Rondrit doorheen de Benelux
Rondrit doorheen de Benelux
woensdag heb ik wel een heel bijzondere trip gemaakt. Ik ben zowel in belgie, nederland en luxemburg geweest. In een totaal van 914km in een tijdmarge van 07u17 tot 23u35.
Mijn reis begon in het station van Gent-Sint-Pieters waar ik de IC-P trein treinnr 3027 vertrek om 07u17 richting Antwerpen-Centraal. Dit is 1 van de saaiste ritten die je maar hebt. Stipt om 08u10 kwamen we dan uiteindelijk toe in Antwerpen-Centraal waar ik zo een goeie 49min kon ronddolen. Even men voorraad eten en drinken inslaan want het zou een dag worden waar ik veel op de trein zit.
Om 08u59 vertrok de benelux treinnr 9209 en reed de noord-zuidverbinding in. Eens boven uit de tunnel was het heel hard aan het regen en ik hoopte toch dat het in nederland beter weer zou zijn, en ja hoor eens nederland binnen bleef het bewolk met zonnige periode’s. Het landschap kan me toch maar klein beetje bekoren. De vele nederlandse stopplaatsen en stations vind ik ook al niet echt van modern tezijn (ligt dit aan mijn persoonlijke keuze of niet??). Wel moet ik zeggen dat de Beneluxtrein vol zat maar juist niet overbezet. Toen we schiphol binnenreden was er een grote verhuis aan de gang met meer valiezen dan mensen. En stipt om 11u06 stonden we op spoor 13 te Amsterdam-Centraal.
Normaal gezien zou ik hier een dagje verblijven maar het kon me niet echt bekoren zowel station als de omgeving en stad. Heb even in het station rondgelopen en ik zag op spoor 11 de cityline trein passeren. Ook kwam er een goederentrein met ballast door het station gereden. Maar om 12u07 had in de IC trein richting maastricht. Ik had geen flauw benul over hoe lang deze reis zou duren. Blijkbaar reed die er 2u28 over en kwamen we aan in Maastricht om 14u35 treinnr van deze IC was 843.
Even kijken wanneer de IC-O treinnr 413 naar Luik/Brussel zou vertrekken en dat was spoor 6 om 15u07. Maar dit werd al 15u10, en bij het uitrijden ook nog even stilgestaan. In totaal een 10tal minutjes vertraging bij aankomst in Luik. Normaal zou ik de IR-M nemen via Gouvy naar Luxemburg maar moest meer dan 1u wachten dus heb ik de IC-D treinnr 938 richting Namen van 15u47. Met stop in Huy kwamen we toe in Namen om 16u27.
Daar had ik even de tijd om rond te lopen en ik ging dan naar spoor 10 voor de IC-J naar luxemburg te nemen. dit werd gereden met 10 M6 rijtuigen en kwam uiteindelijk vertraging binnen en we zijn met 5min vertraging buitengereden. maar onderweg in Neufchateau was er een werktrein ontspoord en verliep alles over 1 spoor, dit wil dus zeggen vertraging. Wij zijn Aarlen binnengereden met een 30min vertraging maar dit liep nog eens 10min op doordat M6 niet doorrijd richting Luxemburg door werken in het station dus iedereen moest overstappen op een AM96.
om 19u22 toegekomen in het station van Luxemburg (dit zou normaal om 18u38 moeten geweest zijn). Normaal ging ik via Gouvy terug naar luik maar deze trein was al om 19u15 vertrokken. Dan maar de EC trein uit Zurich genomen die om 19u38 binnenrolde. Langst de ene kant wordt de franse loc afgekoppeld en de andere kant de Belgische aangekoppeld. omstreeks 19u44 reden we het station buiten en ging de reis verder naar Brussel. Ik had plaatsgenomen in het laatste rijtuig I6 en had gelukkig een coupetje voor mij alleen. Het werd al stil donker de lampjes flitsten voorbij mij, de typische ardense huisjes die mij enorm aanttrekken. Nog eens stoppen in Namur waar we 10min vertraging hadden door die ontsporing, maar dit werd al vlug rechtgetrokken door onze stoere 2004.
We kwamen stipt op tijd toe in Brussel. Ik had nog een half uurtje voor de IC-A treinnr 544 naar oostende. En zo eindige mijn dagje uit terug in Gent omstreeks 23u35.
even ter info:
Gent – Essen 92km
Essen – Amsterdam 125km
Amsterdam – Maastricht 213km
Maastricht – Vise 15km
Vise – Aarlen 169km
Aarlen – Luxemburg 25km
Luxemburg – Aarlen 25km
Aarlen – Gent 250 km
Totaal 914km
Materiaal:
IC-P Gent - Antwerpen 3x AM96
IC-B Antwerpen - Amsterdam 6HS rijtuigen + 1NS stuurstand + loc 1192
IC Amsterdam - Maastricht NS ms dubbeldek. (weet de juiste benaming erniet van)
IC-O Maastricht - Luik 7x I11 rijtuigen + 1x I11 stuurstand + loc 1347
IC-D Luik - Namen 3x AM96 waarvan de laatste 459 was
IC-J Namen - Aarlen 10x M6 + loc 3005
IC-J Aarlen - Luxemburg 1x AM96 517
EC Luxemburg - Brussel-Zuid 5x Zwitserse rijtuigen + 1x I6 rijtuig + loc 2004
IC-A Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 11x I11 rijtuigen + 1 I11 stuurstand + loc 13xx
voila dit was mijn verslagje van dit dagje
hier een paar fototjes
