Mind the gap!

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Patrick

Mind the gap!

Bericht door Patrick »

Mind the gap!

Van tijd tot tijd verlaat ik het boerengat Ieper om mijn kosmopolitische batterijen in Londen op te laden :-)

Vrijdag 22/02/2008: breakske 418 brengt mij om 08.39 vanuit Ieper naar FBMZ.
Om 11.59 zal stel 3009 mij naar London St. Pancras ontvoeren. Het is een Brits stel, het heeft als thuisbasis Temple Mills. Afbeelding 12.45 (Britse tijd): korte halte in Ebbsfleet. Blijkbaar zijn er hier al kierewieten met bestemming Londen uitgestapt want zowel in de trein als op het perron riep men “This is not London.” :-) Afbeelding Kan er iemand het ontroestingstreintje sturen a.u.b.? Afbeelding Korte tijd later duiken we de Thames Tunnel in. Afbeelding Wat moet een mens dan doen in zo'n tunnel? Beetje ongewone fotookes trekken :-) Afbeelding Afbeelding Ah, we zijn er! Afbeelding Afbeelding En nog op tijd ook! Afbeelding Uiteraard werd ik door de douane weer uitverkoren om mijn bagage grondig te laten onderzoeken en een paar curieuze vragen te beantwoorden. Het douanierke (nóg een kopke kleiner dan ik) had helaas zijn balpen niet bij zodat ik de mijne heb ontleend zodat hij mijn IDkaart kon overpennen :-) Met als compliment dat ik er nog jong uitzie, mocht ik dan uiteindelijk de reis verderzetten.

Uitvalsbasis voor het weekendje was Hyde Park Corner op de Piccadilly-lijn: Afbeelding Daar vind je nog van die lekkere ouderwetse steentjes en bordjes: Afbeelding Afbeelding Op naar Covent Garden voor een bezoekje aan het onlangs vernieuwde London Transport Museum: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Een hellend vlak leid je naar de lift waar het bezoek begint op de 2de verdieping: Afbeelding Veel aandacht voor interactiviteit met de kindertjes: het toegangskaartje (nou, kaartje, zeg maar blad) kun je op een aantal stations in een stempelmachine steken. Op het einde van het bezoek deponeer je je doorprikte kaart. Op die manier ziet de museumdirectie ook een beetje of alles wel bezocht is. Uiteraard heb ik mijn kaart NIET gedeponeerd ;-) Afbeelding Langs het hellend vlak zijn uitvergrote kaarten van stadsnetten aangebracht: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Luiaards zijn hier niet (meer) gewenst :-) Afbeelding Het museum vertelt uiteraard de geschiedenis van het openbaar transportwezen in Londen: Afbeelding Afbeelding Inclusief paardendrollen :-) Afbeelding Oude (gezellige) metrostelletjes: Afbeelding TBG's hadden het toen ook al lastig: Afbeelding Zijn attributen: Afbeelding De TB kon op die manier wel gemakkelijk zijn cabinedeurtje vinden :-) Afbeelding Tja, wat zou er dààr inzitten? Afbeelding Ah, dàt zit er dus in: Afbeelding Met zo'n busje wil ik géén ritje maken: Afbeelding Dan nog liever zo'n ouderwetse: Afbeelding Afbeelding Afbeelding The kids mogen hier hun handjes wél gebruiken: Afbeelding O jee, glijmiddel :mrgreen: Afbeelding Trolley's hadden ze hier ook: Afbeelding Afbeelding Nét nog krokusvakantie in Engeland, dus veel activiteiten voor de kindjes. Zo de metrokaart van Londen natekenen: Afbeelding Dit wordt later een TB denk ik: Afbeelding Ja, meiske, ik denk dat je op die manier het perron zal voorbijrijden :-) Afbeelding Voor wie het nog niet wist: the third rail kills! Afbeelding Model van de roltrap die in 1987 in King's Cross de fik in ging :( Afbeelding En zoooooooooooo maken we een tunneltje: Afbeelding Hela, kleine, jij interpreteert het “overal aankomen” wel erg plastisch! :shock: Afbeelding Nog even de shop ingedoken :mrgreen: Afbeelding Zo, dat zat erop. Dat bezoekje heeft mij £ 8 gekost (zo'n € 12).
Tip: niet bezoeken tijdens de schoolvakanties of de weekends. En tijdens de schooldagen: in de late namiddag.

