Voeten op bank: nooit meer treinen
Gepubliceerd: 19 april 2008 19.22
AMSTERDAM - Treinpassagiers die meer dan eens worden betrapt met hun schoenen op de bank tegenover hen, krijgen een levenslang treinverbod.
Dat heeft een Britse maatschappij in het vooruitzicht gesteld aan mensen die zich misdragen. Conducteurs krijgen ook videocamera's in hun pet zodat er achteraf geen gezeur kan ontstaan.
Het gaat overigens niet om alle treinbedrijven, maar alleen om Merseyrail in de regio Liverpool. De controleurs struinen al een tijd de rijtuigen af naar dronken lieden en vandalen, en dat heeft succes: er ziitten 90% minder asocialen in de trein.
Nu is de laatste categorie aan de beurt: de schoenen op de bank. 'Passagiers balen ervan telkens op vieze banken terecht te komen', rechtvaardigt de maatschappoij de harde 'ban for life'.
Een 19-jarige student heeft de eer als eerste voor de rechter te verschijnen voor voetjes op de bank. Ze riskeert een boete van 1300 euro en een strafblad.
Ook andere treinbedrijven overwegen dikke boetes.
Bron
BDJ
Gepubliceerd: 19 april 2008 19.22
AMSTERDAM - Treinpassagiers die meer dan eens worden betrapt met hun schoenen op de bank tegenover hen, krijgen een levenslang treinverbod.
Dat heeft een Britse maatschappij in het vooruitzicht gesteld aan mensen die zich misdragen. Conducteurs krijgen ook videocamera's in hun pet zodat er achteraf geen gezeur kan ontstaan.
Het gaat overigens niet om alle treinbedrijven, maar alleen om Merseyrail in de regio Liverpool. De controleurs struinen al een tijd de rijtuigen af naar dronken lieden en vandalen, en dat heeft succes: er ziitten 90% minder asocialen in de trein.
Nu is de laatste categorie aan de beurt: de schoenen op de bank. 'Passagiers balen ervan telkens op vieze banken terecht te komen', rechtvaardigt de maatschappoij de harde 'ban for life'.
Een 19-jarige student heeft de eer als eerste voor de rechter te verschijnen voor voetjes op de bank. Ze riskeert een boete van 1300 euro en een strafblad.
Ook andere treinbedrijven overwegen dikke boetes.
Bron
BDJ
Re: Voeten op bank: nooit meer treinen
Ik vind dit niet meer dan terecht, want thuis ga je toch ook niet met je viese schoenen op je bank liggen, of niet? Ja, sommigen misschien wel, maar de meerderheid niet.
Groeten Andreas
Groeten Andreas
Wat als je er een krantje onder legt? Mag het dan nog?Andreas schreef:Ik vind dit niet meer dan terecht, want thuis ga je toch ook niet met je viese schoenen op je bank liggen, of niet? Ja, sommigen misschien wel, maar de meerderheid niet.
Het is ook het principe, het duidt niet van veel respect als je zomaar je voeten op de bank legt.
Zeker niet als je dan de mensen uitscheldt die je vragen je voeten 'weg te leggen'
Zeker niet als je dan de mensen uitscheldt die je vragen je voeten 'weg te leggen'

