je er vanuit gaat dat iedereen zoiezo al een auto heeft wordt het zelfs een heel pak goedkoper als een gewoon treinticket. Wanneer je daarentegen een abonnement, weekendbiljet,... hebt komt de trein weer goedkoper uit
.
Model: VW Polo 1.4 TDI 70pk
Aankoopdatum: 03/2007
Huidig aantal kms: 14 000
Kosten:
Aankoopprijs: +-€12 000
Diesel: gemiddeld 5.5l/100km aan een gemiddelde brandstofprijs van €1.02/l, dus dan krijgen we 1.02 * (5.5 * (14 000/100)) = €785
Band stukgereden, reparatie + band: €90
Standlichtje kapot: €0.5
Totaal =+- €12 900
Prijs/km = €1.085/km
Natuurlijk wordt dat heel wat minder naarmate de auto ouder wordt, omdat de aankoopprijs over meer km's verdeeld wordt, en als je er vanuit gaat dat iedereen zoiezo al een auto heeft wordt het zelfs een heel pak goedkoper als een gewoon treinticket. Wanneer je daarentegen een abonnement, weekendbiljet,... hebt komt de trein weer goedkoper uit

je vergeet bij uw auto uw verplichte verzekeringskosten bij te tellen, alsook de jaarlijks te betalen tax ren de jaarlijkse onderhoudsbeurt(minimum) moet je er ook bijtellen.
Ja, dat ben ik inderdaad nog vergeten, maar het is ook niet echt mijn auto, maar die van mijn moeder, dus aankoopprijs moet ik er eigenlijk ook niet bijrekenen.Steven schreef:je vergeet bij uw auto uw verplichte verzekeringskosten bij te tellen, alsook de jaarlijks te betalen tax ren de jaarlijkse onderhoudsbeurt(minimum) moet je er ook bijtellen.
In ieder geval; ik hoor vaak mensen zeggen dat de trein duur is, maar ze gaan er vanuit dat iedereen zoiezo al een auto heeft en vergeten dus aankoopprijs, verzekering, taxen,...
Als je elke dag hetzelfde traject aflegt met een treinkaart komt het nog voordeliger uit.Wover schreef:Ja, dat ben ik inderdaad nog vergeten, maar het is ook niet echt mijn auto, maar die van mijn moeder, dus aankoopprijs moet ik er eigenlijk ook niet bijrekenen.Steven schreef:je vergeet bij uw auto uw verplichte verzekeringskosten bij te tellen, alsook de jaarlijks te betalen tax ren de jaarlijkse onderhoudsbeurt(minimum) moet je er ook bijtellen.
In ieder geval; ik hoor vaak mensen zeggen dat de trein duur is, maar ze gaan er vanuit dat iedereen zoiezo al een auto heeft en vergeten dus aankoopprijs, verzekering, taxen,...
Ik doe ongeveer 18000 km per jaar met een treinkaart van 1071 euro , dit is 0.06 euro/km.
Daar kan je zelfs de benzine of diesel van een auto niet mee betalen, laat staan alle andere kosten om nog te zwijgen van de milieuvervuiling.
mooi voorbeeld van het feit dat de trein nog ni zo duur is als men soms wel durft denken, maar je moet dan wel opteren voor goedkoper formules natuurlijk. mensen die maar 1 keer per jaar de trein nemen en de volle pot betalen spreken altijd anders natuurlijk.
Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je gedurende 4 jaar elk jaar een netabonnement voor NMBS en een buzzy/omnipass koopt bij de lijn, je veel goedkoper uitkomt dan de auto, zelfs als je elke paar weken nog een taxirit naar het grootwarenhuis bestelt voor grote boodschappen.
Ik heb dit jaar 0.72 cent / km betaald voor mijn treinreizen (4280 km, met een schoolabonnement van 31 euro).
Wel 11% keer meer dan 5 minuten vertraging gehad (502 minuten vertraging in totaal, een gemiddelde van 2 minuten)
Wel 11% keer meer dan 5 minuten vertraging gehad (502 minuten vertraging in totaal, een gemiddelde van 2 minuten)
pff ik heb de afgelopen 2 maanden ook behoorlik wat statistieken bijgehouden
Maar misschien is het kostenplaatje ook wel leuk ja 

De trein is niet duur als je alleen reist.Steven schreef:mooi voorbeeld van het feit dat de trein nog ni zo duur is als men soms wel durft denken.
Je moet eens een uitstap maken naar de kust met 4 personen van hetzelfde gezin (+12jaar), en dit op een weekdag wanneer het ticket "Een dag aan Zee" niet geldig is....
Zelfs wanneer het ticket wel geldig is, of wanneer je in't weekend vertrekt doe je financieel verlies om met het openbaar vervoer erop uit te trekken. Parking kosten ter plaatse zelf inbegrepen.
Dat zou niet mogen zijn. Ik wil niet zeggen dat de NMBS teveel vraagt, ze moeten tenslotte ook uit hun kosten komen, maar het zou een mooie zaak zijn, als de overheid zou tussen komen en alzo de kosten van het openbaar vervoer daning kunnen verminderen.
Beter nog: Collivery, de thuisbesteldienst van Colruyt voor een vast bedrag van € 4.50 (ik kan er wat naast zitten, maar niet veel). Bestellen via internet vraagt de eerste keer wat geduld, maar je kunt je bestelling opslaan, zodat het de volgende keer al een stuk sneller gaat.Wover schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je gedurende 4 jaar elk jaar een netabonnement voor NMBS en een buzzy/omnipass koopt bij de lijn, je veel goedkoper uitkomt dan de auto, zelfs als je elke paar weken nog een taxirit naar het grootwarenhuis bestelt voor grote boodschappen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
De leveringskosten hangen af van je totale bestelling.overweg13 schreef:Beter nog: Collivery, de thuisbesteldienst van Colruyt voor een vast bedrag van € 4.50 (ik kan er wat naast zitten, maar niet veel). Bestellen via internet vraagt de eerste keer wat geduld, maar je kunt je bestelling opslaan, zodat het de volgende keer al een stuk sneller gaat.Wover schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je gedurende 4 jaar elk jaar een netabonnement voor NMBS en een buzzy/omnipass koopt bij de lijn, je veel goedkoper uitkomt dan de auto, zelfs als je elke paar weken nog een taxirit naar het grootwarenhuis bestelt voor grote boodschappen.
Maar vergeet niet dat de prijzen van Collivery (naast de leveringskosten) een stukje hoger zijn dan die van de Colruyt...