l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Accelerat »

l'Art des chemins de fer á Paris & environs ; De kunst van de Ijzeren Wegen in Parijs en omstreken!

Afgelopen week zat ik met mijn familie een weekje in de omstreken van Parijs, en heb hier natuurlijk veel foto's getrokken...
De vakantie begon even spannend, vanwege een ziek familielid, maar gelukkig kon de vakantie gewoon doorgaan! Wij hadden vertoefd in een vakantiehuisje in een klein gehucht, vlak naast Sermaise, ca. 50 kilometer zuidelijker van de capitale. Enkele uurtjes later, toen wij waren aangekomen, kwam mijn broer er nog achteraan met Thalys gesjeesd.
Die moest dus opgehaald worden op de RER statie, ik ging dus natuurlijk even mee... Afbeelding Mijn lievelingsmat op RER C, de Z20900 :D

Verder die dag nog een beetje in het huisje gehangen en geslapen omdat we wegens omstandigheden in de nacht moesten vertrekken....

Goed! Volgende dag... Helaas waren mijn ouders die dag niet in staat om naar Parijs te gaan, dus ben ik met mijn beide broers eventjes Parijs in gegaan, niet veel speciaals gedaan, gewoon een beetje straatjes en winkeltjes gekeken. Afbeelding Op de terugweg met een Z8800, ook treinen die bij mij zéér in de smaak vallen! :D
Die avond nog een rustig nieuwjaar gevierd gezamelijk met de familie en heel de avond naar het gemiauw van een kat geluisterd die voor het raam zat. :P

De volgende dag was het 1 januari, tja, dan is er niets te doen in Paris... We zijn toen maar naar het prachtige chateau van Fontaineblau gegaan. Daar zaten zo ontzettend veel duiven, waar ik het niet kon laten om wat prachtige kiekjes te maken! :wink: Afbeelding Nadat we in Fontaineblau waren uitgekeken, wilden mijn medereizigers weer terug naar het huis terugkeren, totdat ik de kaart zag... Vlakbij Fontaineblau loopt namelijk de LGV Sud-Est, die kans was te mooi om te laten liggen! 8-) Nadat ik mijn verwanten zo gek had gekregen, reden we naar Saveteux, waar de LGV Sud-Est doorheen loopt. Afbeelding Eerst schrok ik van de DAVERENDE snelheid die 300 km/h ging, dat was even wennen! :lol: Afbeelding Afbeelding Ondanks dat alle foto's daar bewogen waren, vond ik het een geweldige ervaring! 8-) 8-) 8-)

