Pagina 1 van 3
Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 11:09
door Elgar
Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Link naar artikel
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 15:45
door K V B
Elgar schreef:Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Dat is goed nieuws. Die verbinding is immers aan een opwaardering toe. Mischien moet de NMBS gewoon met Cisalpino mee doen. De bestaande order voor de ETR.610 met een paar exemplaren uitbreiden, die van de nodige beveiligings systemen voorzien, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.
Krist
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 16:27
door Wover
Ik denk niet dat de Italiaanse pantografen zonder veel gezever zullen toegelaten worden in België

.
Voorts geloof ik er niet veel van, de NMBS geeft geen moer om klassiek internationaal vervoer...
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 18:05
door Joris
Hallo,
Wover schreef:Ik denk niet dat de Italiaanse pantografen zonder veel gezever zullen toegelaten worden in België

.
Voorts geloof ik er niet veel van, de NMBS geeft geen moer om klassiek internationaal vervoer...
Er een andere pantograaf op zetten, dat is de moeite niet....
Brussel-Luxemburg is een gewone IC, dus daar zal de NMBS wel nog om geven, destemeer als je weet dat er op die verbinding ook M6'en rijden, dus daar vervoert men veel volk.
En la het in de gazet staat zal er wel iets van waar zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 18:09
door Joris
Hallo,
K V B schreef:, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.
Daar vrees ik voor... Het schrappen van Milaan had niet het materieel als reden of toch niet als enige reden (zie het hoofdstuk nachttreinen om te weten hoe graag de FS buitenlandse treinen ziet).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 19:37
door Accelerat
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:03
door b-loc
wat gaat de NMBS nog kopen
-bijbestellen M6
-GEN-treinen
-taurussen
-en pendolino's
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:13
door Shrek
en ze gaan ook nog 40 locs leasen he

Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:17
door b-loc
Shrek schreef:en ze gaan ook nog 40 locs leasen he

ze gaan dan nog eens zotte kosten doen

Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:18
door Shrek
b-loc schreef:
ze gaan dan nog eens zotte kosten doen

een investering zijn geen zotte kosten he

Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:27
door b-loc
Shrek schreef:b-loc schreef:
ze gaan dan nog eens zotte kosten doen

een investering zijn geen zotte kosten he

das waar
maar hebben ze nog geen locs genoeg
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:33
door msts.be
K V B schreef: De bestaande order voor de ETR.610 met een paar exemplaren uitbreiden, die van de nodige beveiligings systemen voorzien, en dan kan men weer een "Vauban" tot in Milaan laten rijden.
Neen , geen sprake van. Cisalpino heeft al wel iets in die richting aangegeven, dat het wel tot België zou willen komen als ook de NMBS instapt in Cisalpino, maar dat zie ik niet zitten. Buiten de ETR.500 zijn alle ETR-motorstellen enorme rommel (niet in het minst sinds Alstom ze maakt, in het Fiat-tijdperk ging het nog net), enorm onbetrouwbaar en ook de kwaliteit laat te wensen over. Vraag dat maar aan de Chinezen, die een bijzonder slechte zaak gedaan hebben door een exacte kopie van de ETR.600 te kopen. Ze hebben de problemen van de ETR.600 in Italië gewoon mee geïmporteerd/geëxporteerd ! Chinese treinen zijn anders gekend voor hun redelijke stiptheid, maar de diensten die door deze stellen worden gedaan zijn al meermaals afgeschaft..
De andere geïmporteerde treinen (Shinkansen-derivaat, serieus verbouwde Bombardier Regina en de ICE-3) geven echter geen problemen.. rarara..
De enige Pendolino die volgens mij geschikt is is de enige echte Zwitserse ICN. OK, nu ook een Alstom product, maar als men een 100% originele versie maakt voor de NMBS zou het ding nog ook wel eens kunnen rijden. Dus geen verbeterde/gewijzigde/... versie, enkel de 100% originele ICN.
Wordt het geen ICN dan moet men terug het plan van de
volledige HSL tussen Ottignies en Luxemburg bovenhalen. Gaat ook dat niet, dan steekt men de 2 plannen (Pendolino's en HSL) maar in de koelkast en rijdt men maar met klassieke gesleepte treinen tegen 160 op de L161/162.. Het is nog zowat de enige lijn waar we ze redelijk kunnen aantreffen, laat het dan maar zo..

Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 20:37
door dentheo
Elgar schreef:Het Laatste Nieuws meldt dat de NMBS overweegt om kantelbaktreinstellen aan te kopen om ingezet te worden op de lijn naar Luxemburg (en verder richting Basel).
Ze zouden dit eventueel willen doen in samenwerking met de Luxemburgse en Zwitserse spoorwegen.
Link naar artikel
Hopelijk vergeten ze dan niet dat de ganse lijn aangepast moet worden....
Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 21:24
door Shrek
msts.be schreef:
Wordt het geen ICN dan moet men terug het plan van de
volledige HSL tussen Ottignies en Luxemburg bovenhalen. Gaat ook dat niet, dan steekt men de 2 plannen (Pendolino's en HSL) maar in de koelkast en rijdt men maar met klassieke gesleepte treinen tegen 160 op de L161/162.. Het is nog zowat de enige lijn waar we ze redelijk kunnen aantreffen, laat het dan maar zo..

de klassieke gesleepte treinen gaan volgens mij zoizo verdwijnen, de voordelen van een dienst met treinstellen zijn gewoon te groot.
Met een pendolino is die HSL juist NIET nodig. Een kantelbaktrein kan immers ook op een bochtig traject als L162 snel rijden.
Dus dit is absoluut geen dom idee, men kan de as Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel-? een stuk aantrekkelijker maken zonder dat het echt veel gaat kosten (zeker als de luxemburgers instappen in het project)

Re: Pendolino's voor NMBS?
Geplaatst: 19 feb 2008, 22:21
door Terminus
Of misschien krijgen de Eurocity's net een nieuwe invulling (en nog een toekomst) als men ze met deze treinstellen zou rijden?