Paasvakantie. Snipperdagje. Met een “Biljet Een dag aan zee” van Ieper naar Oostende.
Buiten de treinspits is dat van hieruit een hele expeditie (lees: vervelende lange overstaptijd in Kortrijk of omrijden via Gent). Dan maar P-treinen.
Vertrek om 08.00 u. met P 7083: breakske 376, hier gefotografeerd in Kortrijk. Het rijdt straks terug als P naar Poperinge.

Om 08.48 u. met IC 829, die eerst als IR 4128 reed van Mechelen naar Kortrijk. Locje is 2105, gekiekt bij aankomst in Oostende:

't Was friskes en veel wind, met schuim:

Geen zee zonder meeuwen:

Wat een joekel van een kraan:

Ah, de kusttram. Gezien de publiciteit zullen we dit maar de “zatte tram” noemen

Bijna 3 uur later is het weer van dat, in de Koningsstraat

Gelukkig zijn niet alle trams zat

Op zoek naar mooie, oude villaatjes bots ik in de IJzerstraat (zijstraat van de Koningsstraat) op een stuk tramspoor:

Het loopt aan weerszijden van de straat dood:

Zijde Karel Janssenslaan:

Zelfs nog een stukje in de Karel Janssenslaan op het kruispunt met de Leopold II-laan:

Wie hierover wat meer weet, mag het gerust verklappen!
Nog wat trammekes bekijken op het Marie-Joséplein alwaar een "ouderwets" WC-huisje:

Nu is Betty daar!

Nou breekt mijn klomp! Is het bij De Lijn nog wintertijd misschien? Foto genomen om 14.20 u. en de vertrektijden staat hier precies verkeerd. Of was er zoveel vertraging dat het bord het niet meer aankon?

(Aan de andere zijde richting De Panne waren de vertrektijden “normaal”.)

Nu de Cavalia-tram:

Dank u, spiegel

Waar is het station a.u.b.? Rechtendeure, meneere

OK, station dus:

Nee, ik ga nog niet instappen:

Eerst de IC uit Eupen laten aankomen en kijken of hij de lege bloembak gaat rammen

En wat sightseeing in het toch wel licht vervallen stationsgebouw

Ze leven hier nog in het tijdperk van de R.T.T. en de openbare “spreekcellen”

Kun je hier cruisen?

Dit is/was de ferry-terminal:

Oeps, foutje

De lokettenzaal heeft wel nog wat “charme”:

Zelfs het “vliegend wiel” hangt er:

Voor mijnheer Fles

Zeelucht maakt je haar vettig en het jodium maakt je moe. Tijd om naar huis te gaan met de IC 515 (15.43) richting Eupen:

De Chinezen hebben het weer gedaan

Ernstige vochtinsijpeling me dunkt in het display:

Nog wat “speciallekes” ter hoogte van de TW Oostende

Voor mijnheer Fles (bis)

Overstappen op de P 8001 naar Poperinge om 16.33 u. Ik vind dit toch wel comfortabele rijtuigen hoor. En volk dat er nog opzit tot in Ieper

Zo. Dat was mijn uitstapje. En vergeet niet wat deze Oostendse beroepsfotograaf ons aanraadt:

Ik heb nog wat aparte foto's van locs en stellen. Die plaats ik later in het topic over rollend materieel.
Nu nog een paar vraagjes
--> Stationneke van Varsenare: er staat daar een oud 1e klasrijtuig “in den hof”. Heeft iemand daar een foto van?
--> 't Was spotterkesdag vandaag: ik heb 2 duo's gezien
Duo 1: in de velden tussen Beernem en Maria-Aalter (kant spoor naar Oostende). Ene had een camera op statief, de andere in de hand.
Duo 2: allebei met geel fluohesje aan een brug in de omgeving van km-paal 59. Ene had een krullebol