En toen waren we al weer een dag verder! :shock:
Ik wist dat in Parijs de expositie l'Art entre en Gare draaide, en wilde hier ook héél graag naartoe. Die dag gingen mijn ouders en broers naar het Centre Pompidou en dat zag ik niet zitten... Na eventjes te hebben gepraat, vertrouwde mijn ouders mij als 15 jarige la capitale de France toe en kon ik even een paar uurtjes gaan staan en gaan waar ik wilde. :D
Als eerste ben ik naar de expositie in het Grand-Palais gegaan van l'Art entre en gare. Ik stond om 10:25 al in de rij, ook al wist ik dat het 11:00 pas open ging, ik was in ieder geval de eerste! 8-) Afbeelding het Grand-Palais in de ban van SNCF. :lol: Afbeelding Iets dichter op dit kunstwerk ingezoomd. :D
Na ruim een half uur tussen huilende kinderen van de kou gestaan te hebben en met andere Fransen te hebben gekletst, ging de kassa om 11:00 open! :)
Kaartje gekocht, naar binnen gegaan... *DUMPAPADAM!* La SNCF vous souhaitent un bienvenu au l'exposition de l'Art entre en gare!
Binnengekomen, viel mijn oog METEEN op deze: Afbeelding De BB9004 die het record in 1955 brak! :D Afbeelding Samen met een stel andere Franse treinliefhebbers een zeer uitgebreide rondleiding gehad in deze locomotief, met een gids uit het spoorwegmuseum van Mulhouse, die alles behalve langzaam Frans sprak. :lol: Afbeelding Dit is de nieuwe Transilien trein, die Alstom gaat bouwen voor de RER C en RER G lijn. Afbeelding En toen het huzarenstuk van de expositie!!! :D TGV PSE numéro 16 die het werelrecord brak in 1981 met 388 km/h. :D Afbeelding Het bewijs. :P Afbeelding Oude TGV logo. :D Afbeelding Cabine van die TGV, na een half uur in de rij te hebben gestaan. 8-) Afbeelding Voor de stoomliefhebbers onderons, die was ook van de partij. :wink:
Daarna heb ik in de museumwinkel nog 2 TGV POS potloden op de kop getikt en 2 lederen SNCF bagagebadges. Omdat ik nog wel wat tijd over had, wilde ik eens een kijkje nemen op Paris-Bercy, omdat ik die nog nooit had bezocht. Na even zoeken naar de metrohalte, kwam ik in een MP89 die mij verder bracht... Meteen bij de volgende halte, was het alweer prijs! Een kapotte MP89 had de weg versperd en moesten wij 20 minuten in de tunnel stil blijven staan. :lol: Uiteindelijk toch op Châtelet aangekomen, overgestapt op metro 14, weer die leuke volautomatische MP89 die met ongeveer 100 km/h door de tunnels raast! 8-) *Bercy! Bercy!* galmt het uit de speakers, ik spring eruit en ga op zoek naar Paris-Bercy... Afbeelding Tja... zoveel treinen gaan daar dus op een dag, helaas kwam de volgende trein pas over een uur daar... Afbeelding Daarna metro 6 tot Raspail gepakt, gevolgd door mij lievelingslijn 4!
Nadat ik met mijn ouders had geluncht wilden hun nog terug naar het Centre Pompidou, tja, ik had daar nog stééds geen zin in. :P Dus mocht ik weer een paar uurtjes op mezelf. :D Metro 4 naar gare de l'Est gepakt, in de hoop weer eens een POS'je te zien... Afbeelding Paar locomotieven op een trein?! Afbeelding Blijkbaar zijn geflipte borden niet iets typisch van Nederland! :lol:

Omdat er -helaas- geen POS te vinden was, ging ik maar naar Gare de Lyon, het TGV spitsuur naderde immers. 8-)
Aangekomen op gare de Lyon, liep er veel spoorwegpolitie rond en werd het constant omgeroepen dat het stikte van de zakkenrollers, voor de zekerheid maar even gevraagd bij de acceuil of je mocht fotograferen om gedonder te voorkomen... De man zei dat het geen enkel probleem was, dus dan neem ik het ervan! :D Afbeelding Een goed begin is het halve werk, zeggen ze altijd! :D Afbeelding Het feest kon beginnen! 8-) Afbeelding Afbeelding De eerste slang kwam al binnen! :D Afbeelding Afbeelding Het kan niet altijd TGV zijn. :P Afbeelding *WRRRRRRRRROAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!* Zei meneer de TGV Duplex naar Perpignan! :) Afbeelding TGV Duplex naar Villeneuve-Triage depot erachteraan. :)
Zo ging het nog lang door met TGV's die af en aan op het station kwamen. :wink: Afbeelding Meer TGV koppen kreeg ik er niet op. :lol: Afbeelding Ook TGV Lyria Ligne du Coeur was van de partij. :wink:

Daarna ben ik naar de overbuurman gelopen, namelijk het gare d'Austerlitz. Ondertussen nog even op de Seine een fototje getrokken: Afbeelding In het Austerlitz station vroeg ik weer of ik mocht fotograferen, maar ik kreeg ijskoud nee... Ik pakte het SNCF blaadje erbij en de man begon te lezen... Toen even een paar telefoontjes naar de andere kant van de Seine, naar de SNCF toren, gevolgd door wat telefoontjes naar de spoorwegpolitie. Uiteindelijk mocht ik en wenste deze meneer mij nog veel spotplezier toe en tipte mij op de Corail Téoz die er stond. :P Afbeelding Mijn lievelingsrijtuigen, Aqualys! Afbeelding Afbeelding Die machinist wilde mij nog laten schrikken door te roepen en heel hard te claxoneren, maar tot zijn verbazing misbruikte ik het perron als statief. :P Afbeelding Die machinist bood mij nog een cabinerit aan, maar ik kon dit niet doen omdat ik in het half uur alweer op St. Michel RER moest staan. :( Afbeelding Prachtige TER diesels. Afbeelding Intussen zag het vertrekbord er écht leuk uit wat nachttreinen betreft, maar ik moest weer naar m'n ouders. :evil: Afbeelding Toen ik even moest wachten, nog even een toeristenkiekje gemaakt. :P
Rustig teruggegaan met de RER in een Z5600 in een gedeklasseerd rijtuig en nog een rustige avond gehouden...

