Een rondje maken met Fles, part 3
Geplaatst: 25 feb 2008, 16:41
Ik had besloten dat het met mijn grieperige kop een verstandig plan was om een beetje in de Ardense frisse lucht te vertoeven. Of zoiets. Achterlijk vroeg de deur uit, met de laatste nachtnettrein van Utrecht via Amsterdam naar Brussel, en aan het werk maar. Allereerst treinstel 524 als IC naar Luxembourg waarmee ik uit Brussel-Noord vertrok.
Vervolgens een dieselstelletje in de mist in Libramont.
En nog 2 in het inmiddels doorgebroken zonnetje te Bertrix.
In Bertrix liep ik tegen een uurtje vertraging aan omdat de stoptrein naar Dinant maar 1 keer in de 2 uur rijdt. Of minstens op zondag dan. Dat kwam niet verkeerd uit, mooi tijd voor een bakkie koffie. Om 13:06 vertrok de stoptrein richting Dinant. De conducteur had ernstig te lijden onder de warmte bijkbaar.
De machinist zit gelukkig in de schaduw.
Dinant. De stoptrein uit Bertrix is zojuist binnengelopen. Op de achtergrond een elektrisch treinstel type "Break", dat om onduidelijke redenen 5 minuten voor zijn officiële tijd vertrok als stoptrein richting Namur. Ik had mazzel.
Lekker stelletje zo samen:
Vanuit Namur ging het per klassiekje door het glooiende Waalse land naar Lonzée. In Lonzée kunnen we goed zien hoe glooiend het daar is 
Lonzée. Klassiekje 746 rijdt binnen als stoptrein terug naar Namur.
Vlak voor het binnenrijden van Namur werden we nog even voor de rooie gegooid. En hoe gaat het dan in België? Machinist loopt de trein uit, loopt naar het sein, sleutelt een kastje open waar een telefoon in zit, belt met de verkeersleiding en komt terug met een geel briefje in zijn hand. We mogen na een minuutje of 6 verder rijden.
In Namur heb ik nog een klein uurtje staan spotten. Niet dat er ook maar IETS te beleven was trouwens. Alle perrons waren totaal uitgestorven en heel af en toe kwam er een trein binnen. Waaronder deze, getrokken door loc 1357.
Daarnaast reden er nog meer klassiekjes rond daar, bijvoorbeeld stel 164.
Het was overigens ook een klassiekje, stel 174, wat mij luid hijgend en puffend langs de Maaslijn (ja ja
) naar Liège-Guillemins bracht. Daar aangekomen had ik opnieuw een klassiekje, namelijk de 175, naar Maastricht.
Er was dan wel een raam aan splinters gegaan, maar dat gaf niet zo. Rijden maar.
Anyway, dat ging goed tot Visé. En toen bleek dat raam ineens wèl een probleem te zijn. Conducteur hevig bellend over het perron en zo, en het eind van het liedje was dat de tweede klas ontruimd werd en iedereen verplicht 1e klas moest gaan zitten, zodat het compartiment afgesloten kon worden. Mij hoor je niet klagen
Door al dat gedoe met dat raam waren we wel wat laat in Maastricht, maar de IC naar de rest van de wereld stond er nog, geen probleem daar. Wat later bleek dat er zowel tussen Weert en Eindhoven als tussen Den Bosch en Utrecht vervangend busvervoer ingezet werd :r En aangezien ik geen zin had in zo'n hindernisbaan, besloot ik via de Maaslijn (daar istie weer) te gaan. Dat duurde alleen een uur of anderhalf langer, maar ik denk dat het net zo snel was als dat gedonderjaag met die bussen.
Oh ja, en de oogst
Enjoy 

















Oh ja, en de oogst


