NMBS: Op een der NMBS sites is tot in detail vermeld hoe het precies in zijn werking gaat met de toelating van film- en/of fotografie opnamen op Belgische stations. Gelet op het feit dat de NMBS een gehele procedure heeft alvorens men een deeplink mag plaatsen (ik zal mijn waardeoordeel niet vellen hierover...), heb ik besloten deze achterwege te laten. Echter op DEZE link (immers géén NMBS-link!) heeft de NMBS ook antwoord gegeven op de vraag hoe dit in z'n werk ging.
UPDATE 17/03/2013: Inmiddels zijn NMBS, Infrabel en Securail maar lekker wat aan het aanmodderen. Een HGBTF-lid heeft contact gehad met de NMBS, die nu weer het volgende wist mede te delen:
Mijn advies is om geen statief te gebruiken, niet te flitsen en geen reizigers/personeel in de weg te staan. Dan zal je weinig overkomen. Ik mag hopen dat Securail wel iets beters te doen heeft als treinspotters weg te jagen.NMBS terreinen zijn onze eigendom en als eigenaar bepalen wij wat mag en niet mag. Securail heeft de bevoegdheid om wie geen toelatingsdocument kan tonen aan de deur te zetten. Dit geldt in elk geval voor mensen die met semi-professioneel materiaal filmen of fotograferen.
Aanvragen kunnen bij mij worden ingediend en worden beoordeeld volgens onze criteria: imago, veiligheid ed.
We geven in principe alleen toelating voor een welomschreven plaats en datum.
Met vriendelijke groet,
Paul Van Aelst
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
NS: De fotografie regels voor de NS zijn te vinden op DEZE link.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
SNCF:De fotografie regels voor SNCF zijn als volgt:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________La SNCF aime les amateurs
Ce n’est pas parce qu’on est « seulement » photographe ou cinéaste amateur qu’on n'a pas le droit de donner libre cours à son talent dans les gares !
Parce que les gares et les trains peuvent également inspirer les photographes en herbe ou les amateurs éclairés, les prises de vue de matériels et d'installations ferroviaires réalisées par le grand public sont autorisées depuis le 1er janvier 1989*.
Mais si aucun document n'est demandé, les pieds d'appareils photos, les éclairages d'appoint et les flashs ne sont pas autorisés afin que ces prises de vues n'entraînent aucune gène. Attention, cette autorisation est valable dans les endroits accessibles au grand public. Pas question d'aller se promener pour "shooter" dans les espaces non autorisés.
* Cette tolérance peut être suspendue lors d’événements particuliers (travaux, manifestations…) ou de mesures renforcées de sécurité (vigipirate).
RENFE: De fotografie regels voor het Spaanse RENFE zijn HIER te vinden.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
DB: De fotoregels van het Duitse DB zijnHIER te vinden.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Engeland: De fotoregels voor Engeland in het algemeen zijn HIER te vinden.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
CFL: Enkele medewerkers van Luxembourg-Ville denken tegenwoordig heel wat voor te stellen en spreken treinspotters aan op het feit dat ze staan te fotograferen en dat ze toestemming moeten vragen bij de stationschef. Dit is ONZIN! In het station van Luxembourg-Ville zelf hangt een poster waar op afgebeeld staat dat foto's voor commerciële doeleinden toestemming aangevraagd dient te worden.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hongarije: In Hongarije moet je een toestemming kopen op het station om te mogen fotograferen, de prijs van die toestemming zit op 1.250 forint (rond de €4,20 ongeveer).
UPDATE: De Hongaarse spoorwegpolitie deelt tegenwoordig naar het schijnt boetes uit als je zonder toestemming fotografeert.