Zaterdag 23/02/2008: ritje van Hyde Park Corner naar South Kensington om daar over te stappen op de Circle/District Line naar Sloane Square. Afbeelding Afbeelding South Kensington is één van de weinige bovengrondse (nou ja) stations in het centrum van Londen: Afbeelding Je moet wel goed gek zijn om met zo'n nummerplaat rond te toeren: Afbeelding Nu een beetje busjes. Die zonder verdiep is een hybride die blijkbaar in nood stond: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Hop, terug met de metro van Sloane Square naar Russell Square: Afbeelding Aaaaaah! Er is nog steeds een “gap between the train and the platform”: Afbeelding Russell Square behield ook zijn oorspronkelijke steentjes: Afbeelding Hier moet je met de lift naar boven: Afbeelding En ook de buitenkant vertoont nog die typische gevel: Afbeelding Nu nog wat treintjes gaan kijken in St. Pancras: Afbeelding Stel 3209 is de...: Afbeelding Da Vinci Code-trein: Afbeelding Treintjes van de East Midland Trains (naar Nottingham/Derby/Sheffield): Afbeelding Ik krijg er dorst van! Toch maar eens die langste champagnebar ter wereld binnenwippen: Afbeelding En een glaasje (eentje maar) Gosset Grande Reserve bestellen. Blijkbaar heeft The Queen daarvan genipt toen ze het station opende: Afbeelding Hmmmm, lekker. The Queen heeft smaak! Afbeelding En daar zoeft de Da Vinci Code voorbij (trein 9036 naar Parijs): Afbeelding Dan nog effe de winkeltjes inspecteren op de benedenverdieping. Zó zou ik toch niet graag heten hoor :shock: Afbeelding Tijd om op te stappen in King's Cross: Afbeelding De herdenkingsplaten voor de slachtoffers van de grote roltrapbrand in 1987. Eén van de slachtoffers is pas jàren nadien geïdentificeerd. Als gevolg van de brand verdwenen alle houten roltrappen en werd een totaal rookverbod in de metro van kracht: Afbeelding Afbeelding Immer vlijtig aan het werk: Afbeelding Afbeelding Johee, eindelijk een zitplaats: Afbeelding En terug naar de frisse lucht: Afbeelding Zondag 24/02/2008: back home.
Toch eerst even de fris geopende Business Lounge in St. Pancras inspecteren: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Zin in een drankje? Afbeelding Afbeelding Schermpjes zijn discreet in de glazen zijwand ingewerkt: Afbeelding Oud en nieuw gaan hier goed samen: Afbeelding Afbeelding Tiens, Wimmeke kennen ze hier ook :-) Afbeelding Ik heb zin in een aperitiefje: Afbeelding Prachtige tafel: er zitten precies miniscule ledjes in :-) Afbeelding Om 12.57 vertrok de Eurostar richting Lille/FBMZ. Tijd om de neus te fotograferen was er helaas niet meer. De check-in verliep chaotisch: alle reizigers voor Parijs en Brussel moesten tezelfdertijd naar boven.
Tussen Londen en Ebbsfleet zoeft de trein het nog niet in gebruik genomen station van Stratford International voorbij: Afbeelding Afbeelding Bwa, er is nog plaats voor een 2de aperitiefje :-)
Wie op deze foto nog iets anders ziet dan drank, mag mij vertellen wàt! Afbeelding Ebbsfleet International: zeker geen mensenmassa's te bespeuren: Afbeelding Als de Eurostar de Chunnel bereikt... Afbeelding ... is 't eten gereed! :-) Afbeelding Na exact 20 minuten zien we Calais opdoemen: Afbeelding Een schoon bewijs dat de Eurostar-stellen al klaar waren vóór de 1e commerciële rit in november 1994: Afbeelding Het Noord-Franse stadje Bailleul: Afbeelding Aankomst in FBMZ op spoor 2, weeral “on time”. 't Was dus stel 3212: Afbeelding Op spoor 1 stond stel 3016 al klaar om te duwen: Afbeelding Zo, we weten weer waar we zijn...: Afbeelding Tot 11 april! Dan mag ik terug om naar Toet-aan-kanon te gaan kijken :-)

