Vergeet file, vergeet stress, welkom op Bergland Expres!

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Accelerat

Vergeet file, vergeet stress, welkom op Bergland Expres!

Bericht door Accelerat »

Afgelopen weekend ben ik samen met de IRYC mee gegaan met de Bergland naar Innsbruck, uiteindelijk heb ik zelf foto's getrokken in België, Deutschland, Italia & Österreich.
Ik was vrijdagmiddag rond 13h00 vertrokken vanuit Breda, omdat ik Brussel nog een beetje wilde verkennen. Rond 12h30 op Breda aangekomen, wilde ik nog proberen een ticket te kopen van Innsbruck naar Brennero met reservering erbij, maar de vrouw voor mij liep zo lang te miepen erover dat ze Smilys tarief moest en zou hebben op een Thalys die binnen 10 dagen vertrok... Ik ben toen maar naar het perron gegaan en wachten op mijn IC naar Roosendaal. Afbeelding Veolia Cargo kwam nog even een kijkje nemen...

Gelukkig kwam er voor mij een ICRm binnen en kon de reis goed beginnen! Toen ik werd gecontroleerd zag ik voor het eerst zo'n OV chipkaart controle machine, waar mijn Voordeelurenkaart doorheen werd gehaald. De conductrice sprak echter onheil over die machines!
Na ongeveer 20 minuten kwamen we aan in Roosendaal, waar mijn oog al snel viel op de goederensporen achter het station, waar de Bergland Expres werd samengesteld waar ik de komende nacht in zou slapen. :P Afbeelding Na 25 minuutjes kwam dan mijn Benelux zonder vertraging binnen en ik ben toen in een Zuurstok gaan zitten. De reis naar Brussel verliep volledig volgens plan. Ik had besloten om in Brussel-Noord al van de trein af te gaan, om daar over te stappen op de trein naar Etterbeek. Eerst nog een Jump Ticket Dag gekocht, zodat ik kon staan en gaan waar ik wilde. Ik vroeg voor de zekerheid of ik met dat ticket naar Etterbeek mocht, maar nadat de loketist even al haar collega's was langsgelopen, bleek dat het toch mocht.
Afbeelding ICa naar Eupen.

Toen kwam de CR naar Etterbeek binnen. Tot mijn grote vreugd kwam er een klassiekje binnen. Hè? Niet een klassiekje, niet twee, niet drie, niet vier, maar vijf klassiekjes aan elkaar! :shock: :shock: :D Helemaal achteraan zat een CityRail klassiekske, ik daar naartoe lopen en aan de openingshendel zitten, maar hij zat op slot :( Toen maar in een gerenoveerd klassiekske gezeten. Bij aankomst in Etterbeek was het mijn bedoeling om naar de Colruyt supermarkt te gaan, probleempje: Die was nergens te vinden... Ik heb het ook nog aan wat bewoners gevraagd en die wisten ook van niets. :? Ben toen maar richting de Delta gelopen en de eerste bus gepakt met een -voor mij- bekende bestemming. Nog geen minuut later toen ik er stond,kwam er al een 71 naar Place de Brouckère. In de bus zat bijna niemand, maar dat veranderde wel toen we de VUB (Vrije Universiteit Brussel) en ULB (Université Libre Bruxelles) naderde. Met een afgeladen bus reden we door Elsene, dat er wel erg gezellig uit zag. Bij Flagey kwamen we middenin een abnormale spits en tot overmaat van ramp met grote werkzaamheden. Na 10 minuten te hebben gewacht voordat we een bocht konden nemen, stonden we middenin de bocht alweer stil en had de complete bus heel het kruispunt geblokkeerd. Een uitgebreid claxon concert en middelvinger toneel, kwam er een hand uit het bestuurders kot van de bus die zo'n gebaar maakte van "rustig aan!" en meteen werden de auto's nog chagrijniger! :lol: Toen we na 20 minuten de 100 meter hadden afgelegd naar de bushalte, zag ik een City Delhaize en heb hier toen wat inkopen gedaan voor het hele weekend. Nadat ik er weer uit was zag ik de volgende 71 alweer flink in de file staan en had ik besloten maar de tram te pakken. Bij de tramhalte kwam er een tram naar de Montgomery. Hier ingestapt en tot de Montgomery erin gezeten. Op de Montgomery op de metro overgestapt richting het centrum en tot mijn grote vreugd kwam er een BOA metro binnen! :D *Gare centrale! Connections gare SNCB! Centraal station! Verbindingen met station NMBS!* Hier was ik uitgestapt en Brussel even ingelopen opzoek naar de Pêle Mêle waar ze wel eens oude spoorkaarten verkopen. Helaas was er dit keer geen spoorkaart. :( Opeens hoorde ik *PUMPAPADAM!* en ik had een smsje gekregen van Bruno (alias nmbs of treinbruno). "Het is HÉT moment om treinen op spoor 15 in FBMZ te gaan fotograferen!", hé, dat was nog eens een goed idee! :D Ik heb toen tram 4 vanaf Anneessens gepakt tot het Gare du Midi. Op Brussel-Zuid was het echt geweldig! Iedere 40 seconden een trein die binnenkomt of vertrok! 8-) Afbeelding Op spoor 10 zag ik de Jean Monet klaar staan met z'n prachtige Corail rijtuigen, die kon ik niet laten gaan! Afbeelding Hier ben ik dan ook ingestapt om mee te gaan, tot aan Brussel-Schuman. Net voor binnenkomst in Schuman, ging ik bij de deuren staan en viel mij opeens op dat een wagon achter mij een gerenoveerde TER Corail Alsace +200 zat! :shock: Toen ik weer de metro terug had genomen naar Brussel-Zuid, stond Bruno (alias nmbs of treinbruno) op mij te wachten. Ik heb nog even wat Belgische fritten gegeten en toen zijn we samen nog wat rond gaan lopen op Brussel-Zuid.
Afbeelding Bergland Expres stond inmiddels al aangegeven! :D

