mijn overzichtje van 2007
Geplaatst: 30 dec 2007, 11:27
Dag,
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2007.
De stiptheid:
- ik nam in 2007 414 treinen; daarvan reden er 381 (92.0 %) stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8 (1.9 %) deponeerden me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 44' gevestigd op 31/10 met trein 3938, toen de hele avondspits op de lijnen 161 en 162 chaotisch verliep, als gevolg van een defecte trein even na 16:20. Eigenlijk is dit resultaat iets beter dan dat van 2006. Ik had dan ook de indruk dat zeker in de eerste 8 maanden van 2007 vrij behoorlijke cijfers gehaald werden, maar dat vanaf voornamelijk oktober alles plots veel slechter liep;
- ik nam ook 525 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 421 (80.2 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 28 (5.3 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS. Toch moet gezegd dat deze cijfers duidelijk beter zijn dan die van 2006. Dat komt voornamelijk door de verlenging van de reistijd van enkele bussen die ik frequent gebruik.
De prijs:
- met de trein legde ik 16516 km af, voor 2068.70 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 125.60 EURO van ons voor 3684 km, zijnde 0.03 EURO per km;
- de TEC kreeg 75.64 EURO voor 370 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 7 km, 2.10 EURO, zijnde 0.30 EURO/km;
- ten slotte was er ook nog een ritje met BBA van Valkenswaard naar Lommel, 23 km voor 2.5 EURO, zijnde 0.11 EURO per kilometer.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als al-tijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.7 %
M5: 0.9 %
M6: 7.7 %
I11: 16.6 %
I6/I10: 2.7 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 1.9 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 0.3 %
ms 130: 3.4 %
ms 140: 7.4 %
vierledig stel: 4.5 %
ms 80: 20.7 %
ms 96: 18.9 %
Thalys (binnenverkeer): 1.3 %
mw 41: 6.2 % - zo weet je meteen ook dat 93.8 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.9 %
13 of 30: 21.9 %
15: 0.6 %
20: 0.2 %
21: 6.6 %
22: 0.2 %
25: 0.1 %
27: 5.8 %
Ik heb dit jaar ook even geëxperimenteerd met volledige verplaatsingen, dus met de overstappen inbegrepen. Zo kom ik aan 544 verplaatsingen: in 143 daarvan was de NMBS betrokken, in 455 De Lijn en in amper 18 de TEC. Dit geeft samen meer dan 544 verplaatsingen, omdat bij sommige verplaatsingen uiteraard meer dan 1 maatschappij betrokken is.
Stipt of met minder dan 6 minuten vertraging verliepen 433 van deze verplaatsingen. Dat is 79.6 % van het totaal. De verdeling is als volgt: NMBS 109/143 - De Lijn 347/455 - TEC 10/18. Dit zegt niets over de verantwoordelijkheid voor de vertraging: bij gecombineerde verplaatsin-gen is het meestal zo dat slechts een maatschappij de vertraging veroorzaakt heeft. Voor de vertragingen van 1 tot 5 minuten staat 13.6 % op rekening van de NMBS, 84.8 % op rekening van De Lijn, en 1.6 % op rekening van de TEC.
Als je de vertragingen van 6 tot 10 minuten bekijkt, dan kom je aan 75 verplaatsingen, zijnde 13.79 % van het totaal. De Lijn neemt het gros van deze verplaatsingen voor haar rekening: 90.7 %. Dan volgen NMBS (met 6.7 %) en TEC (met 2.7 %). Van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken was, rijdt 3.5 % met een vertraging tussen 6 en 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging. Voor De Lijn is dat 14.95 % en voor de TEC 11.1 %.
Ten slotte zijn er ook nog verplaatsingen die met meer dan 10 minuten vertraging verliepen: het betreft hier 36 ritten in totaal. De NMBS is verantwoordelijk voor 22.2 % van de vertragin-gen van dit kaliber, De Lijn voor de 77.8 % andere. Het plaatje ziet er enigszins anders uit als je het op deze manier bekijkt: van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken is, rijdt 5.6 % met een vertraging van meer dan 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging; voor De Lijn bedraagt dat aantal 6.2 %. De TEC blijft buiten schot.
De twee opvallendste wapenfeiten van 2007: op 27 december had ik 122 minuten vertraging bij aankomst in Hergenrath. Dat was het gevolg van de afschaffing van IC 408, die in Liège-Guillemins aansluiting had moeten geven met de 5009, deze IR naar Aachen rijdt spijtig genoeg maar om de 2 uur; op 6 april kwamen we 35 minuten vroeger dan voorzien aan, omdat we in Liège-Guillemins de vertraagde 436 nog haalden (we kwamen van de 5585 uit Barvaux). Zo konden we een vroegere aansluiting in Brussel-Noord nemen, en dat leverde meer dan een half uur winst op.
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2008 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar. En toch nog deze raad: ik zou deze cijfers niet bekijken na zwaar tafelen of doorzakken.
Hier zijn ze : mijn cijfers van 2007.
De stiptheid:
- ik nam in 2007 414 treinen; daarvan reden er 381 (92.0 %) stipt of met een vertraging van 5 minuten of minder; 8 (1.9 %) deponeerden me met meer dan 10 minuten vertraging. Mijn jaarrecord werd met 44' gevestigd op 31/10 met trein 3938, toen de hele avondspits op de lijnen 161 en 162 chaotisch verliep, als gevolg van een defecte trein even na 16:20. Eigenlijk is dit resultaat iets beter dan dat van 2006. Ik had dan ook de indruk dat zeker in de eerste 8 maanden van 2007 vrij behoorlijke cijfers gehaald werden, maar dat vanaf voornamelijk oktober alles plots veel slechter liep;
- ik nam ook 525 bussen (en enkele trams); daarvan bereikten er 421 (80.2 %) de meet met vijf minuten vertraging of minder of zelfs helemaal stipt, en 28 (5.3 %) reden zelfs meer dan 10 minuten vertraging bij elkaar. Het is opvallend hoe de busmaatschappijen altijd buiten schot blijven, terwijl ze nochtans slechtere cijfers voorleggen dan de NMBS. Toch moet gezegd dat deze cijfers duidelijk beter zijn dan die van 2006. Dat komt voornamelijk door de verlenging van de reistijd van enkele bussen die ik frequent gebruik.