Als je met hooguit 10 man in een wagon zit, zie ik er het probleem niet van in. Als je je schoenen uittrekt of er een krantje onderlegt zodat je de zetel niet bevuilt, kan dat voor mij geen probleem zijn.Arnenys schreef:Het is ook het principe, het duidt niet van veel respect als je zomaar je voeten op de bank legt.
En dan nog, levenslang treinverbod vind ik er toch wel ferm over!
Ai, ik zal toegeven.
Ik doe het soms ook.
's Avonds heb je vaak van die treinen waar bijna geen volk zit en in de verste verte geen conducteur te bespeuren is.
Als ik dan wat moe ben leg ik mijn voeten ook op de zetel voor me (enkel op de iets oudere rijtuigen).
Als ik een deur hoor, neem ik ze direct weg en kijk ik of ik niets heb vuil gemaakt.
Levenslang rijverbod vind ik er serieus over. Een waarschuwing en nadien een boete vind ik al meer dan genoeg.
Voor sommigen is de trein noodzakelijk, en niet iedereen heeft de intentie schade aan te brengen aan het materieel.
Ik doe het soms ook.
's Avonds heb je vaak van die treinen waar bijna geen volk zit en in de verste verte geen conducteur te bespeuren is.
Als ik dan wat moe ben leg ik mijn voeten ook op de zetel voor me (enkel op de iets oudere rijtuigen).
Als ik een deur hoor, neem ik ze direct weg en kijk ik of ik niets heb vuil gemaakt.
Levenslang rijverbod vind ik er serieus over. Een waarschuwing en nadien een boete vind ik al meer dan genoeg.
Voor sommigen is de trein noodzakelijk, en niet iedereen heeft de intentie schade aan te brengen aan het materieel.
Dezemorgen zo'n kleine snotneus die een plaats voor 4 personen volledig innam. Hij lag met zijn benen open en schoenen aan op twee zetels en had zijn rugzak dan nog eens naast hem gelegd. Ik heb hem dan "vriendelijk" verzocht om plaats te maken...
Wat is er mis met voeten op de bank? Zolang je je schoenen uitdoet en niets bevuilt, niets toch? Ik doe het haast steeds als er plaats voor is en nog nooit een opmerking over gekregen.
Wel kreeg ik van een dwaze TBG onder mijn voeten (heb je em?
) toen ik op Leve de Trein in een klassiekje naar Vorst Werkplaatsen tufte vanuit Brussel-Zuid. Aangezien de banken dicht tegenover elkaar staan, raakte ik met mijn schoentip (i) de onderkant van de bank tegenover mij en dit louter omdat ik met één been gekruist over mijn ander been zat. Als klap op de vuurpijl begon hij dan nog in het Frans van zijn tetter te maken op zo een toontje van "Ik ben oud en jij bent nog een snotneus".
Nadien herhaalde hij het nog eens in het Nederlands voor heel de coupé.
Wel, op zo een ogenblikken kan ik het heel goed begrijpen (niet goedkeuren!) dat je op zo een ogenblik als reiziger je reistas in zo een TBG zijn gezicht plant....
Wel kreeg ik van een dwaze TBG onder mijn voeten (heb je em?

Wel, op zo een ogenblikken kan ik het heel goed begrijpen (niet goedkeuren!) dat je op zo een ogenblik als reiziger je reistas in zo een TBG zijn gezicht plant....
'k Heb zelfs al spoorwegpersoneel (van Thalys) dit zien doen, weliswaar met een gazet onder.
(Was uiteraard niet op de Thalys maar op een rood klassiekje.)
Op 1 januari moest ik van Mechelen naar Gent en daar lag ook een TBG met zijn voeten over het tafeltje.
Op z'n toestelletje te drukken.
En dan stond hij nog eens recht om vervoersbewijzen te controleren, al te vriendelijk zag hij er niet uit. Komt waarschijnlijk omdat hij moest werken op nieuwjaarsdag.
Op z'n toestelletje te drukken.
En dan stond hij nog eens recht om vervoersbewijzen te controleren, al te vriendelijk zag hij er niet uit. Komt waarschijnlijk omdat hij moest werken op nieuwjaarsdag.
Kan opgelost worden, we lappen er een stakingske bij, er is altijd wel een vakbond die daartoe bereid is 

-
t'zal daar lekker rieken in een treincoupeetje...Wat is er mis met voeten op de bank? Zolang je je schoenen uitdoet en niets bevuilt, niets toch? Ik doe het haast steeds als er plaats voor is en nog nooit een opmerking over gekregen.

al geef ik toe dat ik het bij I6 rijtuigen ook doe (zetels uitschuiven tot een bed

Volgens mij is het ook helemaal niet verboden om je voeten op de bank te leggen bij de NMBS, wel om het materieel te bevuilen (ander land, andere regels). Nu, zo'n zaken zijn voor interpretatie vatbaar natuurlijk. Als dan sommige mensen hun schoenen uitrekken en de geur vliegt je tegemoet, had ik persoonlijk liever dat ze ze hadden aangehouden. Das zoiets als onlangs (was t in Leuven?) waar iemand ziek wordt na het eten van een pitta, hem er uit kotst en vervolgens een boete krijgt...Dietrich schreef:'k Heb zelfs al spoorwegpersoneel (van Thalys) dit zien doen, weliswaar met een gazet onder.
Inderdaad in Leuven. Was wel geen boete doch een vaststelling die kan leiden tot het opleggen van een GAS door de bevoegde ambtenaar....utopia schreef:Das zoiets als onlangs (was t in Leuven?) waar iemand ziek wordt na het eten van een pitta, hem er uit kotst en vervolgens een boete krijgt...
Typisch engelse reactie weer: "For the sake of example" wordt dit gedaan. Geen zinnig mens die je een strafblad en 1300 euro boete kan uitleggen voor schoenen op de bank. Als je als een geflipte mongool heel die bank eruit zou mollen en door het raam op het tegenspoor zou mikken, dan zeg ik: Okee. Orde grootte straf = orde grootte overtreding. Maar dit is onzin.