UPDATE 10/05/2012: Tegenwoordig geldt de toestemming voor een heel jaar voor in gans Hongarije, maar voordat je deze krijgt, moet je één uur op les bij de MÁV-START over mogelijke gevaren op/rond het spoor. Hiervoor dien je contact op te nemen met de MÁV-START.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Polen: In Polen mag je gewoon foto's maken van gebouwen, infrastructuur en treinen, tenzij het uitdrukkelijk verboden is. Voor de zekerheid kan je de volgende tekst nog uitprinten en tonen aan de Poolse politie, mocht het nodig zijn.
(Hierboven staat dat je gewoon foto's mag maken, tenzij de vervoerder of beheerder duidelijk een fotografieverbod op het bepaalde object heeft geplaatst.)Komenda Główna SOK do redakcji miesięcznika "Świat Kolei"
Pismo nr I00D2-0604-36/04 z dnia 23-12-2004 r.
(...) Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 marca 2001 r. (Dz.U. nr 30 poz.
351) fotografowanie, wykonywanie szkiców i rysunków budynków, budowli i urządzeń oraz pociągów i innych kolejowych pojazdów szynowych
zabronione jest tylko wtedy, gdy taki zakaz wprowadzi zarządca lub przewoźnik umieszczając na tych obiektach tablice z zakazem
fotografowania. Jeżeli brak jest wyraźnego zakazu, a fotografujący posiada ważne zezwolenie wstępu na obszar kolejowy (oczywiscie
takie zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli fotografujący robi zdjęcia w miejscach ogólnodostępnych (publicznych)), specjalna zgoda na
fotografowanie nie jest wymagana. Oczywistym jest również to, ze gdy fotografujący, pomimo że znajduje się w miejscu publicznym lub
posiada zezwolenie wstępu na obszar kolejowy, nie może robić zdjęć obiektów, na których znajduje sie zakaz fotografowania.
Komendant Straży Ochrony Kolei - mgr Witold Śląski
źródło: Świat Kolei nr 1/2005
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Roemenië: Bij de CFR en RegioTrans in Roemenië maakt het doorgaans niemand geen ene donder uit wat je uitvreet op het spoor: "Als je wordt overreden is het je eigen schuld." ECHTER, zijn er enkele machinisten die het niet tof vinden als je filmt/fotografeert en kunnen je een uitbrander geven. In dat geval moet je gewoon ja en amen zeggen, dan is er vervolgens niets aan de hand.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Servië: Doorgaans geen enkel probleem in Servië, al is er officieel nog altijd een fotografieverbod. Ik heb er nooit serieuze problemen gehad (heb er een keer of 8 gespot), maar als er iets van wordt gezegd kun je daar maar beter gewoon gehoor aan geven. In het slechtste geval kun je namelijk een boete krijgen.
Toestemming kun je verkrijgen door een mail te sturen naar medijacentar@srbrail.rs voorzien van je naam, paspoortnummer, datum & de betreffende lijnen/stations.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Slowakije & Tsjechië: Treinspotters zijn een zéér bekend fenomeen in deze landen en er zijn geen enkele problemen van bekend. Op veel stations (MAAR NIET ALLE!) kun je gerust over de sporen lopen.
UPDATE 29/11/2017: Lopen over de sporen in Tsjechië is tegenwoordig een absolute no-go. Zeker op Praha Hlavna Nadrazi wordt je gelijk op de bon geslingerd.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Bij spoorbedrijven als ÖBB & SBB CFF FFS is het over het algemeen geen probleem om foto's te maken op publiekelijk toegestaan terrein. Dit kan natuurlijk ook afwijken op bepaalde momenten!
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Italië: Bij het Italiaanse spoorbedrijf FS is het ten strengste verboden om op stations te fotograferen.
Update 29/11/2017: Zoals Sammarco1 aangeeft is het tegenwoordig niet meer zo problematisch. Afgelopen mei heb ik twee uur zonder problemen in Roma Tiburtina kunnen spotten.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Bij het Franse gemeentevervoersbedrijf van Parijs, RATP, is het ook ten strengste verboden video- of foto-opnames te maken. Let er in Parijs wel op, RER A is óók RATP terrein, bij RER B, RER C, RER D & RER E zijn de regels van SNCF van toepassing.