De prijs:
- met de trein legde ik 16516 km af, voor 2068.70 EURO, zijnde 0.13 EURO per km;
- De Lijn ontving 125.60 EURO van ons voor 3684 km, zijnde 0.03 EURO per km;
- de TEC kreeg 75.64 EURO voor 370 km, goed voor 0.20 EURO/km;
- de MIVB-trams en -bussen gebruikte ik nauwelijks: 7 km, 2.10 EURO, zijnde 0.30 EURO/km;
- ten slotte was er ook nog een ritje met BBA van Valkenswaard naar Lommel, 23 km voor 2.5 EURO, zijnde 0.11 EURO per kilometer.
Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- de kilometers bij De Lijn voor het grootste deel alleen afgelegd worden, en dat mijn Omnipas door de vriendelijke Minister van Onderwijs volledig wordt terugbetaald;
- we de bussen van de TEC meestal met 2 nemen, en dan betalen met een Carte Inter;
- de treinkilometers ongeveer evenredig verdeeld zijn alleen/met twee, we zo goed als al-tijd in eerste klas reizen, en daarvoor gebruik maken van een halveprijskaart (088), een voor elk.
Het materiaal:
De rijtuigen scoren de volgende percentages afgelegde kilometers:
M4: 6.7 %
M5: 0.9 %
M6: 7.7 %
I11: 16.6 %
I6/I10: 2.7 %
internationale rijtuigen niet-NMBS: 1.9 %
Voor de elektrische stellen ziet de verdeling er als volgt uit:
ms 86: 0.3 %
ms 130: 3.4 %
ms 140: 7.4 %
vierledig stel: 4.5 %
ms 80: 20.7 %
ms 96: 18.9 %
Thalys (binnenverkeer): 1.3 %
mw 41: 6.2 % - zo weet je meteen ook dat 93.8 % van mijn ritten elektrisch waren.
Mijn gesleepte treinen werden getrokken door de volgende locs:
11: 1.9 %
13 of 30: 21.9 %
15: 0.6 %
20: 0.2 %
21: 6.6 %
22: 0.2 %
25: 0.1 %
27: 5.8 %
Ik heb dit jaar ook even geëxperimenteerd met volledige verplaatsingen, dus met de overstappen inbegrepen. Zo kom ik aan 544 verplaatsingen: in 143 daarvan was de NMBS betrokken, in 455 De Lijn en in amper 18 de TEC. Dit geeft samen meer dan 544 verplaatsingen, omdat bij sommige verplaatsingen uiteraard meer dan 1 maatschappij betrokken is.
Stipt of met minder dan 6 minuten vertraging verliepen 433 van deze verplaatsingen. Dat is 79.6 % van het totaal. De verdeling is als volgt: NMBS 109/143 - De Lijn 347/455 - TEC 10/18. Dit zegt niets over de verantwoordelijkheid voor de vertraging: bij gecombineerde verplaatsin-gen is het meestal zo dat slechts een maatschappij de vertraging veroorzaakt heeft. Voor de vertragingen van 1 tot 5 minuten staat 13.6 % op rekening van de NMBS, 84.8 % op rekening van De Lijn, en 1.6 % op rekening van de TEC.
Als je de vertragingen van 6 tot 10 minuten bekijkt, dan kom je aan 75 verplaatsingen, zijnde 13.79 % van het totaal. De Lijn neemt het gros van deze verplaatsingen voor haar rekening: 90.7 %. Dan volgen NMBS (met 6.7 %) en TEC (met 2.7 %). Van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken was, rijdt 3.5 % met een vertraging tussen 6 en 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging. Voor De Lijn is dat 14.95 % en voor de TEC 11.1 %.
Ten slotte zijn er ook nog verplaatsingen die met meer dan 10 minuten vertraging verliepen: het betreft hier 36 ritten in totaal. De NMBS is verantwoordelijk voor 22.2 % van de vertragin-gen van dit kaliber, De Lijn voor de 77.8 % andere. Het plaatje ziet er enigszins anders uit als je het op deze manier bekijkt: van alle verplaatsingen waar de NMBS bij betrokken is, rijdt 5.6 % met een vertraging van meer dan 10 minuten, en is de NMBS ook verantwoordelijk voor de vertraging; voor De Lijn bedraagt dat aantal 6.2 %. De TEC blijft buiten schot.
De twee opvallendste wapenfeiten van 2007: op 27 december had ik 122 minuten vertraging bij aankomst in Hergenrath. Dat was het gevolg van de afschaffing van IC 408, die in Liège-Guillemins aansluiting had moeten geven met de 5009, deze IR naar Aachen rijdt spijtig genoeg maar om de 2 uur; op 6 april kwamen we 35 minuten vroeger dan voorzien aan, omdat we in Liège-Guillemins de vertraagde 436 nog haalden (we kwamen van de 5585 uit Barvaux). Zo konden we een vroegere aansluiting in Brussel-Noord nemen, en dat leverde meer dan een half uur winst op.
Zo, nu rest me alleen nog jullie allemaal een Zalig en Gelukkig 2008 te wensen. Vermoedelijk tot volgend jaar. En toch nog deze raad: ik zou deze cijfers niet bekijken na zwaar tafelen of doorzakken.