Loppem - Koblenz: DEEL III

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Trainspotterke

Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Dag 3: Malonne (Namur) - Marche-en-Famenne.

Dag 3 begint toch met wat vertraging. Om 10u45 pas beginnen de pedalen weer te draaien en gaat de reis verder richting Salzinnes gevolgd door Namur, de stad aan samenvloeiing van Samber en Maas dat we pas rond 12u zullen verlaten. Het wordt een tocht van 92 km, waarvan de eerste helft tot Dinant een rustige rit langs de Maas belooft te worden, maar met een tweede deel met flink wat klimwerk. Door het reliëf voorbij Dinant daalt de gemiddelde snelheid tot 16,2 km/u, maar er wordt wel een topsnelheid van 56,5 km/u gehaald!

MALONNE......V 10.45
NAMUR.........A 11.30/V 12.00
DINANT........A 14.15/V 15.30
MARCHE.......A 20.00
Bijlagen
HPIM0278.JPG
etappe3.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Vlak na het vertrek uit Malonne komen we aan de poorten van Salzinnes!
Bijlagen
De heilige poorten van Salzinnes!
De heilige poorten van Salzinnes!
Wijlen 1801 en de 5204, samen met de 9147 die met volle tractie aan het optrekken is.
Wijlen 1801 en de 5204, samen met de 9147 die met volle tractie aan het optrekken is.
De 5147 in volle actie, met op de achtergrond een heleboel buiten dienst gesteld materieel, wachtend op de sloop...
De 5147 in volle actie, met op de achtergrond een heleboel buiten dienst gesteld materieel, wachtend op de sloop...
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

...
Bijlagen
De 2511, die waarschijnlijk al veel betere tijden meegemaakt heeft.
De 2511, die waarschijnlijk al veel betere tijden meegemaakt heeft.
Twee Thalys-neusjes.
Twee Thalys-neusjes.
Een overzicht over Salzinnes.
Een overzicht over Salzinnes.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Tijdens de middaglunch brachten we ook nog even een bezoekje aan het station van Namur.
Bijlagen
SNCF 36011 met een cargo richting Kinkempois!
SNCF 36011 met een cargo richting Kinkempois!
Een overzicht van Namur, met op de achtergrond een 20 met de EC "Jean Monet" aan de haak.
Een overzicht van Namur, met op de achtergrond een 20 met de EC "Jean Monet" aan de haak.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Na een 30-tal kilometer langsheen de Maas gekronkeld te hebben, komen we aan in het prachtige stadje Dinant, waar de citadel heel fier boven uit steekt. Hier sloegen we een voorraad "Coucques de Dinant" in, harde koeken die je in verschillende formaten kunt kopen, een typische lekkernij uit Dinant. Je bijt er wel je tanden op stuk, maar ze zijn verdomd lekker. :P
Bijlagen
HPIM0296.JPG
En ook op de weg waren er een aantal oude beestjes te zien!
En ook op de weg waren er een aantal oude beestjes te zien!
In Café Leffe, aan de brug over de Maas, genoten we van een lekkere spaghetti en ik van het schoon vrouwenvolk dat er passeerde. :-p
In Café Leffe, aan de brug over de Maas, genoten we van een lekkere spaghetti en ik van het schoon vrouwenvolk dat er passeerde. :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Vanaf Dinant gaat het direct de hoogte in, want we moeten namelijk uit de Maasvalei kunnen ontsnappen. Via de grote baan (het is namelijk gedaan met de fietspaden vanaf hier) gaat het op en neer tot Ciergnon, waar we de bedding van L150 Houyet - Jemelle oprijden, omgetoverd tot een prachtige RaVel.
Bijlagen
Het bekende kasteel van Ciergnon, waar tijdens de regeringsonderhandelingen vele "Non's" gevallen zijn. :-p
Het bekende kasteel van Ciergnon, waar tijdens de regeringsonderhandelingen vele "Non's" gevallen zijn. :-p
HPIM0305.JPG
Jah, banden oppompen moet af en toe ook eens gebeuren. :-p
Jah, banden oppompen moet af en toe ook eens gebeuren. :-p
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

