l'Art des chemins de fer á Paris & environs ; De kunst van de Ijzeren Wegen in Parijs en omstreken!
Afgelopen week zat ik met mijn familie een weekje in de omstreken van Parijs, en heb hier natuurlijk veel foto's getrokken...
De vakantie begon even spannend, vanwege een ziek familielid, maar gelukkig kon de vakantie gewoon doorgaan! Wij hadden vertoefd in een vakantiehuisje in een klein gehucht, vlak naast Sermaise, ca. 50 kilometer zuidelijker van de capitale. Enkele uurtjes later, toen wij waren aangekomen, kwam mijn broer er nog achteraan met Thalys gesjeesd.
Die moest dus opgehaald worden op de RER statie, ik ging dus natuurlijk even mee...

Mijn lievelingsmat op RER C, de Z20900
Verder die dag nog een beetje in het huisje gehangen en geslapen omdat we wegens omstandigheden in de nacht moesten vertrekken....
Goed! Volgende dag... Helaas waren mijn ouders die dag niet in staat om naar Parijs te gaan, dus ben ik met mijn beide broers eventjes Parijs in gegaan, niet veel speciaals gedaan, gewoon een beetje straatjes en winkeltjes gekeken.

Op de terugweg met een Z8800, ook treinen die bij mij zéér in de smaak vallen!
Die avond nog een rustig nieuwjaar gevierd gezamelijk met de familie en heel de avond naar het gemiauw van een kat geluisterd die voor het raam zat.
De volgende dag was het 1 januari, tja, dan is er niets te doen in Paris... We zijn toen maar naar het prachtige chateau van Fontaineblau gegaan. Daar zaten zo ontzettend veel duiven, waar ik het niet kon laten om wat prachtige kiekjes te maken!

Nadat we in Fontaineblau waren uitgekeken, wilden mijn medereizigers weer terug naar het huis terugkeren, totdat ik de kaart zag... Vlakbij Fontaineblau loopt namelijk de LGV Sud-Est, die kans was te mooi om te laten liggen!

Nadat ik mijn verwanten zo gek had gekregen, reden we naar Saveteux, waar de LGV Sud-Est doorheen loopt.

Eerst schrok ik van de DAVERENDE snelheid die 300 km/h ging, dat was even wennen!

Ondanks dat alle foto's daar bewogen waren, vond ik het een geweldige ervaring!
En toen waren we al weer een dag verder!
Ik wist dat in Parijs de expositie l'Art entre en Gare draaide, en wilde hier ook héél graag naartoe. Die dag gingen mijn ouders en broers naar het Centre Pompidou en dat zag ik niet zitten... Na eventjes te hebben gepraat, vertrouwde mijn ouders mij als 15 jarige la capitale de France toe en kon ik even een paar uurtjes gaan staan en gaan waar ik wilde.
Als eerste ben ik naar de expositie in het Grand-Palais gegaan van l'Art entre en gare. Ik stond om 10:25 al in de rij, ook al wist ik dat het 11:00 pas open ging, ik was in ieder geval de eerste!

het Grand-Palais in de ban van SNCF.

Iets dichter op dit kunstwerk ingezoomd.
Na ruim een half uur tussen huilende kinderen van de kou gestaan te hebben en met andere Fransen te hebben gekletst, ging de kassa om 11:00 open!
Kaartje gekocht, naar binnen gegaan... *DUMPAPADAM!* La SNCF vous souhaitent un bienvenu au l'exposition de l'Art entre en gare!
Binnengekomen, viel mijn oog METEEN op deze:

De BB9004 die het record in 1955 brak!

Samen met een stel andere Franse treinliefhebbers een zeer uitgebreide rondleiding gehad in deze locomotief, met een gids uit het spoorwegmuseum van Mulhouse, die alles behalve langzaam Frans sprak.

Dit is de nieuwe Transilien trein, die Alstom gaat bouwen voor de RER C en RER G lijn.

En toen het huzarenstuk van de expositie!!!

TGV PSE numéro 16 die het werelrecord brak in 1981 met 388 km/h.

Het bewijs.

Oude TGV logo.

Cabine van die TGV, na een half uur in de rij te hebben gestaan.

Voor de stoomliefhebbers onderons, die was ook van de partij.
Daarna heb ik in de museumwinkel nog 2 TGV POS potloden op de kop getikt en 2 lederen SNCF bagagebadges. Omdat ik nog wel wat tijd over had, wilde ik eens een kijkje nemen op Paris-Bercy, omdat ik die nog nooit had bezocht. Na even zoeken naar de metrohalte, kwam ik in een MP89 die mij verder bracht... Meteen bij de volgende halte, was het alweer prijs! Een kapotte MP89 had de weg versperd en moesten wij 20 minuten in de tunnel stil blijven staan.

Uiteindelijk toch op Châtelet aangekomen, overgestapt op metro 14, weer die leuke volautomatische MP89 die met ongeveer 100 km/h door de tunnels raast!

*Bercy! Bercy!* galmt het uit de speakers, ik spring eruit en ga op zoek naar Paris-Bercy...

Tja... zoveel treinen gaan daar dus op een dag, helaas kwam de volgende trein pas over een uur daar...

Daarna metro 6 tot Raspail gepakt, gevolgd door mij lievelingslijn 4!
Nadat ik met mijn ouders had geluncht wilden hun nog terug naar het Centre Pompidou, tja, ik had daar nog stééds geen zin in.

Dus mocht ik weer een paar uurtjes op mezelf.

Metro 4 naar gare de l'Est gepakt, in de hoop weer eens een POS'je te zien...

