Tegenspoor op enkelspoor
Tegenspoor op enkelspoor
het stuk spoor tussen herentals en Turnhout is enkelspoor. Toch zijn alle seinen in die richting tegenspoor (knipperend) Waarom is dit niet gewoon spoor?
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Vaak is dat omdat de lijn/sectie langs een kant enkel langs tegenspoor kan bereikt worden. Om te veel kepers te vermijden wordt dat zo opgelost.
BDJ
BDJ
Re: Tegenspoor op enkelspoor
algemene spoorlogica.
een spoor dat in de ene richting normaalspoor is, is in de andere richting tegenspoor. alsof je op een dubbelsporig baanvak zit.
een spoor dat in de ene richting normaalspoor is, is in de andere richting tegenspoor. alsof je op een dubbelsporig baanvak zit.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Dan had het van Turnhout naar Herentals tegenspoor moeten zijn. want ook ook op het dubbelspoor komende uit olen blijft de trein nog tegenspoor rijden.Bartjedj schreef:Vaak is dat omdat de lijn/sectie langs een kant enkel langs tegenspoor kan bereikt worden. Om te veel kepers te vermijden wordt dat zo opgelost.
BDJ
Re: Tegenspoor op enkelspoor
vermoedelijk heeft alles gewoon een beetje te maken met de werking van ebp, nu is het zo dat het stukje olen geel mol en verder allesbehalve ebp is. dat de lijn tegenspoor is richting turnhout is voor mij ook wat raar. maar ik vermoed dat je best eens kijkt hoe ze de lijn op ssp voorstellen
dan lijkt het dat als je richting turnhout gaat je de afbuigende stand van een wissel neemt, daar waar je in realiteit ziet dat het afbuigende gedeelte eigenlijk richting mol is.
dan lijkt het dat als je richting turnhout gaat je de afbuigende stand van een wissel neemt, daar waar je in realiteit ziet dat het afbuigende gedeelte eigenlijk richting mol is.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Als men OOIT zo een lijn dubbelsporig wil aanleggen dan zijn alle sein op dat bestaande spoor al in orde, anders moeten ze de seinen van de ene richting op dat bestaande spoor weg nemen en veranderen in TS seinen, dat spaart dus moeite en geld uit.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
laat dat op L29 herentals turnhout de tegenspoorseinen geplaatst zijn aan de kant waar er voldoende plaats is voor een tweede spoor. het had daar logischer geweest als de richting turnhout herentals tegenspoor was. maar dit terzijde natuurlijk.2012 schreef:Als men OOIT zo een lijn dubbelsporig wil aanleggen dan zijn alle sein op dat bestaande spoor al in orde, anders moeten ze de seinen van de ene richting op dat bestaande spoor weg nemen en veranderen in TS seinen, dat spaart dus moeite en geld uit.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
ebp = elektronische bediende blokpost, seinhuis waar de seinen volledig computergestuurd worden. de operator zit achter een scherm en geeft trajecten in, de seinen die bij deze stukjes horen reageren automatisch om deze opgave. de operator kan meerdere opdrachten ingeven met prioriteteit natuurlijk, zo kan vrij snel een sein openkomen nadat een trein juist vertrokken is omdat de computer gewoon de volgorde uitvoert zoals deze is ingegeven. dit voorbeeld gaat over twee treinen die elkaar opvolgen op een zelfde reisweg.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
op het spoor naar binche werkt men ook met tegenspoor en normaalspoor, daar is dat zo omdat het vroeger dubbelsporig was 

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Dat is de enige correcte uitleg. alsook op het sinoptisch bord van de seingever wordt dit zo weergegeven . Dus voorkomt men misverstanden met het eventueel afleveren van overschrijdingsbevelen etc..Steven schreef:algemene spoorlogica.
een spoor dat in de ene richting normaalspoor is, is in de andere richting tegenspoor. alsof je op een dubbelsporig baanvak zit.
Technisch kan men perfekt met vaste seinen werken in beide richtingen.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Tussen Mol en Hasselt heb je ook zo'n stuk, daar staan geloof ik normaalspoorseinen richting Hasselt en tegenspoorseinen in de andere richting.Shrek schreef:op het spoor naar binche werkt men ook met tegenspoor en normaalspoor, daar is dat zo omdat het vroeger dubbelsporig was
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Op L73 tussen Diskmuide en Koksijde en op L69 tussen Komen en Poperinge bijvoorbeeld zijn het in beide richtingen normaalspoorseinen.nighttrain schreef:Dat is de enige correcte uitleg. alsook op het sinoptisch bord van de seingever wordt dit zo weergegeven . Dus voorkomt men misverstanden met het eventueel afleveren van overschrijdingsbevelen etc..Steven schreef:algemene spoorlogica.
een spoor dat in de ene richting normaalspoor is, is in de andere richting tegenspoor. alsof je op een dubbelsporig baanvak zit.
Technisch kan men perfekt met vaste seinen werken in beide richtingen.

Op de nog niet zo lang heropende enkelsporige L147 tussen Fleurus en Auvelais zijn het in de richting van Fleurus tegenspoorseinen, dit met het oog op het dubbelsporig maken van deze lijn in de nabije toekomst. Bij de heraanleg werd de bedding voor het toekomstige tweede spoor ook al aangelegd, alleen werd er toen nog maar één spoor aangelegd.
Re: Tegenspoor op enkelspoor
Maar is de L73 wel uitgerust voor tegenspoor? Heb daar eigenlijk nog nooit gelet op eventuele tegenspoorseinen.
BDJ
BDJ