Ik was vrijdagmiddag rond 13h00 vertrokken vanuit Breda, omdat ik Brussel nog een beetje wilde verkennen. Rond 12h30 op Breda aangekomen, wilde ik nog proberen een ticket te kopen van Innsbruck naar Brennero met reservering erbij, maar de vrouw voor mij liep zo lang te miepen erover dat ze Smilys tarief moest en zou hebben op een Thalys die binnen 10 dagen vertrok... Ik ben toen maar naar het perron gegaan en wachten op mijn IC naar Roosendaal.
Veolia Cargo kwam nog even een kijkje nemen...Gelukkig kwam er voor mij een ICRm binnen en kon de reis goed beginnen! Toen ik werd gecontroleerd zag ik voor het eerst zo'n OV chipkaart controle machine, waar mijn Voordeelurenkaart doorheen werd gehaald. De conductrice sprak echter onheil over die machines!
Na ongeveer 20 minuten kwamen we aan in Roosendaal, waar mijn oog al snel viel op de goederensporen achter het station, waar de Bergland Expres werd samengesteld waar ik de komende nacht in zou slapen.
Na 25 minuutjes kwam dan mijn Benelux zonder vertraging binnen en ik ben toen in een Zuurstok gaan zitten. De reis naar Brussel verliep volledig volgens plan. Ik had besloten om in Brussel-Noord al van de trein af te gaan, om daar over te stappen op de trein naar Etterbeek. Eerst nog een Jump Ticket Dag gekocht, zodat ik kon staan en gaan waar ik wilde. Ik vroeg voor de zekerheid of ik met dat ticket naar Etterbeek mocht, maar nadat de loketist even al haar collega's was langsgelopen, bleek dat het toch mocht.
ICa naar Eupen.Toen kwam de CR naar Etterbeek binnen. Tot mijn grote vreugd kwam er een klassiekje binnen. Hè? Niet een klassiekje, niet twee, niet drie, niet vier, maar vijf klassiekjes aan elkaar!
Op spoor 10 zag ik de Jean Monet klaar staan met z'n prachtige Corail rijtuigen, die kon ik niet laten gaan!
Hier ben ik dan ook ingestapt om mee te gaan, tot aan Brussel-Schuman. Net voor binnenkomst in Schuman, ging ik bij de deuren staan en viel mij opeens op dat een wagon achter mij een gerenoveerde TER Corail Alsace +200 zat!
Bergland Expres stond inmiddels al aangegeven! Toen we het HST domein inliepen, vielen onze monden even open, toen we een TGV Reseau met een Thalys PBKA eraan gekoppeld zagen wegrijden.
Omstreeks 19h15 was het dan tijd, om de mede reizigers van IRYC (Fotopunt.net) op te zoeken, deze hadden zich al reeds verzameld. Toen was de groep compleet en gingen we naar het perron, waar de Bergland Expres met zijn prachtige 2553 ervoor 7 minuten te vroeg aankwam! Wij zaten met de hele groep in een Bahntouristik slaapwagen. Ik had allerlei spookverhalen over die rijtuigen gehoord, maar ze vielen héél erg mee! Toen de 2703 eraan was gekoppeld, kon de tractiehendel worden opengehaald!
Bij de doorkomst in Liège-Guillemins hingen alle reizigers uit wagen 186 (die was van IRYC) het raam.
De machinist en het personeel in Aachen, wist niet wat hun overkwam toen er 60 treinspotters voor hun loc stonden te platen! De 2703 werd afgewisseld door een BR482 van SBB Cargo:
Weer terug in de trein, zat er een heel saai lang stuk aan te komen... Toen de trein weer in beweging kwam hebben ik en Bruno nog even in de Bar gestaan, maar ik vond het eerlijk gezegd weinig aan daar.
Ochtendhumeur? Nee, in de trein niet hoor!:P Toen het licht werd en we over de ringbaan van München reden, werd iedereen zo langzamerhand wakker en ging uit het raam hangen. Na München staken er opeens bergen uit de grond die een beetje besneeuwd waren.
Nog voor ik het zelf doorhad, ging mijn gsm af en kreeg ik een smsje:"Welkom in Oostenrijk! Uw beltarieven zijn ... "
Dat ging allemaal sneller als ik dacht!
En jaaaaaaaaaa! De eerste Taurus! We vertrokken in Kufstein met +20 verder op weg naar Wörgl en Innsbruck. Intussen werd ong een ontbijt aangeboden, dat mij wel had gesmaakt.
Toen waren we in Wörgl aangekomen en werd de trein in twee stukken gehaald, een voor Innsbruck en een stuk voor Bischofshofen.
Ons deel stond netjes aangegeven...In Jenbach stond er nog een of ander raar machien van de Zillertalbahn:
Met een half uurtje vertraging ongeveer, kwamen we dan eindelijk aan op onze eindbestemming: Innsbruck!