Ah. Nog een anecdote op de terugreis. In breakse 392 (trein uit FBMZ om 16.35 naar Poperinge) kwam vlak vóór Denderleeuw een jonge mijnheer een vraag stellen aan de vrouwelijke TBG. Achteraf wist ik waarover het ging: hij had “iets” gehoord aan de trein en vroeg of dat eigenlijk wel normaal was. Nadat hij weg was, zei de TBG tegen haar collega dat het een “ambetanterik” was die de TB's ook “lastig viel met vragen om de stuurpost te mogen fotograferen” :-) Iemand van 't forum? :mrgreen:
FlyingDutchman

Re: Mind the gap!

Bericht door FlyingDutchman »

Mooie, zeer uitgebreide reportage. Moet een aardig karwei geweest zijn om al die foto's te uploaden. :shock:
R4C-Fan

Bericht door R4C-Fan »

Absolut schöne Reportage!
Danke für die vielen Bilder
Shrek

Bericht door Shrek »

leukleuk :mrgreen:
Arnenys

Bericht door Arnenys »

Prachtig!
Ik ga binnenkort met de shuttle de chunnel door, ik verheug me er al op!
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Prachtige reportage!
Hebt U al het science museum bezocht?
Patrick

Bericht door Patrick »

nighttrain schreef:Prachtige reportage!
Hebt U al het science museum bezocht?
Ja hoor, er zijn maar weinig Londense musea die ik links heb laten liggen :wink:

Bij nader inzien heb ik nog vergeten een plaatje te posten.
Dit is één van Londens buiten dienst gestelde metrostations: Down Street.
Het ligt tussen Hyde Park Corner en Green Park. Het was als station in gebruik van 1907 tot 1932. Het werd toen gesloten o.a. omdat er te weinig reizigers waren (nogal een sjieke buurt, dus die bewoners hadden "the tube" niet nodig). Tijdens W.O.2 gebruikte men het als ondergrondse schuilplaats.
De deur links van het winkeltje is een nooduitgang of toegang naar de Piccadilly Line.
Tip: als je met de metro reist van Hyde Park Corner naar Green Park, kun je aan de rechterzijde in een flits nog zien dat er een station was. Net ervoor rijdt de metro over een wissel. De kabels langs de tunnel maken plaats voor een muur (precies gegolfd) en er brandt één lampje van de noodverlichting :D
Afbeelding
Patrick

Bericht door Patrick »

Zelfquotering:
Bwa, er is nog plaats voor een 2de aperitiefje :-)
Wie op deze foto nog iets anders ziet dan drank, mag mij vertellen wàt!
Niemand die iets ziet? Dan zal ik het mysterie maar zelf oplossen :wink:
Afbeelding Afbeelding

Een paar jaar geleden kregen de 1e klasrijtuigen een faceliftje. De tafels met houten "look" werden vervangen door grijze dinges.
Jammer genoeg is de kwaliteit van de gebruikte materialen redelijk slecht te noemen want de slijtage is groot.
Ik had dus de eer aan een "oud" tafeltje te zitten :D
jumper

Bericht door jumper »

hehe wist ik niet want ik reis zelden met Eurostar, is zeker al 3 of 4 jaar geleden dat ik nog de plas ben over gestoken.

Mooie reportage! :) Haha ge hebt er precies van genoten zo te zien, ge hebt nie op een frang gekeken om uw lever van de droogte te verlosn :)

Nog van datte :)

mvg Koen
TSP

Bericht door TSP »

Zeer mooie reportage. Ik ben wel in Engeland geweest, maar was toen helaas niet in staat om ook maar iets van treinen te spotten/fotograferen. Maar dat museum lijkt me wel de moeite waard om eens heen te gaan.
Plaats reactie