Toen we het HST domein inliepen, vielen onze monden even open, toen we een TGV Reseau met een Thalys PBKA eraan gekoppeld zagen wegrijden. :shock: Op een ander spoor, verbaasde ik mij over de mooie lichtinval op de perrons. Afbeelding Omstreeks 19h15 was het dan tijd, om de mede reizigers van IRYC (Fotopunt.net) op te zoeken, deze hadden zich al reeds verzameld. Toen was de groep compleet en gingen we naar het perron, waar de Bergland Expres met zijn prachtige 2553 ervoor 7 minuten te vroeg aankwam! Wij zaten met de hele groep in een Bahntouristik slaapwagen. Ik had allerlei spookverhalen over die rijtuigen gehoord, maar ze vielen héél erg mee! Toen de 2703 eraan was gekoppeld, kon de tractiehendel worden opengehaald! 8-) Langzaam kwam de trein op gang en iedereen hing uit het raam, intussen was het al pikdonker buiten en reden wij daar met onze prachttrein! Voor ons hing een T2 rijtuig en een AB30 rijtuig. Heel de Bergland reed met een aardig vaartje door de Noordzuid. De reis ging nu écht beginnen! :D Na een half uur op een behoorlijke snelheid te hebben gereden, kwamen we in station Leuven. In Leuven was er eigenlijk niemand die opstapte. Met +5 vertrokken we uit Leuven om via Landen naar Luik te gaan. Dit was echter een saai stuk en toen zijn ik en Bruno de trein wat gaan verkennen, het T2 rijtuig zag er best grappig uit met z'n 2 verdiepingen. :P Maar toen we de AB30 inliepen, wisten we pas wat écht slaaptreincomfort is! :) Weer terug in onze eigen wagon, waren we intussen bij de helling van Ans aangekomen. Hier begon het gedonder met rode seinen en hebben we heel de helling met hele harde piepende remmen op lage snelheid gereden en beneden was het voor 10 minuten lang rood... Intussen kwam de ICE nog een keer langsgereden, gevolgd door een klassiekske. Langzaam kwamen we weer op gang. Afbeelding Bij de doorkomst in Liège-Guillemins hingen alle reizigers uit wagen 186 (die was van IRYC) het raam. :P Bij Angleur reden we nog langzaam langs een CFL3000 met de IR naar Liers. Na een tijdje waren we de Duitse grens over gestoken en werd het tijd voor de laatste locwissel. Afbeelding De machinist en het personeel in Aachen, wist niet wat hun overkwam toen er 60 treinspotters voor hun loc stonden te platen! :lol: Bruno was op een goed idee gekomen, aangezien ik mijn statief was vergeten. Hij pakte een bagagekarreke en die gebruikten wij samen als statief. :P
De 2703 werd afgewisseld door een BR482 van SBB Cargo: Afbeelding Weer terug in de trein, zat er een heel saai lang stuk aan te komen... Toen de trein weer in beweging kwam hebben ik en Bruno nog even in de Bar gestaan, maar ik vond het eerlijk gezegd weinig aan daar. :P Daarna hebben we nog wat gesproken met onze coupégenoten. Omstreeks Köln hingen we weer uit de ramen maar werden we helaas over de ringbaan geleid en niet over Köln HBF. :( Na Köln hebben we dan onze coupé omgebouwd tot 6 slaapplaatsen en zijn we zo langzamerhand toch gaan slapen. Hier en daar zag ik afentoe door het raam de schittering van de Rijn. Het slapen ging echter moeilijk en steeds in golven van slapen en wakker zijn. Midden in de nacht hoorde ik in het coupétje naast mij dat 2 Belgen lof aan het spreken waren over de spotplek in Dorst (Nederland), waar ik altijd sta. :P Rond 05h20 was ik weer eens wakker geschrokken en zag ik dat we door Augsburg HBF kwamen, ik kende de naam maar wist echt totaal niet waar we ergens waren. :shock: Tegen zessen werd het mij duidelijk, we waren al in München in Zuid-Duitsland! :D
Afbeelding Ochtendhumeur? Nee, in de trein niet hoor!:P