Volgende dag gingen de ouders naar het Louvre samen met mijn broer en mijn andere broer had daar samen met mij geen zin in... Dus hebben we heel de ochtend en begin van de middag in Parijs gehangen. Even een kijkje genomen bij Tour de Montparnasse... Afbeelding In de middag mocht ik nog eventjes zelf mijn eigen plan trekken, heb toen alle andere stations bezocht. :lol: Ben toen als eerste naar gare de Montparnasse gegaan, om wat TGV Atlantique's te spotten, maar daar kwam niets van in... De SNCF'ers weigerde mij toestemming te geven. :cry: Heb toen maar de 13 naar gare de St. Lazare gepakt. Op Sint-Lazarus was de stationschef lyrisch over zijn station en ik moest beslist wat foto's hebben van zijn station! :lol:
Zo gezegt, zo gedaan: Afbeelding Daarna RER E gepakt naar Magenta om dan naar gare du Nord te gaan, daar weigerde de SNCF'ers ook al om mij foto's te laten maken. :roll:
Metro 4 weer naar gare de l'Est gepakt om het daar nog eens te vragen... Bij het binnenlopen viel mijn oog meteen op de SBB TGV POS, die kon ik niet laten liggen! Afbeelding Toen ik net wegliep kwam er meteeen een brigade security naar dat lege spoor waar ik mijn foto had gemaakt, gelukkig zagen ze mij als reiziger aan en was die fotograaf opeens spoorloos. :shock: Bij het loket zeiden ze dat het verboden was en wilde ze niets van "het papiertje" weten... :roll: Ik ben daarna maar weer braaf mijn familie gaan opzoeken en terug keren naar Sermaise. Dit keer wél in Z20900 waar ik heel de week me op had verheugd. :)

Volgende dag werd de laatste dag Parijs, nu al... :cry: Ik sprong er dit keer in Savigny-sur-Orge al uit, in de hoop om de Talgo uit Madrid te spotten. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Een verdwaalde TGV PSE, wat doet die op de Orléans-Paris as?! :shock:
Zoals je al ziet, geen Talgo, helaas... Ben verder Parijs in gegaan en heb toen de BIS lijnen gepakt (metro 3bis en 7bis), wat een hele tour was om er te komen... Uiteindelijk was metro 3bis geen zak aan, een gewone metro op een klein flutlijntje: Afbeelding Verder naar 7bis gegaan dat met een of ander vaag RATP ding reed dat amper kon optrekken en IRM geluiden maakte, was blij toen ik er uit kon! :shock: Omdat ik nog zoveel tijd over had, wilde ik nog wel eens een gokje wagen op gare du Nord, dit keer mocht het wel... :D Afbeelding Even de koppen bij elkaar steken. :P Afbeelding Corail die binnen komt..
Verder zal ik jullie niet lastig vallen met "de bekende Paris-Nord foto's". :wink:
En toen zat het erop! Die avond alvast ingepakt en de volgende dag weer en route vers les pays-bas... Ondertussen nog even gestopt vlakbij TGV Haute-Picardie. Afbeelding Afbeelding Helaas kwam er niets langs...

Alles bij elkaar een GEWELDIGE vakantie! 8-) :D Alleen zit ik nu wel met een verdraaide nek thuis...
Bartjedj

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Bartjedj »

Paris is inderdaad een prachtstad, zelfs als je de treintjes eraf laat. Heb er ook ooit 3 avonden na elkaar rondgelopen met enkele vrienden. Zelfs 's nachts zit die stad vol beweging :shock:

Prachtreportage ook!

BDJ
Werner

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Werner »

Leuke en afwisselende reportage.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door msts.be »

sncf-sncb schreef:Kaartje gekocht, naar binnen gegaan... *DUMPAPADAM!* La SNCF vous souhaitent un bienvenu au l'exposition de l'Art entre en gare!
Hahaha, hetzelfde melodietje zoals ze in de stations afspelen ? :lol: Ik had liever de 3-tonige jingle, maar met de identiteitsverandering in 2005 is die natuurlijk afgevoerd..
sncf-sncb schreef:Dit is de nieuwe Transilien trein, die Alstom gaat bouwen voor de RER C en RER G lijn.
Correctie: het is Bombardier. En alleen maar Bombardier, want er zouden woorden gevallen zijn vanuit de kant van Bombardier 'dat het niet meer met Alstom houdbaar was'.. Dat belooft voor de nog te levereren TGV Duplex (Dasy) stellen waar ze wel nog op elkaar aangewezen zijn..

