Mind the gap!
Van tijd tot tijd verlaat ik het boerengat Ieper om mijn kosmopolitische batterijen in Londen op te laden
Vrijdag 22/02/2008: breakske 418 brengt mij om 08.39 vanuit Ieper naar FBMZ.
Om 11.59 zal stel 3009 mij naar London St. Pancras ontvoeren. Het is een Brits stel, het heeft als thuisbasis Temple Mills.

12.45 (Britse tijd): korte halte in Ebbsfleet. Blijkbaar zijn er hier al kierewieten met bestemming Londen uitgestapt want zowel in de trein als op het perron riep men “This is not London.”

Kan er iemand het ontroestingstreintje sturen a.u.b.?

Korte tijd later duiken we de Thames Tunnel in.

Wat moet een mens dan doen in zo'n tunnel? Beetje ongewone fotookes trekken

Ah, we zijn er!

En nog op tijd ook!

Uiteraard werd ik door de douane weer uitverkoren om mijn bagage grondig te laten onderzoeken en een paar curieuze vragen te beantwoorden. Het douanierke (nóg een kopke kleiner dan ik) had helaas zijn balpen niet bij zodat ik de mijne heb ontleend zodat hij mijn IDkaart kon overpennen

Met als compliment dat ik er nog jong uitzie, mocht ik dan uiteindelijk de reis verderzetten.
Uitvalsbasis voor het weekendje was Hyde Park Corner op de Piccadilly-lijn:

Daar vind je nog van die lekkere ouderwetse steentjes en bordjes:

Op naar Covent Garden voor een bezoekje aan het onlangs vernieuwde London Transport Museum:

Een hellend vlak leid je naar de lift waar het bezoek begint op de 2de verdieping:

Veel aandacht voor interactiviteit met de kindertjes: het toegangskaartje (nou, kaartje, zeg maar blad) kun je op een aantal stations in een stempelmachine steken. Op het einde van het bezoek deponeer je je doorprikte kaart. Op die manier ziet de museumdirectie ook een beetje of alles wel bezocht is. Uiteraard heb ik mijn kaart NIET gedeponeerd

Langs het hellend vlak zijn uitvergrote kaarten van stadsnetten aangebracht:

Luiaards zijn hier niet (meer) gewenst

Het museum vertelt uiteraard de geschiedenis van het openbaar transportwezen in Londen:

Inclusief paardendrollen

Oude (gezellige) metrostelletjes:

TBG's hadden het toen ook al lastig:

Zijn attributen:

De TB kon op die manier wel gemakkelijk zijn cabinedeurtje vinden

Tja, wat zou er dààr inzitten?

Ah, dàt zit er dus in:

Met zo'n busje wil ik géén ritje maken:

Dan nog liever zo'n ouderwetse:

The kids mogen hier hun handjes wél gebruiken:

O jee, glijmiddel

Trolley's hadden ze hier ook:

Nét nog krokusvakantie in Engeland, dus veel activiteiten voor de kindjes. Zo de metrokaart van Londen natekenen:

Dit wordt later een TB denk ik:

Ja, meiske, ik denk dat je op die manier het perron zal voorbijrijden

Voor wie het nog niet wist: the third rail kills!

Model van de roltrap die in 1987 in King's Cross de fik in ging

En zoooooooooooo maken we een tunneltje:

Hela, kleine, jij interpreteert het “overal aankomen” wel erg plastisch!

Nog even de shop ingedoken

Zo, dat zat erop. Dat bezoekje heeft mij £ 8 gekost (zo'n € 12).
Tip: niet bezoeken tijdens de schoolvakanties of de weekends. En tijdens de schooldagen: in de late namiddag.
Zaterdag 23/02/2008: ritje van Hyde Park Corner naar South Kensington om daar over te stappen op de Circle/District Line naar Sloane Square.