Vanuit Innsbruck ging iedereen een beetje zijn eigen gang, een groep ging zo vroeg mogelijk naar de Brennerlijn. Uiteindelijk was dat ook een doel van mij en Bruno om naar Brennero te gaan, maar ik wist dat de eerste IC naar Brennero met DB materiaal was, die kenden wij nu wel van de Amsterdam-Berlin... Wij hadden toen een ticket gekocht naar Brennero, voor een niet te duur bedrag: €3,30 enkele reis voor een jongere, 40 km!
Wij hebben toen nog wat in Innsbruck gespot, omdat de EC Michelangelo pas later ging.
ÖBB ECHeee wat komt daar binnen!
Omdat we nog zo lang de tijd hadden, zijn we nog even Innsbruck centrum ingelopen.
Lees de busdisplay eens in één adem. Weer terug op het station, duurde het nog mar 20 minuutjes voordat de Michelangelo er was.
Voetballoc Portugal!
*DINGDONG* Der Eurocity "MICHELANGELO" nach Rom Termini fährt an ab Gleis 7!*
.Frau ÖBB had gelijk!
De luxe zetels van FS Intercity Plus Wanneer de trein in beweging kwam, rezen de Alpen de lucht in tot over de 2000m met een adembenemend landschap!
Het prachtige interieur van een typisch jaren 70 restauratierijtuig Teruglopend naar onze plaats, komen we door St. Jodok en zien we opeens de halve groep staan spotten!
Het Brennero had een aftans, uit de Mussolini tijdperk stammend station.
Locwissellen...
...maar dan op z'n Italiaans
De Italiaan is er voor gekomen.
Jaja 't is echt Italiaans http://img33.picoodle.com/img/img33/4/3 ... f7020f.jpg
De FS Lounge?
De grensToen zijn we samen met 2 andere Nederlanders richting St. Jodok gegaan om daar verder te spotten.
Tijdens de rit naar St. Jodok.
CityExpress...Een kleine greep uit de foto's in St. Jodok:
Oeps
De nodige afleiding was er ook, als er een tijdje geen trein kwam.
Toen zijn we weer terug naar Innsbruck gegaan, om optijd onze bagage op te halen. In Innsbruck kwam de Pagani vandaag met een Taurus:
Ik heb met Bruno toen nog wat gegeten en toen de tijd nog een beetje uit "gehangen" op Innsbruck:
We mochten ook nog even in een Taurus kijken:
Taurus met een City ExpressIntussen was het al weer tijd geworden om ons te verzamelen in de stationshal van Innsbruck... We zijn toen gezamelijk naar het perron gegaan en hebben hier op de Bergland gewacht.
De Bergland met daar tegenover een DB Nachtzug.Die avond hebben we nog wat gepraat en elkaars foto's bekeken. Iets na München gingen de meeste mensen toch slapen dus wij zo ook. Toen ik net lag viel ik meteen in een diepe slaap (gelukkig)...
De volgende ochtend *BOEM*, wat gaan we nu weer krijgen? Gelukkig waren we al in Aachen en was de 2703 met een ander er net voor gezet. Toen we weer in beweging kwamen, werd iedereen zo langzamerhand wakker en waren we de Belgische grens alweer gepasseerd. In Luik werden we dit keer niet via Guillemins gestuurd, maar over het hele emplacement van Kinkempois!
Een Astride op KinkempoisToen we weer op de lijn Luik-Landen-Leuven waren gekomen, werd ons weer een ontbijt aangeboden en hebben we hierna onze coupé weer in dagopstelling gezet. In Landen begonnen het feest der rode seinen weer en kreeg de IC naar Knokke voorrang... Uiteindelijk nog redelijk optijd in Leuven aangekomen, verlieten de eerste mensen de trein. Verder op weg naar Brussel, ging het weer gepaard met veel rode seinen, maar we kwamen er wel!
Toen kwamen we in Brussel-Zuid aan en liep heel wagon 186 leeg, ik zou nog de enige zijn.
Toen kwam de 2553 binnen:
De 2553 werd vastgezet en toen sprak de remproefnemer mij aan, wat al die 60 spotters daar deden. Ik alles uitleggen, tipt hij mij erop om eens te vragen of ik in de cabine mee mag. Dat leek me nou eens een goed idee!
Vervolgens reden we weer verder en na Vilvoorde kregen we dan EINDELIJK groen te zien! Doorgassen naar 130 dus. Bij Mechelen kreeg de treinbestuurder te horen dat we in Antwerpen door de Noord-Zuid mochten om tijd te winnen. Na de tunnel werd die tijdwinst ook merkbaar, weer oranje seinen.
Maar gelukkig, de Benelux deed er niet te lang over en wij kregen groen:
Bijna in Roosendaal aangekomen, mochten we weer eens wachten voor rode seinen, alle perrons waren vol in Roosendaal...
Uiteindelijk kregen we groen en konden we Roosendaal binnenrijden!Aangekomen in Roosendaal de bestuurder even bedankt voor die geweldige ervaring. Wanneer de Bergland was vertrokken, kwam er nog een Thalys door die nieuwe stickers had:
Als laatste volgde er nog een saaie IRM rit naar Breda...Alles bij elkaar was het een geweldig weekend en ik ga volgend jaar zeker weer!
Ook wil ik IRYC bedanken voor de goede organisatie van de reis!
