Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Robert

Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg

Bericht door Robert »

Ik volg de ontwikkelingen van het grensoverschrijdend verkeer tussen Belgisch en Nederlands Limburg .
Er zijn heel veel knelpunten waar al jaren in den Haag over gebakkeleid wordt; dat is de omstreden ijzeren Rijn naar Duitsland, een spoorverdubbeling op het tracé Heerlen-Herzogenrath en een eventuele heraanleg via het Avantis industrieterrein Heerlen/Aken, Wat ik een goed alternatief voor de ijzeren Rijn vindt, is een aansluiting van Weert naar Venlo via Helmond. Vandaar is een goede aansluiting op het Duitse spoorwegennet. Het rangeerterrein in Venlo kan verplaatst worden.
Wat ik ook niet begrijp, is dat de DB/NS/NMBS geen treinverbinding tot stand laat komen van Antwerpen naar Aken via Weert. Nederlands als Belgisch Limburg moeten uit het economisch slop. En ik denk dat mogelijk is door een verdere ontsluiting van Antwerpen.
Trainspotterke

Re: Grensoverschrijdend verkeer Belgisch en Nederlands Limburg

Bericht door Trainspotterke »

Van Antwerpen naar Aken via Weert zou veel te lang duren. Het gaat al snel genoeg met de hogesnelheidstrein via Brussel.

Eén of meerdere hogesnelheidsverbinding(en) per dag of zo vanuit Antwerpen naar Aken en misschien verder, door Brussel te ontwijken zou ik nog goed vinden. Eénmaal de diabolo afgewerkt is, zou(den) die trein(en) dan langs daar kunnen rijden en de luchthaven bedienen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Trainspotterke schreef: Eén of meerdere hogesnelheidsverbinding(en) per dag of zo vanuit Antwerpen naar Aken en misschien verder, door Brussel te ontwijken zou ik nog goed vinden. Eénmaal de diabolo afgewerkt is, zou(den) die trein(en) dan langs daar kunnen rijden en de luchthaven bedienen.
dat kan nu toch al langs L53? ik denk niet echt dat daar veel belangstelling voor zal zijn (tenzij ie natuurlijk stopt in mechelen en leuven, maar dan heb je meer een IC dan een HST :P )
eens de electrificatie op L24 af is zal de reistijd langs daar sterk dalen, dus is de ijzeren rijn weer niet zo dringend meer :roll:
Enkele 41'ers per dag naar Weert sturen lijkt me dan weer een goede oplossing :)
Steven

Bericht door Steven »

de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.
als er in de plek van die dieseltjes opeens elocs van pakweg 5000kw gaan rijden kunnen de treinen toch veel langer worden? meer vervoeren met minder treinen :P
Andreas

Bericht door Andreas »

Robert schreef:Ik volg de ontwikkelingen van het grensoverschrijdend verkeer tussen Belgisch en Nederlands Limburg .
Er zijn heel veel knelpunten waar al jaren in den Haag over gebakkeleid wordt; dat is de omstreden ijzeren Rijn naar Duitsland, een spoorverdubbeling op het tracé Heerlen-Herzogenrath en een eventuele heraanleg via het Avantis industrieterrein Heerlen/Aken, Wat ik een goed alternatief voor de ijzeren Rijn vindt, is een aansluiting van Weert naar Venlo via Helmond. Vandaar is een goede aansluiting op het Duitse spoorwegennet. Het rangeerterrein in Venlo kan verplaatst worden.
Wat ik ook niet begrijp, is dat de DB/NS/NMBS geen treinverbinding tot stand laat komen van Antwerpen naar Aken via Weert. Nederlands als Belgisch Limburg moeten uit het economisch slop. En ik denk dat mogelijk is door een verdere ontsluiting van Antwerpen.
Hallo Robert, je vergeet nog de ontwikkelingen op de lijn Maastricht - Hasselt.