South Kensington is één van de weinige bovengrondse (nou ja) stations in het centrum van Londen:

Je moet wel goed gek zijn om met zo'n nummerplaat rond te toeren:

Nu een beetje busjes. Die zonder verdiep is een hybride die blijkbaar in nood stond:

Hop, terug met de metro van Sloane Square naar Russell Square:

Aaaaaah! Er is nog steeds een “gap between the train and the platform”:

Russell Square behield ook zijn oorspronkelijke steentjes:

Hier moet je met de lift naar boven:

En ook de buitenkant vertoont nog die typische gevel:

Nu nog wat treintjes gaan kijken in St. Pancras:

Stel 3209 is de...:

Da Vinci Code-trein:

Treintjes van de East Midland Trains (naar Nottingham/Derby/Sheffield):

Ik krijg er dorst van! Toch maar eens die langste champagnebar ter wereld binnenwippen:

En een glaasje (eentje maar) Gosset Grande Reserve bestellen. Blijkbaar heeft The Queen daarvan genipt toen ze het station opende:

Hmmmm, lekker. The Queen heeft smaak!

En daar zoeft de Da Vinci Code voorbij (trein 9036 naar Parijs):

Dan nog effe de winkeltjes inspecteren op de benedenverdieping. Zó zou ik toch niet graag heten hoor

Tijd om op te stappen in King's Cross:

De herdenkingsplaten voor de slachtoffers van de grote roltrapbrand in 1987. Eén van de slachtoffers is pas jàren nadien geïdentificeerd. Als gevolg van de brand verdwenen alle houten roltrappen en werd een totaal rookverbod in de metro van kracht:

Immer vlijtig aan het werk:

Johee, eindelijk een zitplaats:

En terug naar de frisse lucht:

Zondag 24/02/2008: back home.
Toch eerst even de fris geopende Business Lounge in St. Pancras inspecteren:

Zin in een drankje?

Schermpjes zijn discreet in de glazen zijwand ingewerkt:

Oud en nieuw gaan hier goed samen:

Tiens, Wimmeke kennen ze hier ook

Ik heb zin in een aperitiefje:

Prachtige tafel: er zitten precies miniscule ledjes in

Om 12.57 vertrok de Eurostar richting Lille/FBMZ. Tijd om de neus te fotograferen was er helaas niet meer. De check-in verliep chaotisch: alle reizigers voor Parijs en Brussel moesten tezelfdertijd naar boven.
Tussen Londen en Ebbsfleet zoeft de trein het nog niet in gebruik genomen station van Stratford International voorbij:

Bwa, er is nog plaats voor een 2de aperitiefje

Wie op deze foto nog iets anders ziet dan drank, mag mij vertellen wàt!

Ebbsfleet International: zeker geen mensenmassa's te bespeuren:

Als de Eurostar de Chunnel bereikt...

... is 't eten gereed!

Na exact 20 minuten zien we Calais opdoemen:

Een schoon bewijs dat de Eurostar-stellen al klaar waren vóór de 1e commerciële rit in november 1994:

Het Noord-Franse stadje Bailleul:

Aankomst in FBMZ op spoor 2, weeral “on time”. 't Was dus stel 3212:

Op spoor 1 stond stel 3016 al klaar om te duwen:

Zo, we weten weer waar we zijn...:

Tot 11 april! Dan mag ik terug om naar Toet-aan-kanon te gaan kijken
Ah. Nog een anecdote op de terugreis. In breakse 392 (trein uit FBMZ om 16.35 naar Poperinge) kwam vlak vóór Denderleeuw een jonge mijnheer een vraag stellen aan de vrouwelijke TBG. Achteraf wist ik waarover het ging: hij had “iets” gehoord aan de trein en vroeg of dat eigenlijk wel normaal was. Nadat hij weg was, zei de TBG tegen haar collega dat het een “ambetanterik” was die de TB's ook “lastig viel met vragen om de stuurpost te mogen fotograferen”

Iemand van 't forum?