3 of 2 lichten ?
3 of 2 lichten ?
Sommige locomotieven of stuurstandrijtuigen hebben 3 koplampen (bv. reeks 11, reeks 77/78, M6 stuurstand).
Ik heb al gezien dat soms de bovenste lamp niet brandt, is daar een regel voor ?
Ik heb al gezien dat soms de bovenste lamp niet brandt, is daar een regel voor ?
Re: 3 of 2 lichten ?
de basisregel is dat een trein in belgie met twee witte frontlichten te zien is. het nieuwe materieel en materieel dat de grens over gaat zal drie fronlichten hebben aangezien dit zo voorzien is voor de grensbaanvakken en de vreemde netten zelf, denk dat wij nog het enige land in west europa zijn waar men gebruik maakt van twee frontlichten ipv drie. de enigste plaats(en) in belgie waar de drie frontlichten verplicht dienen te worden gebruikt zijn de HSL's
Re: 3 of 2 lichten ?
Heel af en toe zie ik een HLE 21/27 voor een Ram M6en met het derde frontlicht aan het branden, hoe verklaar je dit? Willekeur van de treinbestuurder?
Of om de treinspotters een plezier te doen?
Of om de treinspotters een plezier te doen?

Re: 3 of 2 lichten ?
goodwill van de bestuurderjumper schreef:Heel af en toe zie ik een HLE 21/27 voor een Ram M6en met het derde frontlicht aan het branden, hoe verklaar je dit? Willekeur van de treinbestuurder?
Of om de treinspotters een plezier te doen?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 3 of 2 lichten ?
Als je echt tot op de komma gaat redeneren, is het wel verboden. daar er in de reglementering staat dat het om 2 koplichten gaat die de kop van een trein signaleren.Bartjedj schreef:Willekeur. Het is nooit verboden om uw 3de lamp aan te steken.
BDJ
Grensoverschrijdend materiaal is uitgerust met 3, maar mag maar omstoken worden bij het voorbijrijden van bv. het "sas" naar Roosendaal toe.
Re: 3 of 2 lichten ?
Ik zie eerlijk gezegd, buiten dat "sas" dan, nie echt veel grensoverschrijdend verkeer mogelijk voor een 21/27 ?
Die kunnen toch alleen maar 3000= tappen hé? (en enkel memor/TBL hebben?)
Op een HLE11 en HLE12 is da al iets zinvoller natuurlijk.
Die kunnen toch alleen maar 3000= tappen hé? (en enkel memor/TBL hebben?)
Op een HLE11 en HLE12 is da al iets zinvoller natuurlijk.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 3 of 2 lichten ?
We hadden het over het gebruik van de 3de koplamp. En deze beperkt zich niet enkel tot de L12 en de T 27/21.jumper schreef:Ik zie eerlijk gezegd, buiten dat "sas" dan, nie echt veel grensoverschrijdend verkeer mogelijk voor een 21/27 ?
Die kunnen toch alleen maar 3000= tappen hé? (en enkel memor/TBL hebben?)
Op een HLE11 en HLE12 is da al iets zinvoller natuurlijk.
ook sommige T22.2 (oorspronkelijk T 122.2zijn er mee uitgerust. Deze waren oorsprokelijk voorzien om de Benelux treinen te trekken alvorens de bouw van deT25 Benelux locs.
T55 en 4 ocs 62 voor Nederland
Zie ook de T59 die de treinen verzekerde naar het Sas-van-Gent.
Als ook de T15,16,18 die Oostende Aachen verzekerden.
Reglementering heeft ook historische roots en is niet enkel een item in 2008. In het leven lmoet je soms een achteruit durven kijken.
Vroeger werdt de NMBS beboet van de Nederlanders, als ze met een loco met een te groot asgewicht kwamen of de afwezigheid van een 3de koplamp.Waarom? omdat in Nederland de witte koplampen afha,kelijk van elkaar worden omstoken. En de mogelijke combinaties van Bv de 3de koplamp + de linker komplamp geeft een bepaalde situatie weer waarin deze trein zich bevindt.Ik ken deze reglementering niet meer van buiten.
