bron De MorgenBRUSSEL l Dat de Europese Unie haar werknemers goed verzorgt, is bekend. Maar het kan altijd beter, zoals blijkt uit het feit dat de Eurocraten nu een eigen trein krijgen, waarmee ze comfortabel kunnen sporen tussen de Europese hoofdstad Brussel en het parlement in Straatsburg. Dat schrijft de Sunday Times.
Een van de merkwaardigste eigenaardigheden van het eengemaakte Europa is dat de Eurocraten eenmaal per maand vanuit Brussel naar Straatsburg moeten reizen om daar de bijeenkomst van het andere Europees Parlement bij te wonen. Dat kost tijd en geld, veel geld, maar aangezien de Fransen hun eigen parlementsgebouw in Straatsburg niet leeg willen laten staan, geven zij die maandelijkse volksverhuizing niet op.
Tot dusver werden voor de 377 Europarlementsleden en hun medewerkers naast eigen vervoer ook vliegtuigen ingelegd, wat de maandelijkse pendelkosten op een kleine 200.000 euro bracht. Vanaf volgende maand, als Frankrijk het roterende voorzitterschap overneemt, gaat de tocht per tgv, wat de belastingbetaler iets minder zal kosten en de pendelaars alle comfort zal bieden. Zij stappen op maandagochtend 7 juli om 3 minuten voor tien voor het eerst aan boord van de Eurotrein en komen daarmee aan het einde van de week weer naar Brussel. Een retourtje kost 200 euro per persoon, maar die reiskosten worden terugbetaald.
Wie toevallig ook van de Belgische hoofdstad naar Straatsburg moet, hoeft echter niet te hopen op een plaatsje. De Euro-express is voor 'officials only'.
Publicatiedatum : 2008-06-02
Sectie : Algemeen
Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Dag
Je kunt je daarover natuurlijk een beetje vrolijk (?) maken zoals De Morgen doet, maar tegelijkertijd is dit een hommage aan de spoorwegen. Voor hetzelfde geld (?) worden de heren en de dames per limousine of per helikopter naar Straatsburg gebracht, maar nu blijkt dat ook de trein een valabel vervoermiddel is. Het is een verfrissende wind in deze tijden waarin de (Belgische) spoorwegen gedoemd zijn om een soort metro te worden.
Je kunt je daarover natuurlijk een beetje vrolijk (?) maken zoals De Morgen doet, maar tegelijkertijd is dit een hommage aan de spoorwegen. Voor hetzelfde geld (?) worden de heren en de dames per limousine of per helikopter naar Straatsburg gebracht, maar nu blijkt dat ook de trein een valabel vervoermiddel is. Het is een verfrissende wind in deze tijden waarin de (Belgische) spoorwegen gedoemd zijn om een soort metro te worden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
overweg13 schreef:Dag
Je kunt je daarover natuurlijk een beetje vrolijk (?) maken zoals De Morgen doet, maar tegelijkertijd is dit een hommage aan de spoorwegen. Voor hetzelfde geld (?) worden de heren en de dames per limousine of per helikopter naar Straatsburg gebracht, maar nu blijkt dat ook de trein een valabel vervoermiddel is. Het is een verfrissende wind in deze tijden waarin de (Belgische) spoorwegen gedoemd zijn om een soort metro te worden.
Een van de redenen voor deze eurocraten trein is het feit dat er verder tussen Brussel en Strassburg maar een paar keer per dag een sneltrein rijd, waar een voor dergelijke afstanden gebruikelijk comfort geheel ontbreekt. (In Zwitserland worden de EC's Vauban en Iris volgend jaar tot IR gedegradeerd...)
Men zou beter de as Brussel - Basel opwaarderen. Hint aan de NMBS: Zet met de SBB een joint venture op en bestel een paar extra ETR610 bij Alstom.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Ik denk dat de Morgen zich voral stoort aan het feit dat het eurocraten enkel is.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Men zou er beter aan doen om EEN vergadercentrum voor heel Europa vast te stellen, in plaats van als een dolle op en neer te jakkeren met welk vervoermiddel dan ook
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
zeg dat tegen frankrijk, want uiteindelijk gaat het om (voor een kleine week?) eens per maand, al de rest gaat zo al door in brussel, ik denk dat straatsburg anders ineens wel is een hoop werk minder te doen heeftFles schreef:Men zou er beter aan doen om EEN vergadercentrum voor heel Europa vast te stellen, in plaats van als een dolle op en neer te jakkeren met welk vervoermiddel dan ook
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Ik begrijp al die heisa in de kranten met bijhorende lezersbrieven niet. Het gaat hier over CHARTERtreinen. Net zoals een charter van één of ander bedrijf of vereniging naar laat ons zeggen Marne la Vallée nooit "gewone" reizigers meeneemt zijn deze treinen voorbehouden voor de leden van het "Europees Parlement" en bijhorend personeel.
Meer nog: Op 1 juli nodigt Sarkozy in Parijs heel wat Europese Vip's uit. De verplaatsing naar Parijs gebeurt met een Thalys van de normale dienst, de terugreis naar Brussel gebeurt met, inderdaad, een charter (weliswaar een Thalys stel) die er om 22u31 vertrekt om aan te komen in Brussel om 23u53. Deze charter rijdt dus volgens het rijpad van de 9371 die enkel op zondag rijdt.
