Bij wijze van proef: NS wil speciaal opgeleide treinbegeleiders uitrusten met handboeien en wapenstok. Zouden bevoegdheid krijgen mensen te fouilleren die weigeren een kaartje of identiteitsbewijs te laten zien.
Voor max. 1000 conducteurs van het nieuwe mobiele ’elitekorps’ van de Nederlandse Spoorwegen, de zogenaamde ’service- en veiligheidsteams’: worden sinds begin dit jaar vooral ingezet op risicolijnen.
Als de zwartrijders agressief worden, kunnen ze in de boeien worden geslagen en aan de gealarmeerde politie worden overgedragen. In de proef wordt de wapenstok nog niet ingezet.
Onderhandelingen zijn bezig met Ministerie van Justitie.
Even nuanceren dat ze bij de NS geen Securail-brigades hebben en dat deze 'begeleiders' min of meer de opdracht van Securail uitvoeren. Zij doen geen gewone controle in hun eentje...
Bovendien worden deze mensen ook opgeleid bij de politie en hebben ze een bijzonder opsporingsmandaad. Dat wil zeggen dat ze mogen arresteren indien nodig. Dus even het verschil maken. Ze zijn geselecteerd voor de functie en krijgen een compleet andere opleiding dan de doorsnee NMBS-begeleider.
De meningen zullen wel verschillen. Ik zie het niet noodzakelijk als een indicatie dat die mensen nu gewoon op de reizigers gaan kloppen. Ik zie eerder een signaal dat men het agressieprobleem wil aanpakken.
utopia schreef:Even nuanceren dat ze bij de NS geen Securail-brigades hebben en dat deze 'begeleiders' min of meer de opdracht van Securail uitvoeren. Zij doen geen gewone controle in hun eentje...
Bovendien worden deze mensen ook opgeleid bij de politie en hebben ze een bijzonder opsporingsmandaad. Dat wil zeggen dat ze mogen arresteren indien nodig. Dus even het verschil maken. Ze zijn geselecteerd voor de functie en krijgen een compleet andere opleiding dan de doorsnee NMBS-begeleider.
Een beetje zoals in Zwitserland waar kaartjescontroles ook door de spoorwegpolitie uitgevoerd worden. (En dat niet alleen op de trein).
We hebben het hier wel over BOA's he: Bevoegd Opsporings Ambtenaren. Iedere hoofdconducteur in NL is dat (net als een deel van bijvoorbeeld de boswachters). En een deel hiervan krijgt nog een speciale opleiding waarna ze ook bevoegd zijn om geweld te gebruiken. Voor welke groep de handboeien bedoeld zijn weet ik niet, kan me voorstellen dat dat alleen is voor de mensen die ook die Geweldsinstructie gehad hebben.
Overigens, hilariteit alom in Nederland over dit besluit:
Fles schreef:We hebben het hier wel over BOA's he: Bevoegd Opsporings Ambtenaren. Iedere hoofdconducteur in NL is dat (net als een deel van bijvoorbeeld de boswachters). En een deel hiervan krijgt nog een speciale opleiding waarna ze ook bevoegd zijn om geweld te gebruiken.
Ik ken die BOA's niet maar vaak geldt: hoe ronkender de naam, des te harder oppassen als burger. Doorgaans zijn het nepstatuten die (dure) politieagenten moeten vervangen. Veelal wordt er dan nog bespaard op de kosten, om te beginnen op de opleidingen. Nochtans zijn deze levensnoodzakelijk want is het is een groot mijnenveld in de sector van niet-politionele veiligheidsdiensten...