Pendolino's voor NMBS?
Pendolino's voor NMBS?
Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Link naar artikel
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Link naar artikel
Re: Pendolino's voor NMBS?
Dat is goed nieuws. Die verbinding is immers aan een opwaardering toe. Mischien moet de NMBS gewoon met Cisalpino mee doen. De bestaande order voor de ETR.610 met een paar exemplaren uitbreiden, die van de nodige beveiligings systemen voorzien, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.Elgar schreef:Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Krist
Re: Pendolino's voor NMBS?
Ik denk niet dat de Italiaanse pantografen zonder veel gezever zullen toegelaten worden in België
.
Voorts geloof ik er niet veel van, de NMBS geeft geen moer om klassiek internationaal vervoer...

Voorts geloof ik er niet veel van, de NMBS geeft geen moer om klassiek internationaal vervoer...
Re: Pendolino's voor NMBS?
Hallo,
Brussel-Luxemburg is een gewone IC, dus daar zal de NMBS wel nog om geven, destemeer als je weet dat er op die verbinding ook M6'en rijden, dus daar vervoert men veel volk.
En la het in de gazet staat zal er wel iets van waar zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Er een andere pantograaf op zetten, dat is de moeite niet....Wover schreef:Ik denk niet dat de Italiaanse pantografen zonder veel gezever zullen toegelaten worden in België.
Voorts geloof ik er niet veel van, de NMBS geeft geen moer om klassiek internationaal vervoer...
Brussel-Luxemburg is een gewone IC, dus daar zal de NMBS wel nog om geven, destemeer als je weet dat er op die verbinding ook M6'en rijden, dus daar vervoert men veel volk.
En la het in de gazet staat zal er wel iets van waar zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Pendolino's voor NMBS?
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Daar vrees ik voor... Het schrappen van Milaan had niet het materieel als reden of toch niet als enige reden (zie het hoofdstuk nachttreinen om te weten hoe graag de FS buitenlandse treinen ziet).K V B schreef:, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Pendolino's voor NMBS?
wat gaat de NMBS nog kopen
-bijbestellen M6
-GEN-treinen
-taurussen
-en pendolino's
-bijbestellen M6
-GEN-treinen
-taurussen
-en pendolino's
Re: Pendolino's voor NMBS?
ze gaan dan nog eens zotte kosten doenShrek schreef:en ze gaan ook nog 40 locs leasen he

Re: Pendolino's voor NMBS?
een investering zijn geen zotte kosten heb-loc schreef: ze gaan dan nog eens zotte kosten doen

Re: Pendolino's voor NMBS?
das waarShrek schreef:een investering zijn geen zotte kosten heb-loc schreef: ze gaan dan nog eens zotte kosten doen
maar hebben ze nog geen locs genoeg
Re: Pendolino's voor NMBS?
Neen , geen sprake van. Cisalpino heeft al wel iets in die richting aangegeven, dat het wel tot België zou willen komen als ook de NMBS instapt in Cisalpino, maar dat zie ik niet zitten. Buiten de ETR.500 zijn alle ETR-motorstellen enorme rommel (niet in het minst sinds Alstom ze maakt, in het Fiat-tijdperk ging het nog net), enorm onbetrouwbaar en ook de kwaliteit laat te wensen over. Vraag dat maar aan de Chinezen, die een bijzonder slechte zaak gedaan hebben door een exacte kopie van de ETR.600 te kopen. Ze hebben de problemen van de ETR.600 in Italië gewoon mee geïmporteerd/geëxporteerd ! Chinese treinen zijn anders gekend voor hun redelijke stiptheid, maar de diensten die door deze stellen worden gedaan zijn al meermaals afgeschaft..K V B schreef: De bestaande order voor de ETR.610 met een paar exemplaren uitbreiden, die van de nodige beveiligings systemen voorzien, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.
De andere geïmporteerde treinen (Shinkansen-derivaat, serieus verbouwde Bombardier Regina en de ICE-3) geven echter geen problemen.. rarara..
De enige Pendolino die volgens mij geschikt is is de enige echte Zwitserse ICN. OK, nu ook een Alstom product, maar als men een 100% originele versie maakt voor de NMBS zou het ding nog ook wel eens kunnen rijden. Dus geen verbeterde/gewijzigde/... versie, enkel de 100% originele ICN.
Wordt het geen ICN dan moet men terug het plan van de volledige HSL tussen Ottignies en Luxemburg bovenhalen. Gaat ook dat niet, dan steekt men de 2 plannen (Pendolino's en HSL) maar in de koelkast en rijdt men maar met klassieke gesleepte treinen tegen 160 op de L161/162.. Het is nog zowat de enige lijn waar we ze redelijk kunnen aantreffen, laat het dan maar zo..

Re: Pendolino's voor NMBS?
Hopelijk vergeten ze dan niet dat de ganse lijn aangepast moet worden....Elgar schreef:Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Link naar artikel
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Pendolino's voor NMBS?
de klassieke gesleepte treinen gaan volgens mij zoizo verdwijnen, de voordelen van een dienst met treinstellen zijn gewoon te groot.msts.be schreef: Wordt het geen ICN dan moet men terug het plan van de volledige HSL tussen Ottignies en Luxemburg bovenhalen. Gaat ook dat niet, dan steekt men de 2 plannen (Pendolino's en HSL) maar in de koelkast en rijdt men maar met klassieke gesleepte treinen tegen 160 op de L161/162.. Het is nog zowat de enige lijn waar we ze redelijk kunnen aantreffen, laat het dan maar zo..
Met een pendolino is die HSL juist NIET nodig. Een kantelbaktrein kan immers ook op een bochtig traject als L162 snel rijden.
Dus dit is absoluut geen dom idee, men kan de as Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel-? een stuk aantrekkelijker maken zonder dat het echt veel gaat kosten (zeker als de luxemburgers instappen in het project)

Re: Pendolino's voor NMBS?
Of misschien krijgen de Eurocity's net een nieuwe invulling (en nog een toekomst) als men ze met deze treinstellen zou rijden?sncf-sncb schreef:Ah nee he!Dat betekend het einde voor de Eurocitys!
![]()
![]()