Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Ukkel - De MIVB is begonnen met de werkzaamheden voor het verlengen van tramlijn 51.
De eindhalte Stilte wordt vervangen door de nieuwe eindhalte Van Haelen, zo'n 500 meter verder, op de grens van Brussel met Beersel. Het eindpunt Stilte was te gevaarlijk.
Nog tot in oktober zal het wegverkeer op de Alsembergsesteenweg, in de put van Kalevoet in Ukkel, moeten omrijden via de Grote Baan en de Steenweg op Drogenbos.
Tijdens de werkzaamheden rijdt tramlijn 51 dus enkel tot Ukkel Kalevoet.
© FM Brussel
De eindhalte Stilte wordt vervangen door de nieuwe eindhalte Van Haelen, zo'n 500 meter verder, op de grens van Brussel met Beersel. Het eindpunt Stilte was te gevaarlijk.
Nog tot in oktober zal het wegverkeer op de Alsembergsesteenweg, in de put van Kalevoet in Ukkel, moeten omrijden via de Grote Baan en de Steenweg op Drogenbos.
Tijdens de werkzaamheden rijdt tramlijn 51 dus enkel tot Ukkel Kalevoet.
© FM Brussel
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
We kunnen nog opmerken dat er een groot deel van de infrastructuur er al ligt: er liggen al tijdenlang sporen na de eindhalte Stilte, tot aan de plaats waar de nieuwe eindhalte komt. En de grootste werken aan dat nieuwe eindpunt zelf zijn ook al uitgevoerd. Bij deze werken komt het erop aan om de oude keerdriehoek van Stilte te verwijderen (en tegelijkertijd rioleringswerken uit te voeren, grote klassieker in Brussel), de huidige sporen aan Stilte verbinden met de al gelegde sporen en aan de andere kant, het nieuw aangelegde eindpunt Van Haelen verbinden met diezelfde vroeger al aangelegde sporen.
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Het blijft grappig om op een tram stilte/silence te zien staan. Spijtig dat het verdwijnt.
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Inderdaad, met deze stap verdwijnt het laatste restje van de ooit zo lyrische lijn 55 Stilte - Vrede...
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
heeft er iemand foto's van deze halte ?MIVB-reiziger schreef:Inderdaad, met deze stap verdwijnt het laatste restje van de ooit zo lyrische lijn 55 Stilte - Vrede...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Het eindpunt in de Stillelaan (keerdriehoek Stilte). Iets waarvan er wellicht niet zoveel foto's zullen bestaan, want lijn 51 is pas op 30 juni in dienst gesteld en dit kopspoor is intussen al opgebroken...
Het voormalige kopspoor in de Alsembergesteenweg. Hier kwamen de trams (hier nog een 55, die dit eindpunt sinds mensenheugnis bediende) aan en maakten ze rechtsomkeert, naar het kopspoor op de vorige foto. Op de achtergrond zie je de al gelegde sporen.
Detail van die al gelegde maar nog niet gebruikte sporen. Het kopspoor waarop de 7913 hierboven staat, eindigt rechts op de foto. De groeven in het asfalt zijn afkomstig van een 55 die de nieuwe sporen al eens wilde gaan 'uittesten', niet zo heel lang geleden... 





Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
bedankt om de foto's te postenMIVB-reiziger schreef:Het eindpunt in de Stillelaan (keerdriehoek Stilte). Iets waarvan er wellicht niet zoveel foto's zullen bestaan, want lijn 51 is pas op 30 juni in dienst gesteld en dit kopspoor is intussen al opgebroken...
Het voormalige kopspoor in de Alsembergesteenweg. Hier kwamen de trams (hier nog een 55, die dit eindpunt sinds mensenheugnis bediende) aan en maakten ze rechtsomkeert, naar het kopspoor op de vorige foto. Op de achtergrond zie je de al gelegde sporen.
Detail van die al gelegde maar nog niet gebruikte sporen. Het kopspoor waarop de 7913 hierboven staat, eindigt rechts op de foto. De groeven in het asfalt zijn afkomstig van een 55 die de nieuwe sporen al eens wilde gaan 'uittesten', niet zo heel lang geleden...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
kvind eigenlijk dat dat type tram heel erg grote pantografen heeft, je ziet 2 bere grote pantografen, en je kijkt naar beneden, en dan zie je zo'n trammetje
greetz 2302

