Spotten langs het spoort
Spotten langs het spoort
Ik ben bezig met fotografie in avondschool en aangezien ik veel met de trein reis, wil ik een reportage maken 'Hasselt-Mol' te voet.
Ik zou dus het traject Hasselt-Mol willen afleggen te voet met een fototoestel. Het is de bedoeling om zowel de omgeving als de passerende treinen te fotograferen.
Is dit zomaar toegelaten? Indien neen: kan hier toelating voor gekregen worden? Wat zijn dan de voorwaarden? ...
alvast bedankt
tuur
Ik zou dus het traject Hasselt-Mol willen afleggen te voet met een fototoestel. Het is de bedoeling om zowel de omgeving als de passerende treinen te fotograferen.
Is dit zomaar toegelaten? Indien neen: kan hier toelating voor gekregen worden? Wat zijn dan de voorwaarden? ...
alvast bedankt
tuur
Re: Spotten langs het spoort
Hallo,
Tot zoalng je op voldoende afstand van de trein blijft, en zeker niet op de sporen gaat lopen, is dat toegelaten vanop de openbare weg of privé terrein, mits toestemming van de eigenaar dan natuurlijk.
Groeten,
Joris De Mol
Tot zoalng je op voldoende afstand van de trein blijft, en zeker niet op de sporen gaat lopen, is dat toegelaten vanop de openbare weg of privé terrein, mits toestemming van de eigenaar dan natuurlijk.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Nee, je moet af de bedding blijven, anders kan je door een (onverwacht) aankomende trein worden verwond.Tyrr schreef:dus langs het spoor wandelen is niet toegestaan zomaar
Groeten,
Joris De Mol
normaal gezien zijn er genoeg bereikbare plaatsen langs een spoorweg vanwaar je foto's kan maken hoor, het is nu niet dat mol zo'n onherbergzaam gebied isTyrr schreef:oke
ander project zoeken dus

dat niet, maar de plekken die mij het interessants leken om te fotograferen zijn nu eenmaal OP de sporen. Ik heb al foto's getrokken vanuit de trein en ik zou nu 'dezelfde' foto's willen maken zonder trein, maar die zijn vaak midden in de velden genomen, dus vrij moeilijk bereikbaar als je niet langs het spoor mag lopen.
Ik zou gewoon eens binnenspringen bij de stationschef in Mol of Hasselt en vragen of je eventueel met begeleiding de lijn mag afstappen. En er zijn daar zeker plaatsen genoeg die een foto waard zijn en waarvoor je niet tussen de sporen moet wandelen.Tyrr schreef:dat niet, maar de plekken die mij het interessants leken om te fotograferen zijn nu eenmaal OP de sporen. Ik heb al foto's getrokken vanuit de trein en ik zou nu 'dezelfde' foto's willen maken zonder trein, maar die zijn vaak midden in de velden genomen, dus vrij moeilijk bereikbaar als je niet langs het spoor mag lopen.
Ik denk niet dat er veel geïnteresseerden zullen zijn om zich daarmee bezig te houden...Wover schreef:
Ik zou gewoon eens binnenspringen bij de stationschef in Mol of Hasselt en vragen of je eventueel met begeleiding de lijn mag afstappen. En er zijn daar zeker plaatsen genoeg die een foto waard zijn en waarvoor je niet tussen de sporen moet wandelen.
zou zelfs een grap zijn, de spoorweg heeft daar gewoonweg niemand voor ter beschikking om zoiets te doen en als die er is zal je er voor betalen (en klein zal dat bedrag niet zijn)paljas schreef:Ik denk niet dat er veel geïnteresseerden zullen zijn om zich daarmee bezig te houden...Wover schreef:
Ik zou gewoon eens binnenspringen bij de stationschef in Mol of Hasselt en vragen of je eventueel met begeleiding de lijn mag afstappen. En er zijn daar zeker plaatsen genoeg die een foto waard zijn en waarvoor je niet tussen de sporen moet wandelen.
je kunt natuurlijk wel proberen om te gaan werken bij een spoor-aannemer, en af en toe een cameraatje mee naar je werk nemen 

- Dieselfreak
Bestaat er eigenlijk een officiële minimumafstand die je van de sporen moet houden?Joris schreef:Tot zoalng je op voldoende afstand van de trein blijft, en zeker niet op de sporen gaat lopen, is dat toegelaten vanop de openbare weg of privé terrein, mits toestemming van de eigenaar dan natuurlijk.
Voor de rest: als je het doet, loop dan best rechts van de sporen, treinen rijden gewoonlijk links, aan de rechterkant zal je dus waarschijnlijk niet verrast worden door een trein die van achteren aangestormd komt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Als er geen dienstpaden zijn is het voor iedereen verboden zich langs of in de spoorbedding te begeven. Enkel met beveiliging van het spoor met schildwachten mag je in het spoor werken.
Maar algemeen genomen kan je stellen dat een halve meter van de bovenleidingspalen ruim voldoende is.
Maar algemeen genomen kan je stellen dat een halve meter van de bovenleidingspalen ruim voldoende is.
Links of rechts lopen maakt bijna niets uit, het grootste deel is enkel spoor (2 richtingen op 1 spoor dus).Dieselfreak schreef: Voor de rest: als je het doet, loop dan best rechts van de sporen, treinen rijden gewoonlijk links, aan de rechterkant zal je dus waarschijnlijk niet verrast worden door een trein die van achteren aangestormd komt.
Ik denk dat ik het eens ga vragen in Mol. Een collega kajakker werkt daar en is in zen vrije tijd ook wel met fotografie bezig (geweest).
Tussen Mol en Hasselt is het wel zo dat vroeger op veel plaatsen dubbelspoor lag, en die bedding van dat tweede spoor ligt er nog altijd, dus je hebt plaats genoeg om ver genoeg van de sporen te blijven.