Loppem - Koblenz: DEEL II
Loppem - Koblenz: DEEL II
Dag 2: Flobecq - Malonne (Namur).
Dag 2 belooft de zwaarste dag van de reis te worden. Op het programma 120 km berop, bergaf...!
Hoewel we ons telkens voornemen om om 9u30 te vertrekken, zijn we zo goed als altijd minstens een uur in vertraging, en zo is het ook vandaag. De tweede ritdag begint om 10u30 en zal eindigen te Malonne om 20u. De gemiddelde snelheid die dag bedraagt 16,4 km/u, met een topsnelheid van 48,8 km/u!
Dag 2 belooft de zwaarste dag van de reis te worden. Op het programma 120 km berop, bergaf...!
Hoewel we ons telkens voornemen om om 9u30 te vertrekken, zijn we zo goed als altijd minstens een uur in vertraging, en zo is het ook vandaag. De tweede ritdag begint om 10u30 en zal eindigen te Malonne om 20u. De gemiddelde snelheid die dag bedraagt 16,4 km/u, met een topsnelheid van 48,8 km/u!
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
En we zijn weer vertrokken! Het eerste wat we tegenkomen is de oude stationssite van Ellezelles, gelegen op de vroegere lijn 87 Ronse - Lessines. Er is hier nog veel bewaard gebleven: het stationsgebouw en ook de gebouwen op de site van de vroegere tramstelplaats!
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Lessines voorbij, jammer genoeg geen tijd om een bezoekje te brengen aan de beroemde carrières.
- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Na wat verkeerd gereden te zijn kwamen we in het mooie dorpje Rebecq-Rognon terecht, thuisbasis van collega-vereniging Rail Rebecq Rognon (RRR), die een toeristische smalspoorlijn (60 cm) uitbaat tussen Rebecq en Rognon.
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
En dan ... Quenast! Van de stationschef ter plaatse hoorden we dat we pech hadden dat er net een trein vertrokken was. Tegenslag! 

- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Na Quenast kruisten we nog L96 Brussel - Quévy en doolden we verder in de richting van Ronquières, dat ze volgens ons toen blijkbaar een paar kilometer verlegd hebben. :-p Onbewust zijn we toen ook het hoogste punt van de streek gepasseerd.
Te Ronquières kon een bezoek aan het beroemde/beruchte hellend vlak niet ontbreken. Alleen, op deze maandag 1 augustus was er niet veel beweging te zien.

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Vervolgens zijn we nog eens het oude station van Ronquières gaan opzoeken, want we wisten dat er daar nog een specialleke stond!
- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Ondertussen was het al 15u en we hadden van gans de dag nog niets gegeten. Niet ver van het hellend vlak was er een tearoom, waar we op het gemak nog een pannekoek naar binnen gesmuld hebben.
Maar we moeten verder, want we hebben nog een 60-tal km voor de boeg en moesten ook nog inkopen doen, wat gebeurde in Nivelles rond 17u.

- Bijlagen
Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze en we hebben het geweten ook.
De laatste kilometers verliepen langsheen de kronkels van de Samber, met een goeie wind op kop.

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Na 120 km zijn we dan eindelijk ter bestemming! De laatste kilometer aan 13% van Malonne dorp naar de camping was er toch teveel aan, dus deden we het te voet (met de fiets aan de hand wel te verstaan). 

Re: Loppem - Koblenz: DEEL II
Dat ziet er interessant uit allemaal! Vooral dat hellend vlak, daar moet ik ook eens heen! 