Re: 3 of 2 lichten ?
heeft te maken met bepaalde noodseinen die gebruikt worden. het is nu eenmaal zo dat het noodsein om andere treinen te waarschuwen voor gevaar (de knipperende lichten in belgie) niet in alle andere landen gebruikt word.
zo is de lichtschakelaar van een traxx bombardier (de versie die angel trains verhuurd) voorzien van liefst 9 verschillende standen voor de koplichten (3 koplampen)
1 wit licht
2 witte lichten (horizontaal of diagonaal)
1 rood en 1 wit licht
2 versies knipperende lichten (gelijktijdig en afwisselend link rechts knipperen)
3 witte koplichten
om er een aantal die ik onthouden heb op te noemen, en allemaal hebben ze hun functie. hangt dus af van de landen waar de loc toegelaten is en wat de plaatselijke reglementering zegt over het gebruik van de koplichten.
zo is de lichtschakelaar van een traxx bombardier (de versie die angel trains verhuurd) voorzien van liefst 9 verschillende standen voor de koplichten (3 koplampen)
1 wit licht
2 witte lichten (horizontaal of diagonaal)
1 rood en 1 wit licht
2 versies knipperende lichten (gelijktijdig en afwisselend link rechts knipperen)
3 witte koplichten
om er een aantal die ik onthouden heb op te noemen, en allemaal hebben ze hun functie. hangt dus af van de landen waar de loc toegelaten is en wat de plaatselijke reglementering zegt over het gebruik van de koplichten.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 3 of 2 lichten ?
Steven schreef:heeft te maken met bepaalde noodseinen die gebruikt worden. het is nu eenmaal zo dat het noodsein om andere treinen te waarschuwen voor gevaar (de knipperende lichten in belgie) niet in alle andere landen gebruikt word.
zo is de lichtschakelaar van een traxx bombardier (de versie die angel trains verhuurd) voorzien van liefst 9 verschillende standen voor de koplichten (3 koplampen)
1 wit licht
2 witte lichten (horizontaal of diagonaal)
1 rood en 1 wit licht
2 versies knipperende lichten (gelijktijdig en afwisselend link rechts knipperen)
3 witte koplichten
om er een aantal die ik onthouden heb op te noemen, en allemaal hebben ze hun functie. hangt dus af van de landen waar de loc toegelaten is en wat de plaatselijke reglementering zegt over het gebruik van de koplichten.
Ziehier een link met een beetje uitleg: http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm
Re: 3 of 2 lichten ?
In dat seinreglement staat dat werktreinen altijd sluitlampen moeten gebruiken, en geen sluitseinborden. Dit omdat, bij geduwd rijden, er mogelijk geen lichtbron is die op de borden schijnt, en ze dus niet zichtbaar zijn.
Bestaat deze regel bij Infrabel ook?
BDJ
Bestaat deze regel bij Infrabel ook?
BDJ
Re: 3 of 2 lichten ?
In de reglementering staat er: "als het voertuig op kop uitgerust is met een derde, wit licht, mag dit eveneens branden".nighttrain schreef:Als je echt tot op de komma gaat redeneren, is het wel verboden. daar er in de reglementering staat dat het om 2 koplichten gaat die de kop van een trein signaleren.Bartjedj schreef:Willekeur. Het is nooit verboden om uw 3de lamp aan te steken.
BDJ
Grensoverschrijdend materiaal is uitgerust met 3, maar mag maar omstoken worden bij het voorbijrijden van bv. het "sas" naar Roosendaal toe.
Dus is het willekeur tenzij ze de grens overgaan. Krachtvoertuigen in Nederland en Duitsland moeten 3 witte lichten hebben.
Re: 3 of 2 lichten ?
Opletten dit is een oudere versie, ze beweren dat alle aanpassingen tot wijziging 7 zijn opgenomen, maar dat is niet zo. (laatste wijziging dateert van oktober onder wijzigingsblad 9)nighttrain schreef:Ziehier een link met een beetje uitleg: http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm
In wijziging 7 hebben ze het knipperen van de 2 frontseinen als gevaarsignaal opgenomen, dit is niet terug te vinden op die pagina's. (sein nr 401) Ik heb het hier niet over de reglementering voor grensbaanvakken.
Re: 3 of 2 lichten ?
sorry, klopt in Nederland is het geel of witSteven schreef:in nederland is dat eerder geel dan wit he