Wat de Transilien echt betreft: de RER G ? Nog nooit van gehoord.. Tenzij ze nieuwe lijnen gaan aanleggen, maar dan ontbreekt er ook nog de RER F..
sncf-sncb schreef:En toen het huzarenstuk van de expositie!!! :D TGV PSE numéro 16 die het werelrecord brak in 1981 met 388 km/h. :D
Het is niet de echte :| Men heeft namelijk voor de PSE-stellen nog een reserve motorbak :de 23140 van het vroegere stel 70, de andere motorbak is buiten dienst gesteld en gesloopt in 1989 na een ongeval.. Of men kan wel de échte 16 tentoongesteld hebben en de reservemotorbak in het stel 16 gestoken hebben maar dan is er wel een probleem: het stel 16 maakt deel uit van de serie die aangepast is voor 300 km/u, terwijl de reservemotorbak maar 270 km/u kan en dus enkel in de BFC subserie kan gebruikt worden (of in de andere met een permanente snelheidsbeperking).. We zullen het dus maar houden op de reservemotorbak..
sncf-sncb schreef:Tja... zoveel treinen gaan daar dus op een dag, helaas kwam de volgende trein pas over een uur daar...
Daarom beschouw ik Bercy als een soort 'bijstation' van Gare de Lyon: het ligt ongeveer wel 1,5 km van elkaar maar het is net niet groot genoeg om een station op zich te vormen.. het zal immers altijd als 'het kleine broertje van Gare de Lyon' beschouwd worden.
sncf-sncb schreef:Een verdwaalde TGV PSE, wat doet die op de Orléans-Paris as?! :shock:
Die is helemaal niet verdwaald. De PSE-stellen zijn al quasi verdwenen van hun vroegere werkterrein op de as Parijs-Lyon-Marseille-(Nice) omdat op die lijn het verzadigingspunt met PSE-stellen bereikt was. Enige oplossing: Duplexen inschakelen. Deze zullen op termijn alle PSE-stellen op die as vervangen, net zoals de nog weinig voorkomende TGV-Réseau stellen op die as.

Om terug te komen: omdat de PSE-stellen daar dus verjaagd zijn worden ze nu ingeschakeld in het noorden (TERGV Dunkerque-Lille, TGV Dunkerque-Parijs, TGV Lille-Parijs via Arras, Amiens, Haute Picardie..), 'Interregionale'-TGV's (Lille-Irun, Straatsburg-Marseille, Dijon-Bordeaux, Lille-Toulouse, Lille-Rennes/Nantes) en enkele extra diensten. Sommige hebben zelfs een nieuwe 1,5kV pantograaf gekregen om 220 km/u te kunnen rijden op sommige lijnen in het zuidwesten (die vroeger 160 waren en waar sinds 2005 220 km/u mag gereden worden). Die zijn herkenbaar aan hun rood vierkantje op de zijkant van de motorbak.
sncf-sncb schreef:Verder naar 7bis gegaan dat met een of ander vaag RATP ding reed dat amper kon optrekken en IRM geluiden maakte, was blij toen ik er uit kon!
Was het niet misschien de nieuwe MF2000 ? Had er al eens iets rond gelezen een jaar geleden in een Rail Passion.. Meer info op de Franse Wikipedia KLIK
sncf-sncb schreef:Ondertussen nog even gestopt vlakbij TGV Haute-Picardie. Helaas kwam er niets langs...
Niets !? Nuja, zo rond 12 of 13u kan het vrij kalm zijn, aangezien de meeste stellen die daar langskomen 'Interregio' zijn en dus uit de verste uithoeken van het land moeten komen. De Parijs-Lille, Eurostar en Thalys diensten nemen ook wel wat voor hun rekening maar zeker niet zoveel als de 'Interregio's..'