Toen het licht werd en we over de ringbaan van München reden, werd iedereen zo langzamerhand wakker en ging uit het raam hangen. Na München staken er opeens bergen uit de grond die een beetje besneeuwd waren. Afbeelding Nog voor ik het zelf doorhad, ging mijn gsm af en kreeg ik een smsje:
"Welkom in Oostenrijk! Uw beltarieven zijn ... "
Dat ging allemaal sneller als ik dacht! :shock: Tegen 08h00 kwamen we in het station van Kufstein, waar opeens 2 wagonnen werden gestolen door ÖBB'ers! :evil: :P Hier moesten we ongeveer een half uur wachten... Intussen was op het andere spoor een Euro-Express uit Hamburg aangekomen, die naar Zell-Am-See ging. Afbeelding En jaaaaaaaaaa! De eerste Taurus! :D
We vertrokken in Kufstein met +20 verder op weg naar Wörgl en Innsbruck. Intussen werd ong een ontbijt aangeboden, dat mij wel had gesmaakt. :) Afbeelding Toen waren we in Wörgl aangekomen en werd de trein in twee stukken gehaald, een voor Innsbruck en een stuk voor Bischofshofen. Afbeelding Ons deel stond netjes aangegeven...
In Jenbach stond er nog een of ander raar machien van de Zillertalbahn: Afbeelding Met een half uurtje vertraging ongeveer, kwamen we dan eindelijk aan op onze eindbestemming: Innsbruck! Afbeelding Vanuit Innsbruck ging iedereen een beetje zijn eigen gang, een groep ging zo vroeg mogelijk naar de Brennerlijn. Uiteindelijk was dat ook een doel van mij en Bruno om naar Brennero te gaan, maar ik wist dat de eerste IC naar Brennero met DB materiaal was, die kenden wij nu wel van de Amsterdam-Berlin... Wij hadden toen een ticket gekocht naar Brennero, voor een niet te duur bedrag: €3,30 enkele reis voor een jongere, 40 km! :D Ongeveer de helft van de groep, pakte wel de IC Garda met DB materieel naar Brenner. Afbeelding Wij hebben toen nog wat in Innsbruck gespot, omdat de EC Michelangelo pas later ging. Afbeelding ÖBB EC