Groeten,

Andreas (Urban-Cargo)
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:de ijzeren rijn is wel dringen aangezien de L24 verzadigd is, dit doordat het station van aachen west niet meer treinen kan verwerken dan op heden. Dus meer trein sturen over L24 omdat de lijn volledig elektrisch is heeft geen zin.
Ik heb de indruk dat men nu al redelijk wat treinen over de YR stuurt. Deze week nog een blauwe en een gewone 55'er gezien + nog heel wat 77/78'ers :).
sweek

Bericht door sweek »

Ik heb in de regio gewoond, en zou vooral graag lokale verbindingen zien. Hasselt - Lanaken - Maastricht - Aken zou heel mooi zijn. Sittard - Maasmechelen en verder richting Belgisch Limburg kan ook erg nuttig zijn. Daarnaast zou ik heel graag een verbinding zien die de omweg van Eindhoven naar Sittard, wat nu via Roermond gaat, afsnijdt. Eindhoven - Maaseik - Sittard zou zowat een rechtstreekse lijn zijn en een stuk sneller dan de bestaande verbinding.
KB

Bericht door KB »

sweek schreef:Daarnaast zou ik heel graag een verbinding zien die de omweg van Eindhoven naar Sittard, wat nu via Roermond gaat, afsnijdt. Eindhoven - Maaseik - Sittard zou zowat een rechtstreekse lijn zijn en een stuk sneller dan de bestaande verbinding.
Daar zijn in de 19de eeuw nog plannen voor geweest, maar de Nederlandse overheid zag dat niet zitten - België en Nederland leefden toen nog op gespannen voet.
L'union fait la force.
Bibke

Bericht door Bibke »

Wover schreef:
Ik heb de indruk dat men nu al redelijk wat treinen over de YR stuurt. Deze week nog een blauwe en een gewone 55'er gezien + nog heel wat 77/78'ers :).
Wover,

Ik denk niet dat die over de IJzeren Rijn rijden maar over Leopoldsburg naar Hasselt.

Zie: http://www.eisenbahnfoto.net/reportages ... meen1.html
Wover

Bericht door Wover »

Bibke schreef:
Wover schreef:
Wover,

Ik denk niet dat die over de IJzeren Rijn rijden maar over Leopoldsburg naar Hasselt.

Zie: http://www.eisenbahnfoto.net/reportages ... meen1.html
Ah, dat zou ook wel kunnen ;). Maar er rijden alleszinds meer treinen dan degenen die altijd rijden.
Robert

Bericht door Robert »

Hallo Robert, je vergeet nog de ontwikkelingen op de lijn Maastricht - Hasselt.

Groeten,

Andreas (Urban-Cargo)[/quote]

Beste Andreas,

als de lijn Maastricht-Hasselt een feit is, dan is Maastricht volledig aangesloten op het Belgisch spoorwegennet. Heerlen integendeel heeft enkel een Euregiobahn aansluiting naar Aken. Maar er is nog geen IC (E) aansluiting van Eindhoven naar Aken via Heerlen. Parkstad behoort economisch binnen de agglomeratie van Aken ten opzichte van Maastricht. Een zakenreiziger heeft geen behoefte aan een omleiding via luik naar Keulen te reizen.
Als Heerlen economisch aantrekkelijk wil worden, dan moet er ook een treinverbinding van Aken via Heerlen-Weert naar Antwerpen gerealiseerd worden. Een spoorverdubbelling en electrificatie van Weert naar Antwerpen is hiervoor noodzakelijk. De ijzeren Rijn zou dan overbodig zijn of moet opengesteld worden als een lightrail of spoorwegmuseumlijn. Wenst Maastricht een directe verbinding met Aken, dan zou lijn 24 een goed alternatief kunnen zijn.
Mijn vraag is, als Heerlen en Maastricht een volledige aansluiting hebben op het Duitse en het Belgische spoorwegennet, wie heeft dan aanspraak op het Heuvellandlijntje,? Nu is het het in handen van Veolia.
Plaats reactie