En hier is het dan, het langverwachte DEEL 4! Vandaag belooft de op één na zwaarste dag (= dag 2) van het traject te worden. Er moeten maar 82 km afgelegd worden, de kortste etappe, maar door het vele klimwerk telt iedere kilometer dubbel. Vandaag bereiken we ook het hoogste punt van ons traject, op het Ardens plateau, op enkele kilometers van de Baraque Fraiture (+652m). De gemiddelde snelheid zakt verder weg tot 15 km/u. Uitschieter die dag is 52,0 km/u! Hierbij nog even de dienstregeling van vandaag:
MARCHE........V 10.30
LA ROCHE......A 13.00/V 14.00
CLERVAUX.....A 20.00
Vanaf de caming te Marche-en-Famenne gaat het terug naar beneden, maar lang duurt de pret niet want bij het verlaten van Marche gaat het alweer stevig omhoog. Na heel wat op en neer gaan, dalen we langzaam af naar de Ourthe-valei, naar het aan dezelfde rivier gelegen La Roche-en-Ardenne, een stadje waar je ook meer Nederlands (lees: Hollands) dan Frans hoort praten.
Bijlagen
De kerk van het mooie stadje Marche-en-Famenne
En daar is hij dan, de Ourthe! Met bijhorende kajaks! :-p
Dit moet blijkbaar ook nog iets van de NMVB geweest zijn!
Na een lekkere spaghetti kwam de zwaarste klim van de hele reis er aan. We moesten ontsnappen vanuit het Ourthedal (rond 200m) tot vlak bij de Baraque Fraiture (+652m), een zware klim van zo'n 7 km, die net ervoor door de professionele wielrenners beklommen was. Dankzij deze koers konden we per 100 meter aftellen naar de top, dankzij bordjes die vanaf een kilometer tot de top langs de weg stonden opgesteld.
Bijlagen
De Pizza's werden er in een toch originele oven gebakken!
Nogmaal achterom kijken naar de helse helling.
Het kerkje van Bérisménil, gelegen op de top, waar ik een kwartier op mijn reisgezel heb moeten wachten. :-p
We passeren ook nog het gehucht Achouffe, bekend van het blonde bier La Chouffe en zijn bruine broertje Mac Chouffe. Hier ben ik als klein manneke nog veel op vakantie geweest (nu weet ik waarom ik graag bier drink ).
Een terraske doen tegenover de brouwerij mocht zeker niet ontbreken!
Na onze dorst gelest te hebben, verlaten we Achouffe richting Houffalize, het laatste Belgische stadje, waar er ook nog een tank uit WO II staat van het Ardennenoffensief.
En dan komen we aan het allerlaatste Belgische kruispunt ... en het allerlaatste Belgische café vooraleer het Groothertogdom Luxemburg binnen te rijden.
Bijlagen
Het laatste Belgisch kappelletje op ons traject waakt over het kruispunt.
Hoewel we naar Clervaux moeten, volgen we toch richting Hachiville, aangezien dat toch de kortste weg blijkt te zijn.
Enkele honderden meters voor de grens gingen we ook nog onder een brug door, waar wijlen L163 Libramont - Bastogne - Gouvy overliep. Jammer genoeg geen foto van. Eénmaal in Luxemburg hebben we de grote fout gemaakt toch de wegwijzers "Clervaux" te volgen. Deze stuurden ons namelijk via de grotere wegen naar daar, hoewel ik zelf een kortere weg uitgestippeld had. Na een uur fietsen konden we nog de plaats zien waar we een uur eerder gepasseerd waren. :-p Na een lange afdaling richting Clervaux komen we dan aan op de mooiste camping op ons traject, MET gratis openluchtzwembad. Veel plaats was er niet meer, maar we konden ons tentje opzetten naast het kabbelende water van de Clerve, een zijriviertje van de Sure.