Heee wat komt daar binnen! :twisted: Een bijna lege Nederlandse concurrent van de Bergland! :twisted: Afbeelding Omdat we nog zo lang de tijd hadden, zijn we nog even Innsbruck centrum ingelopen. Afbeelding Afbeelding Lees de busdisplay eens in één adem. :P
Weer terug op het station, duurde het nog mar 20 minuutjes voordat de Michelangelo er was.
Afbeelding Voetballoc Portugal! :D Afbeelding *DINGDONG* Der Eurocity "MICHELANGELO" nach Rom Termini fährt an ab Gleis 7!* Afbeelding.
Frau ÖBB had gelijk! :P Afbeelding De luxe zetels van FS Intercity Plus 8-)
Wanneer de trein in beweging kwam, rezen de Alpen de lucht in tot over de 2000m met een adembenemend landschap! 8-) Ik heb met Bruno even de trein toen doorgelopen, omdat we de rest graag wilden zien. Bij het binnenlopen van het restauratiewagen kwam er een vrolijke en uitbundige Italiaan op ons af: "Mangare? Prego prego! Si carte, cucina excellente Italiana! Mangare mangare!" :lol: Ik heb hem toen even duidelijk gemaakt dat we alleen even kwamen kijken, hier was deze beste man best mee teleurgesteld, maar ik beloofde hem de volgende keer. :P Afbeelding Het prachtige interieur van een typisch jaren 70 restauratierijtuig :P
Teruglopend naar onze plaats, komen we door St. Jodok en zien we opeens de halve groep staan spotten! :lol: Helaas kwam aan de dolle pret in de Michelangelo al snel een einde, toen Brennero naderde en wij de trein moesten verlaten. :( Afbeelding Het Brennero had een aftans, uit de Mussolini tijdperk stammend station. :P Afbeelding Locwissellen... Afbeelding ...maar dan op z'n Italiaans :P (een enorme hengst geven tegen die lok en die rolt vanzelf terug naar Oostenrijk :lol: ). Afbeelding De Italiaan is er voor gekomen. :) Afbeelding Jaja 't is echt Italiaans :P
http://img33.picoodle.com/img/img33/4/3 ... f7020f.jpg
De FS Lounge? :lol: Afbeelding De grens
Toen zijn we samen met 2 andere Nederlanders richting St. Jodok gegaan om daar verder te spotten. Afbeelding Tijdens de rit naar St. Jodok. Afbeelding CityExpress...
Een kleine greep uit de foto's in St. Jodok: Afbeelding Afbeelding Oeps :P Afbeelding De nodige afleiding was er ook, als er een tijdje geen trein kwam. :P Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Toen zijn we weer terug naar Innsbruck gegaan, om optijd onze bagage op te halen. In Innsbruck kwam de Pagani vandaag met een Taurus: Afbeelding Ik heb met Bruno toen nog wat gegeten en toen de tijd nog een beetje uit "gehangen" op Innsbruck: Afbeelding We mochten ook nog even in een Taurus kijken: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Taurus met een City Express

Intussen was het al weer tijd geworden om ons te verzamelen in de stationshal van Innsbruck... We zijn toen gezamelijk naar het perron gegaan en hebben hier op de Bergland gewacht. Afbeelding De Bergland met daar tegenover een DB Nachtzug.
Die avond hebben we nog wat gepraat en elkaars foto's bekeken. Iets na München gingen de meeste mensen toch slapen dus wij zo ook. Toen ik net lag viel ik meteen in een diepe slaap (gelukkig)...
De volgende ochtend *BOEM*, wat gaan we nu weer krijgen? Gelukkig waren we al in Aachen en was de 2703 met een ander er net voor gezet. Toen we weer in beweging kwamen, werd iedereen zo langzamerhand wakker en waren we de Belgische grens alweer gepasseerd. In Luik werden we dit keer niet via Guillemins gestuurd, maar over het hele emplacement van Kinkempois! Afbeelding Een Astride op Kinkempois
Toen we weer op de lijn Luik-Landen-Leuven waren gekomen, werd ons weer een ontbijt aangeboden en hebben we hierna onze coupé weer in dagopstelling gezet. In Landen begonnen het feest der rode seinen weer en kreeg de IC naar Knokke voorrang... Uiteindelijk nog redelijk optijd in Leuven aangekomen, verlieten de eerste mensen de trein. Verder op weg naar Brussel, ging het weer gepaard met veel rode seinen, maar we kwamen er wel! Afbeelding Afbeelding Toen kwamen we in Brussel-Zuid aan en liep heel wagon 186 leeg, ik zou nog de enige zijn. :P Afbeelding Toen kwam de 2553 binnen: Afbeelding De 2553 werd vastgezet en toen sprak de remproefnemer mij aan, wat al die 60 spotters daar deden. Ik alles uitleggen, tipt hij mij erop om eens te vragen of ik in de cabine mee mag. Dat leek me nou eens een goed idee! :P De machinist zei dat ik zijn cabine moest binnenlopen, als het NMBS personeel was vertrokken. :twisted: Zo gezegd, zo gedaan.. Toen de deur dichtgesmeten en tractie geven maar! 8-) Ik genoot van het geluid van de motoren van 2553! Toen we de Noordzuid gehad hadden, begon het rode seinen feest alwéér... Bij Schaarbeek liep er een stationschef op het perron en we kregen weer eens rood. De stationschef kwam melden dat de Bergland zonder sluitseinen was vertrokken. :roll: Dus die moesten er even worden op gezet. Afbeelding Vervolgens reden we weer verder en na Vilvoorde kregen we dan EINDELIJK groen te zien! Doorgassen naar 130 dus. Bij Mechelen kreeg de treinbestuurder te horen dat we in Antwerpen door de Noord-Zuid mochten om tijd te winnen. Na de tunnel werd die tijdwinst ook merkbaar, weer oranje seinen. :evil: Bij Kalmthout waren er werkzaamheden waardoor alle treinen maar over een spoor konden, wij even geluk hebben, de Benelux en stopper waren vlak achter elkaar, dat werd dus wachten... Afbeelding Maar gelukkig, de Benelux deed er niet te lang over en wij kregen groen: Afbeelding Bijna in Roosendaal aangekomen, mochten we weer eens wachten voor rode seinen, alle perrons waren vol in Roosendaal... Afbeelding Uiteindelijk kregen we groen en konden we Roosendaal binnenrijden!
Aangekomen in Roosendaal de bestuurder even bedankt voor die geweldige ervaring. Wanneer de Bergland was vertrokken, kwam er nog een Thalys door die nieuwe stickers had: Afbeelding Als laatste volgde er nog een saaie IRM rit naar Breda...

