Loppem - Koblenz: DEEL II

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Trainspotterke

Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Dag 2: Flobecq - Malonne (Namur).

Dag 2 belooft de zwaarste dag van de reis te worden. Op het programma 120 km berop, bergaf...!
Hoewel we ons telkens voornemen om om 9u30 te vertrekken, zijn we zo goed als altijd minstens een uur in vertraging, en zo is het ook vandaag. De tweede ritdag begint om 10u30 en zal eindigen te Malonne om 20u. De gemiddelde snelheid die dag bedraagt 16,4 km/u, met een topsnelheid van 48,8 km/u!
Bijlagen
etappe2a.JPG
etappe2b.JPG
etappe2b.JPG (38.06 KiB) 1575 keer bekeken
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

En we zijn weer vertrokken! Het eerste wat we tegenkomen is de oude stationssite van Ellezelles, gelegen op de vroegere lijn 87 Ronse - Lessines. Er is hier nog veel bewaard gebleven: het stationsgebouw en ook de gebouwen op de site van de vroegere tramstelplaats!
Bijlagen
HPIM0213.JPG
HPIM0215.JPG
HPIM0216.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Lessines voorbij, jammer genoeg geen tijd om een bezoekje te brengen aan de beroemde carrières.
Bijlagen
Het station van Ollignies, waar er wel nog spoor aanwezig is EN gebruikt wordt door Infrabel.
Het station van Ollignies, waar er wel nog spoor aanwezig is EN gebruikt wordt door Infrabel.
Bassilly, op het oude traject van L94 Halle - Doornik - Moeskroen, dat in 1984 een nieuw tracé gekregen heeft tussen Edingen en Ath.
Bassilly, op het oude traject van L94 Halle - Doornik - Moeskroen, dat in 1984 een nieuw tracé gekregen heeft tussen Edingen en Ath.
Stationssite van Bassilly. Op deze plaats lagen tot 1988 drie sporen. Wie het boek "IC/IR 84" heeft, moet maar eens vergelijken. De foto is op identiek dezelfde plaats gemaakt! ;-)
Stationssite van Bassilly. Op deze plaats lagen tot 1988 drie sporen. Wie het boek "IC/IR 84" heeft, moet maar eens vergelijken. De foto is op identiek dezelfde plaats gemaakt! ;-)
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg:
Bijlagen
Hier lag vroeger de vertakking naar Ath (L94, links) en Lessines (L87, rechts).
Hier lag vroeger de vertakking naar Ath (L94, links) en Lessines (L87, rechts).
Voorbij Edingen kruisen we ook nog L1 Lembeek - Franse grens...
Voorbij Edingen kruisen we ook nog L1 Lembeek - Franse grens...
...waar ik per se een Thalys op foto wilde zetten, wat mij ook gelukt is, maar ik vind de foto nu niet direct weer. :-p
...waar ik per se een Thalys op foto wilde zetten, wat mij ook gelukt is, maar ik vind de foto nu niet direct weer. :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Na wat verkeerd gereden te zijn kwamen we in het mooie dorpje Rebecq-Rognon terecht, thuisbasis van collega-vereniging Rail Rebecq Rognon (RRR), die een toeristische smalspoorlijn (60 cm) uitbaat tussen Rebecq en Rognon.
Bijlagen
HPIM0226.JPG
HPIM0229.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg:
Bijlagen
HPIM0230.JPG
Deze smalspoorlijn ligt op de vroegere L115 Tubize - Rognon, waarvan enkel nog het stuk Tubize - Quenast gebruikt wordt. Een armsein van het driestandenstelsel kon er nog stand houden.
Deze smalspoorlijn ligt op de vroegere L115 Tubize - Rognon, waarvan enkel nog het stuk Tubize - Quenast gebruikt wordt. Een armsein van het driestandenstelsel kon er nog stand houden.
We naderen stilaan Quenast, waar deze mastodont per dieplader vertransporteerd wordt.
We naderen stilaan Quenast, waar deze mastodont per dieplader vertransporteerd wordt.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