Uiteindelijk komt het bij alle spoorbedrijven waar fotografie wél mag er op neer dat het wel mag als er aan de volgende regels wordt voldaan:
1. Het gaat om privé opnames voor hobby- of familie doeleinden.
2. Er wordt géén gebruik gemaakt van hulpstukken zoals statieven, decorstukken, figuranten of flitsers (LEES: Ingebouwde flitser telt niet als extra hulpstuk en mag officieel dus wel!
3. De foto's worden gemaakt op publiekelijk toegankelijke plaatsen.
4. Men op perrons in het bezit is van een geldig vervoersbewijs.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Italië: In Albanië vinden ze het helemaal prachtig en geweldig als je geïnteresseerd bent. Als een DB balpen of iets spoorgerelateerds kunt geven aan de machinist kun je zo mee rijden in de locomotief. Ook de depots kun je gemakkelijk in als je even een praatje maakt. Beste kun je in het Italiaans proberen.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Oekraïne: In Oekraïne heb ik zelf nooit problemen ondervonden, ondanks dat ik uren foto's heb staan te klikken in Lvov, Kiev, Kharkov en wat obscure plekken waar je nog niet dood gevonden wilt worden.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Wit-Rusland: In Wit-Rusland hangt het een beetje van de plek af. Op Minsk-Passazhirskij kwam er na 1,5 uur iemand op mij af (toevallig toen de prestigieuze Nice-Moskou binnen kwam) en me vertellen dat ik geen foto's mocht maken en ging voor de vorm m'n visum bekijken. In Brest en Pinsk heb ik nooit problemen gehad.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Georgië: In Georgië doen ze op het centrale treinstation van Tbilisi erg moeilijk. Op andere stations heb ik zelf nooit problemen gehad.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Armenië: In Armenië is er geen haan die er naar kraait.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Griekenland: In Griekenland heb ik totaal geen problemen gehad. Op het Larissa station in Athene kan het wat lastig zijn om op het perron te komen zonder geldig ticket.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Israël: In Israël is het absoluut geen probleem om foto's van treinen te maken, ondanks de zware beveiliging van het IDF op de stations.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Egypte: In Egypte heb ik zelf geen problemen ondervonden, al kan ik me voorstellen dat het sinds de recente aanslagen in de Sinaï wel aangescherpt is. Als je er problemen mee krijgt kun je altijd proberen wat ponden toe te steken (...maar dat heb ik niet gezegd).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Moldavië: In Moldavië heb ik zelf geen problemen ondervonden, heb er lekker op los geklikt op station Chisinau.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Transnistrië: Deze kan toch wat tricky zijn. Als je een of twee foto's maakt zal het op Tiraspol geen probleem zijn. Bender is al een ander verhaal, omdat hier veel militaire activiteit plaatsvindt zou ik het afraden. Sowieso is het fotograferen van bruggen verboden in Transnistrië, wat erg jammer is gezien het feit dat de spoorbrug tussen Tiraspol en Bender in de kleuren van de Russische vlag is geschilderd.
Het is aan te raden om de regels van de links uit te printen en in je foto tas te bewaren. Als er bijvoorbeeld iemand je probeert weg te sturen* kun je die foto regels even laten zien, in bepaalde gevallen mag je dan gewoon verder fotograferen/filmen.
*)Ondanks de foto regels, zijn er af en toe periodes dat het op sommige stations toch VERBODEN is, wordt je dan weggestuurd door een BEVOEGD persoon, volg dan dit bevel!
Over filmopnamen op stations wordt vaak wel wat moeilijker gedaan en persoonlijk raad ik je het eerder af om te filmen op stations!
Mocht je toevallig nog een link hebben van fotografie regels bij spoorbedrijven, stuur ze even per PM of e-mail naar mij, dan worden deze erbij gezet!
Laatste versie van: 04/09/2019