Uiteindelijk een zeer gevarieerde reportage zoals hiervoor al gezegd, en hopelijk mag je nog veel keer naar Frankrijk :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie foto's! Het zal wel wat werk gekost hebben om die locs daarbinnen te krijgen! Al hebben ze natuurlijk al wat ervaring na 'Le Train Capitale'.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
jumper

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door jumper »

Schitterende foto's

eerst en vooral chapeau dat je zoveel moeite doet om toelating te vragen, ik zou daar nie zoveel spel van maken en direct fotograferen, natuurlijk loop ik dan mss het risico van mn boeltje te moeten wissen maar wat zitten die mannen daar eigenlijk zo belachelijk te doen over ne foto. Ziet da er een raket uit uw fototoestel komt...

Ook het feit dat je van de ene soms mag en van de andere dan weer niet, wijst op willekeur in mijn ogen, mensen die dus gewoon wa tegendraads willen doen. beetje stom, de trein kan elk beetje promotie en enthousiasme gebruiken vind ik, als milieu vriendelijk transportmiddel in een Europa met dichtslibbende wegen en met de stakingen de laatste tijd zie ik niet in waarom iemand die gepassioneerd is door treinen niet eens wat kiekjes zou mogen nemen. Daar zouden ze toch een open politiek mogen voeren want wat ze jou daar verbieden soms vind ik compleet van de pot gerukt en ronduit belachelijk.

"ik zal jullie maar niet lastigvallen met de paris-nord foto's"
BOTHER ME :), posten die handel! :) hoe meer hoe liever.

Kortom, meer van dat, goe bezig!!

1 vraagje, iets vree raars gezien, een duplex met de kop van een tgv reseau/thalys PBA,
nog nooit gezien, komt dat veel voor de laatste tijd?
jumper

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door jumper »

Afbeelding deze bedoel ik
komiek zicht, nog nie gezien, een hyaat in mijn kennis over de franse spoorwegen en tgvs enzo, iemand die hier iets over weet te vertellen? of waren de pbka - duplex motorbakken op ? :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Steven »

jumper schreef:Schitterende foto's

eerst en vooral chapeau dat je zoveel moeite doet om toelating te vragen, ik zou daar nie zoveel spel van maken en direct fotograferen, natuurlijk loop ik dan mss het risico van mn boeltje te moeten wissen maar wat zitten die mannen daar eigenlijk zo belachelijk te doen over ne foto. Ziet da er een raket uit uw fototoestel komt...
de raket zal ni uit uw toestel komen, maar foto's zijn nu eenmaal een instrument van spionage en planning, verpest de foto en je verpest een eventuele planing. mensen die aan spionnage doen maken dus ook blijkbaar onschuldige foto's.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Steve »

jumper schreef: deze bedoel ik
komiek zicht, nog nie gezien, een hyaat in mijn kennis over de franse spoorwegen en tgvs enzo, iemand die hier iets over weet te vertellen? of waren de pbka - duplex motorbakken op ? :)
Ik schrok ook even, maar volgens mij is dit een van de stellen die TGV Réseau-motorbakken gekregen heeft. Ik weet dat er voor de LGV-Est een paar uitwisselingen zijn geweest waarbij Duplexstellen Réseau-motorbakken kregen en omgekeerd.

Nu ik wat rondzoek, zie ik dat er daarvoor ook al een hybride TGV Duplex bestond, de 257. Die zou een Réseau-motorbak gekregen hebben na een ongeval. Misschien was het die.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door msts.be »

Als TGV-kenner zal ik het even uitleggen:
Bij de bestelling van de POS-stellen voor de diensten naar Duitsland en Zwitserland heeft men enkel maar motorbakken besteld. De rijtuigen zijn afkomstig van TGV-Réseau stellen. De Réseau-stellen die hun rijtuigen moesten afgeven kregen Duplex-rijtuigen in de plaats (men heeft dan nieuwe rijtuigen zonder motorbakken besteld). En daarom zijn er Duplex-stellen met een Réseau-motorbak.

