Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Ik volg de ontwikkelingen van het grensoverschrijdend verkeer tussen Belgisch en Nederlands Limburg .
Er zijn heel veel knelpunten waar al jaren in den Haag over gebakkeleid wordt; dat is de omstreden ijzeren Rijn naar Duitsland, een spoorverdubbeling op het tracé Heerlen-Herzogenrath en een eventuele heraanleg via het Avantis industrieterrein Heerlen/Aken, Wat ik een goed alternatief voor de ijzeren Rijn vindt, is een aansluiting van Weert naar Venlo via Helmond. Vandaar is een goede aansluiting op het Duitse spoorwegennet. Het rangeerterrein in Venlo kan verplaatst worden.
Wat ik ook niet begrijp, is dat de DB/NS/NMBS geen treinverbinding tot stand laat komen van Antwerpen naar Aken via Weert. Nederlands als Belgisch Limburg moeten uit het economisch slop. En ik denk dat mogelijk is door een verdere ontsluiting van Antwerpen.
Er zijn heel veel knelpunten waar al jaren in den Haag over gebakkeleid wordt; dat is de omstreden ijzeren Rijn naar Duitsland, een spoorverdubbeling op het tracé Heerlen-Herzogenrath en een eventuele heraanleg via het Avantis industrieterrein Heerlen/Aken, Wat ik een goed alternatief voor de ijzeren Rijn vindt, is een aansluiting van Weert naar Venlo via Helmond. Vandaar is een goede aansluiting op het Duitse spoorwegennet. Het rangeerterrein in Venlo kan verplaatst worden.
Wat ik ook niet begrijp, is dat de DB/NS/NMBS geen treinverbinding tot stand laat komen van Antwerpen naar Aken via Weert. Nederlands als Belgisch Limburg moeten uit het economisch slop. En ik denk dat mogelijk is door een verdere ontsluiting van Antwerpen.
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Van Antwerpen naar Aken via Weert zou veel te lang duren. Het gaat al snel genoeg met de hogesnelheidstrein via Brussel.
Eén of meerdere hogesnelheidsverbinding(en) per dag of zo vanuit Antwerpen naar Aken en misschien verder, door Brussel te ontwijken zou ik nog goed vinden. Eénmaal de diabolo afgewerkt is, zou(den) die trein(en) dan langs daar kunnen rijden en de luchthaven bedienen.
Eén of meerdere hogesnelheidsverbinding(en) per dag of zo vanuit Antwerpen naar Aken en misschien verder, door Brussel te ontwijken zou ik nog goed vinden. Eénmaal de diabolo afgewerkt is, zou(den) die trein(en) dan langs daar kunnen rijden en de luchthaven bedienen.
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
dat kan nu toch al langs L53? ik denk niet echt dat daar veel belangstelling voor zal zijn (tenzij ie natuurlijk stopt in mechelen en leuven, maar dan heb je meer een IC dan een HSTTrainspotterke schreef: Eén of meerdere hogesnelheidsverbinding(en) per dag of zo vanuit Antwerpen naar Aken en misschien verder, door Brussel te ontwijken zou ik nog goed vinden. Eénmaal de diabolo afgewerkt is, zou(den) die trein(en) dan langs daar kunnen rijden en de luchthaven bedienen.

eens de electrificatie op L24 af is zal de reistijd langs daar sterk dalen, dus is de ijzeren rijn weer niet zo dringend meer

Enkele 41'ers per dag naar Weert sturen lijkt me dan weer een goede oplossing

Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
als er in de plek van die dieseltjes opeens elocs van pakweg 5000kw gaan rijden kunnen de treinen toch veel langer worden? meer vervoeren met minder treinenSteven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.

Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Hallo Robert, je vergeet nog de ontwikkelingen op de lijn Maastricht - Hasselt.Robert schreef:Ik volg de ontwikkelingen van het grensoverschrijdend verkeer tussen Belgisch en Nederlands Limburg .
Er zijn heel veel knelpunten waar al jaren in den Haag over gebakkeleid wordt; dat is de omstreden ijzeren Rijn naar Duitsland, een spoorverdubbeling op het tracé Heerlen-Herzogenrath en een eventuele heraanleg via het Avantis industrieterrein Heerlen/Aken, Wat ik een goed alternatief voor de ijzeren Rijn vindt, is een aansluiting van Weert naar Venlo via Helmond. Vandaar is een goede aansluiting op het Duitse spoorwegennet. Het rangeerterrein in Venlo kan verplaatst worden.
Wat ik ook niet begrijp, is dat de DB/NS/NMBS geen treinverbinding tot stand laat komen van Antwerpen naar Aken via Weert. Nederlands als Belgisch Limburg moeten uit het economisch slop. En ik denk dat mogelijk is door een verdere ontsluiting van Antwerpen.
Groeten,
Andreas (Urban-Cargo)
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Ik heb de indruk dat men nu al redelijk wat treinen over de YR stuurt. Deze week nog een blauwe en een gewone 55'er gezien + nog heel wat 77/78'ersSteven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.

Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Ik heb in de regio gewoond, en zou vooral graag lokale verbindingen zien. Hasselt - Lanaken - Maastricht - Aken zou heel mooi zijn. Sittard - Maasmechelen en verder richting Belgisch Limburg kan ook erg nuttig zijn. Daarnaast zou ik heel graag een verbinding zien die de omweg van Eindhoven naar Sittard, wat nu via Roermond gaat, afsnijdt. Eindhoven - Maaseik - Sittard zou zowat een rechtstreekse lijn zijn en een stuk sneller dan de bestaande verbinding.
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Daar zijn in de 19de eeuw nog plannen voor geweest, maar de Nederlandse overheid zag dat niet zitten - België en Nederland leefden toen nog op gespannen voet.sweek schreef:Daarnaast zou ik heel graag een verbinding zien die de omweg van Eindhoven naar Sittard, wat nu via Roermond gaat, afsnijdt. Eindhoven - Maaseik - Sittard zou zowat een rechtstreekse lijn zijn en een stuk sneller dan de bestaande verbinding.
L'union fait la force.
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Wover,Wover schreef:Ik heb de indruk dat men nu al redelijk wat treinen over de YR stuurt. Deze week nog een blauwe en een gewone 55'er gezien + nog heel wat 77/78'ersSteven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin..
Ik denk niet dat die over de IJzeren Rijn rijden maar over Leopoldsburg naar Hasselt.
Zie: http://www.eisenbahnfoto.net/reportages ... meen1.html
Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Ah, dat zou ook wel kunnenBibke schreef:Wover,Wover schreef:Ik heb de indruk dat men nu al redelijk wat treinen over de YR stuurt. Deze week nog een blauwe en een gewone 55'er gezien + nog heel wat 77/78'ersSteven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin..
Ik denk niet dat die over de IJzeren Rijn rijden maar over Leopoldsburg naar Hasselt.
Zie: http://www.eisenbahnfoto.net/reportages ... meen1.html

Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg
Hallo Robert, je vergeet nog de ontwikkelingen op de lijn Maastricht - Hasselt.
Groeten,
Andreas (Urban-Cargo)[/quote]
Beste Andreas,
als de lijn Maastricht-Hasselt een feit is, dan is Maastricht volledig aangesloten op het Belgisch spoorwegennet. Heerlen integendeel heeft enkel een Euregiobahn aansluiting naar Aken. Maar er is nog geen IC (E) aansluiting van Eindhoven naar Aken via Heerlen. Parkstad behoort economisch binnen de agglomeratie van Aken ten opzichte van Maastricht. Een zakenreiziger heeft geen behoefte aan een omleiding via luik naar Keulen te reizen.
Als Heerlen economisch aantrekkelijk wil worden, dan moet er ook een treinverbinding van Aken via Heerlen-Weert naar Antwerpen gerealiseerd worden. Een spoorverdubbelling en electrificatie van Weert naar Antwerpen is hiervoor noodzakelijk. De ijzeren Rijn zou dan overbodig zijn of moet opengesteld worden als een lightrail of spoorwegmuseumlijn. Wenst Maastricht een directe verbinding met Aken, dan zou lijn 24 een goed alternatief kunnen zijn.
Mijn vraag is, als Heerlen en Maastricht een volledige aansluiting hebben op het Duitse en het Belgische spoorwegennet, wie heeft dan aanspraak op het Heuvellandlijntje,? Nu is het het in handen van Veolia.
Groeten,
Andreas (Urban-Cargo)[/quote]
Beste Andreas,
als de lijn Maastricht-Hasselt een feit is, dan is Maastricht volledig aangesloten op het Belgisch spoorwegennet. Heerlen integendeel heeft enkel een Euregiobahn aansluiting naar Aken. Maar er is nog geen IC (E) aansluiting van Eindhoven naar Aken via Heerlen. Parkstad behoort economisch binnen de agglomeratie van Aken ten opzichte van Maastricht. Een zakenreiziger heeft geen behoefte aan een omleiding via luik naar Keulen te reizen.
Als Heerlen economisch aantrekkelijk wil worden, dan moet er ook een treinverbinding van Aken via Heerlen-Weert naar Antwerpen gerealiseerd worden. Een spoorverdubbelling en electrificatie van Weert naar Antwerpen is hiervoor noodzakelijk. De ijzeren Rijn zou dan overbodig zijn of moet opengesteld worden als een lightrail of spoorwegmuseumlijn. Wenst Maastricht een directe verbinding met Aken, dan zou lijn 24 een goed alternatief kunnen zijn.
Mijn vraag is, als Heerlen en Maastricht een volledige aansluiting hebben op het Duitse en het Belgische spoorwegennet, wie heeft dan aanspraak op het Heuvellandlijntje,? Nu is het het in handen van Veolia.