Paar locomotieven op een trein?!

Blijkbaar zijn geflipte borden niet iets typisch van Nederland!
Omdat er -helaas- geen POS te vinden was, ging ik maar naar Gare de Lyon, het TGV spitsuur naderde immers.
Aangekomen op gare de Lyon, liep er veel spoorwegpolitie rond en werd het constant omgeroepen dat het stikte van de zakkenrollers, voor de zekerheid maar even gevraagd bij de acceuil of je mocht fotograferen om gedonder te voorkomen... De man zei dat het geen enkel probleem was, dus dan neem ik het ervan!

Een goed begin is het halve werk, zeggen ze altijd!

Het feest kon beginnen!

De eerste slang kwam al binnen!

Het kan niet altijd TGV zijn.

*WRRRRRRRRROAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!* Zei meneer de TGV Duplex naar Perpignan!

TGV Duplex naar Villeneuve-Triage depot erachteraan.
Zo ging het nog lang door met TGV's die af en aan op het station kwamen.

Meer TGV koppen kreeg ik er niet op.

Ook TGV Lyria Ligne du Coeur was van de partij.
Daarna ben ik naar de overbuurman gelopen, namelijk het gare d'Austerlitz. Ondertussen nog even op de Seine een fototje getrokken:

In het Austerlitz station vroeg ik weer of ik mocht fotograferen, maar ik kreeg ijskoud nee... Ik pakte het SNCF blaadje erbij en de man begon te lezen... Toen even een paar telefoontjes naar de andere kant van de Seine, naar de SNCF toren, gevolgd door wat telefoontjes naar de spoorwegpolitie. Uiteindelijk mocht ik en wenste deze meneer mij nog veel spotplezier toe en tipte mij op de Corail Téoz die er stond.

Mijn lievelingsrijtuigen, Aqualys!

Die machinist wilde mij nog laten schrikken door te roepen en heel hard te claxoneren, maar tot zijn verbazing misbruikte ik het perron als statief.

Die machinist bood mij nog een cabinerit aan, maar ik kon dit niet doen omdat ik in het half uur alweer op St. Michel RER moest staan.

Prachtige TER diesels.

Intussen zag het vertrekbord er écht leuk uit wat nachttreinen betreft, maar ik moest weer naar m'n ouders.

Toen ik even moest wachten, nog even een toeristenkiekje gemaakt.
Rustig teruggegaan met de RER in een Z5600 in een gedeklasseerd rijtuig en nog een rustige avond gehouden...
Volgende dag gingen de ouders naar het Louvre samen met mijn broer en mijn andere broer had daar samen met mij geen zin in... Dus hebben we heel de ochtend en begin van de middag in Parijs gehangen. Even een kijkje genomen bij Tour de Montparnasse...

In de middag mocht ik nog eventjes zelf mijn eigen plan trekken, heb toen alle andere stations bezocht.

Ben toen als eerste naar gare de Montparnasse gegaan, om wat TGV Atlantique's te spotten, maar daar kwam niets van in... De SNCF'ers weigerde mij toestemming te geven.

Heb toen maar de 13 naar gare de St. Lazare gepakt. Op Sint-Lazarus was de stationschef lyrisch over zijn station en ik moest beslist wat foto's hebben van zijn station!
Zo gezegt, zo gedaan:

Daarna RER E gepakt naar Magenta om dan naar gare du Nord te gaan, daar weigerde de SNCF'ers ook al om mij foto's te laten maken.
Metro 4 weer naar gare de l'Est gepakt om het daar nog eens te vragen... Bij het binnenlopen viel mijn oog meteen op de SBB TGV POS, die kon ik niet laten liggen!

Toen ik net wegliep kwam er meteeen een brigade security naar dat lege spoor waar ik mijn foto had gemaakt, gelukkig zagen ze mij als reiziger aan en was die fotograaf opeens spoorloos.

Bij het loket zeiden ze dat het verboden was en wilde ze niets van "het papiertje" weten...

Ik ben daarna maar weer braaf mijn familie gaan opzoeken en terug keren naar Sermaise. Dit keer wél in Z20900 waar ik heel de week me op had verheugd.
Volgende dag werd de laatste dag Parijs, nu al...

Ik sprong er dit keer in Savigny-sur-Orge al uit, in de hoop om de Talgo uit Madrid te spotten.

Een verdwaalde TGV PSE, wat doet die op de Orléans-Paris as?!
Zoals je al ziet, geen Talgo, helaas... Ben verder Parijs in gegaan en heb toen de BIS lijnen gepakt (metro 3bis en 7bis), wat een hele tour was om er te komen... Uiteindelijk was metro 3bis geen zak aan, een gewone metro op een klein flutlijntje:

Verder naar 7bis gegaan dat met een of ander vaag RATP ding reed dat amper kon optrekken en IRM geluiden maakte, was blij toen ik er uit kon!

Omdat ik nog zoveel tijd over had, wilde ik nog wel eens een gokje wagen op gare du Nord, dit keer mocht het wel...

Even de koppen bij elkaar steken.

Corail die binnen komt..
Verder zal ik jullie niet lastig vallen met "de bekende Paris-Nord foto's".
En toen zat het erop! Die avond alvast ingepakt en de volgende dag weer en route vers les pays-bas... Ondertussen nog even gestopt vlakbij TGV Haute-Picardie.

Helaas kwam er niets langs...
Alles bij elkaar een GEWELDIGE vakantie!
Alleen zit ik nu wel met een verdraaide nek thuis...