In het begin (1992) was het zelfs voorzien dat TGV-Réseau motorbakken Duplex-stellen gingen trekken, maar daarna heeft men maar beslist om verbeterde motorbakken met een nieuw design te gaan gebruiken (wat nu dus de motorbakken van de Thalys PBKA/normale Duplex/POS zijn). De transfo's en omvormers van de Réseau-motorbakken waren toen al af fabriek versterkt en voorzien om zo'n rijtuigen te slepen moest dat ooit het geval zijn. En in 2005 was dat dan zover met dit als resultaat..
jumper

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door jumper »

Dank voor de toelichting :)
jumper

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door jumper »

msts.be schreef:Als TGV-kenner zal ik het even uitleggen:
Bij de bestelling van de POS-stellen voor de diensten naar Duitsland en Zwitserland heeft men enkel maar motorbakken besteld. De rijtuigen zijn afkomstig van TGV-Réseau stellen. De Réseau-stellen die hun rijtuigen moesten afgeven kregen Duplex-rijtuigen in de plaats (men heeft dan nieuwe rijtuigen zonder motorbakken besteld). En daarom zijn er Duplex-stellen met een Réseau-motorbak.

In het begin (1992) was het zelfs voorzien dat TGV-Réseau motorbakken Duplex-stellen gingen trekken, maar daarna heeft men maar beslist om verbeterde motorbakken met een nieuw design te gaan gebruiken (wat nu dus de motorbakken van de Thalys PBKA/normale Duplex/POS zijn). De transfo's en omvormers van de Réseau-motorbakken waren toen al af fabriek versterkt en voorzien om zo'n rijtuigen te slepen moest dat ooit het geval zijn. En in 2005 was dat dan zover met dit als resultaat..
Op de link die je me gaf staat dat de nieuwe TGV-POS motorbakken meer vermogen hebben, en dat de motoren asynchroon zijn. Weet nu nie of er een oorzaak-verband relatie bestaat tussen het asynchroon zijn van de motoren (vs synchrone motoren van de andere TGV-A en TGV-R) ma goe, ik surfte nog wat verder:
Wat schitterende sites bezocht voor wa info, altijd boeiend leesmateriaal, onderandere eentje van de heer Peter Schokkenbroek, en hier las ik het volgende
"Een TGV-PSE treinstel bestaat uit twee motorwagens en acht tussenrijtuigen. Een TGV-PSE wordt aangedreven door 12 asynchrone motoren met een vermogen van 6450 kW onder 25kV 50Hz en 3100 kW "

Daaruit leid ik af dat het feit dat asynchrone motoren, dat dat nu niet het vernieuwende aspect moet zijn van die TGV-POS motorbakken. Mag ik hieruit afleiden dat de TGV-POS stellen gewoon meer vermogen hebben?
Heb je enig idee waarom de TGV PSE asynchrone motoren had, de TGV Atlantique en Réseau synchrone en anno 2007 de TGV-POS dan weer (terugvalt op?) asynchrone motoren?
Ben niet echt een techneut, maar wat ik niet snap zoek ik dan zelf wel op, alvast bedankt voor je moeite.

Geïnteresseerde groeten, Koen :)
jumper

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door jumper »

alles wat ik niet snap kan ik hier nalezen :)

geniale site
http://users.telenet.be/ian.claesen1/

wellicht een leraar electromechanica bij het vti ergens in België
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Accelerat »