En dan ... Quenast! Van de stationschef ter plaatse hoorden we dat we pech hadden dat er net een trein vertrokken was. Tegenslag! :P
Bijlagen
Het is de container die nog door het stationspersoneel gebruikt wordt. :-p
Het is de container die nog door het stationspersoneel gebruikt wordt. :-p
De stationssite, nog rijkelijk van sporen voorzien.
De stationssite, nog rijkelijk van sporen voorzien.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Na Quenast kruisten we nog L96 Brussel - Quévy en doolden we verder in de richting van Ronquières, dat ze volgens ons toen blijkbaar een paar kilometer verlegd hebben. :-p Onbewust zijn we toen ook het hoogste punt van de streek gepasseerd. :P Te Ronquières kon een bezoek aan het beroemde/beruchte hellend vlak niet ontbreken. Alleen, op deze maandag 1 augustus was er niet veel beweging te zien.
Bijlagen
Toch imposant om te zien!
Toch imposant om te zien!
HPIM0239.JPG
Wie telt het aantal assen? :-p
Wie telt het aantal assen? :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Vervolgens zijn we nog eens het oude station van Ronquières gaan opzoeken, want we wisten dat er daar nog een specialleke stond!
Bijlagen
Ronquières, dat tot 1984 bediend werd door lokale treinen op L106 Ecaussinnes - Tubize, waarvan enkel nog het stuk Clabecq - Tubize rest.
Ronquières, dat tot 1984 bediend werd door lokale treinen op L106 Ecaussinnes - Tubize, waarvan enkel nog het stuk Clabecq - Tubize rest.
En ja, hoor! Een M1-rijtuig! :-D Het doet nu dienst als scoutslokaal.
En ja, hoor! Een M1-rijtuig! :-D Het doet nu dienst als scoutslokaal.
HPIM0250.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Ondertussen was het al 15u en we hadden van gans de dag nog niets gegeten. Niet ver van het hellend vlak was er een tearoom, waar we op het gemak nog een pannekoek naar binnen gesmuld hebben. :P Maar we moeten verder, want we hebben nog een 60-tal km voor de boeg en moesten ook nog inkopen doen, wat gebeurde in Nivelles rond 17u.
Bijlagen
De prachtige kerk van Nivelles.
De prachtige kerk van Nivelles.
HPIM0255.JPG
Het station van Mazy, op L144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre, dat maar 8 maal per dag per reizigerstrein bediend wordt! Binnenkort wordt deze lijn trouwens op enkelspoor gebracht.
Het station van Mazy, op L144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre, dat maar 8 maal per dag per reizigerstrein bediend wordt! Binnenkort wordt deze lijn trouwens op enkelspoor gebracht.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Vanaf Mazy volgen we de lijn 144 tot Jemeppe-sur-Sambre.
Bijlagen
Het kasteel van Spy. Rara, waar ligt de spoorlijn? :-p
Het kasteel van Spy. Rara, waar ligt de spoorlijn? :-p
In het kleine dorpje van Spy staat er nog een mooie watermolen.
In het kleine dorpje van Spy staat er nog een mooie watermolen.
Het vroegere station van Onoz-Spy, gesloten in 1993. Op de achtergrond de enige tunnel op de lijn.
Het vroegere station van Onoz-Spy, gesloten in 1993. Op de achtergrond de enige tunnel op de lijn.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze en we hebben het geweten ook. :P De laatste kilometers verliepen langsheen de kronkels van de Samber, met een goeie wind op kop.
Bijlagen
De abdij van Floreffe, met de Samber op de voorgrond.
De abdij van Floreffe, met de Samber op de voorgrond.
HPIM0266.JPG
Camping in zicht!
Camping in zicht!
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Trainspotterke »

Na 120 km zijn we dan eindelijk ter bestemming! De laatste kilometer aan 13% van Malonne dorp naar de camping was er toch teveel aan, dus deden we het te voet (met de fiets aan de hand wel te verstaan). :P
Bijlagen
HPIM0270.JPG
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Accelerat »

Dat ziet er interessant uit allemaal! Vooral dat hellend vlak, daar moet ik ook eens heen! :P
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II

Bericht door Patrick »

Jakkes, wat doen die scoutsmannekes daar wel in die M1-wagen :shock: :P
Bijlagen
Jakkes!
Jakkes!
Plaats reactie