Meer nog: Op 1 juli nodigt Sarkozy in Parijs heel wat Europese Vip's uit. De verplaatsing naar Parijs gebeurt met een Thalys van de normale dienst, de terugreis naar Brussel gebeurt met, inderdaad, een charter (weliswaar een Thalys stel) die er om 22u31 vertrekt om aan te komen in Brussel om 23u53. Deze charter rijdt dus volgens het rijpad van de 9371 die enkel op zondag rijdt.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Het is misschien wreed om te zeggen, maar nu de LGV-Est in dienst is, ben je sneller als je per TGV over Parijs reist richting Straatsburg (het traject dat de Eurothalys waarschijnlijk ook zal afleggen).K V B schreef:overweg13 schreef:Dag
Je kunt je daarover natuurlijk een beetje vrolijk (?) maken zoals De Morgen doet, maar tegelijkertijd is dit een hommage aan de spoorwegen. Voor hetzelfde geld (?) worden de heren en de dames per limousine of per helikopter naar Straatsburg gebracht, maar nu blijkt dat ook de trein een valabel vervoermiddel is. Het is een verfrissende wind in deze tijden waarin de (Belgische) spoorwegen gedoemd zijn om een soort metro te worden.
Een van de redenen voor deze eurocraten trein is het feit dat er verder tussen Brussel en Strassburg maar een paar keer per dag een sneltrein rijd, waar een voor dergelijke afstanden gebruikelijk comfort geheel ontbreekt. (In Zwitserland worden de EC's Vauban en Iris volgend jaar tot IR gedegradeerd...)
Men zou beter de as Brussel - Basel opwaarderen. Hint aan de NMBS: Zet met de SBB een joint venture op en bestel een paar extra ETR610 bij Alstom.
Ik zeg het niet graag (omwille van de allerlaatste Eurocity's in België), maar commercieel gezien zou men beter een aantal TGV-verbindingen creëren tussen Brussel en Zwitersland via L1, De LGV Nord en de LGV Est tot Straatsburg.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
En als je op tijd reserveert is het zelfs nog goedkoper heb ik ontdektTrainspotterke schreef: Het is misschien wreed om te zeggen, maar nu de LGV-Est in dienst is, ben je sneller als je per TGV over Parijs reist richting Straatsburg (het traject dat de Eurothalys waarschijnlijk ook zal afleggen).
Ik zeg het niet graag (omwille van de allerlaatste Eurocity's in België), maar commercieel gezien zou men beter een aantal TGV-verbindingen creëren tussen Brussel en Zwitersland via L1, De LGV Nord en de LGV Est tot Straatsburg.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
ja maar ondanks al deze uitleg heb ik toch het vermoeden dat vanuit belgie meer volk naar luxemburg stad gaat dan naar straatsburg!! dus laat ons maar snel die verbinding met luxemburg verbeteren.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
waren er dan geen plannen voor pendolino's? die lijken mij wel geschikte voor de bochtige ardennenlijn
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
dat ze eerst de subsidie die ze van de eu krijgen nuttig gebruiken en die lijn grondig moderniseren, ze is er echt aan toe, de staat van sommige stukken rails is barslecht, zelfs met luchtvering voel je de schokken tot op je stoel soms (op en ms 96 is dat voor de tb dubbel, luchtvering van het rijtuig en luchtvering van de stoel).
In Jemmele, Gemnloux en Ottignies is men gelukkig al bezig, nu de rest ook nog en het kan in orde komen. wat de studies betreft ivm een gedeeltelijke nieuwe lijn tussen Ciney en Libramont hoor ik momenteel niets meer.
In Jemmele, Gemnloux en Ottignies is men gelukkig al bezig, nu de rest ook nog en het kan in orde komen. wat de studies betreft ivm een gedeeltelijke nieuwe lijn tussen Ciney en Libramont hoor ik momenteel niets meer.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
De TEE's Brussel - Basel waren ooit bijna een uur sneller dan de huidige EC. Het moet volgens mij mogelijk zijn om mits een het gebruik van aangepast materiaal de reistijd op Brussel - Straatsburg via Luxemburg tot een uur of vier te reduceren. Daar hebben meer treinreizigers wat aan dan een TGV via Parijs, die enkel maar de eindpunten bedient en dus veel minder klanten kan aantrekken.Trainspotterke schreef: Het is misschien wreed om te zeggen, maar nu de LGV-Est in dienst is, ben je sneller als je per TGV over Parijs reist richting Straatsburg (het traject dat de Eurothalys waarschijnlijk ook zal afleggen).
Het probleem is dat je dan moet overstappen in Parijs, waarbij je van station moet veranderen.
Ik zeg het niet graag (omwille van de allerlaatste Eurocity's in België), maar commercieel gezien zou men beter een aantal TGV-verbindingen creëren tussen Brussel en Zwitersland via L1, De LGV Nord en de LGV Est tot Straatsburg.
Maar ja, de SNCF houdt van "point to point" verbindingen en is compleet onwetend wat betreft het belang van netwerkeffecten bij spoorwegen.
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
idd een ec die ook luxemburg aandoet mag zeker met een snellere verbinding dat die nadien doorgaat via straatsburg naar basel en zurich is dan ok
Re: Speciale eurocratentrein Brussel-Straatsburg
Maar ja, dat komt omdat de huidige EC's eerder als stoptrein rijden in België en ook in Frankrijk wordt er onder TER-vlag gereden om de kostprijs te drukken (de regio betaalt de kosten dan immers)..K V B schreef:De TEE's Brussel - Basel waren ooit bijna een uur sneller dan de huidige EC.