msts.be schreef:
sncf-sncb schreef:Kaartje gekocht, naar binnen gegaan... *DUMPAPADAM!* La SNCF vous souhaitent un bienvenu au l'exposition de l'Art entre en gare!
Hahaha, hetzelfde melodietje zoals ze in de stations afspelen ? :lol: Ik had liever de 3-tonige jingle, maar met de identiteitsverandering in 2005 is die natuurlijk afgevoerd..
Ja deze ja
sncf-sncb schreef:
msts.be schreef:Dit is de nieuwe Transilien trein, die Alstom gaat bouwen voor de RER C en RER G lijn.
Correctie: het is Bombardier. En alleen maar Bombardier, want er zouden woorden gevallen zijn vanuit de kant van Bombardier 'dat het niet meer met Alstom houdbaar was'.. Dat belooft voor de nog te levereren TGV Duplex (Dasy) stellen waar ze wel nog op elkaar aangewezen zijn..
Bij nader inzien: Klopt...
msts.be schreef:Wat de Transilien echt betreft: de RER G ? Nog nooit van gehoord.. Tenzij ze nieuwe lijnen gaan aanleggen, maar dan ontbreekt er ook nog de RER F..
Correctie: RER H, nog vreemder, maar die lijn bestaat toch echt... Ik stond ook vreemd te kijken op de RER kaart van 2008 *klik*. :roll:
sncf-sncb schreef:
msts.be schreef:En toen het huzarenstuk van de expositie!!! :D TGV PSE numéro 16 die het werelrecord brak in 1981 met 388 km/h. :D
Het is niet de echte :| Men heeft namelijk voor de PSE-stellen nog een reserve motorbak :de 23140 van het vroegere stel 70, de andere motorbak is buiten dienst gesteld en gesloopt in 1989 na een ongeval.. Of men kan wel de échte 16 tentoongesteld hebben en de reservemotorbak in het stel 16 gestoken hebben maar dan is er wel een probleem: het stel 16 maakt deel uit van de serie die aangepast is voor 300 km/u, terwijl de reservemotorbak maar 270 km/u kan en dus enkel in de BFC subserie kan gebruikt worden (of in de andere met een permanente snelheidsbeperking).. We zullen het dus maar houden op de reservemotorbak..
Dat ijzeren plaatje van het record staat er niet voor niets op, maar zover had ik nog niet gedacht! Merci voor eventuele toelichting! :wink: [/quote]
sncf-sncb schreef:
msts.be schreef:Een verdwaalde TGV PSE, wat doet die op de Orléans-Paris as?! :shock:
Die is helemaal niet verdwaald. De PSE-stellen zijn al quasi verdwenen van hun vroegere werkterrein op de as Parijs-Lyon-Marseille-(Nice) omdat op die lijn het verzadigingspunt met PSE-stellen bereikt was. Enige oplossing: Duplexen inschakelen. Deze zullen op termijn alle PSE-stellen op die as vervangen, net zoals de nog weinig voorkomende TGV-Réseau stellen op die as.
Om terug te komen: omdat de PSE-stellen daar dus verjaagd zijn worden ze nu ingeschakeld in het noorden (TERGV Dunkerque-Lille, TGV Dunkerque-Parijs, TGV Lille-Parijs via Arras, Amiens, Haute Picardie..), 'Interregionale'-TGV's (Lille-Irun, Straatsburg-Marseille, Dijon-Bordeaux, Lille-Toulouse, Lille-Rennes/Nantes) en enkele extra diensten. Sommige hebben zelfs een nieuwe 1,5kV pantograaf gekregen om 220 km/u te kunnen rijden op sommige lijnen in het zuidwesten (die vroeger 160 waren en waar sinds 2005 220 km/u mag gereden worden). Die zijn herkenbaar aan hun rood vierkantje op de zijkant van de motorbak.
Waar kwam die dan vandaan? Die kan alleen vanuit Orléans en Étampes zijn gekomen... Waar die heenging, dat kon misschien Villeneuve-Triage zijn geweest. Maar waar ik spotte, daar ligt echt geen LGV in de buurt, vandaar dat ik zo vreemd opkeek. :wink:
sncf-sncb schreef:
msts.be schreef:Verder naar 7bis gegaan dat met een of ander vaag RATP ding reed dat amper kon optrekken en IRM geluiden maakte, was blij toen ik er uit kon!
Was het niet misschien de nieuwe MF2000 ? Had er al eens iets rond gelezen een jaar geleden in een Rail Passion.. Meer info op de Franse Wikipedia KLIK
Nee, niet die, hoewel ik er wel zo eentje heb voorbij zien schieten op lijn 2... Het was een MF88 zie ik nu *KLIK*[/quote]
msts.be schreef:
sncf-sncb schreef:Ondertussen nog even gestopt vlakbij TGV Haute-Picardie. Helaas kwam er niets langs...
Niets !? Nuja, zo rond 12 of 13u kan het vrij kalm zijn, aangezien de meeste stellen die daar langskomen 'Interregio' zijn en dus uit de verste uithoeken van het land moeten komen. De Parijs-Lille, Eurostar en Thalys diensten nemen ook wel wat voor hun rekening maar zeker niet zoveel als de 'Interregio's..'
[/quote]
Nee, helemaal niets... Ik heb er 20 minuten gestaan en dat was rond 15 uur...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: l'Art des chemins de fer á Paris & environs

Bericht door Patrick »

Schoon reportage!
Op ouwejaar ging ik die jankende kat toch binnen gelaten hebben hoor :wink:

Spelletje welles/nietes fotograferen: hoe zouden Franse treinspotters hiermee omgaan?
Plaats reactie