Station van Aalst krijgt facelift tegen 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Bartjedj

Station van Aalst krijgt facelift tegen 2012

Bericht door Bartjedj »

do 05/06/08 15:10 - De stationsomgeving van Aalst moet tegen 2012 een stuk moderner en functioneler ogen. De vervoersmaatschappij De Lijn, de NMBS-groep, Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Aalst slaan daarvoor de handen in elkaar.

Het station van Aalst is het vierde belangrijkste station van Oost-Vlaanderen en is goed voor bijna 8.000 dagelijkse gebruikers.

Om die gebruikers beter te bedienen, komt er een nieuw fietsgebouw aan de voorzijde van het station met twee niveaus uit staal en glas, goed voor 800 fietsen en 60 bromfietsen. In de zomer van 2009 zou dit gebouw, begroot op 1,25 miljoen euro, in gebruik genomen worden.

Daarnaast wil de NMBS-groep een tweede, brede doorgang (6 miljoen euro) realiseren van 8 meter breed, met een aparte strook voor fietsers. Er komen ook liften en geleide tegels voor personen met een beperkte mobiliteit. Winkeltjes moeten de aantrekkingskracht van het station vergroten. De tunnel zal in 2012 in dienst genomen worden.

Aan de huidige achterkant van het station komt bovendien een nieuw plein, het Denderplein, met een nog te ontwerpen vastgoedproject. Voorzien zijn alvast een pendelparking voor 940 auto's, een fietsenstalling, kantoren, winkels en woningen.

De Lijn plant een totaal nieuw busstation in de Dr. André Sierensstraat. De huidige haltes op het Stationsplein verdwijnen. Het centrale busstation zou ruimte geven aan 27 bussen, er komt een breed wachtperron met zitplaatsen, ruime middenperrons met overkapping en meer reizigersinformatie.

De oude Sint-Annabrug moet tegen 2010 plaats maken voor een nieuwe, moderne kantelbrug met een aparte rijstrook voor De Lijn en verhoogde fiets- en voetpaden.

Omdat de nieuwe brug enkele meters opschuift voor een betere aansluiting met het Werfplein zal de verkeershinder tijdens de werken beperkt blijven. De oude brug blijft immers dienst doen en gaat hoogstens 1 week dicht eind dit jaar.

De werken gaan eind dit jaar van start en zijn begroot op 3 miljoen euro.

Bron: De Redactie.be

BDJ
thomaslj

Re: Station van Aalst krijgt facelift tegen 2012

Bericht door thomaslj »

Liften zijn er al maar ze zijn wel aan vervanging toe.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

De liften zijn niet publiek toegankelijk, die hangen aan de tweede tunnel welke dus niet openbaar is. De plannen waren altijd van die tweede tunnel open te stellen, of dat nog altijd zo is weet ik niet. Ik zou ook niet kunnen zeggen of die 8 meter breed is (denk het niet). Daarnaast denk ik dat een tweede tunnel langs de noordelijke kant beter zou uitkomen.

Voor de rest zijn die plannen al redelijk lang aangekondigd, maar destijds was Tate & Lyle ook een speler hierin (en Waterwegen en Zeekanaal niet voor zover ik weet).
thomaslj

Bericht door thomaslj »

De diensttunnel is denk ik maar een vijftal meter breed denk ik.
Plaats reactie