Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Als bij een overweg de slagbomen naar beneden zijn omwille van het passeren van een of meer treinen, gaan die, als de overweg veilig is, niet onmiddellijk weer open maar blijven nog een seconden of 5 dicht en gaan dan pas weer omhoog. Waarvoor is dit nodig? Iedere seconde die men langer moet wachten zorgt voor meer ongeduld, en vergroot het risico dat men de seinen gaat negeren. Zou het niet logischer zijn dat de bomen onmiddellijk beginnen open te gaan na het passeren van de laatste trein? Dat zou voor minder ongeduld zorgen, en als de slagbomen níet ogenblikkelijk weer opengaan, is het duidelijker dat er nog wat afkomt. Sommige overwegen in Nederland werken al zo. Waarom wordt dit niet overal ingevoerd?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Oude technologie? Veiligheid? Ik weet het niet
Maar ik vind die 5 seconden niet zo erg, de mensen hebben geen geduld meer.

Maar ik vind die 5 seconden niet zo erg, de mensen hebben geen geduld meer.
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de plaatsing van de aankondigingen. Voor de sturing van overwegen:
http://www.homepages.hetnet.nl/~marctin ... uring.html
Maar inderdaad, 5 seconden is nu ook geen massa tijd. Gewoon wachten tot de slagbomen opengaan is veel veiliger en minder vermoeiend dan je haasten.
BDJ
http://www.homepages.hetnet.nl/~marctin ... uring.html
Maar inderdaad, 5 seconden is nu ook geen massa tijd. Gewoon wachten tot de slagbomen opengaan is veel veiliger en minder vermoeiend dan je haasten.
BDJ
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Op een enkelsporige lijn is dat geen probleem, t.t.z. als de overweg vrijgemaakt is na het berijden van de pedaal gaan de slagbomen open.
moeilijker is het bij dubbelsporig. Op het ogenblik van het vrijmaken,moeten we rekening houden met de tijd van het volledig openen van de slagbomen, want tussen deze 2 momenten kan er uit de andere richting een trein aankomen die door zijn aanwezigheid het bevel geeft tot sluiten.
eenmmal de cyclus begonnen voor het openen moet deze afgewerkt worden alvorens de cyclus van sluiten te beginnen.
moeilijker is het bij dubbelsporig. Op het ogenblik van het vrijmaken,moeten we rekening houden met de tijd van het volledig openen van de slagbomen, want tussen deze 2 momenten kan er uit de andere richting een trein aankomen die door zijn aanwezigheid het bevel geeft tot sluiten.
eenmmal de cyclus begonnen voor het openen moet deze afgewerkt worden alvorens de cyclus van sluiten te beginnen.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Ik denk dat de overweg pas wordt vrijgegeven als de trein over een "bakje" rijdt - en of een trein 2 of 12 rijtuigen heeft kan met niet zien - dus zal dat bakje wel even van de overweg verwijderd zijn

Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Dit is idd het geval bij enkelsporige lijnen zoals Nighttrain zei. De zogenaamde pedaal.
Bij dubbelsporige lijnen gebeurt de detectie echter met spoorlussen. Hierbij wordt de aanwezigheid gedetecteerd door een lage spanning die op de rails aanwezig is. Als een trein over het spoor rijdt, ontstaat een kortsluiting langs de rails en de wielassen van de trein.
Hetzelfde systeem als de seininrichting.
BDJ
Bij dubbelsporige lijnen gebeurt de detectie echter met spoorlussen. Hierbij wordt de aanwezigheid gedetecteerd door een lage spanning die op de rails aanwezig is. Als een trein over het spoor rijdt, ontstaat een kortsluiting langs de rails en de wielassen van de trein.
Hetzelfde systeem als de seininrichting.
BDJ
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Gebruikt men ook geen assentellers bij die spoorkringen?
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Waarom ? het licht is dan nog altijd ROODnighttrain schreef: eenmmal de cyclus begonnen voor het openen moet deze afgewerkt worden alvorens de cyclus van sluiten te beginnen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
De motoren van de slagbomen kunnen niet zomaar gedraaid worden. Zodra een slagboom bij het opengaan halverwege is, moet hij eerst helemaal openen voor hij terug sluit. In zo'n geval gaat de bel terug afgaan tijdens het stijgen en weer dalen.
Als je zo'n motor ineens zou stoppen, en terug laten zakken, loop je het risico dat de slagboom "valt".
Vergeet niet dat lange slagbomen een serieus gewicht vormen. Als je daar dan verkeerde handelingen mee doet, loop je het risico dat de slagboom de motor gaat trekken ipv omgekeerd.
Als je zo'n motor ineens zou stoppen, en terug laten zakken, loop je het risico dat de slagboom "valt".
Vergeet niet dat lange slagbomen een serieus gewicht vormen. Als je daar dan verkeerde handelingen mee doet, loop je het risico dat de slagboom de motor gaat trekken ipv omgekeerd.
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
aan het station van kalmthout gingen deze naar boven en als er een trein van de andere kant kwam ging deze onmiddelijk terug naar benede hoor.



Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
1 overwegen kunnen wel degelijk sluiten voor ze volledig open zijn (al meerdere malen zelf gezien)
2 de meeste overwegen worden bediend door spoorstroomsystemen, spoorstroomkring (lus) genaamd. deze worden gebruikt voor het aan en afmelden van een overweg en liggen op verschillende afstanden tov de overweg.
3 dergelijke kringen liggen nooit op 2 cm van de overweg maar een paar meter verder (veiligheid), ddaarna moet je gewoon rekening houden met de traagheid (snelheid) van het systeem. voor je het weet ben je 5 seconden kwijt.
4 assentellers worden ook al is gebruikt, aangezien er voor en na de overweg liefst evenveel assen langs komen (zoniet kan je u al lastige vragen gaan stellen
)
5 op oudere lijnen en industrielijntjes gebruikt men nog het systeem met pedalen (bord P aanwezig op de lijn) en zal je ook andere seinen zien staan (Ap-Bp seinen).
en gaan we gaan zagen over 5 seconden wachten? hopelijk ni te lang
2 de meeste overwegen worden bediend door spoorstroomsystemen, spoorstroomkring (lus) genaamd. deze worden gebruikt voor het aan en afmelden van een overweg en liggen op verschillende afstanden tov de overweg.
3 dergelijke kringen liggen nooit op 2 cm van de overweg maar een paar meter verder (veiligheid), ddaarna moet je gewoon rekening houden met de traagheid (snelheid) van het systeem. voor je het weet ben je 5 seconden kwijt.
4 assentellers worden ook al is gebruikt, aangezien er voor en na de overweg liefst evenveel assen langs komen (zoniet kan je u al lastige vragen gaan stellen

5 op oudere lijnen en industrielijntjes gebruikt men nog het systeem met pedalen (bord P aanwezig op de lijn) en zal je ook andere seinen zien staan (Ap-Bp seinen).
en gaan we gaan zagen over 5 seconden wachten? hopelijk ni te lang

Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Op de route die ik elke dag fiets is er een overweg in een enkelsporige lijn waar als ie toe is twee treinen passeren. Een in elke richting, met ongeveer een minuut er tussen...nighttrain schreef:Op een enkelsporige lijn is dat geen probleem, t.t.z. als de overweg vrijgemaakt is na het berijden van de pedaal gaan de slagbomen open.
Als daar die ene trein gepasseerd is blijven de slagbomen dus nog even beneden.
(Toegegeven, dit is Zwitserland, niet België)
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Hier een voorbeeldje van het systeem met een pedaal:



-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Ik bedoelde dat de overweg gelegen was in volle baan van een enkelsporig baanvak en niet net na of voor een kruisingsstation.K V B schreef:Op de route die ik elke dag fiets is er een overweg in een enkelsporige lijn waar als ie toe is twee treinen passeren. Een in elke richting, met ongeveer een minuut er tussen...nighttrain schreef:Op een enkelsporige lijn is dat geen probleem, t.t.z. als de overweg vrijgemaakt is na het berijden van de pedaal gaan de slagbomen open.
Als daar die ene trein gepasseerd is blijven de slagbomen dus nog even beneden.
(Toegegeven, dit is Zwitserland, niet België)
Inderdaad als jouw bewuste overweg net na of voor een kruisingsstaiton ligt zal hij in manule bediening dicht(gesloten) gehouden worden door de seingever van dienst.En dit om onnodige opening te commanderen. Waarom ?de tijd tussen opening+ sluiting en +bevestiging(contrôle de position) = de mogelijkheid om een nieuwe reisweg aan te leggen en een signaal te openen voor een nieuw vertrek.
Of bij het vrijmaken door de eerste trein zal er mischien automatische route zetting (traçage itiniraire) zijn naar de overweg toe!T.t.z. het automatisch systeem zal na vrijmaking van de spoorstroomkringen van de inkomende trein (pare richting)al een route zetten (onpare richting)naar de overweg toe zonder dat er opening is gebeurd.
Of dat nu Zwitserland,of België is de normen/tijden/afstanden zijn dezelfde volgens een UIC fiche.
En als ik zei "pedaal" kon dit ook een spoorstroomkring zijn waar de waardes dus schommelen naar gelang de physieke toestand
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?
Het rode licht voor de weggebruikers geeft in feite het begin en einde van iedere cyclus aan.dentheo schreef:Waarom ? het licht is dan nog altijd ROODnighttrain schreef: eenmmal de cyclus begonnen voor het openen moet deze afgewerkt worden alvorens de cyclus van sluiten te beginnen.
t.t.z. detektie van een aankomende trein= rood licht +geluidssignaal=>slagbomen naar beneden => einde detektie=> slagbomen naar omhoog en bevesteging van open positie en indien geen andere detektie of afwezigheid van storing dan pas zullen de rode lichten en geluidssignaal uitgaan en overgaan naar wit knipperend licht.
Dus ook een gestoorde overweg staat dicht en zal moeten overschreden worden in SF05(Sifflets Fluiten5km/h) door de treinbestuurder.
geweizigd na een kwakkel van mij
Laatst gewijzigd door nighttrain op 14 jan 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.