Alles bij elkaar was het een geweldig weekend en ik ga volgend jaar zeker weer! :D :wink:
Ook wil ik IRYC bedanken voor de goede organisatie van de reis! :wink:
Antoine

Re: Vergeet file, vergeet stress, welkom op Bergland Expres!

Bericht door Antoine »

Mooi verslag van een mooie reis ;)
Patrick

Bericht door Patrick »

Wat een kanjer van een verslag en beeldmateriaal :shock: :wink:
5941

Bericht door 5941 »

moie reportage
hoeveel taurus heb jij gezien van de wereld beker
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Aan de Bergland Expres heb ik ook hele mooie ervaringen, 2 jaar geleden. Aan de ene kant was het wel fris (verwarming kapot) benauwd (raam zat dicht, verluchting ook) en krap. Maar wel mooi om mee te maken als treinliefhebber. En ik druf te zeggen dat er maar wat graag mensen 2 nachten in een I5 zouden willen slapen. :mrgreen: En van Taurussen kijk je trouwens ook niet meer op in Oostenrijk. Wel jammer overgens dat het grootste deel van de reis in het donker plaatsvindt.
Ik vind dit in ieder geval een prachtige reportage, zo zou ik het ook wel eens willen doen.
Steven

Bericht door Steven »

het is ergens logisch dat een NACHTtrein in het donker aan het rijden is he :-)
13'erke

Bericht door 13'erke »

Een zeer mooie reportage, ik heb ervan genoten!
Accelerat

Bericht door Accelerat »

FlyingDutchman schreef:Aan de Bergland Expres heb ik ook hele mooie ervaringen, 2 jaar geleden. Aan de ene kant was het wel fris (verwarming kapot) benauwd (raam zat dicht, verluchting ook) en krap. Maar wel mooi om mee te maken als treinliefhebber. En ik druf te zeggen dat er maar wat graag mensen 2 nachten in een I5 zouden willen slapen. :mrgreen: En van Taurussen kijk je trouwens ook niet meer op in Oostenrijk. Wel jammer overgens dat het grootste deel van de reis in het donker plaatsvindt.
Ik vind dit in ieder geval een prachtige reportage, zo zou ik het ook wel eens willen doen.
Hij rijd helaas niet meer met I5'en. :cry:
Gerard

Bericht door Gerard »

Mooie reportage ! ;)
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Inderdaad een mooie reportage.
Maar wat was dat met die 2 wagens die 'de ÖBB gestolen heeft'? 2 wagens waarvan de revisie verlopen was ofzo?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Oh die waren heel de rit al afgesloten en in Kufstein werden die er opeens afgekoppeld. :wink:
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

sncf-sncb,

Proficiat met je mooie en uitgebreide reportage!!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Shrek

Bericht door Shrek »

prachtig :D
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
sncf-sncb schreef:Oh die waren heel de rit al afgesloten en in Kufstein werden die er opeens afgekoppeld. :wink:
Waren dat 2 BahnTouristik rijtuigen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ja.
Plaats reactie