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Dat 'trammetje' valt nog mee, de 7900's zijn aardig groot (de langste PCC's die ooit gemaakt zijn, als ik me niet vergis). Het contrast tussen tram en panto is nog veel leuker op een kleine PCC 7000. Om toch bij de keerdriehoek Stilte te blijven, hier de (intussen al gesloopte) 7006 bij de aankomsthalte in de Alsembergesteenweg. Foto gemaakt tijdens een museumuitstap trouwens, de 7000's rijden hier al heel lang niet meer in regelmatige dienst (zou maar al te gek zijn gezien de volkstoeloop verderop).HLE 2302 schreef:kvind eigenlijk dat dat type tram heel erg grote pantografen heeft, je ziet 2 bere grote pantografen, en je kijkt naar beneden, en dan zie je zo'n trammetje![]()
greetz 2302


-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Ja de pantografen heb ik altijd wat TE groot gevonden
De PCC 7900 zijn inderdaad de langste PCC's.
Ik neem al van kleinsafaan de tram in Brussel, en vind deze trammen ook de tofste.
Het geluid, de vorm, de kleuren, vind het spijtig dat deze binnenkort meer en meer gaan verdwijnen.
Ik ga er zeker nog van profiteren voor hun laatste jaren

De PCC 7900 zijn inderdaad de langste PCC's.
Ik neem al van kleinsafaan de tram in Brussel, en vind deze trammen ook de tofste.
Het geluid, de vorm, de kleuren, vind het spijtig dat deze binnenkort meer en meer gaan verdwijnen.
Ik ga er zeker nog van profiteren voor hun laatste jaren

Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Helemaal akkoord, de 7900 is echt wel de Rolls Royce van de PCC's. Heel vlot en traploos optrekken, heel goed remmen ook, als reiziger heel comfortabel met de zachte banken en de warme lucht die over je voeten geblazen wordt. Ook het ontwerp is bijzonder: technisch gezien kun je een 7900 een beetje beschouwen als een siamese tweeling van 7000's
. De twee helften van de tram kunnen dus min of meer zelfstandig opereren, wat ook de twee panto's verklaart. Enkel jammer dat de 7900's door de jaren heen zo slecht onderhouden zijn in vergelijking met de andere PCC's. De laatste tijd wordt er wel een kleine vernieuwingsoperatie uitgevoerd, maar behalve een nieuwe look, asbestverwijdering en wat kleine dingen wordt er fundamenteel weinig aangepakt.
Aanvankelijk was er (door de slijtage en ook het hoge energieverbruik) trouwens besloten om op middellange termijn een deel van de 7900's uit dienst te nemen, maar gelukkig is men daarop teruggekomen: in eerste instantie wordt ongeveer de helft van de 7700/7800's uit dienst genomen. De 7900's krijgen dus nog de nodige jaren respijt.

Aanvankelijk was er (door de slijtage en ook het hoge energieverbruik) trouwens besloten om op middellange termijn een deel van de 7900's uit dienst te nemen, maar gelukkig is men daarop teruggekomen: in eerste instantie wordt ongeveer de helft van de 7700/7800's uit dienst genomen. De 7900's krijgen dus nog de nodige jaren respijt.
Laatst gewijzigd door Steve op 17 aug 2008, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Er worden wel minder bovenleidingen afgereden in Brussel dan in Gent of Antwerpen. Zou het hiermee niet te maken kunnen hebben?
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Ukkel: tramlijn 51 wordt verlengd
Ja de PCC 7700/7800 zijn echt heel oncomfortabel, zie de banken je kan er met 2 mensen op een vierbank zitten, zoals de 56, nu ?81? zekerMIVB-reiziger schreef:Helemaal akkoord, de 7900 is echt wel de Rolls Royce van de PCC's. Heel vlot en traploos optrekken, heel goed remmen ook, als reiziger heel comfortabel met de zachte banken en de warme lucht die over je voeten geblazen wordt. Ook het ontwerp is bijzonder: technisch gezien kun je een 7900 een beetje beschouwen als een siamese tweeling van 7000's. De twee helften van de tram kunnen dus min of meer zelfstandig opereren, wat ook de twee panto's verklaart. Enkel jammer dat de 7900's door de jaren heen zo slecht onderhouden zijn in vergelijking met de andere PCC's. De laatste tijd wordt er wel een kleine vernieuwingsoperatie uitgevoerd, maar behalve een nieuwe look, asbestverwijdering en wat kleine dingen wordt er fundamenteel weinig aangepakt.
Aanvankelijk was er (door de slijtage en ook het hoge energieverbruik) trouwens besloten om op middellange termijn een deel van de 7900's uit dienst te nemen, maar gelukkig is men daarop teruggekomen: in eerste instantie wordt ongeveer de helft van de 7700/7800's uit dienst genomen. De 7900's krijgen dus nog de nodige jaren respijt.

Mijn vader werkt bij de MIVB en die zegt da dat de slechtst onderhouden PCC's (7900) die van Molenbeek zijn.
En daar heeft hij wel absoluut gelijk in.