Mijn reis begon in het station van Gent-Sint-Pieters waar ik de IC-P trein treinnr 3027 vertrek om 07u17 richting Antwerpen-Centraal. Dit is 1 van de saaiste ritten die je maar hebt. Stipt om 08u10 kwamen we dan uiteindelijk toe in Antwerpen-Centraal waar ik zo een goeie 49min kon ronddolen. Even men voorraad eten en drinken inslaan want het zou een dag worden waar ik veel op de trein zit.
Om 08u59 vertrok de benelux treinnr 9209 en reed de noord-zuidverbinding in. Eens boven uit de tunnel was het heel hard aan het regen en ik hoopte toch dat het in nederland beter weer zou zijn, en ja hoor eens nederland binnen bleef het bewolk met zonnige periode’s. Het landschap kan me toch maar klein beetje bekoren. De vele nederlandse stopplaatsen en stations vind ik ook al niet echt van modern tezijn (ligt dit aan mijn persoonlijke keuze of niet??). Wel moet ik zeggen dat de Beneluxtrein vol zat maar juist niet overbezet. Toen we schiphol binnenreden was er een grote verhuis aan de gang met meer valiezen dan mensen. En stipt om 11u06 stonden we op spoor 13 te Amsterdam-Centraal.
Normaal gezien zou ik hier een dagje verblijven maar het kon me niet echt bekoren zowel station als de omgeving en stad. Heb even in het station rondgelopen en ik zag op spoor 11 de cityline trein passeren. Ook kwam er een goederentrein met ballast door het station gereden. Maar om 12u07 had in de IC trein richting maastricht. Ik had geen flauw benul over hoe lang deze reis zou duren. Blijkbaar reed die er 2u28 over en kwamen we aan in Maastricht om 14u35 treinnr van deze IC was 843.
Even kijken wanneer de IC-O treinnr 413 naar Luik/Brussel zou vertrekken en dat was spoor 6 om 15u07. Maar dit werd al 15u10, en bij het uitrijden ook nog even stilgestaan. In totaal een 10tal minutjes vertraging bij aankomst in Luik. Normaal zou ik de IR-M nemen via Gouvy naar Luxemburg maar moest meer dan 1u wachten dus heb ik de IC-D treinnr 938 richting Namen van 15u47. Met stop in Huy kwamen we toe in Namen om 16u27.
Daar had ik even de tijd om rond te lopen en ik ging dan naar spoor 10 voor de IC-J naar luxemburg te nemen. dit werd gereden met 10 M6 rijtuigen en kwam uiteindelijk vertraging binnen en we zijn met 5min vertraging buitengereden. maar onderweg in Neufchateau was er een werktrein ontspoord en verliep alles over 1 spoor, dit wil dus zeggen vertraging. Wij zijn Aarlen binnengereden met een 30min vertraging maar dit liep nog eens 10min op doordat M6 niet doorrijd richting Luxemburg door werken in het station dus iedereen moest overstappen op een AM96.
om 19u22 toegekomen in het station van Luxemburg (dit zou normaal om 18u38 moeten geweest zijn). Normaal ging ik via Gouvy terug naar luik maar deze trein was al om 19u15 vertrokken. Dan maar de EC trein uit Zurich genomen die om 19u38 binnenrolde. Langst de ene kant wordt de franse loc afgekoppeld en de andere kant de Belgische aangekoppeld. omstreeks 19u44 reden we het station buiten en ging de reis verder naar Brussel. Ik had plaatsgenomen in het laatste rijtuig I6 en had gelukkig een coupetje voor mij alleen. Het werd al stil donker de lampjes flitsten voorbij mij, de typische ardense huisjes die mij enorm aanttrekken. Nog eens stoppen in Namur waar we 10min vertraging hadden door die ontsporing, maar dit werd al vlug rechtgetrokken door onze stoere 2004.
We kwamen stipt op tijd toe in Brussel. Ik had nog een half uurtje voor de IC-A treinnr 544 naar oostende. En zo eindige mijn dagje uit terug in Gent omstreeks 23u35.
even ter info:
Gent – Essen 92km
Essen – Amsterdam 125km
Amsterdam – Maastricht 213km
Maastricht – Vise 15km
Vise – Aarlen 169km
Aarlen – Luxemburg 25km
Luxemburg – Aarlen 25km
Aarlen – Gent 250 km
Totaal 914km
Materiaal:
IC-P Gent - Antwerpen 3x AM96
IC-B Antwerpen - Amsterdam 6HS rijtuigen + 1NS stuurstand + loc 1192
IC Amsterdam - Maastricht NS ms dubbeldek. (weet de juiste benaming erniet van)
IC-O Maastricht - Luik 7x I11 rijtuigen + 1x I11 stuurstand + loc 1347
IC-D Luik - Namen 3x AM96 waarvan de laatste 459 was
IC-J Namen - Aarlen 10x M6 + loc 3005
IC-J Aarlen - Luxemburg 1x AM96 517
EC Luxemburg - Brussel-Zuid 5x Zwitserse rijtuigen + 1x I6 rijtuig + loc 2004
IC-A Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 11x I11 rijtuigen + 1 I11 stuurstand + loc 13xx
voila dit was mijn verslagje van dit dagje
hier een paar fototjes
- Bijlagen
Re: Rondrit doorheen de Benelux
Hoi,
je tekst komt nogal chaotisch over, maar dat zal de reis ook wel geweest zijn
.
Ik heb zo ook eens een keertje willekeurige treinen genomen toen ik in Maastricht was. Toen ging het over Eindhoven naar Breda en zo naar Roosendaal, waar ik de Benelux terug naar België nam
.
Ik ga binnekort Nederland wel eens wat beter verkennen, alleen jammer dat als je echt helemaal naar het noorden van Nederland wil, je al 6u of meer onderweg bent
.
je tekst komt nogal chaotisch over, maar dat zal de reis ook wel geweest zijn

