M'n reis was weliswaar met de school en was eerder cultuur getint , maar dat wil niet zeggen dat er geen plaats was voor de treinen !

Op dag 2 van de reis rijden we van Zwitserland (Airolo) naar Pisa , en rijden dus op de snelweg Milaan-Bologna (weet niet juist het nummer) en daarnaast ligt de nieuwe HSL Milaan-Bologna.Deze was nog steeds in bouw , maar er vielen mij wel wat eigenaardigheden op : zo is de lijn maar liefst met 3 verschillende soorten ballast uitgevoerd ! Deze 3 soorten waren groen-grijze ballast , lichtroze ballast en lichtbruine ballast.Dit is een duidelijk teken dat er met meer dan 3 verschillende werkbasissen gewerkt wordt en die elk het plaatselijk verkrijgbare materiaal gebruiken ..
Sommige stukken van de HSL waren al vergevorderd (definitieve sporen geplaatst en geballasteerd , bovenleiding gespannen en volledig afgewerkt) , bij andere stukken moest men nog beginnen en was men nog maar juist de definitieve sporen aan het leggen ..
Maar niet zo verwondelijk als men weet dat de lijn in 3 deelstukken zal geopend worden .. dus dat laatste van dat men nog juist de sporen aan het aanleggen was zal voor het deelstuk geweest zijn dat laatst zal geopend worden ..
Na deze HSL reden we van Pisa naar Assisi en kwamen we de eerste "Direttissima" tegen .. op het deelstuk waar we langsreden was er niets noemenswaardig te vermelden , behalve 2 treinen : een E402B met Intercity Plus rijtuigen en een enkelspanning ETR500.
Tussendoor de reis kwam ik behalve HSL ook gewone Italiaanse lijnen tegen , het materieel varieerde daar van een Minuetto tot een wat ouder dieselstel (kom niet op de juiste typebenaming) tot wat getrokken regionaal materieel ..
Wel noemenswaardig is dit : ondanks dat België en Italië dezelfde bovenleidingsspanning hebben (3000V=) kennen wij dit niet : een sectionering.In Italië kent men geen 1-delige , geen 2-delige , geen 3-delige , maar wel liefst een 4-delige (!) sectionering .. dat vind ik toch wel eigenaardig , onder gelijkstroom zijn er toch geen faseschommelingen tussen de onderstations ? Maar bon , toch wel raar maar wel veel voorkomend ..
Dan ging het van Rome naar Pompei via Napels .. langs deze autosnelweg ligt de nieuwe HSL Rome-Napels (de 3de al !) , deze was ondertussen al wel geopend maar er reden geen treinen op het moment dat ik passeerde.Deze lijn is met ETCS-2 en 25kV uitgerust en kan dus voorlopig enkel met ETR500P bereden worden tot de ETR460 ook uitgerust worden met 25kV en ETCS-2 en tot de nieuwe ETR490 geleverd worden ..
Eenmaal terug naar boven ging het van Pompei naar Firenze , en nu reden we terug langs de "Direttissima" , er kwam enkel een E444R met Intercity Plus rijtuigen en een ETR460 langs , maar wat wel noemenswaardig was , was dat men de bovenleiding aan het vernieuwen was .. je zou dan denken dat men zoals gepland deze lijn zou ombouwen van 3 naar 25kV , maar niets was minder waar ... de bovenleidingspalen zijn al voorzien op de 25kV , maar de bovenleiding zelf was nog steeds 3kV , met spiksplinternieuwe draden ! Ze blinkten nog zelfs , dus ik kan er steeds nog niet aan uit ..

In Firenze was er dan tijd voor trainspotting , de fotos komen nog wel later aangezien m'n andere pc waar ik m'n fotos op zet nu weer kapot is

Na Firenze was er niets noemenswaardig meer , dus zal ik zowat m'n verslag eindigen .. ik weet dat het wat in het teken stond van de HSL , maar ik ben er een liefhebber van en zoals sammarco soms vermeld , in Italië gaat men dezelfde weg op zoals Frankrijk en stelt men alles in dienst van de HSL hé !!