We blijven L150 volgen tot Jemelle. Te Rochefort en Jemelle zijn er ook nog 'sporen' te zien van de GLT die hier tijdens de jaren '90 proefreed op de bedding van L150 tussen Rochefort en Jemelle.
Bijlagen
HPIM0308.JPG
HPIM0309.JPG
De oude spoorwegtunnel onder het stadscentrum, nu door het wegverkeer gerecupereerd.
De oude spoorwegtunnel onder het stadscentrum, nu door het wegverkeer gerecupereerd.
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Binnenin de oude locomotiefstelplaats van Jemelle zijn er ook nog geleiderails te vinden, aangezien dit gebouw tijdens de jaren '90 onderdak verschaf aan het GLT-materieel.
Bijlagen
De 6257 geniet van zijn rust op een gedeselektrificeerd spoor. Het spoor op de voorgrond is dat van L150, dat een paar tientallen meter verder doodloopt.
De 6257 geniet van zijn rust op een gedeselektrificeerd spoor. Het spoor op de voorgrond is dat van L150, dat een paar tientallen meter verder doodloopt.
HPIM0314.JPG
Nog verglore ganie...
Nog verglore ganie...
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Station Jemelle!
Bijlagen
HPIM0321.JPG
HPIM0325.JPG
HPIM0326.JPG
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

En dan rijden we na West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Namen de vijfde provincie op ons traject binnen!
Bijlagen
HPIM0327.JPG
Bij het vallen van de avond bereiken we eindelijk Camping Paola te Marche-en-Famenne!
Bij het vallen van de avond bereiken we eindelijk Camping Paola te Marche-en-Famenne!
Net zoals in Malonne de avond ervoor trakteren ze ons nog op een sterke klim richting de camping. :-p Deze keer bijt ik echt op men tanden en geraak ik boven zonder stoppen! (H) Vlak voor ons, wat meer neer beneden, ligt trouwens het enkelspoor van L43 Luik - Marloie! ;-)
Net zoals in Malonne de avond ervoor trakteren ze ons nog op een sterke klim richting de camping. :-p Deze keer bijt ik echt op men tanden en geraak ik boven zonder stoppen! (H) Vlak voor ons, wat meer neer beneden, ligt trouwens het enkelspoor van L43 Luik - Marloie! ;-)
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Ik die nog snel de traditionele foto maak van het uithangbord van de camping! Dag 3 eindigt met een lekkere, frisse pint op het terras. We hebben dan al 309 km achter de kiezen in totaal. En dan vlug de tent in, want dag 4 belooft de een zware tocht te worden doorheen het Ardense plateau...

Wordt vervolgd...
Bijlagen
HPIM0335.JPG
HPIM0337.JPG
Fles

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Fles »

Trainspotterke schreef:Ik die nog snel de traditionele foto maak van het uithangbord van de camping! Dag 3 eindigt met een lekkere, frisse pint op het terras. We hebben dan al 309 km achter de kiezen in totaal. En dan vlug de tent in, want dag 4 belooft de een zware tocht te worden doorheen het Ardense plateau...

Wordt vervolgd...

En ja hoor, Nederlanders :lol: eerste foto ;)
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Fles schreef:
Trainspotterke schreef:Ik die nog snel de traditionele foto maak van het uithangbord van de camping! Dag 3 eindigt met een lekkere, frisse pint op het terras. We hebben dan al 309 km achter de kiezen in totaal. En dan vlug de tent in, want dag 4 belooft de een zware tocht te worden doorheen het Ardense plateau...

Wordt vervolgd...

En ja hoor, Nederlanders :lol: eerste foto ;)
Er was op heel ons traject maar één :!: camping waar de hollanders niet in de meerderheid waren, en dat was in Koblenz zelf! :twisted: :P
Fles

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Fles »

Trainspotterke schreef:Er was op heel ons traject maar één :!: camping waar de hollanders niet in de meerderheid waren, en dat was in Koblenz zelf! :twisted: :P
Dat verbaast me niet, je komt ze echt overal tegen. Tot vervelens toe soms... Maar goed, we wachten met smart op deel 4 ;)
Trainspotterke

Re: Loppem - Koblenz: DEEL III

Bericht door Trainspotterke »

Deel 4 is voor morgen, heb daar nu geen zin meer voor. :P
Plaats reactie