17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door overweg13 »

Dag

In 1997 verscheen bij de Uitgeverij Labor in samenwerking met de RTBF "Guide des Chemins du rail (Volume 1)" van Gilbert Perrin. Perrin is op zoek gegaan naar restjes oude spoorweg (trein en tram), en dat heeft geresulteerd in een bijzonder handig werkje met 40 suggesties voor wandelingen, waarvan telkens minstens een deel over de oude spoorbedding loopt. Voor de terugkeer is gezocht naar interessante mogelijkheden langs zoveel mogelijk onverharde paden. Voor lijn 150 (Tamines - Jemelle) worden 2 mogelijkheden beschreven: Rochefort - Villers-sur-Lesse en Houyet - Hour. Wij kiezen vandaag voor het laatste.Over een kleine 4 km (van de 10) wordt de oude lijn 150 gevolgd, meer bepaald tussen Houyet en Hour-Havenne). We kwamen o.a. over enkele oude Lessebruggen, een trio goed bewaarde mistbakens, en liepen er ook door een 450 m lange, spijtig genoeg verlichte tunnel. Ook de terugweg mocht er zijn: een onverharde weg halfweg de helling met mooie vergezichten op en over de Lessevallei. Spijtig genoeg moest een laatste stukje weg zonodig geasfalteerd worden, wat de TWQ van 86 % terugbrengt tot 71 %. Enige reden voor de asfaltering: de bediening van de wat protserige Ferme de Harroi, restaurant, manège e.d.m. Je kunt maar raden hoe vaak de Schepen van Openbare Werken van Houyet gratis gebruik zal mogen maken van de diensten van dit etablissement.

Zelfs op zondag (en zeker in het kayakseizoen) is Houyet bereiken uiterst makkelijk. Wij deden het als volgt:

- van Halle namen we de IC1906 van 7:27 naar Brussel-Zuid 7:39. Loc 2148 duwt o.a. rijtuig 51036;
- van Brussel-Zuid gaat het naar Dinant met ms 437 (8:03 - 9:39);
- en in Dinant nemen we de ICT 6945 met mw 41 (4123); de twee mw brengen ons stipt naar Houyet. De dienstregeling is dan ook 5 minuten langer dan die van de reguliere L-treinen, en dat is nodig, want in Anseremme worden beide motorwagens bestormd door horden kayakkers, die vooral bier, wijn en slechte manieren aandragen. Het doet me aan commerciële zenders en aan de fata morgana's van een andere zender, die beter zou moeten weten, denken. Uiteraard loopt ook de kleine eersteklasseafdeling vol.
Bij controle blijken zowat alle reizigers over treinbiljetten te beschikken. In Anseremme loopt wel een kanariepietje van de NMBS op het perron, maar die heeft die biljetten zeker niet aangemaakt. Ik vraag me dan ook af hoe al deze gelegenheidstreinreizigers aan hun biljetten komen in het onbemande station van Anseremme.

De terugreis in de vroege namiddag verloopt probleemloos:
- Houyet - Dinant (13:54 - 14:09) met L8064 (mw 4162), die met het gewone minuutje vertraging in Dinant binnenrijdt; ik vermoed dat het binnenrijden in Dinant op het "bezette" spoor 1 die vertraging veroorzaakt; op spoor 1 staat immers ook al de IC naar Brussel te wachten: voor de reiziger is deze oplossing comfortabel én veilig, omdat de sporen niet overgestoken moeten worden;
- Dinant - Brussel-Noord verloopt in ms 394 (IC 2435); de trein rijdt stipt: 14:21 - 15:48. In eerste klasse loopt de bezetting geleidelijk op tot zo'n 60 % en er blijken niet eens reizigers met een tweedeklasbiljet bij te zitten;
- Brussel-Noord - Halle ten slotte doen we met IR 3937 (16:08 - 16:28) in ms 825.

We hebben er een uiterst relaxte en voor treinliefhebbers ook nog interessante uitstap op zitten.

Enkele foto's van wat overblijft van lijn 150:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding en voor wie al die oude rommel maar niets vindt:
ms 365 staat klaar om als 2431 naar Brussel te vertrekken;

Afbeelding mw 4159 rijdt Houyet buiten als6062 naar Libramont;merk ook de thermometerhut op: het KMI plaatste heel wat van deze hutten bij stations en sluizen, omdat daar altijd wel iemand aanwezig was om de gegevens op te tekenen;
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door HLE 2302 »

toffe reportage
echt waar !
eigenlijk jammer dat ze al die mooie lijntjes gesloten hebben :cry:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door Henk »

overweg13 schreef: Ik vraag me dan ook af hoe al deze gelegenheidstreinreizigers aan hun biljetten komen in het onbemande station van Anseremme.
Die reizigers hebben in het kantoor van een kayakverhuurbedrijf (vlakbij het station van Anseremme) op voorhand een combinatie trein + kayak gekocht. Overigens ook te koop in de stations van de NMBS als B-dagtrip (dan wel 4 dagen op voorhand reserveren).
Jaren geleden, toen ik het land eens verkende met een B-Tourrail, heb ik ook eens zo'n trein Dinant-Houyet genomen die in Anseremme volliep, maar er was zeker niets aan te merken m.b.t. die reizigers. Het leken me allemaal sportievelingen die een leuk uitstapje aanvatten. Zijn de tijden zo veranderd?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door overweg13 »

Dag

Veel sportiefs heb ik toch niet gemerkt, en dazt is zeker niet de eerste keer. In mei zaten we rechtover enkele bezopen Fransen die vonden dat je België toch niet bezocht zonder enkele van die stevige bieren soldaat te maken. Ze bestonden het nog om het edele nat uit de fles te drinken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door Steven »

dat doen vele belgen met hetzelfde idee in frankrijk ook, maar dan met de wijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door overweg13 »

Arm mensDOM...
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 17 augustus 2008 (lijn 150 Houyet - Hour)

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:dat doen vele belgen met hetzelfde idee in frankrijk ook, maar dan met de wijn.
The unbearable lightness of being , can happen....
Plaats reactie