Ik heb zo ook eens een keertje willekeurige treinen genomen toen ik in Maastricht was. Toen ging het over Eindhoven naar Breda en zo naar Roosendaal, waar ik de Benelux terug naar België nam

Ik ga binnekort Nederland wel eens wat beter verkennen, alleen jammer dat als je echt helemaal naar het noorden van Nederland wil, je al 6u of meer onderweg bent

Re: Rondrit doorheen de Benelux
was een echte meevallerTrainspotterke schreef:Een Sybic in Luxembourg!


Re: Rondrit doorheen de Benelux
Sybic komt vaker in Luxembourg.
Moet wel een leuk dagje zijn geweest als ik dat zo lees. 


Re: Rondrit doorheen de Benelux
Ben je ook een van de gelukkigen met vrijbiljetten? Of welke vervoersbewijzen heb je gebruikt? Benelux-tourrail?
Re: Rondrit doorheen de Benelux
Hallo,
Mooie foto's!
Moet blijkbaar inderdaad wel een toffe dag geweest zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Mooie foto's!
Moet blijkbaar inderdaad wel een toffe dag geweest zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Rondrit doorheen de Benelux
ik ben daar 1 van de gelukkige bij die vrijbiljetten heeftgroentje schreef:Ben je ook een van de gelukkigen met vrijbiljetten? Of welke vervoersbewijzen heb je gebruikt? Benelux-tourrail?


Re: Rondrit doorheen de Benelux
De benaming voor die trein is V-IRM.260689 schreef: IC Amsterdam - Maastricht NS ms dubbeldek. (weet de juiste benaming erniet van)
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Rondrit doorheen de Benelux
ik heb nog in die corail lunea gezeten
hij werd bij mijn lunea uit reims aangekoppeld in culmont


hij werd bij mijn lunea uit reims aangekoppeld in culmont



